Käsillä kun on talven pimein aika, niin kukaan tuskin ajattelee, että onpa autossa hyvät (lähi)valot. Kaukovaloihin saa helpohkosti parannusta kun valitsee jonkin hyväksihaukutun lediriman tms. ja lyö sen keulille, mutta ongelmaksi helposti muodostuu huonot lähivalot - ei paljoa auta, kun hyvien kaukovalojen kanssa toisen auton tullessa vastaan vaihtaa pitkät pois ja keulille jää palamaan vain vakiolähivalot ja mitään ei meinaa näkyä. Oman B8:n lähivalojen umpioiden "lasit" (lue: muoviahan ne ovat) olivat jo parhaat päivänsä nähneet, joten oli todellinen tarve parantaa lähivalojen tilannetta. Näin ollen laitoin Kiinasta tilauksen uusille laseille ajatuksena vaihtaa ainakin ne. Tämän jälkeen lueskelin maailmalta, että bi-xenoneihin olisi mahdollista vaihtaa vakiolinssien sijaan paremmat, täysin kirkkaat 3" linssit (vastaavat ohjeet B8.5:lle Lontooksi). Laitoinpa sitten sellaiset linssitkin tilaukseen Ameriikasta. Ja jotta lasit eivät heti menisi hiekkapesusta harmaaksi, niin tilasin myös kirkkaat Lamin-X -kalvot (nämäkin Ameriikasta).
Eli tässä ketjussa (useampi viesti sen vuoksi, että foorumi ei näemmä anna linkittää kuin 4 kuvaa yhteen viestiin) ohjeet B8:n umpioiden purkamiseksi ja linssien vaihtamiseksi. Soveltaen näitä voi käyttää myös muiden autojen umpioiden kanssa. Ja toki näillä ohjeilla toki vaihtaa vain nuo umpioiden "lasit", mutta kun näin kuinka paljon enemmän tielle tulee kirkkailla linsseillä valoa, niin suosittelen ehdottomasti myös vaihtamaan linssit, jos kerran vaivautuu purkamaan umpiot.
Tässä oikean, käsittelemättömän umpion antama valo (ISO200, f/1.8, 1/100):
Tässä vasemman, jo käsitellyn umpion antama valo (ISO200, f/1.8, 1/100):
Tarvittavat materiaalit/työkalut:
Suosittelen:
Eli tässä ketjussa (useampi viesti sen vuoksi, että foorumi ei näemmä anna linkittää kuin 4 kuvaa yhteen viestiin) ohjeet B8:n umpioiden purkamiseksi ja linssien vaihtamiseksi. Soveltaen näitä voi käyttää myös muiden autojen umpioiden kanssa. Ja toki näillä ohjeilla toki vaihtaa vain nuo umpioiden "lasit", mutta kun näin kuinka paljon enemmän tielle tulee kirkkailla linsseillä valoa, niin suosittelen ehdottomasti myös vaihtamaan linssit, jos kerran vaivautuu purkamaan umpiot.
Tässä oikean, käsittelemättömän umpion antama valo (ISO200, f/1.8, 1/100):
Tässä vasemman, jo käsitellyn umpion antama valo (ISO200, f/1.8, 1/100):
Tarvittavat materiaalit/työkalut:
- 2x bi-xenon -umpiot
- Uudet "lasit" umpioihin (eBay: LINKKI)
- Kirkkaat 3" linssit (Lightwerkz (ei tarvitse spacereita): LINKKI )
- Lamin-x -kelmut ajovalojen päälle (LINKKI)
- Kuumailmapuhallin (hiustenkuivaajakin toiminee)
- Talttaruuvareita + torx-päitä (20, 25 ja 27)
- Kärkipihdit
- Verhoilun irroitukseen tarkoitettuja muovityökaluja
- 8 kpl 4mm prikkoja (n. 1 mm paksuus)
- SikaLastomer 710 butyylimassaa
Suosittelen:
- Otsavalaisinta/hyvin valaistua tilaa
- IPA:aa (ei se olut) tms. hyvää lasinpesuainetta suihkupullossa
Comment