Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo kolahtelu 80:n alustassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Monta veikkausta on pistetty vetonivelten piikkiin ja aion tsekata sen kortin seuraavaksi. Mulla on ollut tuo vika yhtä kauan kuin autokin, niin en osaa sanoa ohjauksen jäykistymisestä. Vaihdetaan kokemuksia, miten käy. Itsellä vaihtuu seuraavaksi pelkääjän puolen ulompi vetari.

    Comment


    • #32
      Yleinen ongelma näyttää olevan. Itse vaihdoin n. vuosi sitten: Alatukivarren puslat, apurungon takimmaiset puslat, iskarit ja kääntölaakerit. Kolina jatkui ja viikonloppuna vaihdoin: alapallonivelet, raidetangon päät, alatukivarren puslat (Powerflex), kääntölaakerit, kaikki apurungon puslat, koiranluut ja vakaajan puslat. Vielä kolahtaa, joskus rattia kääntäessä, joskus liikkelle lähdettäessä. Vetonivelet tutkin viimeisessä remontissa, samoin laakerit, kunnossa ovat. Ja jousetkin oikein paikoillaan. Voisko liittyä jarruihin, jos jarrupala pääsee liikkumaan tms?

      Comment


        #33
        No meneepäs hankalaksi, jos ei vielä kaikkien mainitsemasi osien vaihdonkaan jälkeen kolinat lopu. Kohta olis katsastuskin ja pitäis saada tuo vika paikannettua. Luulen, että inssi hylkää varmasti kun kuulee koeajolla sen kolahduksen.

        Comment


          #34
          ^Eikö olisi hyvä niin? Sillonhan sen pitäs ettiäkki se kohta mikä klopajaa.

          Comment


            #35
            No tietenkin tässä tapauksessa olis hyvä niin. Toisin ajattelua :D

            Comment


            • #36
              Molemmat vetonivelet vaihdettu. Ääni häipy. Se tosin melkein häipyi jo renkaidenvaihdon yhteydessä. Talvikumit on korkeat ja kapeat, joten oma päätelmäni on: vetonivel/et oli lopussa ja raskailla(leveillä ja matalilla) kumeilla ja vanteilla joutuivat kovemmalle rasitukselle ja ääntelivät paikalta lähdettäessä. Jouset resonoi jotenkin rusahdukseen ja saivat aikaan ihmeellisen soundin. toivon, että keväällä ei odota yllätystä kumeja vaihdettaessa. omalta kohdalta case/chase closed.

              Comment


                #37
                Talvikumit on korkeat ja kapeat, joten oma päätelmäni on: vetonivel/et oli lopussa ja raskailla(leveillä ja matalilla) kumeilla ja vanteilla joutuivat kovemmalle rasitukselle ja ääntelivät paikalta lähdettäessä. Jouset resonoi jotenkin rusahdukseen ja saivat aikaan ihmeellisen soundin.
                No joo. Kyllähän tuo vaikuttaisi ihan järkevältä päätelmältä. Saa nähdä miten omalle kohdalle käy, kun vaihdan nyt viikonlopun aikana talvirenkaat. Vieläkään en pääse vaihtamaan noita apurungon puslia.

                Wolkkarilta huoltoneuvojakin väitti, että vetarin sisempi nivel voisi aiheuttaa tuota ääntä. Lähinnä siksi, että se on päässyt kuivumaan rasvasta(??). Kuulemma oikeanpuoleinen nivel kuivuu herkemmin, koska pakoputki menee ihan siitä nivelen läheltä. No enhän minä paksuniskaisena ottanut neuvoa kuuleviin korviin :D

                Mietin vaan, että miten voisi vetari olla omassa tapauksessa huonossa kunnossa, sillä vasen vetari on uusittu 3-vuotta sitten. Ja ääni tulee useimmiten vasemmalta.

                Edit:
                Vaihdoin juuri talvirenkaat ja tuntuu kolahtelevan entiseen tyyliin.

                Comment


                • #38
                  Se äänen suunnan arviointi on noitten alustan äänten arvioinnissa melko vaikeata, joskus on sanottu jopa että kun vasen vetonivel tai pyöränlaakeri kuulostaa ääntelevän, niin kannattaa vaihtaa osat oikealle ja toistepäin.

                  Yleensä kuiva tai liian ohutta rasvaa sisältävä sisempi vetari voi alkaa naputtamaan suht äänekkäästi, epäilen voisiko siitä kuuluva ääni olla kuitenkaan kolahtelua muistuttavaa.

                  Comment


                  • #39
                    Se äänen suunnan arviointi on noitten alustan äänten arvioinnissa melko vaikeata, joskus on sanottu jopa että kun vasen vetonivel tai pyöränlaakeri kuulostaa ääntelevän, niin kannattaa vaihtaa osat oikealle ja toistepäin.
                    No pitää tarkentaa vielä, että vaihdoin vain ulommat vetarit, sillä kuulemma harvoin menee nuo sisemmät nivelet. Olisin voinut vannoa, että ääni tulee pelkääjän puolelta. Kumminkin sen puolen nivel oli vaihdettu joku vuosi takaperin tai ainakin näytti vähemmän ruosteiselta, mitä kuskin puolen, joten luulen, että syyllinen oli juuri kuskin puoli. Vaihdoin varmuudeksi molemmat.

                    Comment


                      #40
                      Vaihdoin nyt vasemmanpuoleisen jousijalan, kun entiseen oli ruostunut reikä alajousilautaseen(on ollut vaihtolistalla jo kauan). Tämä purkaamolta hankittu vaihtojalka oli huomattavasti paremmassa kunnossa (myös laakeri) ja nyt oltiin tarkkoja sen jalan kasaamisessa.
                      No tämän urakan jälkeen sitä kolinaa ei enää kuulunut. Liekkö se jousi sitten elänyt siellä huonossa lautasessa, aivan kuten Viki81 veikkaili. Tosin sitten kun vaihtaa kesärenkaat alle, niin silloin vasta tietää täydellisesti että kolahteleeko enää.

                      Comment


                      • #41
                        Kesänakit alla ja tuttu soundi etupäässä. Vaihdeltiin etukelkan kaikki puslat. Korjaamolta pois peruuttaessa ääni kuului. Selvempänä kuin koskaan. Jäljellä enää sisemmät vetonivelet. Sitte vaihtuu auto.

                        Comment


                        • #42
                          Viimein vaihtui sisemmät nivelet. Ihmeellistä, mutta nyt on kesäkumeillakin hiljainen kääntää peruutettaessa. Samalla hinkkasin ruosteet konepellistä ja paikkasin spoikan reijät takakontista. Maalarille vielä, niin ehkä tuolla kehtaa taas ajella.

                          Comment


                          • #43
                            No ei todella loppunu ääni. Mitähän tässä enää osais tehdä? Mystinen vika. Aivan penaalista koko auto.

                            Comment


                            • #44
                              Jatketaan ketjua B5:sen osalta :)

                              Eli itseällä alkoi keulasta kuulua kolahtelua jarruttaessa.
                              Äänen saa myös kuulumaan kun käännyt oikealle, kiihdytät ja heilutat rattia.

                              Tämän äänen seurauksena, vaihdoin kaikki muut nivelet keulaan paitsi raidetankon. Raidetangon uloimmat nivelet on vaihdettu vuosi sitten.
                              Autoon on myös vaihdettu hiljattain kaikki laakerit+levyt ja palat.
                              Muistaakseen laakerin vaihdon jälkeen ilmeni toi ääni.

                              Eli mistä tuossa b5 vois tommonen ääni johtua.

                              ÄÄNI on kova

                              Comment


                              • #45
                                Itsekkin olen taistellut kyseisen asian kanssa jo pitkään eikä mikään tunnu auttavan. Viikonloppuna purin ja kasasin iskunvaimentimet jousineen uudelleen paremmin ja vaihdoin iskarit ja iskareiden yläpään mutterit(uritetut) uusiin mutta kolahtelu jatkuu edelleen. Tuntuu et oon vaihtanut kaiken mahdollisen alustaan mut mikään ei tunnu auttavan.

                                Comment


                                  #46
                                  Joskus aikoinani vaihdoin kaikki vaihdettavat osat ja puslat ja nivelet ja laakerit ja... Ei auttanut, sama jousen kolahtelu (sanoin todellakin jousen kolahtelu, kun mikään muu se ei ole) on nyt jatkunut jo vuosia, enkä ole syytä keksinyt.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Profiilin t81 quattrosta alkoi kuulumaan terävää kilinää, aina kun vasen takapyörä käy montussa tms. Ääni kuulostaa ihan siltä, että tukivarren päälle olis jäänyt kiintolenkki tms. Ei löytyny välyksiä, eikä liiemmin irtonaisia osia. Ajatuksia?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Uusin arvio oli seuraava: Madallussarja ahdistaa vetoakselia/vetoakseleita niin, että niiden välys ei riitä ja kääntäessä jäävät pinteeseen. Aika kallis kokeilu tulee olemaan, jos vaihtelen nuo jouset ja iskarit. Sitä paitsi häviää loppukin sport tosta autosta.

                                      Comment


                                      • #49
                                        No nyt on ainakin puoltoista päivää ollut hiljasta. Ainoastaan yläpään laakeri naputtaa hieman kun en remontin yhteydessä kerennyt uusia ostamaan mut toivotaan että pysyykin hiljasena.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Käytin Audin Pörhöllä. Syyksi löysivät lopulta tunnin jumpan jälkeen jousen pelkääjän puolelta.Vaihdoin lämpimikseen uudet madallusjouset, jotka madaltaa vähemmän ja uudet iskarit, jousiin sopivat tietenkin. Samalla toki yläpään laakerit tuli uusittua. Hienointa on, että kun ajoin ulos tallista, tuttu soundi kolahti ilmoille entistä kirkkaampana. sikspäkki sille, joka keksii vian...

                                          Comment


                                          • #51
                                            Itsellä audi a6 2.5 tdi quattro -96
                                            Rakkine piti samanlaista ääntä kuin edellä kuvatut.
                                            Syyksi paljastui lopulta alapallon kiinnitys pultti.
                                            Joku remontti reiska oli vääntänyt alapalloa irti joskus ruuvimeisselillä,
                                            avaten sitä hahloa jotta pallonivel irtoaisi helpommin.
                                            Tämän johdosta se reikä ei ole enään pyöreä,joten se vaatii aikas kovan kiristyksen
                                            jotta se menee kunnolla kiinni,vaihdoin uuden pultin 8.8(kovuus)
                                            jolloin kolinat katosivat pariksi viikoksi palaten jälleen.
                                            Vaihdoin uuden pultin 10.9(kovuus) jonka jalkeen ei ole kolinat uusiutuneet.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Auto (80) tosin on jo myyty mutta asia selvis syksyllä. Apukuskin etutukivarsi oli haljennut puslan takaa.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X