Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B7 - Bi-Xenon Retrofit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B7 - Bi-Xenon Retrofit

    Kirjoitellaanpa vähän tänne, jos jollekin olis hyötyä. Lähtökohtana perus vajaavetoinen A4 B7 Avant halogeeneilla.

    Tulipa yks ilta (taas) istuttua koneella ja selailtua eBay:tä, kunnes sattui silmään (kohtuu) edulliset B7:n Bi-Xenon -umpiot. Oli tullut räpläiltyä jo aiemmin noiden jälkiasennus Xenon:ien kanssa, mutta kyllästyin lopen siihen hommaan (mm. katsastus ja laillisuus tieliikenteessä). Aiemmin on jo tullut mietittyä, että kuis julmettu (ja kallis) homma se olis laittaa jälkikäteen lailliset Bi-Xenon -valot automaattisäätöineen ja pesureineen.



    No joo, valojen osto poltteli, joten tutkiskelin vähän tarkemmin myynti-ilmoitusta. Siinä hetken Google-Translator:in kanssa leikittyä ymmärsin, että mukaan tulisi umpiot sekä ballastit (ja kaikki lamput). Niin sanotusti täydellinen setti ja kaiken lisäksi vielä S-Line:n umpiot (ei oransseja vilkunlaseja). Eiku äkkiä peipalilla rahaa menemään ja umpiot matkaan.

    Rupesin sitten kuuklettamaan, että milläs ne automaagiset tasonsäädöt sais väsättyä. Internetin ihmeellinen maailma kertoi, että Kufatec:lta löytyy täydellinen paketin siihen hommaan. Paketti sisälsi tasoanturit, kaapelit, Xenon-adapterit, kiinnitystarvikkeet ja ohjeet. Siispä sekin tilaukseen..



    Tuli sitten niin hätäpäissään tilattua, että unohtui lukea tarkemmin mitä MUUTA tarvitaan :) Hommahan ei luonnollisesti pelitä ilman ohjainlaitetta (aLWR) ja sitähän em. paketissa ei tullut mukana. No ei muuta kuin www.ebay.de ja löytyi ETKA:n mukaan passeli namiskuukkeli, ei muuta ku tilaukseen.



    Valopesurit vaati vähän enemmän kaivelemista, mutta senkin oli jo joku tehnyt Audi-Sport.net -foorumilla. Tosin alkuperäinen viesti koski B6:sta, mutta osat oli melkein samat ja joku muu oli jo kysellyt neuvoja homman tekemisestä B7:aan. ETKA kertoi osanumerot ja marmori hinnat, hinta oli vaan sen verta suolainen, että hommasin osat muualta. Puskuri vaati myös huomiota, alkuperäisessähän ei ollu pesurien paikkoja. Sopiva puskuri löytyi myyntipalstalta, vähän puunausta ja tuunausta ja jo passaa :)

    Homma on nyt siinä vaiheessa, että valot, puskuri ja Kufatec:n sarja on tallissa, muut osat vielä matkalla. Pistetään päivitystä tilanteesta ja kuvia. Kufatec:n asennusohjeita löytyy asiaan liittyen, jos joku kaipailee. Toki voin laittaa vaikka liitteeksi..


    Tilattua tavaraa (so far..)
    - S-Line Bi-Xenon umpiot + ballastit
    - Etupuskuri pesuripaikoilla
    - Kufatec Auto-Leveling Bi-Xenon Headlights - Retrofit
    - 1 kpl 8P0 907 357 B AUDI HEADLAMP RANGE CONTROL UNIT
    - 1 kpl 3B7955681 pump
    - 1 kpl 431955465A gasket 20,2X9,5
    - 1 kpl 1J0955875C connecting part angled
    - 10 kpl N 10098001 pipe clip 18,5 X
    - 1 kpl 1J0955964F hose
    - 6 kpl 8A0971848C terminal
    - 3 kpl 447971848 clip
    - 1 kpl 113955975B t-piece
    - 1 kpl 8E0955101G lift cylinder with jet
    - 1 kpl 8E0955102G lift cylinder with jet
    - 1 kpl 8E0955275E GRU cover cap left
    - 1 kpl 8E0955276E GRU cover cap right
    - 4 kpl 8H0807199A torx socket head panel screw 5X21
    - 1 kpl N 90303801 round seal 9X1,5
    - 1 kpl 8E0955667A hose
    Attached Files
    Viimeksi muokannut memsos; 25.11.2014, 13:06. Perustelu: Linkkien korjausta

  • #2
    Onko tuo rasia minkä tarvitsee Kufatec sarjan lisäksi esim tämä?: http://cgi.ebay.de/VW-Audi-LWR-aLWR-...item19c0c039c3
    En varmuudella uskalla sanoa, mutta käsittääkseni AUDI: 8P0 907 357 A/B/D/H == VW: 1T0 907 357. Sama osa löytyy myös Skodasta. Tuossa Kufatec:n ohjeessa neuvotaan käyttämään tuota 8P0 907 357 ja ETKA kertoo samaa.

    Comment


    • #3
      Kyllä ne yllätysyllätys tuppaa menemään konsernin sisällä samalla osanumerolla JOS oikeasti ovat sama osa, merkistä riippumatta.
      Ok, hyvä tietää, tuo mun mutu-tieto olikin peräisin Internetin ihmeellisestä maailmasta :) Vähän päivitystä itse projektiin..

      Tuli väsäiltyä johdot, anturit ja umpiot paikoilleen, vaikkei vielä ole kaikkia tarvikkeita kasassa (tahtoo tahtoo). Aloitin homma irroittamalla puskurin ja vanhat umpiot sekä poistin ratin alapuolella olevan suojan. Puskurin ja umpioiden irroitukseen löytyy kuvia ja ohjeita täältä.

      Hoksasin tässä vaiheessa, että kuskinpuolen eturengas täytynee myös ottaa irti, jotta saa johdot vedettyä. Vedin ensin tasonsäädön johdot kuskin jalkatilasta eteen lokasuojan sisäpuolella olevien läpivientikumien kautta. Tiivistin vielä läpiviennit silikonilla, onhan siitä kuitenkin suora yhteys ulkoilmaan (ja lokasuojan sisään). Tämän jälkeen laitoin Xenon-adapterijohdot paikoilleen ja vedin siihen kuuluvat pari johtoa samaa reittiä takaisin kuskin jalkatilaan.





      Kutoskone vie himppasen enemmän tilaa, joten ylimääräistä tilaa ei juuri ollut johtojen pujotteluun. Joten tällaiselle oli käyttöä :)



      Adaptereihin piti liittää erikseen vielä tasonsäätökaapelissa olevat 4 johtoa/umpio. Johdot oli numeroitu hyvin, tosin kaikki saman värisiä vaikka ohjeissa oli värikoodaus. Eli PIN1 - PIN4 paikkoihin vastaavilla merkinnöillä olevat johdot paikoilleen (kannattaa painaa kunnolla pohjaan, että lukittuvat).

      Viimeksi muokannut memsos; 25.11.2014, 13:09. Perustelu: Linkkejä korjailtu

      Comment


      • #4
        Seuraavaksi ruuvasin etuakselin tasonsäätöanturin paikoilleen, vähän tuli ensin ihmeteltyä mihin kohtaan pitäs anturi laittaa. No paikka löytyi ja johdot kiinni sinnekin.



        Siirryin sitten sisätiloihin ja vedin taka-akselin tasonsäätöanturin johdot kynnyskotelon reunaa myöten takapenkin kohdalle. Ohjeissa neuvottiin viemään johdot takapenkin alla olevan peltilätkän kautta ulos, joten noudatin (tällä kertaa) ohjeita. Kiskaisin istuinosan pois ja kas, sieltähän löytyi lätkä kolmella ruuvilla kiinnitettynä. Ruuvit irti ja johto pihalle, tein vielä reunatiivisteeseen pienen vaon johdoille.



        Itse tasonsäätöanturi oli kinkkisempi. Oli sen verran kuraa kertynyt ajanmittaan taka-akselistoon, etten aivan heti löytänyt paikkaa kiinnitykselle. Hetken harjan kanssa tepasteltua sain näkyviin alimmaisen kiinnikkeen ja aikani pyöriteltyäni anturia käsissäni hokasin, että tuonnehan se yläpää tulee kiinni.



        En ehtiny ottaa kuvaa anturi paikoillaan, legendaarisesti loppui akku.. alla kuva manuskasta.



        Näytelmä jatkuu..
        Viimeksi muokannut memsos; 25.11.2014, 13:09. Perustelu: Linkkejä korjailtu

        Comment


        • #5
          Tässä vaiheessa poltteli jo kovasti ottaa savut ulos, eli valoa kansalle. Siihen oli vielä kuitenkin jonkin verran matkaa. Kaikkia osia ei ollut vielä kasassa, joten jätin tasonsäädön johdot tähän vaiheeseen. Valot piti kuitenkin saada toimimaan, joten se vaati vielä kahden johdon (2 johtoa, jotka tulevat Xenon-adaptereista, 1/umpio) kytkemistä ratin alle. Ilman niitä pitkät valot eivät pelaa. Ratin alapuolisen suojan olin jo ottanut pois, joten ei muuta kuin etsimään 32-pinnistä harmaata liitintä. Liitin irti, sen päädyssä oleva violetti päätypala pois ja liittimen kuori pois.







          Johdoissa oli merkinnät "32 B7 21" ja "32 B7 22" ja ohjeissa neuvottiin kytkemään johdot pinneihin 21 ja 22. Liittimessä oli merkitty kulmapinnien numerot joka kulmaan, niistä laskemalla (ilman lukion matematiikkaa) löytyi oikeat röörit mihin johdot tökättiin. Tämän jälkeen vielä koodaus VCDS:llä.

          - [09] - Central Electronics
          - Coding xxx4x

          xxx?x: Headlights
          0 = Halogen Headlights w/o Daytime Running Lights (PR-8Q0/8Q1+8K0/8K7)
          1 = Halogen Headlights with Daytime Running Lights (PR-8Q0/8Q1+8K1/8K3/9C6/9C7)
          2 = Bi-Xenon Headlights with Daytime Running Lights (PR-8Q3/8Q5+8K9/8K4)
          3 = Bi-Xenon Headlights w/o Daytime Running Lights (PR-8Q3/8Q5+8K0/8K7)
          4 = Bi-Xenon Headlights with Daytime Running/Tail/License Plate Lights (PR-8Q3/8Q5+8K1/8K3)

          Ja sitten vihdoin ja viimein päästiin testaamaan, toimiiko ne valot vai ei. Ja toimihan ne, jopa johdot ja koodaus oikein, kun pitkätkin pelitti. Homma jäi vielä vaiheeseen, kunhan saan loput hilppeet niin homma jatkuu..

          Viimeksi muokannut memsos; 25.11.2014, 13:10. Perustelu: Linkkejä korjailtu

          Comment


          • #6
            Onko tuo rasia minkä tarvitsee Kufatec sarjan lisäksi esim tämä?: http://cgi.ebay.de/VW-Audi-LWR-aLWR-...item19c0c039c3
            Mulla löytyy kohta yksi ylimääräinen (8P0 907 357 B), jos on tarvetta. Tuli tänään Kufatec:lta postia, että oli jäänyt ohjainyksikkö pois paketista. Olin laittanut kyselyn tuosta ohjainlaitteesta (kuuluuko pakettiin), ennen kuin tilasin tuon retrofit-sarjan. Ei vain kuulunut vastausta hetkeen..

            Kuittaatko kun ohje on puolestasi valmis niin siirrämme sen yhdistettynä ja muut viestit pois siivottuna vaikkapa FAQ-puolelle?
            Ok.

            Comment


            • #7
              Homma jatkuu, sain vihdoin ja viimein automaattisen korkeudensäädön ohjainlaitteen (8P0 907 357 B). Johdot oli vedetty jo melkein loppuun asti, joten ei muuta kuin ratin alamuovi pois ja hommiin. Alla listattuna tarvittavat johdot, mitkä oli vielä kytkemättä.
              • Red - Fuse S10
              • Brown - Ground A-pilar
              • CAN High (S/W) - Instrument cluster green plug PIN 13
              • CAN Low (S/G) - Instrument cluster green plug PIN 12

              Aloitin homman irroittamalla akun miinusnavan kaapelin. Tämän jälkeen jatkoin CAN-väylään tulevista johdoista, eli mittariston irroitus (kts. liite). Ratti ensin niin alas ja taakse, kuin menee ja sen jälkeen suojamuovi mittariston edestä pois (lähtee vetämällä taaksepäin). Muovin alta näkyy kaksi ruuvia rattiakselin molemmin puolin. Ruuvaa ne irti, sen jälkeen käsi kuskin oven puolelta sulakerasian yläpuolelta kojelaudan uumeniin ja työntää mittariston ulos. Johdot oli aika naftit mittaset, mutta tarvittava liitin (vihreä) löytyy oikeasta takakulmasta. Liitin puretaan samalla lailla, kuin aikaisemmin tarkasteltu harmaa liitin (kts. aiempi postaus).



              Liittimeen on merkattu kulmapinnien numerot, joten laskemalla selviää oikeat johdot (kts. liite). Tämän jälkeen pinnit irti ja tinata pätkäytetään oikeat johdot kiinni. Ohjainlaitteelta tulevat johdot ovat samanvärisiä, mutta niihin on kirjoitettu HIGH ja LOW. Olisi tietty ihan suotavaa, että johto mahtuu tinauksen jälkeen vielä liittimen sisään (eli ei kilon tinamönttiä). Homma bueno ja jos itseluottamus on kohdillaan, niin ruuvataan mittaristo takas kiinni.

              Maajohdolle (ruskea) löytyy paikkoja useampiakin, ohjeissa neuvotaan laittamaan A-pilarin maadoituspisteeseen. Itse laitoin johdon konepellin aukaisukahvan takana olevaan maadoituspisteeseen. Näkyy allaolevan kuvan oikeassa alakulmassa.



              Virta (punainen) tulee sulakkeesta nro 10 (S10). Alla lista, mitä kaikkea sen takana on. Laitoin liitteeksi sulakekaavion.

              S10 - Fuse in relay plate fuse holder 5 A - Terminal 15
              • E102 - Headlight range control regulator
              • J431 - Headlight range control, control unit
              • J668 - Power output module for right headlight
              • V48 - Left headlight range control motor
              • V49 - Right headlight range control motor




              Kun johdot oli kytketty, tökkäsin johtosarjan liittimen kiinni ohjainlaitteeseen. Enää oli jäljellä ohjainlaitteen koodaus ja perussäätö, joten läppäri kiinni ja virtaa koneeseen. Eli homma meni jotakuinkin näin..

              [55 - Xenon Range]

              [Coding]
              • 0000001 = Audi A3 (8P) Front-Wheel-Drive (FWD)
              • 0000002 = Audi A3 (8P) All-Wheel-Drive (AWD)
              • 0000003 = Audi A6 (4F) with Steel Suspension
              • 0000004 = Audi A6 (4F) with Air Suspension
              • 0000005 = Audi A4 (8E)
              • 0000006 = Audi A8 (4E)
              • 0000007 = Audi Q7 (4L) with Steel Suspension
              • 0000008 = Audi Q7 (4L) with Air Suspension
              • 0000009 = Audi TT (8J) with Steel Suspension and Front-Wheel-Drive (FWD)
              • 0000010 = Audi TT (8J) with Steel Suspension and All-Wheel-Drive (AWD)
              • 0000011 = Audi TT (8J) with Magnetic Ride


              Itselläni oli jo koodaus oikein, eli 0000005. Jotain elonmerkkejä oli jo havaittavissä koodauksen tarkastamisen jälkeen, valot kävivät ääriasennoissaan. Tarkastin vikakoodit ja siellähän oli "01539 - Headlights Not Adjusted: No or Incorrect Basic Setting / Adaptation". Eli perussäädöt puuttuivat. Homma korjattiin palauttamalla tehdasasetukset ja tekemällä perussäädön. Ensin palautettiin tehdasasetukset ohjainlaitteeseen.

              [Adaptation]
              Channel Number 00
              [READ]
              [Save]
              Message says "Note: Save Ch 00 Reset All Factory Defaults"
              [Done, Go Back]

              Ja sitten se perussäätö..
              [Basic Settings - 04]
              Group 001
              [Go!]
              Activate the Basic Setting.
              [ON/OFF/Next]
              The meas. block field now shows "Wait" and should switch to "Adjust Headlights" then (this may take up to 10 seconds).
              Adjust the headlights using their manual adjusting screws as referenced against a suitable aiming target.
              [ON/OFF/Next]
              The adjustment should now be learned.
              [Done, Go Back]
              Don't forget to check/clear fault codes afterwards.
              [Close Controller, Go Back - 06]

              Ja kuten ohje neuvoo, tarkasta vikakoodit vielä kerran. Jos homma ei onnistu, kannattaa tarkastaa antureiden asentolukemat (näkyy prosentteina).
              [Measuring Blocks - 08]
              Channel 002

              Tämän jälkeen koitin laitella johtoja siistimmin menemään alkuperäisten rinnalla. Nippusiteet on kova sana. ElsaWin näyttää, että ohjainlaitteen alkuperäinen paikka olisi hansikaslokeron takana. Löysin kuitenkin sopivan paikan kuskin puolelta.

              Attached Files
              Viimeksi muokannut memsos; 25.11.2014, 13:11. Perustelu: Linkkejä korjailtu

              Comment


              • #8
                Toimiiko sisemmät päivänajovalot valokytkimen parkki asennossa ja xenonit normaali asennossa?
                Päivävalot pelittää kytkimen 0-asennossa, jos koodaus on oikein (kts. alla). Tuolla koodauksella palaa päivävalot, takavalot ja rekisterikilven valot.
                [09] - Central Electronics
                Coding xxx4x

                xxx?x: Headlights
                0 = Halogen Headlights w/o Daytime Running Lights (PR-8Q0/8Q1+8K0/8K7)
                1 = Halogen Headlights with Daytime Running Lights (PR-8Q0/8Q1+8K1/8K3/9C6/9C7)
                2 = Bi-Xenon Headlights with Daytime Running Lights (PR-8Q3/8Q5+8K9/8K4)
                3 = Bi-Xenon Headlights w/o Daytime Running Lights (PR-8Q3/8Q5+8K0/8K7)
                4 = Bi-Xenon Headlights with Daytime Running/Tail/License Plate Lights (PR-8Q3/8Q5+8K1/8K3)

                Comment


                • #9
                  Olisiko tilanne ilman tasonsäätö-kilkkeitä ollut sellainen että manuaali-säätö olisi toiminut xenon-umpioitten kanssa? Toisin sanoen, jos kufatecilta hankkii adapteri-johdot ja ruuvailee xenon-umpioita paikalleen niin jonkinlainen tasonsäätö on kuitenkin käytettävissä?
                  En osaa sanoa, eipä tullut testattua tuota käytännössä.. jotain valaistusta asiaan löytyis, jos viitsis kaivella vähän ELSA:n kytkentäkaavioita.

                  Kuittaatko kun ohje on puolestasi valmis niin siirrämme sen yhdistettynä ja muut viestit pois siivottuna vaikkapa FAQ-puolelle?
                  Tämä on mun osalta valmis, voisin tehdä niistä pesureista toisen ketjun. Se projekti odottaa vielä puskurin maalausta, muuten osat olis kasassa.
                  Viimeksi muokannut memsos; 8.12.2010, 12:03. Perustelu: Kirotusvirhe

                  Comment


                  • #10
                    Olisiko tilanne ilman tasonsäätö-kilkkeitä ollut sellainen että manuaali-säätö olisi toiminut xenon-umpioitten kanssa? Toisin sanoen, jos kufatecilta hankkii adapteri-johdot ja ruuvailee xenon-umpioita paikalleen niin jonkinlainen tasonsäätö on kuitenkin käytettävissä?
                    Ei toimi.

                    Comment

                    Working...
                    X