Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 V6 24v TDI nokka-akseleiden infopaketti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5 V6 24v TDI nokka-akseleiden infopaketti

    Tämän kirjoituksen tiedot on kerätty tältä foorumilta ja kaikki kunnia tiedoista menee foorumin käyttäjille. Tämä kirjoitus koskee vain ja ainoastaan 2.5 V6 24v TDI moottoreita. Älä sekoita esimerkiksi vanhempaan R5 2.5 moottoriin.

    Moottorit
    Laahainnokkakoneet (huonommat)
    AFB = 110kW/150PS
    AKN = 110kW/150PS
    AKE = 132kW/179PS
    AYM = 114kW/155PS
    BFC = 120kW/163PS

    Rullanokkakoneet (paremmat)
    BAU = 132kW/179PS
    BDH = 132kW/179PS
    BDG = 120kW/163PS
    BCZ = 120kW/163PS


    Missä autoissa näitä on käytetty (kopio Wikipediasta, mahdollisesti puutteita?)
    Audi A4 (AFB: 11/97-06/00, AKN: 07/98-09/01, AYM: 12/00-06/02, AKE: 12/00-05/03, BFC: 07/02-05/03, BAU/BDH: 06/03-12/04, BCZ: 06/03-12/05, BDG: 06/03-05/06)
    Audi C5 A6 / Audi C5 allroad (AFB: 04/97-05/00, AKN: 10/98-05/01, AKE: 11/99-08/03, AYM: 06/01-06/02, BFC: 07/02-08/03, BDG/BDH: 02/03-01/05, BAU/BCZ: 02/03-08/05)
    Audi D2 A8 (AFB: 06/97-06/00, AKN: 11/97-09/02, AKE: 11/99-09/02)
    Škoda Superb B5 (AYM: 12/01-08/03, BDG: 08/03-03/08)
    Volkswagen Passat (B5.5) (AFB: 08/98-08/00, AKN: 05/99-05/03, BAU/BDH: 01/03-05/05, BDG: 05/03-05/05)


    Ongelmat laahainnokkakoneiden kanssa
    1. Näissä moottorimalleissa (sekä laahari- että rullakoneissa) on käytössä pakokaasun takaisinkierrätys. Eli pakokaasua ohjataan pakosarjasta takaisin imusarjaan tarkoituksena päästöjen vähentäminen. Kierrätys muodostaa imusarjaan ja sylinterikanteen karstaa. Karstasta johtuen venttiilit alkavat jumimaan ja kanavat menevät tukkoon.

    2. Laahainnokkakonstruktio on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi. Huono ratkaisu yhdessä jumittavien venttiileiden kanssa aiheuttaa kulumaa nokka-akseleiden "nokkiin" eivätkä venttiilit avaudu enää niin paljon kuin on suunniteltu. Kun kulumaa tulee lisää, tippuu nokka-akselin ja kannen välistä laahain pois jolloin venttiili ei aukea enää ollenkaan. Näissä moottoreissa on 2 imuventtiiliä ja 2 pakoventtiiliä per sylinteri, joten yhden imu/pakovenan laahaimen tippuminen ei vielä estä ajamista. Ongelmat alkavat yleensä kun moottorilla on ajettu 200-400tkm (vaihtelee todella paljon).



    Ongelman tunnistaminen
    - Venttiilikoneisto pitää kovaa ääntä (vaikea tunnistaa jos ei ole ehjää vertailukohtaa)
    - Sylinterikannesta alkaa kuulua voimakasta naputusta
    - Moottori ei käy enää kunnolla tai ei käy ollenkaan (ei pidä sekoittaa esim. VP44-vikaan)
    - Moottorin toteutuneet MAF-arvot jäävät alle 1000:n. Jotta testi onnistuu luotettavasti, pitää MAF:n olla varmasti ehjä. Testitilanteessa lämpimäksi ajetulla moottorilla tehdään täyskaasukiihdytyksiä ja seurataan VCDS:llä/VAGCOM:lla Engine/Group 3 arvoa MAF (Actual). Esimerkkinä mainittakoon moottori joka antoi kiihdytyksessä huippuarvoksi reilun 800 (nokat alkaneet siis kulua koska ollaan kaukana 1000:sta, mitään ulkoisia oireita ei kuitenkaan ollut), nokat kestivät tämän mittauksen jälkeen vuoden/15tkm jonka jälkeen toisesta venttiilikopasta alkoi kuulua kova naputus.

    - Venttiilikopan sisään katsominen, oikeanpuoleisen kannen venttiilikoppa on yleensä helpompi irroittaa. Öljyntäyttöaukosta tähystely ei välttämättä anna luotettavaa kuvaa tilanteesta.


    Kuinka korjataan
    - Irroitetaan sylinterikannet ja käytetään asiantuntevalla pajalla puhdistuksessa ja tarkistuksessa. Jos tämän vaiheen jättää tekemättä, on mahdollista ettei uudet nokka-akselit kestä pitkään ehjänä
    - Vaihdetaan kuluneiden nokka-akseleiden tilalle uudet
    - Gatesin nokkahihnan vaihto-ohje
    - Tulpataan pakokaasun takaisinkierrätys niin ettei kierrätystä enää tapahdu


    Tarvittavat erikoistyökalut
    - Kampiakselin lukituspultti ja nokka-akselien lukituslevyt. Löytyy mm. Ebaysta hakusanalla "Audi 2.5 TDI timing lock tool". Kuva sarjasta:



    Ostoslista AFB, AKE ja AKN moottoreille (Huom! Ostoslista on todella suuntaa antava. Paras tapa edetä on purkaa moottorista tarvittavat osat irti ja tehdä ostoslista sen perusteella alla olevaa listaa hyväksi käyttäen.)

    Nokka-akselisarja. Tämä ostetaan yleensä pakettina (varaosakauppiaat, ebay) joka sisältää alla mainitut osat.
    1 059109021BQ nokka-akseli
    1 059109021BP nokka-akseli
    1 059109022BD nokka-akseli
    1 059109022BC nokka-akseli
    24 059109521E nostinkuppi
    24 059109075E paininlevy
    24 059109444 vipu
    Muutama esimerkki kokonaisista sarjoista:
    Febi 29928
    Ruville 225411 (ei sisällä paininlevyjä) (tästä sarjasta huonoa kokemusta)

    Sylinterikansi
    16 059103384 Sylinterikannen pultti jos 155mm pitkä (ilmeisesti sopivuus katsottava vanhoista pulteista?)
    16 057103384A Sylinterikannen pultti jos 159mm pitkä (ilmeisesti sopivuus katsottava vanhoista pulteista?)
    2 059103383BQ Kannentiiviste / 1 reikäinen / 1,10 mm paksu (tarkasta oikea koko vanhasta / jos koneistat lohkon dekkitasoa tai vaihdat mäntiä, käytä tätä jos männät nousee dekkitason yli 0,39 mm-0,49 mm)
    2 059103383BR Kannentiiviste / 2 reikäinen / 1,15 mm paksu (tarkasta oikea koko vanhasta / jos koneistat lohkon dekkitasoa tai vaihdat mäntiä, käytä tätä jos männät nousee dekkitason yli 0,49 mm-0,54 mm)
    2 059103383BS Kannentiiviste / 3 reikäinen / 1,20 mm paksu (tarkasta oikea koko vanhasta / jos koneistat lohkon dekkitasoa tai vaihdat mäntiä, käytä tätä jos männät nousee dekkitason yli 0,54 mm-0,65 mm)
    2 059198025 Venttiilikopan tiiviste
    2 026103085D stefa (AKE)
    2 068103085E stefa (AFB,AKN)
    1 078103113E tulppa
    2 078103363P öljynpaineventtiili
    1 059145117 O-rengas alipainepumppuun (AFB,AKN)
    1 059145117A O-rengas alipainepumppuun (AKE)

    Vesipumppu
    1 059121004C vesipumppu
    1 078121113F termostaatti

    Suuttimet
    6 046130219A suuttimen kuparitiiviste
    12 N 0138042 suuttimen kuparitiiviste

    Öljypuoli
    1 059115562 öljynsuodatin
    1 059103464B huohotussuodatin

    Moniurahihna
    1 059260849B moniurahihna
    1 059903341A rulla
    1 059903341 rulla
    1 059145276 rulla
    1 059145284B damper

    Jakohihna
    1 059198119B Jakohihnasarja, sis. rullat/kiristimet ja hihnan ruiskutuspumpulle
    1 059105263A alahihnapyörä
    1 059105229 alahihnapyörän pultti
    Attached Files
    Viimeksi muokannut peiponen; 3.9.2014, 15:40.
Working...
X