Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo kolahtelu 80:n alustassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Outo kolahtelu 80:n alustassa

    Etulaakerirempan jälkeen rupesi kuulumaan vasemmalta edestä (luulisin) erittäin kovaa kolahtelua. Tuo ääni kuuluu silloin, kun kieputellaan vaikkapa parkkipaikalla eli hiljaisessa nopeudessa samalla jyrkästi käänneltäessä. Muissa tilanteissa ääntä ei kuulu. Ääni on niin kova, että ohikulkijatkin kääntyvät katsomaan ;) Viallisen vetonivelen ääneksi se on aivan liian kova ja kirkas. Ratissakin tuntuu pieni nykäisy aina kun tuo "klonksahdus/kolahdus" kuuluu. Jouset ovat kunnossa ja pallonivelet myös. Mistähän tuo sitten voisi johtua?

  • #2
    Minulla kuului samantapainen ääni, kun vaihdoin iskarit ja käytin jousta irti. Jousi oli jäänyt laittamatta kunnolla paikoilleen. Kannattaa tarkastaa että siellä on jousien päät oikeissa koloissa. Minulla hiljeni äänet sen jälkeen, kun asensin jousen oikeisiin koloihinsa.

    Ääni oli just semmonen että tuntui ratissa ja sen kuului vahvasti myös ulos.

    Tietenkin kääntölaakeri voisi olla yksi syyllinen...

    Comment


      #3
      Tarkoitatko kääntölaakerilla iskareiden yläpäänlaakereita? Unohdin mainita, että vaihdoin molemmat yläpäänlaakerit kun luulin että ääni johtuu niistä. No ei kuitenkaan ollut niin, vaikka laakerit olivat huonokuntoiset. Niin ja samalla vaihdoin myös yläpään jousilautaset kun olivat ruostuneet puhki.

      Mutta tuosta jousesta, olin katsovinani että jousten päät olisivat oikeissa paikoissaan. Tuon äänen kyllä olettaisi ensimmäisenä tulevan jousista...

      Comment


      • #4
        Juu... tarkoitan.

        Kuuluuko ääni myös ajettaessa syvään monttuun/kuoppaan?

        Suosittelisin että käytät etupäätä vielä ilmassa ja käyttäsit jousipuristinta siellä jousessa. Pyöräyttele jousta ja puhdista lautaset ja niiden kolot. Minulla taisi olla yläpäästä pikkasen asento pielessä...

        Kyllä se siitä vielä häviää.

        Comment


          #5
          Sitä kolahdusta ei kuulu silloin, jos pyörä osuu kuoppaan. Mutta pari kertaa se on kuulunut kiihdyttäessä.

          Täytyypi tutkia vielä sitä jousta. Ainakin se vasen alajousilautanen näyttäisi olevan vaihdon tarpeessa, kun siellä näkyy olevan pieni ruostereikä. Ikävä kyllä sitä lautasta yksistään ei kuuleman mukaan saa vaihtaa. En sitten tiedä johtuisiko tuo kolahtelu alajousilautasen huonosta kunnosta?!

          Comment


            #6
            Huomasin että jousen alapää ei ole kunnolla kiinni siellä lautasen pykälässä. Oikean puoleinen jousi taas on. Yläpäästään vasen jousi on hyvin paikoillaan, mutta alapäästä sitä ei tahdo saada paikoilleen mitenkään. Pään ja sen lautasen pykälän välissä on noin puolen sentin rako.

            Comment


            • #7
              Sehän siellä paukkuu. Muistaakseni "kääntölaakerin" pitäisi pyöriä jousen mukana, jolloin saat sen alapuolenkin kohdalleen.

              Voipa olla että joutuu pikkasen jousipuristinta käyttämään.

              En vain tiedä miksi se paukahtelee sen takia. Oisko syy siinä että käännettäessä jousi myös joutuu sen verran rasitukselle, että se paukahtaa sinne omaan koloonsa ja tulee sitten ajan mittaan pois.

              Comment


                #8
                Joo ei se ainakaan käsin kääntämällä liikkunut mihinkään. Täytyypi ottaa puristin avuksi kunhan pääsen uudelleen tallille.

                Itse ihmettelen sitä, että miksi se rupesi paukahtelemaan juuri tuon etupyöränlaakerin vaihdon jälkeen. Jouseen ei puututtu rempan yhteydessä, vaikka koko jousijalka olikin kainalossa kun prässättiin vanha laakeri irti ja uusi tilalle :)

                Comment


                • #9
                  Onko yläpäänlaakeri kahdessa osassa? Toinen jousen yläpäässä ja toinen korissa? Jos se on niin, voisiko se silloin olla vähän väärässä kohdassa. Itselläni tosiaa hävis meteli kun asettelin jousen uudestaan paikoilleen.

                  Comment


                    #10
                    Mikäli nyt käsitin oikein, niin ei se laakeri ole kahdessa osassa.

                    Comment


                    • #11
                      Olet varmaan oikeassa. En ole kertaakaan vaihtanut kyseistä laakeria.

                      Comment


                        #12
                        Noh, nyt on sitten aseteltu jouset uudelleen lautasiinsa, mutta ei tuntunut olevan apua. Sitä kolahtelua on ruvennut kuulumaan jyrkissä mutkissa ja kallistuksissa, esim. ramppiin ajettaessa tai poistuttaessa. Seuraavat epäilyni kohdistuvat kallistuksenvakaajan pusliin.

                        Comment


                        • #13
                          Mahdollista!

                          Sitähän voi testailla kun painelee keulasta ja kaveri on katselemassa/kuuntelemassa mistä kolina kuuluu.

                          Comment


                          • #14
                            Haettiin aikoinaan pitkään syytä vastaavaan vikaan typ89:ssä, lopulta kolahtelun aiheuttajaksi osoittautui apurungon etummaiset puslat (2kpl). Olivat repeytyneet irti rungostaan ja apurunko makasi puslan keskeltä menevän pultin varassa.

                            Kolahtelua esiintyi liikkeellelähdöissä ja monttuihin ajaessa. Apurunko pomppas ilmaan ja putos takas pulttien varaan. Kolahtelun voimakkuus riippuu siitä kuinka rikki ne puslat on. Kovissa jarrutuksissa myös etupää saattaa vaeltaa.

                            Saamaa vikaa on esiintynyt typ89:eissä, eli kannattaa tarkastaa ne puslat. Ei maksa paljon uudet, mutta on todella ikävät vaihtaa. Periaatteessa kone pitää ottaa kannatukselle ja koko apurunko irrottaa.

                            Comment


                              #15
                              otre: Kiitos vinkistä ! Täytyykin tutkia asia heti kun saan auton tallille. Onkos ne puslat niitä joita sanotaan "hydraulipusliksi"?

                              Juurikin samoissa tilanteissa tuota kolahtelua kuuluu, ei välttämättä tarvitse olla iso kuoppa tiessä kun kolahtaa, vaimeasti tosin. Joskus parkkipaikalla on myös käynyt niin, että kolinaa kuuluu sitä mukaa kun rattia kääntää..ja ihmiset kyyläävät :D

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole hydraulipusla, vaan ihan perinteinen kuminen. Siinä apurungossa on yhteensä neljä puslaa, kaksi edessä ja kaksi takana. Sen kumipuslan keskellä on sellanen rautaholkki, mistä menee pultti läpi. Valitettavasti ei tullut otettua aikonaan kuvio ko. operaatiosta, mutta joku ystävällinen vois heittää perhealbumin kuvan tuosta apurungosta ja puslasta...

                                Comment


                                  #17
                                  Kävin ostamassa ne vakaajatangon puslat, mut ihmetyttää yks asia. Kun kyselin niitä puslia, niin kahdessa paikassa myyjä kanto pöydälle sen koiranluun, missä on pallonivelet molemmissa päissä. No eihän tässä mallissa semmosta osaa ole, mutta onko niin että vuoden -87 lopun kasikympeissä olisi erilainen rakenne siellä etupäässä?? Kun -88 malleissahan on jo se parempi jousijalkakin. Oma kasikymppinen nimittäin on ihan ensimmäisiä pyöreäkorisia ja varaosamyyjät kovasti olivat sitä mieltä, että minunkin Audissa täytyy olla semmoinen koiranluu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos muistan oikein niin ensin muuttui tolpat kaksiosaisiksi ja sitten vasta vähän myöhemmin koiranluut tolppiin alatukivarsien sijasta.

                                    Niitä lyhyitä koiranluita, jotka sinulla on, ei taida saada tarvikkeena laisinkaan. Eikä ne miksikään menekään ellei saa kierteen juuresta katki avatessa. Uudet kumityynyt sinne vaan. Jos kyselet tarvikkeina niitä kumeja niin kysy vanhemmasta korimallista. Samaa kamaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Apurungon puslat tutkittu

                                      Kävin äsken tutkimassa niitä apurungon puslia. Huomasin, että kaikkien muiden puslien ja kiinnityspultin välissä oli selvä rako, paitsi oikean etummaisen. Tämän oikean etummaisen puslan ja sen pultin väliin mahtui juuri ja juuri talttapää. Eli onko tämä pusla nyt se viallinen? Sikäli erikoista, että mikäli tuo pusla on vaihdon tarpeessa, niin se kolahtelu kantautuu vasemmalta puolelta...

                                      Comment


                                      • #20
                                        No turhaa tässä varmaan kahta palstaa päivitetään, kun tuntuis oleman sama vika. Joko vaihdoit noi kumit siihen kallistuksen vakaajaan? Auttoiko?

                                        Comment


                                          #21
                                          Vakaimen puslat vaihdettu

                                          Vaihdoin nyt ne kallistuksenvakaajan puslat, mutta eipä niistä apua ollut. Kolahtelee edelleenkin. Vaihtokunnossa näyttivät kyllä olevan, joten ei se työ ihan hukkaan mennyt.

                                          Comment


                                            #22
                                            En tiedä päteekö tämä typ89:iin, mutta ainaskin B4:sessa etukallistuksenvakaaja saattaa ottaa kiinni vasempaan tai oikeaan alatukivarteen joissain tilanteissa, jos vakaajatankoa ei ole keskitetty kohdalleen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              apurungon puslat vaan uusiksi ja samantien kaikki jos vaan on mahdollista, häviää kolinat.

                                              Comment


                                                #24
                                                IlkkaL: Mites se etukallistuksen vakaaja sitten keskitetään kohdalleen?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tämä koskee B4:sta eli laitetta jossa vakaajan päät on koiranluilla kiinni etutolpissa. En tunne vanhemman mallin vakaajarakennetta, joten voi olla, ettei tämä ohje päde niihin.

                                                  Vakaajan keskityksessä ei ole mitään elämää suurempaa mystiikkaa. Merkkaat vain tangon keskikohdan vaikka teipinpalalla ja otat keskikohdasta mitan vakaajan apurungossa oleviin kiinnikkeisiin. Jos mitta vakaajan keskeltä vasempaan kiinnikkeeseen ei ole sama, mitä mitta oikeaan kiinnikkeeseen, niin löysäät vakaajan kiinnikkeitä ja säädät vakaajatangon asemaa suhteessa kiinnikkeisiin siten, että oikea ja vasen mitta ovat samat.

                                                  Ongelmaksi voi muodostua tuon keskikohdan löytäminen vakaajan ollessa autossa kiinni. Jos näin käy, niin sitten voit vaikka ottaa mitan vakaajatangon ja alatukivarren pienimmästä välyksestä. Jos välykset ei ole samat, niin säädät vakaajan asemaa edellisen ohjeen mukaan niin, että välykset on samat. tätä menetelmää käytettäessä auton tulisi olla tasaisella alusta, jotta alatukivarret on samassa asennossa.

                                                  Ei ole ihan millintarkkaa peliä vakaajan säätäminen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt on vaihdettu kallistuksenvakaajan kumit eteen. Oli muutenkin hyvässä kunnossa. Nuo etukelkan puslatkin näytti päälle hyviltä,tuntuivat elastisilta(tosin kelkka liikkui aika kevyesti ja liike oli vajaa sentti ylös alas), enkä ymmärrä, miten kääntäminen voisi vaikuttaa niiden kolahtamiseen. Oma arvioni on, että vetonivelet on ehtoopuolella ja madallettu alusta pakottaa ne pinteeseen käännettäessä niin, että ne rusahtavat. Täyttä spekulaatiota, mutta loppuu järki ja vaihdettavat osat.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nuo etukelkan puslatkin näytti päälle hyviltä,tuntuivat elastisilta(tosin kelkka liikkui aika kevyesti ja liike oli vajaa sentti ylös alas),
                                                      Ei kuullosta oikein hyvältä etukelkan liikehdintä. Ottaisikohan siellä etukelkka kiinni auton runkopalkkeihin aika ajoin aiheuttaen kolahduksia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mitään muita kolinoita ei ole, paitsi käännettäessä täydet ja pakitettaessa yksi kolahdus. Jos kääntää vain vähän ja peruuttaa, ei kuulu mitään. Ei sinne etukelkkaan näyttäny mikään jäävän pinteeseen, vaikka renkaita kuinka väänneltiin. Ei tosin tule äänikään keula ylhäällä.Pitänee odotella Jantterin kokemuksia.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko ohjaus jäykkä?

                                                          Mitään muita kolinoita ei ole, paitsi käännettäessä täydet ja pakitettaessa yksi kolahdus. Jos kääntää vain vähän ja peruuttaa, ei kuulu mitään. Ei sinne etukelkkaan näyttäny mikään jäävän pinteeseen, vaikka renkaita kuinka väänneltiin.
                                                          Ihan samoissa tilanteissa nuo äänet kuuluvat, kuin omassa Audissa. Mutta tuntuuko, että ohjaus on normaalia jäykempi (ellei Audissasi ole tehostinta) ?? Nimittäin itse olen pannut merkille myös ohjaustuntuman jäykistymisen kun noita kolahteluja rupesi ilmenemään. Vaikuttaako apurungon puslien huono kunto ohjaustuntumaan?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vaikuttaako apurungon puslien huono kunto ohjaustuntumaan?
                                                            Voi se vaikuttaa, oireena voi olla tietynlainen epämääräisyys ohjaustuntumassa. En usko kuitenkaan, että huonot apurungon puslat ohjausta voisivat jäykentää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X