Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6/B7 S4 moottorin irrotus ja muita oppaita

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B6/B7 S4 moottorin irrotus ja muita oppaita

    Tämä ketju on pyhitetty B6/B7 S4:n tekniselle keskustelulle, sekä toimii arkistona erilaisille oppaille ja infolle. Toivoisin aktiivista keskustelua ja oppaiden kirjoittelua kaikilta, lisään sitä mukaa sisällyluetteloon linkin oikeaan kohtaan ketjua.

    [SIZE="4"]Sisällysluettelo[/SIZE]


    Mikäli tämä on huono idea, modet voi poistaa tämän viestin ja pidetään ketju pelkkänä moottorin irrotusoppaana.
    Viimeksi muokannut Ghousti; 17.8.2014, 12:42.

    #2
    [SIZE="5"]Audi B6/B7 S4 moottorin irrotus[/SIZE]

    Tässä oppaassa käydään läpi moottorin irrotus vaihe vaiheelta. Vastaava opas oli englanninkielisenä Euroaddictionin foorumilla nimimerkin Joey kirjoittamana. Tämä on hyvin pitkälti suomenkielinen versio samasta. Jokainen ryhtyy luonnollisesti omalla vastuulla tähän projektiin, enkä voi taata että opas olisi 100% oikein. Opas on tehty B6:lle ja B7:ssa luonnollisesti on joitain eroja esim. puskuriin ja lukonkannattimeen liittyen. Toistaiseksi oppaasta puuttuu vielä muutama kuva ja jotkut kuvat on otettu hieman eri järjestyksessä kuin opas neuvoo, eli ei kannata takertua yksityiskohtiin. Tähänkin autoon on tehty asennuksia aiemmin, eli jotkut letkut voivat kulkea hieman eri reittiä kuin sinulla ja klemmarit erilaisia jne.

    Aikaa projektiin kannattaa varata purkamiseen ainakin viikonloppu ja kasaamiseen toinen. Järki käteen niin hyvä tulee.

    [SIZE="4"]Mitä kannattaa uusia kun moottori on irti[/SIZE]
    -Jakopää
    -Kytkin/vauhtipyörä (tarvittaessa)
    -Kytkimen työsylinteri (ehdoton)
    -Laturin hihna, rullat, kiristin (tarkista laakerit)
    -Imusarjan alapuolinen "valley pan" tiivisteet, takaiskut
    -Moottorin tukikumit (jos ei ole vielä vaihdettu)
    -Vaihdelaatikon kannatintuki
    -Snub mount
    -Venakoppien tiivisteet (jos vuotaa)
    -Lambdat
    -Kaikkien letkujen ja liitosten tarkistus ja tarvittaessa uusiminen

    Lisäksi tietenkin normaalit huoltokohteet, öljyt, nesteet, suodattimet. B6:n vakiovauhtipyörissä on ilmeisesti ollut jonkun verran ongelmia, B7:ssa on päivitetty versio.

    [SIZE="4"]Tarvittavat työkalut[/SIZE]
    Projektissa pärjää hyvin tavallisilla käsityökaluilla. Erikoisimmat tarvittavat työkalut lienee XZN-kärjet. Tässä hieman listaa vaadittavaista työkaluista.
    -Hylsysarja
    -Torx-kärkisarja
    -Kuusiokolokärkisarja (17mm suurin tarvittu, 6mm yleisin)
    -XZN kärkisarja (10mm yleisimmin tarvittu)
    -Lenkkiavainsarja (räikällä varustetut helpottaa)

    [SIZE="4"]Tarvittavat varusteet[/SIZE]
    -4 pukkia
    -Tunkki
    -Moottorinosturi (väh. 500kg)
    -Nostoketjut

    [SIZE="4"]Tarvittavat varaosat asennukseen[/SIZE]
    -Jäähdytinnestettä
    -Ohjaustehostimen nesteet (1L)
    -Ilmastoinnin täyttöhuolto (kuivain tarvittaessa)
    -Valikoima erikokoisia letkuklemmareita

    [SIZE="4"]Vaiheet[/SIZE]
    1. Puskurin irrotus
    2. Jäähyn/kehikon irrotus
    3. Letkujen ja osien irrotus
    4. Johtosarjan irrotus
    5. Sisusta/vaihtajan irrotus
    6. Cat-backin irrotus
    7. Loppuvalmistelu/koneen nosto


    Aikaa itsellä meni koko hommaan noin 15 tuntia rauhassa tehden, sisältäen taukoja ja työkalujen etsimistä ym. Tästä voi suoriutua nopeamminkin, mutta kiirettä ei kannata pitää.

    [SIZE="4"]Alkuvalmistelut[/SIZE]
    Ennen purkamisen aloittamista ilmastointi tulee tyhjentää. Tämä tulee kylmäaineen myrkkyjen takia luonnollisesti teettää asianmukaisesti huoltamolla. Tyhjennyksen voi toki tehdä myös itse ruuvimeisselillä painamalla tyhjennysventtiiliä korkin alta…

    Auto tulee nostaa ilmaan neljän pukin varaan tarpeeksi korkealle siten, että alle mahtuu mukavasti selälleen työskentelemään.

    Aloita purkaminen poistamalla pohjamuovit moottorin ja vaihdelaatikon alta. Irrota myös akunkengät.

    [SIZE="5"]Vaihe 1: Etupuskurin irrotus[/SIZE]
    Aika-arvio: 45min

    Lähtötilanne.
    1_1lahtotilanne.JPG

    Poista kaikki suojamuovit ja kumitiivisteet, kaikki lähtee ihan nostamalla ylös.
    1_2muovit.JPG

    Irrota ilmanottoputken kaksi ruuvia ja nosta se pois.
    1_3ilmanotto.JPG

    Valoumpio on kiinni neljällä ruuvilla (TX30), kaksi päällä ja kaksi alareunassa. Irrota päällimmäiset kaksi kokonaan ja löysää hieman alempia. Alempiin ruuveihin pääsee käsiksi esimerkiksi parilla ½” jatkolla ja räikällä. Umpio lähtee eteenpäin vetämällä irti. Irrota vielä umpion sähköliitin. Irrota molemmat umpiot.
    1_4valo.JPG

    Sumarien ritilä lähtee kääntämällä talttapäämeisselillä muovinen ruuvi vaaka-asentoon ja vedä ulospäin, ja irrota klipsusta. Irrota molemmat ritilät.
    (Kuva tulossa)

    Raota sisälokaria ja avaa ruuvi (TX25). Toista toisella puolella.
    (Kuva tulossa)

    Vedä puskurin alareunaa suoraan ulospäin kuvan osoittamalla tavalla.
    1_7alareuna.JPG

    Kurkista valojen taakse lokarin sisäpuolelle. Puskuri on kiinni kolmella 10mm mutterilla, poista kaikki. Räikkälenkki lienee kätevin työkalu tähän. Tee sama molemmille puolille. Kuskin puolella valojen pesurien liitin on hieman tiellä, mutta saa kyllä auki.
    1_8lokarinmutteri.JPG

    Tässä vaiheessa on hyvä olla kaveri auttamassa. Sumarien ritilöiden aukon yläpuolella on 6mm kuusiokolopultti, joka pitää puskuria vielä kiinni. Löysää molempia, mutta älä irrota kokonaan. Kun molemmat pultit on löysällä, vedä ja nostata hieman puskuria ulospäin.
    1_9sumaripultti.JPG

    Irrota puskurin kaksi sähköliitintä. Ota valutusastia valmiiksi alle ja irrota pesurien letku.
    (Kuva tulossa)

    Vaihe 1 on nyt valmis, auton pitäisi näyttää tältä.
    1_11puskuriirti.JPG
    Viimeksi muokannut Ghousti; 8.1.2015, 10:46.

    Comment


      #3
      [SIZE="5"]Vaihe 2: Jäähyn ja kehikon irrotus[/SIZE]
      Aika-arvio: 1 tunti

      Aloitetaan valuttamalla jäähdytysnesteet pois. Avaa paisarin korkki ja etsi vesipumppu kuljettajan puolelta moottorin etuosasta. Ota valutusastia alle ja avaa tyhjennysproppu (6mm kuusiokolo). Nestettä on systeemissä 12,5L, joten kannattaa varata tarpeeksi iso astia. Nestettä jää tietenkin vielä jonkun verran järjestelmään.
      2_1proppu.jpg

      Seuraavaksi poistetaan lisäjäähyjen ilmanohjaimet. Apukuskin puolella on kaksi 10mm pulttia, avaa ne ja ohjain lähtee irti. Kuskin puoli on kiinni neljällä 8mm mutterilla, kaksi yläpuolella ja kaksi alapuolella.
      2_2appari.jpg 2_3kuski.JPG 2_4kuski.JPG

      Kuskin puolella on kaksi sähköliitintä, irrota ne.
      2_5liitin.jpg 2_6liitin.JPG

      Irrota keltaiset airbagin liittimet (2kpl), yksi molemmilla puolilla.
      2_7airbag.jpg

      Seuraavaksi irrota molemmat puskurin kannatinpalkit. Ne ovat kiinni kolmella TX45 pultilla.
      2_8kannatin.jpg

      Irrota konepellin vaijeri lukosta, lähtee irti ihan vetämällä ulospäin.
      2_9vaijeri.JPG

      Irrota kuskin puolen valoumpion takana olevat kaksi sähköliitintä.
      2_10liittimet.JPG

      Comment


        #4
        Irrota seuraavaksi kaksi ilmastoinnin linjaa, toinen on kuskin puolella, toinen apparin puolella. Ne ovat kiinni 10mm pulteilla, avaa ja vedä linjat irti.
        2_11ac.JPG 2_12ac.jpg

        Irrota kuskin puolelta kaksi ohjaustehostimen letkua. Alkuperäiset klemmarit ovat kertakäyttökamaa, eli ne saa huoletta särkeä.
        (Kuva tulossa)

        Ota taas kaveri avuksi ja irrota kehikon loput pultit (TX30). Niitä on kolme puolellansa, kaksi päällä ja yksi umpion pohjan tasossa sivussa.
        2_15pultti.JPG 2_16pultit.jpg

        Jäähy on enää kiinni kahdella jäähdytysletkulla, vedä jäähyä hieman irti jotta työskentelytilaa tulee lisää. Toinen letkuista on jäähyn ylälaidassa apparin puolella, poista metallikilpsi ja vedä letku irti. Toinen letku on kuskin puolella alareunassa, toista sama homma. Jäähyn ja kehikon pitäisi olla nyt irti.
        2_17letku.JPG 2_18letku.JPG

        Vaihe 2 on nyt tehty, pitäisi näyttää suunnilleen tältä.
        2_19keula.JPG

        Comment


          #5
          [SIZE="5"]Vaihe 3: Letkujen ja linjojen irrotus[/SIZE]
          Aika-arvio: 2 tuntia

          Jatketaan purkamista ilmanoton osalta. Ensimmäisenä irrotetaan MAF:ltä kaasuläpälle menevä putki, avaa klemmarit sekä MAF:n että kaasuläpän liitoksista. Lisäksi irrota putkelle tuleva pieni letku joka on kiinni 90 asteen kulmassa olevalla todella hauraalla muoviliitännällä, kannattaa olla varovainen. Poista putki.
          3_1maf.JPG 3_2maf.JPG

          Seuraavaksi irrotetaan ilmaboksi. Avaa boksin kaksi ruuvia, irrota sen päältä menevät bensaletkut ja sähköjohdot, kyljessä kiinni oleva letku sekä MAF:n sähköliitin. Irrota myös boksin kylkeen tuleva letkuliitäntä puristamalla liitintä.
          3_3johto.JPG 3_4bensa.JPG 3_5letku.JPG 3_6letku.jpg

          Boksin kansi lähtee nyt irti. Boksin takaosa on kiinni yläreunassa olevalla muovisella kiinnikkeellä. Vedä keskellä oleva nasta ulos, jonka jälkeen kiinnike lähtee irti. Boksi on kiinni pohjassa olevilla kiinnikkeillä, lähtee irti ihan ylöspäin vetämällä.
          3_7kiinnike.JPG

          Avaa seuraavaksi bensalinjat. Työkaluiksi 17mm ja 14mm lenkit, irrota liittimet ja toisen letkun klemmari. Letkujen päät kannattaa suojata esimerkiksi leikkaamalla kertakäyttökäsineistä sopivat tupot.
          3_8bensat.JPG 3_9bensat.JPG

          Irrota kuvan letku imusarjan takaa.
          3_10letku.JPG

          Comment


            #6
            Irrota kaasuläpän vieressä oleva letku. Kuvasta poiketen PCV-venttiiliä ei tarvitse irrottaa.
            3_11letku.JPG

            Seuraavaksi irrotetaan paisari. Irrota siihen tulevat kaksi letkua, avaa ruuvi, nosta paisari pois ja irrota pohjassa oleva anturin liitin.
            3_12paisari.JPG

            Seuraavaksi siirrytään alaosan letkuihin. Näissä voi hieman soveltaa, jotkin letkut saa irti suurempina tai pienempinä kokonaisuuksina. Tässä kuitenkin yksi tapa. Apukuskin puolella on kolme liitosta, jotka pitää avata.
            3_13letkut.JPG 3_14letku.JPG

            Kuskin puolella liitoksia on neljä. Kaksi liitoksista on vierekkäin yläosassa, toinen on kuvassa näkyvän liitoksen takana öljytikun vieressä. Irrota lisäksi kuvassa näkyvä alempi liitos.
            3_15letkut.jpg 3_16letkut.jpg

            Neljäs liitos on myös alareunassa, ohjaustehostimen letkujen vieressä.
            3_17letku.jpg

            Seuraavaksi irrotetaan kaksi AC:n linjaa. Molemmat on kiinni TX45 pultilla. Etummainen linja kulkee apparin puolelle öljypohjan vierestä ja se on kiinni kahdessa kannattimessa 10mm pulteilla. Irrota molemmat, jotta letkun saa pois tieltä.
            3_18ac.jpg

            Avaa myös kuvassa näkyvä ohjaustehostimen liitos (19mm).
            3_19tehostinletku.JPG

            Lopuksi irrota imusarjan edessä menevä ohut imuletku T-haarasta.
            3_20imuletku.JPG

            Vaihe 3 on nyt tehty.

            Comment


              #7
              tämä on FAQ kamaa.

              Kirjoita loppuun asti, ja ota yhteyttä ylläpitoon!

              Comment


                #8
                [SIZE="5"]Vaihe 4: johtosarjan irrotus[/SIZE]
                Aika-arvio: 2 tuntia

                Aloitetaan johtosarjan purkaminen ECU:n irrottamisella. Kansi on kiinni viidellä TX30 ruuvilla, joista yksi on hankalasti vesikaukalon alla. Tämän avaamiseksi kuskin puolen pyyhkijä pitää irrottaa. Ota suojakorkki irti talttapäämeisselillä kolosta, avaa 16mm mutteri ja irrota varsi. Pyyhkijä voi olla todella tiukassa, mutta aikansa nitkuttelulla ja CRC:llä pitäisi lähteä ylöspäin nostamalla. Kun pyyhkijä on irti, poista myös kuvassa näkyvä klipsi. Nyt kaukalomuovia saa raotettua sen verran, että takimmaiseen ruuviin pääsee käsiksi.
                4_1ecu.JPG 4_2ecu.JPG

                Avaa ECU:n kotelon ruuvit ja nosta kansi pois. Irrota ECU:a kiinni pitävä metalliliuska. Tämän jälkeen ECU:n voi nostaa pois, mutta johtoja ei saa irti koska toisen liittimen päällä on suojapelti. Tämän voi halutessaan rälläköidä irti, mutta itsellä ECU oli johtosarjassa kiinni kokoajan.
                4_3ecu.JPG

                Poista seuraavaksi ECU:n alla oleva muovinen pohjakannatin, jonka jälkeen pääsee käsiksi johtojen läpivientiin kabiinin puolelle. Kaikki läpiviennin neljä liitintä sekä punainen maajohto pitää irrottaa. Tämä voi vaatia hieman kärsivällisyyttä, koska työskentelytila on melko minimaalinen. Liittimet saa kuitenkin irti tunkemalla pienen talttapäämeisselin liittimen toisella puolella olevan kynnen taakse, jonka jälkeen liitin lähtee vetämällä. Maajohto on kiinni 10mm mutterilla.
                4_4lapivienti.JPG

                Irrota kuvassa näkyvä ruskea maajohto (10mm mutteri).
                4_5maajohto.JPG

                Seuraavaksi irrotetaan kuskin ja apparin puolelta liitinkannattimet tulipellistä. Näissä on kiinni mm. lambda-sensorien johdot. Molemmat puolet on kiinni kahdella 8mm mutterilla. Apparin puolella yksi mustista liittimistä ei lähde johtosarjan mukana irti, vaan pitää irrottaa. Muut liittimet voi jättää kiinni.
                4_6kannatin.JPG 4_7kannatin.JPG

                Irrota kuvassa näkyvä liitin.
                4_8liitin.JPG

                Vedä punainen positiivinen akkukaapeli pois akkukaukalon läpiviennistä.
                (kuva tulossa)

                Kaapeli kulkee ilmaboksin alta koneen alaosaan. Kaapeli pitää irrottaa koko matkalta.
                4_10kaapeli.JPG

                Comment


                  #9
                  Irrota myös kuvassa näkyvä liitin apukuskin lisäjäähyn vierestä.
                  4_11liitin.JPG

                  Avaa lisäjäähyn kiinnityspultti (TX30) runkopalkista, jotta johdot mahtuu välistä ohjaamaan lisäjäähyn etupuolelle.
                  (kuva tulossa)

                  Irrota lisäksi maajohto (13mm) runkopalkin alapuolelta äsken irrotetun liittimen takaa.
                  4_13maa.JPG

                  Vaihe 4 on nyt valmis.

                  Comment


                    #10
                    [SIZE="5"]Vaihe 5: sisusta/vaihtajan irrotus[/SIZE]
                    Aika-arvio: 30min

                    Tässä vaiheessa irrotetaan kaikki tarvittava auton sisältä, eli käytännössä vaihteensiirtäjä.

                    Purista vaihdekepin nahkapussia sivuilta sisäänpäin, jolloin se irtoaa. Krominen kehys siis jää paikoilleen.
                    5_1pussi.JPG

                    Vaihdekepin kehys on kiinni neljällä klipsulla kulmista ja lähtee irti ylöspäin nostamalla.
                    5_2kehys.JPG

                    Vedä vaihdekepin pussi ylös ja poista klemmari. Nuppi lähtee nyt irti ylöspäin vetämällä.
                    5_3pussi.JPG

                    Poista kuvissa näkyvät pehmusteet.
                    5_4pehmuste.JPG 5_5pehmuste.JPG

                    Avaa muovikehyksen kaksi mutteria (10mm). Nosta muovi pois.
                    5_6kiinnike.JPG 5_7kiinnike.JPG

                    Avaa tuhkiksen kaksi 8mm ruuvia, jotta saat hieman lisätilaa. Tuhkista ei saa irrotettua kokonaan ilman että poistaa radion ja ilmastoinnin paneelin, mutta tämä ei ole pakollista.
                    5_8tuhkis.JPG

                    Lopuksi avaa kuvissa näkyvät neljä 10mm mutteria. Kaksi on helposti esillä ja saa auki esimerkiksi räikällä ja hylsyllä. Toiset kaksi on hieman hankalammin liimatun pehmusteen kulmien alla ja ilman tuhkiksen irrotusta ne saa auki lenkkiavaimella.
                    5_9mutterit.jpg 5_10mutterit.JPG

                    Vaihe 5 on valmis.

                    Comment


                      #11
                      [SIZE="5"]Vaihe 6: Cat-backin irrotus[/SIZE]
                      Aika-arvio: 20 minuuttia

                      Tässä vaiheessa on hyvä koittaa lähteekö takimmaiset lambdat irti kattien vierestä. Tämä helpottaa projektin myöhemmässä vaiheessa. Itse en saanut lambdoja irti, koska olivat erittäin tiukassa ja tämä teettää hieman lisähommia myöhemmin.

                      Putkiston irrotus on hyvin helppoa. Ensimmäisenä putkisto kannattaa irrottaa keskimmäisistä kannattimista. Lähtee irti painamalla kumista läpi esim. isolla meisselillä. Kannattaa kuitenkin varoa ettei sormet lipsahda.
                      6_1kannatin.JPG

                      Seuraavaksi irrotetaan putkisto kattien päästä kiristimistä. Ruuvit voivat olla ruosteessa, mutta koska kiristimet on halpoja uusia, ei niiden kanssa tarvitse varoa.
                      6_2kiristin.JPG

                      Kun nämä kiinnikkeet on irti, on putkisto kiinni enää takapönttöjen kannakkeista. Irrota nämä samalla lailla kuin keskimmäiset niin putkisto lähtee taaksepäin vetämällä irti. Tässä vaiheessa on tietenkin hyvä olla kaveri pitämässä putkistoa kattien päästä ja toinen vetää ulostuloista.
                      (Kuva tulossa)

                      Vaihe 6 on valmis.

                      [SIZE="5"]Vaihe 7: loppuvalmistelut ja koneen nosto[/SIZE]
                      Aika-arvio: 3-4 tuntia, älä kiirehdi

                      Kone alkaa olemaan kohta valmis irrotettavaksi. Irrotamme vielä kardaanin ja vetarit ennen lopullista nostoa. Aloitetaan vetareista. Kierrä muutama pyöränpultti paikoilleen ja pistä kaveri painamaan jarrua. Avataan ensin napapultti (17mm) pitkällä varrella, on todella tiukassa. Pulttia ei tarvitse irrottaa vielä kokonaan.
                      (kuva tulossa)

                      Vetari on sisäpäästä kiinni kuudella 10mm XZN pultilla. Pidä kaveri autossa polkemassa jarrua kun avaat pulttia. Jarru ylös ja pyöräytä vetaria sitä mukaa kun pultit aukeaa. Avaa kaikki pultit niin vetarin pää lähtee irti. Vetari ei kuitenkaan mahdu vielä tulemaan kokonaan pois. Toista prosessi toisella puolella.
                      7_1vetari.jpg

                      Seuraavaksi siirrytään kardaanin kimppuun. Poista ensin suojapelti. Kiinni kahdella TX? pultilla.
                      7_2suoja.JPG

                      Kardaani on kiinni kuudella 6mm kuusiokolopultilla. Tässä on taas hyvä olla kaveri käyttämässä käsijarrua. Vedä käsijarru tiukalle ja avaa pultti. Irrota käsijarru pyöräytä kardaania. Toista kunnes kaikki pultit on auki.
                      7_3kardaani.jpg

                      Liitoksessa on tiiviste, johon kardaani liimautuu hyvin kiinni. Aikansa kun kumivasaralla liitosta kopisteli, lähti akseli irti. Pään voi jättää vapaasti roikkumaan. Poista kardaanin yläpuolella oleva lämpösuoja, joka on neljällä 10mm mutterilla kiinni.
                      7_4kardaani.JPG

                      Nyt vaihtajan voi tipauttaa alas. Vaihde kannattaa jättää vapaalle tai neloselle, jotta kepille on mahdollisimman paljon tilaa.
                      7_5vaihtaja.JPG

                      Seuraavaksi siirrytään laatikon kannattimen irrotukseen. Irrota kannatin laatikon keskeltä. Se on kiinni kolmella 13mm pultilla.
                      7_6laatikonkannatin.jpg

                      Comment


                        #12
                        Poikkipalkki on kiinni molemmista päistä kolmella 18mm pultilla, irrota kaikki. Vaihteisto alkaa tippumaan samalla kun kannatinpalkin irrottaa, mutta kone on edelleen kannattimien ja apurungon varassa joten ei hätää. Mikäli irrotit lambdat aiemmassa vaiheessa, voi kannatinpalkin vetää pois putkien välistä. Itse en irrottanut, joten palkki jää putkien päälle heilumaan.
                        7_7poikkipalkki.JPG

                        Nyt olemme jo lähellä moottorin nostoa. Ota nosturi esiin ja kiinnitä ketjut nostopisteisiin. Käytämme kahta kiinnityspistettä, toinen on moottorin takaosassa apukuskin puolella letkujen ja johtojen seassa. Toinen piste on moottorin etuosassa kuskin puolella. Ketjut kannattaa asettaa siten, että moottorin takaosa ja laatikko on alempana. Ota löysät pois ketjuista ja nostata moottoria aavistus, jotta paino on nosturin varassa.
                        (kuva tulossa)

                        Avaa molempien moottorinkannattimien mutterit (13mm). Kuskin puolella muttereita on yksi, apparin puolella muttereita on kaksi, toinen pitää kiinnikettä kiinni. (paremmat kuvat tulossa)
                        7_8kiinnikkeet.JPG

                        Jos et saanut lambdoja irti ja laatikon kannatinpalkki on edelleen autossa, joudut pudottamaan apurungon. Käytännössä siis irrota moottorinkannattimien alemmat kiinnikkeet. Ne ovat kiinni kolmella 18mm pultilla. Tämän jälkeen apurunkoa saa painatettua sen verran alas, että laatikon kannatinpalkki mahtuu tulemaan sen yli.
                        (kuva tulossa)

                        NYT TARKKANA! Kaikki konetta kiinni pitävät pultit on nyt irti, mutta koneen takaosassa on vielä yksi jäähdytysletku, sekä kytkimen työsylinteri. Nosta hieman ja vedä konetta noin 10cm eteenpäin. Jäähdytysletku on kiinni samanlaisella metallisella klipsillä, kuin jäähylle menevät letku olivat. Irrota klipsi ja vedä letku irti.
                        7_11letku.JPG

                        Jäljellä on enää kytkimen työsylinteri. Tässä on kaksi vaihtoehtoa, irrottaa koko sylinteri irti laatikosta (6mm kuusiokolo) tai avata linjan liitos. Tässä vaiheessa myös vetarit mahtuu poistamaan autosta.
                        7_12kytkin.JPG

                        Paketti on nyt vapaa tulemaan autosta. Toinen kaveri käyttää nosturia ja toinen ohjailee konetta ja laatikkoa. Tässä vaiheessa saa jo lyödä ylävitosia.
                        7_13koneirti.JPG

                        Käsittelyn helpottamiseksi irrotetaan vielä downpipet. Irrota lambdojen piuhat liitinkannattimesta.
                        (Kuva tulossa)

                        Avaa putken pakosarjaan kiinnittävät kolme mutteria.
                        7_14pakosarja.JPG

                        Irrota vielä esikattien jälkeisen kannakkeen pultti ja irrota putki. Toista sama toiselle putkelle.
                        7_15kannatin.JPG

                        Nyt koneen voi laskea esimerkiksi kuormalavojen päälle. Kuvassa purin jo hieman johtosarjaa lisää pois koneen päältä.
                        7_16lavalla.JPG

                        Siinä se nyt on. Toivottavasti ohjeesta on jollekin apua omaa remonttia tehdessä. Korjatkaa ihmeessä virheitäni, koitan itsekin päivitellä oppaaseen parempia kuvia ja lisätietoja jahka kerkeän.

                        Comment


                          #13
                          Lisäkuvia.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Ghousti; 17.8.2014, 13:09.

                          Comment


                          • #14
                            Tällä oppaalla itsekin varaudun tulevaan, kiitos siitä. Voitko listata vielä mitä kaikkea kannattaa uusia samalla kun kone on irti? Tai mitä itse uusit? Löytyykö kuvia itse jakopääremontista?

                            Comment


                              #15
                              Lisäsin alkuviestiin vähän osaluetteloa. Itse uusin tuosta listalta kaikki paitsi Lambdat, jota nyt jälkikäteen ajattelee että miksi ihmeessä en laittanut. Ei noissa nykyisissä vissiin vikaa ole, mutta on ne pirulliset nyt jälkikäteen laittaa jos ilmenee tarvetta. Itse purin koneen pois yhtenä viikonloppuna, tutkin ja tein rauhassa listan tarvittavista osista ja kuukauden päästä takaisin kasaan.

                              Ite jakopääremonttia en suuremmin dokumentoinut, koska ELSA:n ohjeet ovat niin hyvät. Sitä ei taida olla ihan laillista laittaa yleiseen jakoon, mutta yv:llä saa multa... Toki jos on kysyntää niin voin vaikka suomentaa sen käyttäen ELSA:n kuvia.

                              Comment

                              Working...
                              X