Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n jarrut naputtaa ja ABS lyö päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT:n jarrut naputtaa ja ABS lyö päälle

    Alkoi -00 Quattro TT:n jarrut pitämään sellaista rutinaa/napsetta jarruttaessa ja vähänkin kun vielä voimakkaammin jarruttaa, niin alkaa myös ABS lyömään "päälle". Tuo ensimmäinenkään rutina ei tosin ihan kevyellä jarrutuksella vielä ala vaan silleen aavistuksen voimakkaammin kun painaa.
    Eli tuo naputus ei ole normaalia ABS:n rutinaa vaan sellaista hieman vaimeampaa ja siinä vaiheessa vielä jarru toimii kuitenkin normaalisti, eikä polkimessa tunnu oikeastaan mitään. Ääni on vähän sellainen kun joku paino jousen päässä heiluisi ja naputtaisi. Vaikea kuvailla, mutta sellainen pojojoing tyyppinen :D
    Sen naputuksen alkamisesta kun vielä vähän voimakkaammin painaa poljinta niin ABS:t alkaa rutisemaan vaikka alla kuiva asfaltti.
    Mikähän tuolta nyt oikein hajosi. Mitään vikakoodeja ei löydy.

    #2
    Pyöräanturi aiheuttaa yleensä tommosen. TT:ssa taitaa olla pultattava, joten väärälle etäisyydelle sitä on vaikea saada.

    Jos ei diagnostiikasta selviä, niin olen noita oskilloskoopilla mittaillut, että löytää sen viallisen nurkan.

    Comment


    • #3
      Väljä pyöränlaakeri tekee samaa.

      Comment


      • #4
        Täytyypä tänään nostella kulmat ylös ja tutkiskella laakerit ja samalla vilkaista noita antureita onko päällisin puolin mitään näkyvillä.
        Etupään laakerit on tosin vaihdettu 2 vuoden sisällä molemmat, joten ei ne nyt periaatteessa pitäisi vielä olla vaihtokunnossa. Takapään laakereita ei kyllä ole mun aikana vaihdettu, joten todennäköisimmin sieltä vois löytyä väljää. Mitään jurinaa ei kyllä kuulu mistään, niin ei voi sen perusteella alkaa etsimään laakerivikaa mistään tietysti kulmasta.
        Viimeksi muokannut Eemeli82; 20.7.2017, 07:50.

        Comment


        • #5
          No eipä tänään ehtinytkään kummemmin asiaa tutkimaan. Tosin oireet katosi itsestään. Eli nyt toimii kuten pitääkin. Ainoastaan äsken syttyi kertaalleen ABS:n ja ESP:n merkkivalot kesken ajon palamaan, mutta nekin sammui kun käynnisti auton uudelleen.

          Comment


          • #6
            Jos vaikka ne koodit nyt lukisit.

            Comment


            • #7
              Luettu taas eilen illalla heti sen jälkeen kun nuo merkkivalot syttyi (ja sammui) ja vielä tänään aamulla eikä vieläkään mitään koodeja löydy.
              Tossa aamusella sellaisesta melko reippaasta vauhdista tein muutamia kunnon jarrutuksia ja hyvin toimii, ei mitään ylimääräisiä rutinoita. Merkkivalotkaan ei ole enää syttyneet ja ABSitkin tuntui toimivan tarvittaessa, kun runttasin kertaalleen sellaisen jarrutuksen, että varmasti renkaat oli lukkoon menossa.
              Oliskohan tuolla ollut jotain kakaa antureiden ja/tai pulssikehien pinnassa/välissä ja nyt lähtivät vaan pois sieltä.
              Täytyy vielä kuitenkin koittaa ehtiä jossain välissä tallilla vilkaista noita jarruja, jos noissa kehissä vaikka jotain ihmeellistä näkyisi.

              Eikös muuten viallisesta anturista pitäisi jäädä joku vikakoodi? Jo -90 VW Corrado oli niin fiksu vekotin, että se morsetti ABS:n merkkivalolla sellaisia numerosarjoja, jotka kertoi esim. mistä kulmasta anturi on rikki.
              Viimeksi muokannut Eemeli82; 21.7.2017, 07:54.

              Comment


              • #8
                Ootko lukenut vikakoodeja moottorilta ja mittaristolta myös?

                Comment


                • #9
                  99/100 tapauksissa viallisesta anturista jää vikakoodi ABS:n aivoyksikölle. Sulla ilmeisesti joku halpispaska motonetin yleislukija joka skannaa vaan obd2 yleisstandardin mukaisesti eculta jos se ei löydä mitään vikoja?

                  Comment


                  • #10
                    Ihan VCDS löytyy, eikä edes mikään kiinanpiraatti.

                    edit. niin ja vikakoodit luettu siis Auto-Scannilla kaikista Control Moduleista mitä tuosta TT:stä nyt löytyy ja jokaisesta vielä erikseenkin.
                    Viimeksi muokannut Eemeli82; 21.7.2017, 13:09.

                    Comment


                    • #11
                      No tänään syttyi taas nuo ESP:n ja ABS:n valot mittaristoon ja sattui olemaan tabletti ja VCDS:n piuha mukana ja luin vikakoodit valojen palaessa. Muistaakseni antoi vikakoodin 01279 - Longitudinal Acceleration Sensor (G251): Implausible Signal.
                      Muistaakseni sen vuoksi, kun empä tullut tallentaneeksi tuota koodia ja auton uudelleen käynnistyksen jälkeen valot eivät enää palaneet eikä tuota koodiakaan enää löydy vaikka sitä en poistanut. Tuon sitten kaivelin nyt Ross Techin sivuilta hakemalla. Mutta aika varma olen että tuon se antoi.
                      Jarrutkin teki tuota rutinaa vielä hetken tuon jälkeenkin, mutta lopulta taas loppui.
                      Viimeksi muokannut Eemeli82; 25.7.2017, 11:14.

                      Comment


                      • #12
                        ABS\ESP:n kiihtyvyysanturi näemmä rikki ainakin ton vikakoodin perusteella.
                        esim. ebaystä löytyy takuukorjattuja, vika johtuu siitä että tärinästä kiihtyvyysanturin sisältä juotokset pettää ja piiri pääsee irtoamaan ajoittain juotoksistaan.

                        tuon näkönen elukka
                        Viimeksi muokannut johny1332; 24.7.2017, 18:19.

                        Comment


                        • #13
                          Missäs tuo anturi fyysisesti sijaitsee?
                          Viimeksi muokannut Eemeli82; 24.7.2017, 18:22.

                          Comment


                          • #14
                            omassa etuvedossa se oli rattiputken lähellä, ei ollu kummonen homma vaihtaa mutta todella V.mäinen homma korjata toi anturi (jos se nyt ylipäätään käy mielessä) (valettu mm. pakelliittiin se kiihtyvyyspiiri tonne anturin sisälle), suosittelen vaihtoanturia suoraan.



                            edit: lähtee erikseen irti tosta metalli telineestä, se on omalla tommosella metalliklipsillä kiinni,

                            NIIN ja tuo anturi vaatii kalibroinnin vcds:llä vaihdon jälkeen, ja ainakin ite otin akun irti vaihdon ajaksi.
                            Viimeksi muokannut johny1332; 24.7.2017, 18:35.

                            Comment


                            • #15
                              kannattaa nyt vcds:llä ainakin logittaa tota anturia measuring blokkien kautta että minkälaisia arvoja se antaa,, jos se näyttää niinku mulla että auto kiihtyy kokoajan 25 metriä sekunnissa oikeaan vaikka auto on paikallaan niin voi todeta että rikki on. =)

                              Comment


                              • #16
                                Joo, täytyy käydä vähän testailemassa. Kaivelin auton papereita ja kuten muistelinkin niin tuo anturi on jo kertaalleen vaihdettu reilu 4 vuotta ja 60tkm sitten.

                                Comment


                                  #17
                                  Mä oon noita Helsingissä korjaillut.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No eilen illalla ehdin vähän logittaa tuolta ABSien measuring blockeista group 006 (oikea paikka?) kautta ja paikallaan ollessa näytti sellaista 0,778 m/s² arvoa. Pienen lenkin kävin ajamassa ja pääsääntöisesti näytti jotakuinkin järkeviä. MUTTA, välillä hyppii sinne 23-24 m/s² tietämille ja saattoi sitten pysyä siellä hetken, joten varmaankin siinä nyt vähän häikkää on. Pitäisikö tuon tasaisesti nousta ja laskea sen mukaan kun kiihdyttää tai jarruttaa?
                                    Oliskohan siellä siis ne juotokset vähän jo pettämässä ja oireilee nyt satunnaisesti.

                                    Tällaista ohjetta löysin Ross-Techin sivuilta, jonka mukaan arvo pitäisi olla -1,5 ja + 1,5 välillä.
                                    Longitudinal Acceleration Sensor (G251)
                                    Prerequisites:
                                    System voltage at least 12.0 V.
                                    Measuring Value Block Group 006, Field 1 is between (-1.5) and (+1.5) m/s²

                                    [Select]
                                    [03 - Brake Electronics]
                                    [Coding-II - 11] (Tätä en nyt ihan testannut kun mulle jäi epäselväksi pitääkö mennä kohtaan Login 11 vai Coding 07?)
                                    Enter 40168, to enable the basic setting.
                                    [Do it!]
                                    [Basic Settings - 04]
                                    Group 069
                                    [Go!]
                                    Activate the Basic Setting.
                                    [ON/OFF/Next]
                                    After a successful basic setting, field 2 should say "OK".
                                    [Done, Go Back]
                                    To make sure the basic setting was successful, check the sensor again.
                                    [Measuring Blocks - 08]
                                    Group 006
                                    [Go!]
                                    Re-Check field 1, the value has to be between -1.5 and +1.5 m/s².
                                    [Done, Go Back]
                                    [Close Controller, Go Back - 06]
                                    Viimeksi muokannut Eemeli82; 25.7.2017, 11:16.

                                    Comment


                                    • #19
                                      tuon perusteella sanoisin ainaki ite että rikki on... (tai menossa ainakin) ei sen yhtääkkiä pitäis pomppia 25 m/s^2, toi on heti merkki että anturi katkoo kiihtyvyystietoo, koska jos anturista ottaa piuhan irti niin toi arvo pomppaa 25 ja pysyy siellä.

                                      uutta ei kannata laittaa ku siittä pettää juotokset jossain vaiheessa kumminkin, kantsii laittaa korjattu tai korjuuttaa anturi.

                                      oo yhteydessä amalinii jos hän pystyis kattomaan anturia??

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jees, näin täytyy tehdä. Laitatko Amalin privaa jos ehdit ja on kiinnostusta tuota korjata, korvausta vastaan luonnollisestikin. Mulla herjaa, että sulle ei voi yksityisviestiä laittaa.

                                        Tietysti jos jostain noita saa korjattunakin edullisesti niin voisi ostaa sellaisen tilalle ja korjauttaa tuon nykyisen, jolloin siitä joku voisi saada itselleen tarvittaessa varaosan.
                                        eBaysta en nopeasti löytänyt kun uusia ja purkuosia. Ja varsinkin jos tuo on tyypillistä niin purkuosaa ei kyllä kannata laittaa, koska se hajoaa todennäköisesti uudelleen jopa melko pian.
                                        Viimeksi muokannut Eemeli82; 25.7.2017, 11:19.

                                        Comment


                                          #21
                                          Privat on pois käytöstä ihan tarkotuksella, koska sähköposti toimii paremmin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X