Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin kiristysmomentteja

Collapse
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottorin kiristysmomentteja

    Tästä oli joskus puhetta keräillä näitä yhteen lankaan, niin aloitellaan.

    Tässä nyt ensi hätään jotain tehdasarvoja I5 koneeseen kaivettuna S2 foorumilta. Korjatkoon joku jos on parempaa tietoa.

    Jakopää

    Kampuran dampperi = 450Nm tai 150Nm + 180 astetta (I5 diesel 200Nm + 270 astetta)

    Vesipumpun pultit = 20Nm

    Nokkapyörän pultti = 65Nm

    ----------------------------------

    Turbo & Pakosarja

    Öljyn paluu pultit = 10Nm

    Jäähdytysveden paluuputki = 25Nm
    Adapteri = 30Nm

    Jäähdytysveden tulo =30Nm
    Adapteri = 35Nm

    Öljyn tulo = 10Nm

    Turbon ja downpipen liitos = 40Nm

    Hukkaportin ja downpipen liitos = 25Nm

    Hukkaportin banjo = 25Nm

    Hukkaportin ja pakosarjan liitos = 25Nm

    Turbon ja pakosarjan liitos = 60Nm

    Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm

    -----------------------------

    Sylinterikansi

    Nokka-aksilan runkopultit = 15Nm
    Nokka-aksilan tai nostajien asennuksen jälkeen odotettava vähintään 30min ennen käynnistystä. Käännä käsin kampurasta pari täyttä kierrosta varmistaaksesi ettei venttiilit ota mäntiin.

    Imusarjan ja kannen liitos = 20Nm

    Ventiilikopan pultit = 10Nm, kiristettävä ristiin

    Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm

    Puolakannen pultit = 10Nm

    Vesiharavan ja kannen liitos = 10Nm

    Sylinterikannen pultit - kiristeään kylmänä
    Pultit oltava kaikki samaa lujuusluokkaa(10.9). Kiristetään kolmessa vaiheessa ristiin spiraalin mallisesti aloittaen keskeltä.

    Vaihe 1 = 40Nm
    Vaihe 2 = 60Nm
    Vaihe 3 = 180 astetta

    -----------------------------

    Alakerta

    Kampiakselin laakeripukkien pultit = 65Nm

    Öljypumpun imukärsän pultit = 10Nm

    Öljypumpun kiinnityspultit
    Pitkät = 20Nm
    Lyhyet = 10Nm


    ----------------------------

    Vauhtipyörä & Kytkin

    Vauhtipyörä
    Pitkät pultit = 40Nm + 180 astetta
    Lyhyet putit(lukite mukana) = 30Nm + 90 astetta

    Asetelma = 25Nm

    -----------------------------

    ARP pultit

    Sylinterikannen pultit - ARP rasvalla = 108,5Nm
    Sylinterikannen pultit - 30wt moottoriöljyllä = 115Nm

    Kiertokankien pultit - ARP rasvalla = 75Nm
    Viimeksi muokannut Jusaberg; 1.11.2013, 10:51. Perustelu: Paremmat momentit

    #2
    Tuossa jotain joskus kerättynä: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=610

    Comment


    • #3
      Moottoreiden kiristystiukkuuksia

      Sairaslomalla ei oikein muutakaan niin päätin tekasta tämmösen listan kun on tuntunut olevan kysyntää. Jos on joku tietty näiden lisäksi, sano niin katselen.
      Joku varmaan saa faq:iin siirrettyä ja muokattua jos siltä tuntuu.

      1.8T AEB (pätee muihinkin saman ikäluokan 1.8:koneisiin)

      Kansi
      -vaihe1: 40nm
      -vaihe2: 60nm
      -vaihe3: 90'
      -vaihe4: 90'

      Kampuranpukit/Runkopukit
      -vaihe1: 65nm
      -vaihe2: 90'

      Veivit
      -vaihe1: 30nm
      -vaihe2: 90'

      Öljypumppu lohkoon
      -15nm

      Öljypohja
      -M6: 10nm
      -M7: 15nm
      -M8: 22nm

      Öljyroppu
      -50nm

      Vauhtipyörä
      Tuplamassa: 60nm + 180'
      Vetolevy (Automaatin): 60nm + 180'

      Kytkinasetelma
      -25nm

      Dampperi/Hihnapyörä
      -90nm+90'

      Nokan hihnapyörä
      -65nm

      Nokkien pukit
      -10nm

      Imusarja
      10 Nm

      Pakosarja
      30 Nm



      2.7Bit AGB (Pätee muihinkin 2.7Bi-turboihin)

      Kansi
      -Vaihe1:40nm
      -Vaihe2:60nm
      -Vaihe3:90'
      -Vaihe4:90'

      Kampuran pukit/Runkopukit
      Vaihe1: 30nm
      Vaihe2: 60nm+90'

      Veivit
      -Vaihe1: 30nm
      -Vaihe2: 90'

      Öljypumppu lohkoon
      -25nm

      Pohjaroppu
      -30nm

      Öljypohjan pultit
      -10nm

      Vauhtipyörä ja Vetolevy
      -60nm+180'

      Kytkinasetelma
      -25nm

      Hihnapyörä/Dampperi
      -200nm+180'

      Nokkien pukit
      -10nm

      Imusarja
      -10nm

      Pakosarja
      -25nm

      Downpipe
      -25nm


      2.2 ABY


      Kansi
      -Vaihe1:40nm
      -Vaihe2:60nm
      -Vaihe3:90'
      -Vaihe4:90'


      Kampuranpukit/Runkopukit
      -Vaihe1:35nm
      -Vaihe2:65nm

      Veivit
      -Vaihe1:30nm
      -Vaihe2:90'

      Öljypumppu lohkoon
      -20nm

      Pohjaroppu
      -30nm

      Vauhtipyörä
      -40nm+180'

      Kytkinasetelma
      -25nm

      Hihnapyörä/Dampperi
      200nm+180'

      Nokanhihnapyörä
      -65nm

      Nokkien pukit
      -10nm

      Pako ja imusarja
      25nm


      4.2 ABZ

      Kansi
      -Vaihe1: 40nm
      -Vaihe2:60nm
      -Vaihe3:90'
      -Vaihe4:90'

      Kampuranpukit/Runkopukit
      EI SAA IRROTTAA, LOHKO KIEROUTUU

      Vetolevy/Vauhtipyörä
      60nm+90'

      Hihnapyörä/Dampperi
      -450nm

      Hihnapyörät
      -55nm

      Imusarja
      -20nm

      Pakosarja
      -25nm
      Viimeksi muokannut okkim; 12.11.2014, 15:00. Perustelu: Korjattu AEB:n imusarjan pulttien momentti.

      Comment

      Working...
      X