Mitä tässä pitäisi tehdä, kun tuntuu ettei vikaa löydy eikä edes tunnu käytössä tai näy arvoissa?
Tähän vikavaloon on kytketty kaikki toiminnot ja komponentit, joilla on jotain tekemistä saasteiden kanssa. Jos siis auto käy jostain syystä siten, että pakokaasuarvot ovat nousseet liikaa, tämän valon on sytyttävä. Tämä on lakisääteinen juttu.
Monella on se käsitys, että vika korjaantuu kun vikakoodit nollataan ja vikavalo sammutetaan. Itse vikaa tämä toimenpide ei tosin poista, eikä itse infon poistamiseen kannata kohdistaa tarmoaan, vaan pahimmassa tapauksessa vikakoodien nollaus poistaa mekaanikolta mahdollisuuden paikallistaa vika, sillä jotkut vähän ilkeämmät viat laukaisevat useita koodeja yhden vian takia.
Sähköiset viat, esim. antureiden oikosulut yms. laukaisevat viat sekunnissa, kun taas moottorin toiminnot, kuten esim. katalysaattori, happianturit, ilmavuodot yms vaativat ajoa ja auton sisäinen tohtori tekee diagnoosinsa ajosyklien mukaan kerran per ajokerta.
Käytännössä tämä menee niin, että auton moottorin ohjausjärjestelmä toteaa vian 2-3 kolme kertaa (vähän riippuen siitä mistä merkistä ja toiminnosta on kysymys) ja sytyttää sitten vikavalon. Siksi esim. "eilen se pelasi ihan hyvin" ei tarvitse olla totta, vaan järjestelmä on jo todennut vian pari kertaa ja sytyttää sitten seuraavana päivänä sen vikavalon.
Vikavalon sammuttaminen on tarpeetonta toisestakin syystä. Järjestelmä on nimittäin varustettu ns. "Healing" toiminnolla. Jos vikavalo palaa jostain syystä, niin järjestelmä myös sammuttaa sen itse, jos kysymyksessä on ollut väärä hälytys.
Periaatteessa siis vikakoodeja ei tarvitse edes nollata katalysaattorin vaihdon jälkeen, vaan se sammuu itse ajallaan, kun järjestelmä on todennut kolme kertaa, että katalysaattori on ok. Käytännössä tosin koodit nollataan aina korjauksen jälkeen, varsinkin kun ne on kirjattu jo ylös, eikä ole vaaraa, että vianhaulle arvokasta infoa kadotetaan.
Vikavalon syttymisen syytä ei kannata lähteä arvailemaan, vaan koodien lukuun heti. Normaalista modernista autosta löytyy sellaiset 100-150 vikakoodia, jotka voivat sytyttää valon. Siksi ei kannata lähteä arvailemaan, siinä tuhlaa vain aikaansa.
Yleinen neuvo on usein myös: "Aja menemään vaan jos kerran auto toimii virheettömästi". Kyllä, jos kysymys on pienestä ilmavuodosta. Sitä ei tarvitse kiiruhtaa korjaamaan. Mutta jotkut toiset viat saattavat tuhota katalysaattorin. Jos esim. vikavalo vilkkuu, niin silloin ollaan tällä alueella. Jos auton sytytysjärjestelmä ei pelaa ja moottori käy epätasaisesti, niin silloin valo alkaa yleensä vilkkumaan ja tästä on lyhyt matka kalliiseen korjaukseen. Usein vaihdetaan ensin esim. pari sytytyspuolaa ja sitten myös katalysaattori, kun se vikavalo syttyykin korjauksen jälkeen uudelleen. Silloin vika on ollut alunperin sytytyspuolissa, mutta koska autolla on ajettu siitä huolimatta, niin katalysaattori on mennyt pilalle.
Tässä on kysymys myös kulttuurieroista. Meillä vikavaloa kummastellaan, mietitään mitä tehdä ja kysellään neuvoa - mutta ajetaan usein yhä menemään. Esim. USA:ssa vikavalo merkitsee sitä, ettei autolla saa ajaa, eikä takuu korvaa, jos ajoa on jatkettu vikavalon syttymisen jälkeen. Siellä ajo lopetetaan heti.
Periaatteessa tämä on meilläkin mahdollista, sillä vikavalon syttyminen jättää auton muistiin myös mittarinlukeman. Jos korjaamo alkaa kaivelemaan, niin valmistajan ei oikeastaan tarvitse alkaa korvaamaan pilalle mennyttä katalysaattoria, jos autolla on ajettu, siitä huolimatta että järjestelmä on lykännyt katalysaattoriin palamattomia poltto-ainejätteitä ja pilannut sen, vikavalon tiedoittaessa kuljettajalle, että moottori pitää tarkistaa.
Ainoa mikä ihmetyttämään että mistä tuo vikakoodin ilmaantumisen km-määrä näkyy
Comment