Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Muutoskatsastuksen satoa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Muutoskatsastuksen satoa

Kävin eilen muutoskatsastuksessa yhdellä projektiaudillani. Olen aikoinaan juossut paljonkin konttorilla kun tuli harrastettua oikein tosissaan, on ollut mm. korin madallusta (choppausta), korin leveyden muutosta, moottorimuutoksia, rengasmuutoksista puhumattakaan. Tällä kertaa oli kuitenkin kysymyksessä vain renkaiden muutos, tai piti olla. En ole ollut kovin tiiviisti aiheen parissa vuosiin ja nyt oli aika päivittää henkilökohtaista tietopankkia.

Kysymyksessä on vanha typ44q johon olen leikellyt toisen auton peltikaarista uuden ilmeen. Homma on vielä kesken mutta pitää välillä hakea vuosileimaa ja ajattelin samalla ottaa merkinnät renkaista ja mahdollisesti leveyden muuttumisesta. Vuosikatsastus meni hyvin vaikka puhutaan 20 vuotta vanhasta autosta, ainoastaan raidetangon suojakumista tuli huomautus. Tuo olikin tarkoitus vaihtaa moottorinvaihdon yhteydessä kun on sen verran hankalassa paikassa. Jarruja olen hieronut oikein tosissani ja tulos oli sen mukainen, en muista että koskaan olisivat erot olleet missään autossa 0%.

Renkaita ja vanteita alettiinkin sitten ihmettelemään oikein ajan kanssa, selattiin papereita ja laskettiin mittoja. Välillä piti käydä keskustelua vastaavan katsastajan kanssa kun raidetangon pään ja renkaan kyljen väliin jäi yksi milli tilaa. Tarkkaan olinkin tuon tehnyt että saan offsetin oikeaksi ja ei ohjaus vetele. Vastaava totesi että "siellä on milli, se riittää".

Yllätys tuli siitä että alustasarja pitää nykyisin muutoskatsastaa, ei muuta kuin uudelleen kassalle ja lisää rahaa tiskiin. Vaihtoehtona olisi ollut se että katsastus olisi keskeytetty. Minun tapauksessani on vähän hölmöä että mitta joka otetaan lokasuojan kaaren korkeimmasta kohdasta akselin keskelle, merkitään rekisteriotteeseen. Auto oli aivan tyhjä ja perä korkealla, normaalitilanteessa liikun eri mitoilla auton ollessa kuormattuna. Jos mitta muuttuu pitää auto kuulemma katsastaa uudelleen. Oman säväyksensä mittaan tuo se että sovittamani kaaret ovat huomattavasti korkeammalla kuin alkuperäiset reunat erilaisen muodon takia. Tuo merkitty mitta saattaa olla jopa suurempi kuin alkuperäisessä autossa, vaikka autoa on rutkasti madallettu. Kyseisessä autossa ei ole alunperin lainkaan ulkonevia kaaria ja siitä syystä korin leveys ei muuttunut vaikka takakaaret pullistuvatkin aika näkyvästi ulospäin.

Myös sumuvalosäännökset ovat muuttuneet. Enää ei tarvitse toimimattomia/käytöstä poistettuja alkuperäisiä valoja poistaa tai peittää. Sääntöjen mukaan pitäisi polttimot ja johdot irrottaa. Tuota on kuulemma jouduttu muuttamaan koska on paljon myös uusia autoja joiden sumu/kaukovalot eivät täytä määräyksiä. Onhan se aika omituista jos uusista autoista pitää ruuvailla valaisimia irti ja täyttää reikää jollain peitelevyillä vaikka eivät olisi kytkettyjä, mutta näin oli ennen.

Projektini täytti siis määräykset ja taas mennään eteenpäin, vähän jäi vaivaamaan nuo rekisteriotteesta paistavat mitat. Tien päällä voi joku innokas autoista tietämätön viranomainen innostua käyttämään mittanauhaa, matkanteko saattaa vaikeutua vaikka auto on täysin sääntöjen mukainen. Taas jää tulkinnan varaa eikä tällä kokemuksella enää jaksa kouluttaa tuoretta poliisimiestä tien päällä. Karrikoituna muutoksen jälkeen ei saa ottaa kuormaa ettei mitta poikkea rekisteriotteen mitasta, kärry perään ja perhe autoon niin liikutaan ihan eri lukemissa.

Kuinkahan monelle tuo alustasarjan muutoskatsastusvaatimus on tullut yllätyksenä, omalla kohdallani maavaraa oli onneksi riittävästi koska olen muotoillut myös putkea ja poikittaistukea.

Ei voi kuin ihmetellä, että joutui lisää rahaa lyömään tiskiin.

Itsellä tuo projekti pösö kun oli ajossa katsastusmies kysyi normaali katsastuksessa, että onko osia vaihdettu.
    Sanoin sitten listan: Vanteet 3" isommat kuin pitäis, madallusta oli 40mm ym..
    Merkkasi vain kaikki tiedot ilman sen ihmeempiä kyselyitä.
    Vihjaisi vain että kannattaisi toinenkin äänenvaimennin viritellä putkeen, ettei mummot soittele kylillä poliiseja perään. ;)
    Muutenkin ymmärsi rakentamisen päälle, eikä puuttunut vaikka vittumaisempi tarkastaja olisi löytänyt kymmeniä virheitä, ettei leimaa olisi tullut.

Comment

Listalta luki eri muutosten hintoja, alustarakennemuutos oli kalliimmassa kategoriassa kuin rengasmuutos. Erittäin asiallinen ja hyvin perusteellinen katsastusmies joka huomasi myös katsastuslistalle kuulumattomia positiivisia asioita. Näihin en kuvitellut kenenkään edes kiinnittävän huomiota, olivat siis omia parannuksia ja lisäyksiä auton rakenteeseen.

Itse tunnen aina hyvin autoni koska en kuulu niihin jotka vaihtavat jatkuvasti, tai ensimmäisen ongelman ilmaantuessa. Tosin kyseinen yksilö on ollut minulla vasta vuoden, ostin tuon pitkällä vikalistalla. Edellinen omistaja tuskin tuntisi laitetta, oli päästänyt tekniikan niin huonoon kuntoon ja vielä yrittänyt peitellä ongelmia taitamattomasti.

Comment

Itse muutoskatsastin volsun alustasarjan kesällä. Mitat merkittiin otteeseen. Takana on korkeapainekaasuiskarit ja jouset, jotka ovat ns. asettuneet paikoilleen ja perä on selvästi laskenut. Mitähän tuostakin seuraa?

Comment

Sami, laitahan kuvaa noista korimuutoksista näytille. Tai kerro mitä muutoksia tuli.

Comment

Onhan noista kuvia enemmänkin mutta katsotaan sitten kun projekti on sopivassa vaiheessa, viimeistely on vielä pahasti vaiheessa.

Comment

Sinne vaan rohkeasti projektiosioon, ei ne kaikki siellä ihan valmiita ole, mikäs projekti se muuten olisi :)

Comment

Kun ehdin niin laitan kuvia nettiin.
                En ole luonteeltani extrovertti, pysyn mieluummin vähän taustalla ja tuntemattomana. Tuo johtuu pitkästä elämänkokemuksesta, ensimmäinen rakentamani auto oli Vauhdin Maailmassa joskus vuonna -84. Sen jälkeen on autoja ollut näyttelyissä, kisoissa ja useammissa lehdissä 80-90 luvuilla, yksi oli VM:n kannessakin 90 luvulla. Asia johti siihen ihmiset puhuivat kanssani vain autoasioista, uskokaa tai älkää mutta siihenkin voi kyllästyä.

Eräiden ikävien minuun kohdistuneiden tapahtumien johdosta vetäydyin autojen, ja oikeastaan ihmistenkin parista pitkäksi aikaa vuonna 2000, keskityin täysin oman tietotekniikkayrityksen pyörittämiseen. Nyt joudun vetäytymään parhaassa työiässä terveydellisistä syistä, olen herättelemässä vanhoja muistoja henkiin tallin kätköissä. Näin lyhyesti taustaa käytökselleni, toivottavasti osasin ilmaista ajatuksiani riittävän selkeästi. Onneksi on tämä Audifinns niin pysyy vähän mukana aiheessa.

Comment

Working...
                X