Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

N75 toiminta bensakoneissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    N75 toiminta bensakoneissa


    Eli kun ahtoa nostetaan, ne kaikki ovat auki, ja turbon imulla vaikuttava pieni alipaine yhdessä jousen kanssa pitää portin kiinni. Kyseessä on siis "hullun kierto", mutta letkut ovat niin pieniä, ettei paljon tuottoa mene ympäriinsä.

    Sitten kun ahtoa lasketaan, yhteys turbon imulle menee kiinni, ja ahtopaine nostaa venttiiliä, tällöin se hukkaportin jousi tappelee vastaan.

    Näin se siis toimii S2/S4/S6-vitoskoneissa. Uudemmissa, joissa on sisäänrakennettu portti turbossa, operaatiotapa on kai sama, mutta siellä ei ole tuota jousta? Näin olen ymmärtänyt, voi olla että olen ulalla.

    Ja mitään väliasentoahan ei ole, jännitteettömänä se on kiinni, eli ahdon laskutilassa. Tämä turvatoimena. Kun boxi nostaa ahtoa, se ottaa toiselta puolelta jännitteen maihin. Sitten kun ahtoa pidetään paikallaan, niin säätö on 50% ajasta auki, 50% kiinni. Ja niin edelleen.

    #2
    Voisiko joku vielä varmistaa että kun ahtoa nostetaan niin kaikki putket ovat yhteydessä
    toisiinsa? Eli kun venttiili on jänniteellinen.

    Vaikuttaa siltä että hukkiksen jousi ei jaksa minulla pitää ventiiliä kiinni, olisiko ehkä paluuputki
    N75:sesta kiertoon tukossa?
    Minulla on N75:nen kädessä juuri ja se naksuu, 29 Ohm vastusta on. Ahtoja ei ole kuin 0.7bar.

    Vai pitäisikö ventiilin toimia niin että laskutilanteessa painetta ohjataan hukkikselle 100% ja
    nostotilanteessa 100% takaisin kiertoon?

    edit: lukeehan se alkup. postauksessa että ovat yhteydessä toisiinsa. No, ilman VAG-comia en pääse eteenpäin. PItäisi kai selvittää N75:sen työskentelyprosentit.

    Comment


      #3
      Juu, kaikki ovat yhteydessä toisiinsa.

      Yleensä säätö alkaa mennä 100% kohti 50%, kun aletaan saavuttaa tavoiteahto. Tämä siksi ettei ahdot karkaisi yli.

      Mikäli alkuviikkoon mennessä et ole saanut VAG-COMia käsiisi, voin varmaan lainata sitä hetkeksi.

      Comment


        #4
        Ihan varma en ole uusimmista koneista, joissa ohjaus perustuu puhtaasti ilmamäärään. Niissä tuo N75:n sykli määräytyy varmaan sitten tavoiteahdon sijasta tavoiteilmamäärällä? Samapa se, kuitenkin toiminnan tyyli samanlainen, eli lähestyttäessä kartan tavoitearvoa sykliä aletaan pienentää lievästi ennakoiden, riippuen tietysti lähestymisnopeudesta.

        Comment


          #5
          Oliko näin että esim neloskoneissa ei enää edes ole MAP-anturia millä se motronikki voisi niitä ahtoja haistella?

          Comment


            #6
            Näin muistan itsekin kuulleeni.

            Comment


            • #7
              Vaijerikaasullisissa (me6.xx) ei ole paineanturia.

              Sähkökaasupeleissä (me7.xx) on paineanturi, mutta se on ahtoputkessa, eikä imusarjassa, ei näin ollen täytä MAP:n määritelmää (Manifold Absolute Pressure).

              Comment


                #8
                Kuten sanottua, ei tuo paineanturi tai sen puuttuminen N75:n toimintaan vaikuta. Ainoastaan ohjelman sisäiset asiat eri tavalla toteutettu. Painehan ei autoa kuljeta, vaan ilma.

                Comment


                • #9
                  varmistus kysymys onko näin että kun puhaltaa n75 letkuihin niin kahdessa kulkee vapaasti ilma ja yhdessä on ns. paine eli ei kulje vapaasti ilma?
                  lähinnä meinasin että ei ole ohjain kellon letku irti tällä

                  Comment


                    #10
                    Kyllä näin juuri. Oikealle (apukuskin puolelle) osoittava menee huohottimeen, vasemmalle lähtevä on hukkaportin kelloille menevä letku ja alas kompuralta tuleva paine.

                    Comment


                      #11
                      Sattuipa silmään tällainen ikivanha kuva, joka ei pidä paikkaansa. Kuva on sinänsä oikein, mutta ilman liikkeet ovat väärin.

                      Jännitteettömänä on kanava auki ahtimen painepuolelta hukkaportille
                      Jännitteellisenä on kanava auki ahtimen imupuolelta hukkaportille

                      Koskaan ei siis tapahdu ns. hullun kiertoa.

                      Sitten kun ahtoa pidetään paikallaan, niin säätö on 50% ajasta auki, 50% kiinni. Ja niin edelleen.
                      Selvennyksenä vielä, että ahtoja ohjataan niin, että venttiiliä ainakin 5cyl turboissa ohjataan 20 Hz:n taajuudella käyttämällä sellaista pulssisuhdetta (=prosenttia venttiili jännitteisenä), että haluttu ahtopaine saadaan saavutettua ja ylläpidettyä.

                      Comment

                      Working...
                      X