Tehääs tästäkin aiheesta kunnon yhteenveto, niin ei tartte vastata joka viikko samoihin kysymyksiin eri ketjuissa, kun ihmiset ei osaa käyttää hakua. Moneen ketjuun on sekoittunut muita automalleja ja ABS-versioita.
Ohjainyksikkövian oireet:
ABS varoitusvalo ja punainen jarruhälytys (vikavalo ja kolme piippausta)
Tämä vaihtelee hieman automallikohtaisesti ja riippuen, että onko ajotietokonetta vai ei. ABS valo palaa joka tapauksessa.
Lue aina (tai ainakin yritä lukea) vikakoodit vian varmistamiseksi, jotta muut yleiset viat tulee rajattua pois, esim. anturi ja pulssikehäviat.
Kun vika on päällä, niin diagnostiikalla ei pääse boksiin sisälle.
Jos vikakoodit pääsee lukemaan, niin koodina on yleensä:
01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
Riippuen automallista sama koodi voi löytyä myös moottorinohjauksen puolelta tai mittaristosta.
Yhdistelmässä A6 - automaatti - ASR. On oireena usein myös kierrosluku ja/tai nopeusmittarin toimimattomuus ja öljyvalon syttyminen/piippailu.
Usein vika alkaa satunnaisesti ja pahenee. Esiintymistiheys voi vaihdella lämpötilan mukaan, koska juurisyy on alumiinilangan murtuminen, joka lämpölaajenemisen ja tärinän takia välillä ottaa kontaktia ja välillä ei.
Tässä mallissa EI ole ESP:tä. Jos autossa on ESP, kyseessä ei ole otsikonmukainen yksikkö ja tämä teksti ei päde niihin (paitsi harvinaisemmat Audi A8 versiot).
Tässä hajoavassa Bosch 5.3:ssa voi olla Luistonesto TCS ja/tai tasauspyörästönlukko EDL.
Koskee automalleja:
-A4 B5 -97-01
-A6 -97-01
-A8 98-99
-Passat B5 -97-01
-Saman ikäluokan SAAB ja Opeleissakin on samaa ohjainyksikköä.
Tämän mallin boksia ei voi yleensä koodata, joten mallin pitää olla sama kuin alkuperäinen.
Elektroniikkaosan varmin tunnistuskeino onkatsoa Bosch numero elektroniikkaboksin pohjasta
Vaihtoehtoja ovat ainakin: (suluissa yleisimmät Bosch numerot, muitakin on useita)
-etuveto (0 273 004 283)
-neliveto (0 273 004 284)
0 273 004 285
0 273 004 358
0 273 004 573
-etuveto luistonestolla
Tuossa on kuvaus miltä boksi näyttää, miten se irroitetaan ja miten sitä EI kannata korjata. Tektissä virheellisesti puhutaan hopealangasta. Tosiasiasiassa langat on alumiinilankabondauksia, eikä niissä pysy normaalijuotos luotettavasti, jos yleensäkään saa tarttumaan.
http://www.lbak.dk/Audi/Repair_ABS_unit_passat.pdf
Tuossa on toinen esimerkki miten tuota EI kannata tehdä:
http://www.youtube.com/watch?v=UqtowdSDbxU
Tuossa on sitten korjaustapa ihan toisesta ääripäästä:
http://www.youtube.com/watch?v=prNNE...eature=related
Tulee toki teollinen OEM lookki, mutta täysin turhaa. Useampi 100k€ laitteissa kiinni. Turhaan korjataan muitakin lankoja (kulta -> alumiini) huonommiksi, kuin alkuperäiset kultalangat ei kuitenkaan katkea.
Se että oikeasti uskaltaa väittää pystyvänsä korjaamaan tuon pitävästi, vaatii kunnon välineet ja harjoitusta, joten suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen. Suomessa korjaajia on muutamia.
Mun korjauskeinot ei ole mikään salaisuus, useat klubilaiset on sen ihan omin silmin nähneetkin ja saa ihan rauhassa levittää miten korjaus tehdään. Se on kuitenkin sen verran välineurheilua (mikroskooppi ja kunnon juotosvälineet), sekä lihasmuistissa oleva homma. Oman yksittäisen ohjainyksikön korjaukseen ei kannata ryhtyä, ellei suoraan varaudu ostamaan uutta. Olen kysyttäessä neuvonut ja käytännössä korjauskelvottomia ne on sen jälkeen kuitenkin olleet. Kannatan ehdottomasti oma-aloitteisuutta ja kaikenlaista tekniikan-alan harrastusta, mutta tätä hommaa ei TODELLAKAAN kannata yrittää ensimmäistä kertaa sillä asenteella: "teen itse ja säästän" koska kustannus nousee 90% varmuudella vähintään monikertaiseksi. Yleensä menee persiilleen avausvaiheessa, sitten katkotaan kultalankoja, ja suljetaan avattu kansi huonosti....ym. ym.
Romuttamolta ostetut ohjainyksiköt sisältävät saman tyyppivian, joten voi varautua, että boksi on esim. kolarin tärähdyksen takia jo valmiiksi rikki tai kestää viikon, kuukauden tai vuoden. Sen lisäksi että purkamot pyytävät noista yksiköistä sikahintoja.
Jos olet jo omasi kerennyt sössimään korjauskelvottomaksi, niin kannattaa ostaa uusi esim. www.speed-autoteile.fi. Hintataso n. puolet suomen marmoritiskin hinnasta (~900€).
Ohjainyksikkövian oireet:
ABS varoitusvalo ja punainen jarruhälytys (vikavalo ja kolme piippausta)
Tämä vaihtelee hieman automallikohtaisesti ja riippuen, että onko ajotietokonetta vai ei. ABS valo palaa joka tapauksessa.
Lue aina (tai ainakin yritä lukea) vikakoodit vian varmistamiseksi, jotta muut yleiset viat tulee rajattua pois, esim. anturi ja pulssikehäviat.
Kun vika on päällä, niin diagnostiikalla ei pääse boksiin sisälle.
Jos vikakoodit pääsee lukemaan, niin koodina on yleensä:
01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
Riippuen automallista sama koodi voi löytyä myös moottorinohjauksen puolelta tai mittaristosta.
Yhdistelmässä A6 - automaatti - ASR. On oireena usein myös kierrosluku ja/tai nopeusmittarin toimimattomuus ja öljyvalon syttyminen/piippailu.
Usein vika alkaa satunnaisesti ja pahenee. Esiintymistiheys voi vaihdella lämpötilan mukaan, koska juurisyy on alumiinilangan murtuminen, joka lämpölaajenemisen ja tärinän takia välillä ottaa kontaktia ja välillä ei.
Tässä mallissa EI ole ESP:tä. Jos autossa on ESP, kyseessä ei ole otsikonmukainen yksikkö ja tämä teksti ei päde niihin (paitsi harvinaisemmat Audi A8 versiot).
Tässä hajoavassa Bosch 5.3:ssa voi olla Luistonesto TCS ja/tai tasauspyörästönlukko EDL.
Koskee automalleja:
-A4 B5 -97-01
-A6 -97-01
-A8 98-99
-Passat B5 -97-01
-Saman ikäluokan SAAB ja Opeleissakin on samaa ohjainyksikköä.
Tämän mallin boksia ei voi yleensä koodata, joten mallin pitää olla sama kuin alkuperäinen.
Elektroniikkaosan varmin tunnistuskeino onkatsoa Bosch numero elektroniikkaboksin pohjasta
Vaihtoehtoja ovat ainakin: (suluissa yleisimmät Bosch numerot, muitakin on useita)
-etuveto (0 273 004 283)
-neliveto (0 273 004 284)
0 273 004 285
0 273 004 358
0 273 004 573
-etuveto luistonestolla
Tuossa on kuvaus miltä boksi näyttää, miten se irroitetaan ja miten sitä EI kannata korjata. Tektissä virheellisesti puhutaan hopealangasta. Tosiasiasiassa langat on alumiinilankabondauksia, eikä niissä pysy normaalijuotos luotettavasti, jos yleensäkään saa tarttumaan.
http://www.lbak.dk/Audi/Repair_ABS_unit_passat.pdf
Tuossa on toinen esimerkki miten tuota EI kannata tehdä:
http://www.youtube.com/watch?v=UqtowdSDbxU
Tuossa on sitten korjaustapa ihan toisesta ääripäästä:
http://www.youtube.com/watch?v=prNNE...eature=related
Tulee toki teollinen OEM lookki, mutta täysin turhaa. Useampi 100k€ laitteissa kiinni. Turhaan korjataan muitakin lankoja (kulta -> alumiini) huonommiksi, kuin alkuperäiset kultalangat ei kuitenkaan katkea.
Se että oikeasti uskaltaa väittää pystyvänsä korjaamaan tuon pitävästi, vaatii kunnon välineet ja harjoitusta, joten suosittelen kääntymään ammattilaisen puoleen. Suomessa korjaajia on muutamia.
Mun korjauskeinot ei ole mikään salaisuus, useat klubilaiset on sen ihan omin silmin nähneetkin ja saa ihan rauhassa levittää miten korjaus tehdään. Se on kuitenkin sen verran välineurheilua (mikroskooppi ja kunnon juotosvälineet), sekä lihasmuistissa oleva homma. Oman yksittäisen ohjainyksikön korjaukseen ei kannata ryhtyä, ellei suoraan varaudu ostamaan uutta. Olen kysyttäessä neuvonut ja käytännössä korjauskelvottomia ne on sen jälkeen kuitenkin olleet. Kannatan ehdottomasti oma-aloitteisuutta ja kaikenlaista tekniikan-alan harrastusta, mutta tätä hommaa ei TODELLAKAAN kannata yrittää ensimmäistä kertaa sillä asenteella: "teen itse ja säästän" koska kustannus nousee 90% varmuudella vähintään monikertaiseksi. Yleensä menee persiilleen avausvaiheessa, sitten katkotaan kultalankoja, ja suljetaan avattu kansi huonosti....ym. ym.
Romuttamolta ostetut ohjainyksiköt sisältävät saman tyyppivian, joten voi varautua, että boksi on esim. kolarin tärähdyksen takia jo valmiiksi rikki tai kestää viikon, kuukauden tai vuoden. Sen lisäksi että purkamot pyytävät noista yksiköistä sikahintoja.
Jos olet jo omasi kerennyt sössimään korjauskelvottomaksi, niin kannattaa ostaa uusi esim. www.speed-autoteile.fi. Hintataso n. puolet suomen marmoritiskin hinnasta (~900€).
Comment