Tästä oli joskus puhetta keräillä näitä yhteen lankaan, niin aloitellaan.
Tässä nyt ensi hätään jotain tehdasarvoja I5 koneeseen kaivettuna S2 foorumilta. Korjatkoon joku jos on parempaa tietoa.
Jakopää
Kampuran dampperi = 450Nm tai 150Nm + 180 astetta (I5 diesel 200Nm + 270 astetta)
Vesipumpun pultit = 20Nm
Nokkapyörän pultti = 65Nm
----------------------------------
Turbo & Pakosarja
Öljyn paluu pultit = 10Nm
Jäähdytysveden paluuputki = 25Nm
Adapteri = 30Nm
Jäähdytysveden tulo =30Nm
Adapteri = 35Nm
Öljyn tulo = 10Nm
Turbon ja downpipen liitos = 40Nm
Hukkaportin ja downpipen liitos = 25Nm
Hukkaportin banjo = 25Nm
Hukkaportin ja pakosarjan liitos = 25Nm
Turbon ja pakosarjan liitos = 60Nm
Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm
-----------------------------
Sylinterikansi
Nokka-aksilan runkopultit = 15Nm
Nokka-aksilan tai nostajien asennuksen jälkeen odotettava vähintään 30min ennen käynnistystä. Käännä käsin kampurasta pari täyttä kierrosta varmistaaksesi ettei venttiilit ota mäntiin.
Imusarjan ja kannen liitos = 20Nm
Ventiilikopan pultit = 10Nm, kiristettävä ristiin
Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm
Puolakannen pultit = 10Nm
Vesiharavan ja kannen liitos = 10Nm
Sylinterikannen pultit - kiristeään kylmänä
Pultit oltava kaikki samaa lujuusluokkaa(10.9). Kiristetään kolmessa vaiheessa ristiin spiraalin mallisesti aloittaen keskeltä.
Vaihe 1 = 40Nm
Vaihe 2 = 60Nm
Vaihe 3 = 180 astetta
-----------------------------
Alakerta
Kampiakselin laakeripukkien pultit = 65Nm
Öljypumpun imukärsän pultit = 10Nm
Öljypumpun kiinnityspultit
Pitkät = 20Nm
Lyhyet = 10Nm
----------------------------
Vauhtipyörä & Kytkin
Vauhtipyörä
Pitkät pultit = 40Nm + 180 astetta
Lyhyet putit(lukite mukana) = 30Nm + 90 astetta
Asetelma = 25Nm
-----------------------------
ARP pultit
Sylinterikannen pultit - ARP rasvalla = 108,5Nm
Sylinterikannen pultit - 30wt moottoriöljyllä = 115Nm
Kiertokankien pultit - ARP rasvalla = 75Nm
Tässä nyt ensi hätään jotain tehdasarvoja I5 koneeseen kaivettuna S2 foorumilta. Korjatkoon joku jos on parempaa tietoa.
Jakopää
Kampuran dampperi = 450Nm tai 150Nm + 180 astetta (I5 diesel 200Nm + 270 astetta)
Vesipumpun pultit = 20Nm
Nokkapyörän pultti = 65Nm
----------------------------------
Turbo & Pakosarja
Öljyn paluu pultit = 10Nm
Jäähdytysveden paluuputki = 25Nm
Adapteri = 30Nm
Jäähdytysveden tulo =30Nm
Adapteri = 35Nm
Öljyn tulo = 10Nm
Turbon ja downpipen liitos = 40Nm
Hukkaportin ja downpipen liitos = 25Nm
Hukkaportin banjo = 25Nm
Hukkaportin ja pakosarjan liitos = 25Nm
Turbon ja pakosarjan liitos = 60Nm
Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm
-----------------------------
Sylinterikansi
Nokka-aksilan runkopultit = 15Nm
Nokka-aksilan tai nostajien asennuksen jälkeen odotettava vähintään 30min ennen käynnistystä. Käännä käsin kampurasta pari täyttä kierrosta varmistaaksesi ettei venttiilit ota mäntiin.
Imusarjan ja kannen liitos = 20Nm
Ventiilikopan pultit = 10Nm, kiristettävä ristiin
Pakosarjan ja kannen liitos = 25Nm
Puolakannen pultit = 10Nm
Vesiharavan ja kannen liitos = 10Nm
Sylinterikannen pultit - kiristeään kylmänä
Pultit oltava kaikki samaa lujuusluokkaa(10.9). Kiristetään kolmessa vaiheessa ristiin spiraalin mallisesti aloittaen keskeltä.
Vaihe 1 = 40Nm
Vaihe 2 = 60Nm
Vaihe 3 = 180 astetta
-----------------------------
Alakerta
Kampiakselin laakeripukkien pultit = 65Nm
Öljypumpun imukärsän pultit = 10Nm
Öljypumpun kiinnityspultit
Pitkät = 20Nm
Lyhyet = 10Nm
----------------------------
Vauhtipyörä & Kytkin
Vauhtipyörä
Pitkät pultit = 40Nm + 180 astetta
Lyhyet putit(lukite mukana) = 30Nm + 90 astetta
Asetelma = 25Nm
-----------------------------
ARP pultit
Sylinterikannen pultit - ARP rasvalla = 108,5Nm
Sylinterikannen pultit - 30wt moottoriöljyllä = 115Nm
Kiertokankien pultit - ARP rasvalla = 75Nm
Comment