Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruongelma A6 C5 avant (4B5) 2000

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarruongelma A6 C5 avant (4B5) 2000

    Onpas vaikeaa : Aluksi syttyi ABS merkkivalo ja hetken päästä meni jarrut jumiin , että matka päättyi siihen. 1/2 - 1 tunnin ja akun nava irroituksen jälkeen pääsi taas vähän matkaa. Vian luvussa ilmoitti ABS viossa paineanturivikaa. Vaihdettiin ESP pumpun paineanturi ja ABS yksikkö käyttetyihin. Jarrujen jumitus hävisi, mutta hitaasti jarrupoljinta painaessa poljin menee virrat päällä lattiaan asti eikä jarruta ollenkaan . Nopeasti painaessa jarru toimii melko normaalisti.
    Virrat off -tilanteessa poljin tuntui jämäkältä eikä painunut pohjaan. Selviäisiköhän tästä jarrutehostajan tai -sylinterin vaihdolla vai olisiko molemmat hyvä samalla kertaa uusia vai olisiko joku muu vika mahdollisuus?

  • #2
    Kokeilisin ensin ilmata jarrujärjestelmän oikein huolella ennen osien vaihtoa, se onko virta päällä vai ei, ei vaikuta ko. mallissa jarrujen toimintaan.

    Comment


      #3
      Jarru pääsylinterin vaihdolla selvittiin tilanteesta. Olisi kannattanut irroittaa ja korjauttaa ABS yksikön elektroniikkaboxi heti ensimmäiseksi , niin olisi säästynyt monta tuntia jarrujen ilmaustunteja.

      Comment


      • #4
        Kaksi viikkoa takaperin auto ( A6 C5 -02) piippasi kolme kertaa käynnistyksen yhteydessä samalla jarrujen vikavaloa näyttäen. Tarkastin jarrunesteen pinnan säiliöstä ja se oli aivan korkin yläpinnan tasalla!
        Imaisin pipetillä sen verran pois mitä sain siihen suodatinverkkoon asti. Vikavalo hävisi ja ajelin viikon verran normaalisti.
        Nyt alkuviikosta taas sama vikailmoitus ja jälleen nestepinta jarrunestesäiliössä ihan yläpinnassa.
        Päätin sitten vaihtaa jarrunesteet edellispäivänä kun en keksinyt mitä muutakaan olisin voinut asialle tehdä. Mainittakoon että edellisen kerran olin vaihtanut jarrunesteet kolme vuotta ja 50 000 sitten.
        Painoin oikeassa ilmausjärjestyksessä melkein kokonaisen litran koko järjestelmän läpi niin kauan että tuli ihan kirkasta ja ilman kuplia ilmausnipasta.
        Takaiskuventtiilisellä pullosysteemillä vaihdoin, kuten olen viimeiset kaksikymmentävuotta autoihini vaihtanut.
        Jarrutuntumasta ja tehosta tuli vielä aavistuksen parempi mitä ennen oli, vaikka huono se ei missään vaiheessa ole ollut.

        Tästä huolimatta jarrujärjestelmän vikavalo syttyy aina välillä starttauksen yhteydessä edelleen. Se syttyy aina vain starttauksen aikana, ei koskaan ajossa.
        Eilen teki myös sen että luistoneston valo syttyi samalla palamaan, eikä suostunut sammumaan ennen kuin käynnistin auton uudelleen.
        Jarrupalat ovat hyvät ja männät eivät jumita. Mihinkään mekaaniseen vikaan en usko. Jarrut tuntuvat tosi hyviltä ja tehokkailta. Ei ole ilmaa järjestelmässä ja poljin on normaali.
        Mikähän tässä nyt on homman nimi? Millä tavalla lähtisin ongelmaa selvittämäään?
        Viimeksi muokannut Killeri; 29.12.2022, 11:32. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

        Comment


          #5
          Ilmeisesti vikakoodeja ei ole luettu.
          Mulla oli samoja oireita omassa pre-fl C5:ssa siihen asti kun kerran yhden jarrutuksen jälkeen ABS-valo ja huutomerkki jäivät palamaan pysyvästi. ABS-boksin vaihdolla tuli kuntoon.

          Comment


            #6
            Akku heikko. Jännite kyykkää startatessa sen verran että ohjainboksi ei pysy pystyssä.

            Comment


              #7
              Jep, vahvistan tuon Hopsiksen diagnoosin. Hyvin yleinen tuossa vuosituhannen vaihteen Boschin ESP bokseissa.

              Comment


              • #8
                Akku on kyllä vaihdettu pari vuotta sitten ihan uuteen. Ja tallista talliin tulee pääasiassa työpäivisin ajettua. En kyllä ole mistään huomannut että akussa vikaa olisi.

                Mutta nyt on vikakoodit luettu. 18256 "Please check DTM Memory of Engine Controller: P1848"
                Mitä lie sitten tuo Suomeksi tarkoittaa?


                Toinen mitä ihmettelen, että mikä ihme nostaa jarrunesteen pintaa säiliössä. Vaikka pipetillä imaisee pois sen mitä tuosta saa niin taas parin päivän päästä on ampumassa yli.

                Comment


                  #9
                  Toimiakseen kunnolla ABS/ESP boksi tarvitsee tietoja kaasuasennosta, väännöstä, mafista, rattiasennosta, yms. Joten ECU:ssa voi olla jotain vikakoodeja.

                  Comment


                  • #10
                    Siellä oli moottorin puolellakin tosiaan liuta vikakoodeja ja ajattelin niiden johtuvan siitä kun välillä ei ole lähtenyt käyntiin jos on samalla on herjannut punaista jarruvikavaloa.
                    Moottorin vikavaloa ei ole kyllä vielä herjannut.
                    Eli olisiko se sitten toi ABS boksi sökö?

                    Comment


                      #11
                      ABS-ohjaimen viat on aika yleisiä mutta ei selitä nesteen määrän lisääntymistä. Onhan se aina tarkistettu samassa lämpötilassa jne, jarruneste lämmetessään laajenee kuten mikä tahansa muukin neste. Mutta ei sen silti pitäisi korkista yli tulvia jos ja kun määrä on säiliöön nesteiden vaihdolla oikein täytetty.

                      Jos sinne jostain pääsee vettä sisälle, eipä sitä oikein mikään muu selitä jos nesteen määrä järjestelmässä ihan oikeasti lisääntyy.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja D`Artagnan Näytä viesti
                        Eli olisiko se sitten toi ABS boksi sökö?
                        Tuskin. Mikään oireista ei viittaa siihen.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos vastanneille. Pääsin eilen vasta lataamaan akun täyteen ja sehän perhana ottikin ihan kiitettävästi virtaa vastaan. Kokeillaan nyt ensiksi kaikki ilmaiset konstit ennen kuin aletaan hötkyilemään.
                          Nimimerkki hopsis voi hyvinkin olla oikeassa kun noi ilmoitukset ovat tulleet aina jo heti ennen kuin edes starttaa. Eli riittää kun kääntää kakkosasentoon virrat päälle. Eikä tosiaan edes joka kerta tee silloinkaan.
                          Nyt ajellaan ladatulla akulla ja katsotaan miten se käyttäytyy. Akku on vajaa neljä vuotta ja n.60tkm takaperin vaihdettu. Senkin voisi käyttää vielä kuormitustestissä niin tietäisi varmaksi että voiko siihen enää luottaa.
                          Toi jarrunesteen pinta on vielä hieman kysymysmerkki ja en ole ennen sitä näin edes seurannut. Voi olla että sen tason kuuluu elää jonkin verran. Hiton vaikeaa nähdä sitä pintaa vaikka olisi minkälainen fikkari käytössä. Ei se ainakaan alatasolla nyt ole.

                          Comment


                          • #14
                            Tilannepäivitystä tähän hommaan.
                            Autossa on nyt uusi akku ollut käytössä reilun viikon. Mittautin vanhan akkuliikkeessä ja sanoivat että ei se enää täydessä tikissä ole, mutta ei myöskään täysin kuollut.
                            Ostin sitten uuden akun mutta edelleen vaan kilkuttaa vikavaloa säännöllisen epäsäännöllisesti.
                            -Riittää kun kääntää virrat päälle, ns.kakkosasentoon. Eli ei vaadi starttaamista edes.
                            -Ei ole ajossa kertaakaan kilkuttanut vikavaloa.
                            Herjaa jarrujen osalta yhtä koodia: 18256 "P1848 Tarkista DTC-muisti moottorin ecusta"
                            Ja moottorin osalta: 18057 "P1649 Kadonnut viesti ABS:n ohjausyksiköltä" sekä 18043 "P1635 Kadonnut viesti ilmastoinninohjausyksiköltä"

                            Nyt kun olen autolla kyseisen vian kanssa ajellut niin olen pyöritellyt mielessäni että voisiko virtalukon pohja ollakin syyllinen?
                            Meinaan vaan kun mielestäni silloin kun avainta painaa samalla kun käynnistää, niin vikavalo ei yleensä syty.
                            Muutaman kerran mittaristossa on virta-avaimen kakkosasennossa ollessaan myös syttynyt ja vilkkunut muitakin valoja, mutta hieman avainta liikuttamalla tilanne palautunut normaaliksi.
                            Autolla on ajettu 375tkm. ja saattaa hyvinkin olla orkkis virtalukon pohja.
                            Viimeksi muokannut D`Artagnan; 30.1.2023, 16:28.

                            Comment


                              #15
                              Tuli sama mieleen jo tota viestiä lukiessa ennen kun mainitsit. Helppo ja halpa kokeilla.

                              Comment


                                #16
                                A4 B7 oli vastaavanlaisia oireita ja vikakoodeja Abs purkilta kun signaali puuttui MAF-anturilta. Se selviää kun lukee VCDS:llä mitä lukemia Maf näyttää. Jos näyttää 0 niin johto poikki. Toisekseen, ota se moottorin Ecu irti ja auki. Siellä voi olla hapettumaa ja kosteutta. Antaa mitä ihmeellisimpiä koodeja jos on hapettunut.C5 alkaa kuitenkin olla jo aika iäkäs...

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla A6 C6 samanlainen vika kun Coupevescun autossa.Abs/Esp vikakoodia pukkaa koko ajan, mutta lopulta syyllinen MAF, tai oikeastaan Maffin liitin. Töpseli irti ja puhdistus , niin jo toimii!!

                                  Comment

                                  Working...
                                  X