Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mittaristoviat, Jaeger / Magneti Marelli, TT/A3/A4/A6 -98-03

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mittaristoviat, Jaeger / Magneti Marelli, TT/A3/A4/A6 -98-03

    Sen verran useesti joutuu vastaamaan samoihin kyselyihin, että olen kyllästynyt kirjottamaan samat jutut useampaan kertaan, joten aattelin tehdä yhteenvedon näistä mittaristovioista.

    Tyyppiviat koskee Jaegerin / Magneti Marellin valmistamia mittaristoja. karkeasti vuosina -98-03. Mittariston takakuori on valkoinen ja lukee Jaeger, Made in france. Piirilevyssä Magneti Marellin logo.

    VDO:n valmistamissa mittaristoissa ei ole muita tyyppivikoja kuin LCD-näyttö, muut ovat yleensä omistajan omia sätöstyksiä.

    Mittariston valmistajan selvittää helpoiten kurkkaamalla sulaketaulun takaa mittariston takakuorta tai katsomalla VCDS:llä tunnistekentän tiedot. VDO mittaristossa musta takakuori, Magneti Marellissa siis valkoinen.

    Suurin epidemia Audi MK1 TT:ssä, koska kaikki mittaristot on samoja. Jopa takuuseen tai jälkikäteen uusitut mittaristot ovat samaa kuraa.
    Löytyy myös joistakin A3:sta
    A4 B5:ssa vuosimallissa 2000, ei kuitenkaan onneksi kaikissa.
    A6 C5:ssa lähinna vuosimalleissa 01-04

    Pienten Viisarimoottoreiden viat:
    Pikkuviisarit näyttävät systemaattisesti liikaa. Mittariston output testillä pitäisi näyttää suoraan ylöspäin, vialliset näyttää liikaa. Heti kun mittaristo saa virtaa (oven avaus tms, joka sytyttää kellonäytön) värähtävät viisarit jo näyttämäään liikaa. Viisarin siirto oikealle kohdalle on vain hyvin hetkellinen korjaus.
    Korjauksena viisarimoottorin vaihto.

    Isot viisarit jumahtelevat tai eivät toimi ollenkaan:
    Joskus saattavat toimia virtojen katkaisun jälkeen, koska mittaristo nollaa viisarit ja rattaisto asettuu taas hetkeksi paikalleen.
    Vika johtuu katkeavasta viisarimoottorin akselista.
    Korjauksena viisarimoottorin vaihto.

    Mittariston yleinen sekoilu ja boottailu:
    Prosessorivika. Monesti sekoilee kylmänä ja lämmitessää rupeaa toimimaan. Vika voi ilmetä monella tavalla.
    Yleensä vikadiagnoosin voi varmistaa paikallisesti kylmentämällä ja kuumentamalla pelkkää prosessoria.
    oireet:
    -koko mittaristo pimeänä
    -taustavalot vilkkuu
    -LCD-näyttösekoille
    -viisarimoottorit hakkaa edestakaisin
    -Rikkinäinen prosessori voi jättää vuotovirtaa mittaristoon auton sammuttamisen jälkeen.
    Korjauksena prosessorin vaihto.

    Osa mittariston ledeistä pimeänä:
    LEDit on osa kytketty sarjaan, joten yhden ledin rikkoontuminen johtaa useamman ledin sammumiseen.
    Tyypillinen kohta on kiekkamittarin oikea yläkulma.
    Korjauksena Ledien vaihto tai etuvatusten juotosten korjaus. Ongelmana ledien vaihdossa on löytää samalla sävyllä ja kirkkaudella olevat LEDit, joten voi olla kannattavaa vaihtaa kaikki kerralla.

    kontaktiongelma mittaristossa:
    Ilmenee niin, että mittaristo tai osa sitä on pimeänä.
    Mekaaninen rasitus, esimerkiksi mittariston nyrkitys tai taivuttaminen tai kuoppaan ajaminen saa vian esille tai korjaa mittariston väliaikaisesti.
    Eli erona prosessorivikaan, että prosessorivian tapauksessa mekaaninen rasitus ei vaikuta toimintaan.
    Voi ilmetä ledien välkkymisenä, bensa ja/tai lämpömittarien edestakaisin seilaamisena, LCD-näytön sammuiluna.
    Vikaa voi paikallistaa painelemalla piirilevyä. Vika huonoissa juotoksissa, juottamalla komponentteja vika korjaantuu. Murtumia ei nää paljaalla silmällä, vaatii mikroskoopin paikannukseen.

    LCD-näyttöviat:
    pikseliviat ja himmenminen.
    Kylmänä yleensä toimii paremmin.
    Lähinnä ominaisuus, joka johtuu LCD-lasin ja lattakaapelin välisestä hopealiiman ikääntymisestä. Myös lattakaapelin kontrolleri voi olla viallinen.
    Koko LCD-näytön vaihto korjaa vian. Ihan turha yritää kolvata uudestaan tai muuten teipata.
    Viimeksi muokannut amalin; 24.2.2020, 10:04.
Working...
X