Eli kun ahtoa nostetaan, ne kaikki ovat auki, ja turbon imulla vaikuttava pieni alipaine yhdessä jousen kanssa pitää portin kiinni. Kyseessä on siis "hullun kierto", mutta letkut ovat niin pieniä, ettei paljon tuottoa mene ympäriinsä.
Sitten kun ahtoa lasketaan, yhteys turbon imulle menee kiinni, ja ahtopaine nostaa venttiiliä, tällöin se hukkaportin jousi tappelee vastaan.
Näin se siis toimii S2/S4/S6-vitoskoneissa. Uudemmissa, joissa on sisäänrakennettu portti turbossa, operaatiotapa on kai sama, mutta siellä ei ole tuota jousta? Näin olen ymmärtänyt, voi olla että olen ulalla.
Ja mitään väliasentoahan ei ole, jännitteettömänä se on kiinni, eli ahdon laskutilassa. Tämä turvatoimena. Kun boxi nostaa ahtoa, se ottaa toiselta puolelta jännitteen maihin. Sitten kun ahtoa pidetään paikallaan, niin säätö on 50% ajasta auki, 50% kiinni. Ja niin edelleen.
Comment