Audi A6 C5 (Typ 4B) ~ 1997-2004
Sedan 1997 loppu puolella
Avant 1998 alkuvuodesta
Yleisiä remonttikohteita
- Tukivarret
- Raidetangon päät
- Puolat (Audien perusvika, kannattaa pitää varapuola takakontissa ;) )
- Mikrokytkin ongelmat (ovissa)
Kulutus
Audin sivujen mukaan A6 2,7bt Quattro -01
Manuaali: 16,6/8,8/11,6
Automaatti: 18,1/8,8/12,2
Todettua (lukemiin lisättävä myös oman kaasujalan herkkyys)
Matka ~9ltr
Kaupunki ~15ltr
Seka-ajo ~13ltr
Ostamassa A6 C5 threadit
[AF] Audi A6:sta (C5) ostamassa
[AF] Ostamassa A6 1.8Tq
I.C.E.
[AF] Icelink Gateway, CD-vaihtajana näkyvä MP3 ratkaisu, hinta ~400eur.
[AF] Concert II pohdintaa, Toinen lyhyempi pohdinta, Selvyyttä A6 soittimiin, Soitin+MP3 ihmettelyä, Concert II ja päivitys MP3 kelpoiseksi
[AF] Concert II ja FIS ongelma, Ajotietokoneen näytössä (FIS) pikselivikaa
[AF] Ajotietokoneen jälkiasennus
[AF] Concert II+/III liitännät ja irroitus
Vaihteisto
- ZF 5HP19 + 3 kirjaiminen koodi
+ (RS6 vaihteisto on ZF 5HP24 ja ei käy kokoeron vuoksi, 24 päätteiset laatikot V8:ssa)
- Vaihteiston on Tiptronic = oppiva vaihteisto (resetointi: akun kaapeli irti n. 30min)
- Automaattilaatikko vie ~1litran enemmän / 100km verrattuna manuaaliin
- Multitronic vaihteistoa löytyy joistain faceliftin jälkeisistä kombinaatioista
Öljynvaihto Tiptronic:iin
Öljynvaihtoväli Multitroniceissa on 60tkm, viritetyssä laatikossa suositus 30tkm.
Tiptronic on ZF:n suositusten mukaan huoltovapaa, mutta Suomessa lämpötilavaihtelut ovat eri luokkaa Keski-Euroopan kanssa joten kannattaa tuolloin 60tkm välein vaihtaa öljyt+suodatin+magneettien puhdistus. (HUOM! BMW puolella on ollut juttua että 150tkm+ ajettu laatikko on hajonnut öljyjen vaihdon jälkeen mutta tämä juontaa juurensa ilmeisesti liian puhdistavan öljyn käytöstä ja muutenkin pelkän öljyn vaihdosta joka on aiheuttanut lian liikkelle lähdön ja paikkojen tukkeutumisen -> hajoamisen).
Vaihdon yhteydessä käytettävä Esson LT 71141 (Mobil osti Esson mutta öljyä on edelleen saatavilla).
Marmorin koodi: G 052 162 A2 (kaksi viimeistä ovat määrään viittavia, A2=1ltr, A6=20ltr, A8=60ltr, A9=tynnyri), hintaa 18e/ltr marmorilla, muualta 11e/ltr.
Vaihdossa kannattaa öljypohja aukaista sekä järjestelmä huudella, jos ensimmäinen vaihto kyseessä koskaan, niin vaihtaa 10tkm ajelun jälkeen taas öljyt pelkästään proppujen kautta.
Osat isompaan vaihtoon kannattaa hommata ATOY:n kautta ZF:n alkuperäisosina n.70eur setti + öljyt.
- Öljynsuodatin
- Öljysiivilän putken tiiviste
- Öljypohjantiiviste
- Öljypohjan suojus (muovitiiviste)
- Öljyä kannattaa varata 6litraa
[AF] Tiptronicin öljynvaihto
[AF] Paljonko vääntöä Tiptronic kestää, 5HP19FLA 420Nm
[AF] Tiptronic vaihteisto-ongelmia, Tiptronic ongelmia #2
[AF] Tiptronic chip Suomen osaajat, vanhempi threadi vaihteiston chippaamisesta
[Muu] ZF.com
Moottori ja muu voimansiirto
Nimike - Tilavuus - Tyyppi - Teho - Vääntö - 0-100km/h - Huippunopeus - Myynnissä
Bensakoneet
1.8 20v - in-line 4cyl - 92 kW (125 PS; 123 bhp) - 168 N·m (124 ft·lbf) - 11.3 s - 203 km/h (126 mph) - 1997-2001
1.8 20v Turbo - in-line 4cyl - 110 kW (150 PS; 148 bhp) - 210 N·m (155 ft·lbf) - 9.5 s - 207 km/h (129 mph) - 1997-2005
2.0 20v - in-line 4cyl - 96 kW (131 PS; 129 bhp) - 195 N·m (144 ft·lbf) - 10.5 s - 203 km/h (126 mph) - 2001-2005
2.4 30v - V6 - 121 kW (165 PS; 162 bhp) - 230 N·m (170 ft·lbf) - 9.2 s - 220 km/h (137 mph) - 1997-2001
2.4 30v - V6 - 125 kW (170 PS; 168 bhp) - 230 N·m (170 ft·lbf) - 9.3 s - 224 km/h (139 mph) - 2001-2005
2.7 30v Turbo - V6 - 169 kW (230 PS; 227 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 7.5 s - 247 km/h (153 mph) - 1999-2001
2.7 30v Turbo - V6 - 184 kW (250 PS; 247 bhp) - 350 N·m (258 ft·lbf) - 6.8 s - 248 km/h (154 mph) - 2000-2005
2.8 30v - V6 - 142 kW (193 PS; 190 bhp) - 280 N·m (207 ft·lbf) - 8.1 s - 236 km/h (147 mph) - 1997-2001
3.0 30v - V6 - 162 kW (220 PS; 217 bhp) - 300 N·m (221 ft·lbf) - 7.5 s - 243 km/h (151 mph) - 2001-2005
4.2 40v - V8 - 220 kW (299 PS; 295 bhp) - 400 N·m (295 ft·lbf) - 6.9 s - 250 km/h (155 mph) - 1999-2005
Diesel
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 81 kW (110 PS; 109 bhp) - 235 N·m (173 ft·lbf) - 12.6 s - 194 km/h (121 mph) - 1997-2000
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 85 kW (116 PS; 114 bhp) - 285 N·m (210 ft·lbf) - 11.6 s - 196 km/h (122 mph) - 1998-2001
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 96 kW (131 PS; 129 bhp) - 285 N·m (210 ft·lbf) - 10.5 s - 203 km/h (126 mph) - 2001-2005
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 96 kW (131 PS; 129 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 10.5 s - 203 km/h (126 mph) - 2001-2005
2.5 TDI 24v - V6 - 110 kW (150 PS; 148 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 10.0 s - 215 km/h (134 mph) - 1997-2001
2.5 TDI 24v - V6 - 114 kW (155 PS; 153 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 9.7 s - 219 km/h (136 mph) - 2001-2002
2.5 TDI 24v - V6 - 120 kW (163 PS; 161 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 9.3 s - 222 km/h (138 mph) - 2002-2005
2.5 TDI 24v - V6 - 120 kW (163 PS; 161 bhp) - 350 N·m (258 ft·lbf) - 9.3 s - 222 km/h (138 mph) - 2003-2005
2.5 TDI 24v - V6 - 132 kW (179 PS; 177 bhp) - 370 N·m (273 ft·lbf) - 8.9 s - 221 km/h (137 mph) - 1999-2005
- 2.4 koneessa samat imunokat kuin RS4
- 2.8 koneesta löytyvät "kireimmät" imunokat
- S4 B5 2.7BiT kone on sama kuin A6 2.7BiT
- Moottorilista Wikipediassa, sis. teho, vääntö jne.
- Erikoisemmat moottorit
+ S6 = V8, 340PS (250 kW) at 6,600 rpm, 420 Nm at 3,400 rpm.
+ RS6 = V8 BiT, 450PS (331kW) at 5,700 to 6,400 rpm, and generated 560Nm at 1950-6500 rpm. (Hybridi turbot)
- Jakopäänhihnan vaihtoväli Suomessa on 90-100tkm (Saksassa 120-130tkm suositus)
- Audeissa on "tapana" käyttää By-Pass-venttiileitä ettei moottorinohjaus sekoa, "Dump-valve" poistaa järjestelmästä ilmaa ja ECU ei siitä pidä. (Vakio by-pass on parempi kuin Forge:n johtuen pienemmästä vastuksesta jousessa)
- Vakio ilmansuodattimet ovat hyvä valinta, jos suhina/sauna efektiä haluaa konehuoneeseen niin kartiofiltterillä sen saa helpoiten / turvallisimmin (tällöin ääni syntyy imuäänistä)
- Softa Suomesta: Turbotec (Karala), Special Tuning Harinen, muutamilta foorumilaisilta, jne...
- Softa Ulkomailta/Merkkivalmistajalta: APR, REVO, Mihnea, MTM, jne...
[AF] Vetoakselin suojakumin vaihto
[AF] Vetonivelen vaihto
[AF] Quattron vetolaippojen tiivisteiden vaihto
[AF] A6 3.0 Röpöttää (korjattu), puolat paukkuvat
[AF] 1.8T ja 500hv+ resepti
[AF] Öljyistä jälleen..
[AF] Mitä tarkistaa konepuolelta 2.7T
[AF] Tehot hukassa 2.7BiT
[AF] 2.7T ja 500hv+ resepti
[AF] 2.7 biturbon painetestausohje
[AF] Nyt kaikki S4:stä..., sama kone siis kuin A6 2.7BiT
[AF] S4 2.7bit rs4 upgrade, K04 turbot jne.
[AF] S4 BiT koneen irroitus
[AF] S4 viri, viri, tööt, tööt
[AF] Mistä softa B5 RS4, (oikean ohjelmointi, ei peruschippi)
[Muu] Turbotec
[Muu] Special Tuning Harinen
[Muu] LMS Racing
[Muu] APR Suomi
[Muu] MRC Tuning
[Muu] Revotechnik
[Muu] MTM
Sedan 1997 loppu puolella
Avant 1998 alkuvuodesta
Yleisiä remonttikohteita
- Tukivarret
- Raidetangon päät
- Puolat (Audien perusvika, kannattaa pitää varapuola takakontissa ;) )
- Mikrokytkin ongelmat (ovissa)
Kulutus
Audin sivujen mukaan A6 2,7bt Quattro -01
Manuaali: 16,6/8,8/11,6
Automaatti: 18,1/8,8/12,2
Todettua (lukemiin lisättävä myös oman kaasujalan herkkyys)
Matka ~9ltr
Kaupunki ~15ltr
Seka-ajo ~13ltr
Ostamassa A6 C5 threadit
[AF] Audi A6:sta (C5) ostamassa
[AF] Ostamassa A6 1.8Tq
I.C.E.
[AF] Icelink Gateway, CD-vaihtajana näkyvä MP3 ratkaisu, hinta ~400eur.
[AF] Concert II pohdintaa, Toinen lyhyempi pohdinta, Selvyyttä A6 soittimiin, Soitin+MP3 ihmettelyä, Concert II ja päivitys MP3 kelpoiseksi
[AF] Concert II ja FIS ongelma, Ajotietokoneen näytössä (FIS) pikselivikaa
[AF] Ajotietokoneen jälkiasennus
[AF] Concert II+/III liitännät ja irroitus
Vaihteisto
- ZF 5HP19 + 3 kirjaiminen koodi
+ (RS6 vaihteisto on ZF 5HP24 ja ei käy kokoeron vuoksi, 24 päätteiset laatikot V8:ssa)
- Vaihteiston on Tiptronic = oppiva vaihteisto (resetointi: akun kaapeli irti n. 30min)
- Automaattilaatikko vie ~1litran enemmän / 100km verrattuna manuaaliin
- Multitronic vaihteistoa löytyy joistain faceliftin jälkeisistä kombinaatioista
Öljynvaihto Tiptronic:iin
Öljynvaihtoväli Multitroniceissa on 60tkm, viritetyssä laatikossa suositus 30tkm.
Tiptronic on ZF:n suositusten mukaan huoltovapaa, mutta Suomessa lämpötilavaihtelut ovat eri luokkaa Keski-Euroopan kanssa joten kannattaa tuolloin 60tkm välein vaihtaa öljyt+suodatin+magneettien puhdistus. (HUOM! BMW puolella on ollut juttua että 150tkm+ ajettu laatikko on hajonnut öljyjen vaihdon jälkeen mutta tämä juontaa juurensa ilmeisesti liian puhdistavan öljyn käytöstä ja muutenkin pelkän öljyn vaihdosta joka on aiheuttanut lian liikkelle lähdön ja paikkojen tukkeutumisen -> hajoamisen).
Vaihdon yhteydessä käytettävä Esson LT 71141 (Mobil osti Esson mutta öljyä on edelleen saatavilla).
Marmorin koodi: G 052 162 A2 (kaksi viimeistä ovat määrään viittavia, A2=1ltr, A6=20ltr, A8=60ltr, A9=tynnyri), hintaa 18e/ltr marmorilla, muualta 11e/ltr.
Vaihdossa kannattaa öljypohja aukaista sekä järjestelmä huudella, jos ensimmäinen vaihto kyseessä koskaan, niin vaihtaa 10tkm ajelun jälkeen taas öljyt pelkästään proppujen kautta.
Osat isompaan vaihtoon kannattaa hommata ATOY:n kautta ZF:n alkuperäisosina n.70eur setti + öljyt.
- Öljynsuodatin
- Öljysiivilän putken tiiviste
- Öljypohjantiiviste
- Öljypohjan suojus (muovitiiviste)
- Öljyä kannattaa varata 6litraa
[AF] Tiptronicin öljynvaihto
[AF] Paljonko vääntöä Tiptronic kestää, 5HP19FLA 420Nm
[AF] Tiptronic vaihteisto-ongelmia, Tiptronic ongelmia #2
[AF] Tiptronic chip Suomen osaajat, vanhempi threadi vaihteiston chippaamisesta
[Muu] ZF.com
Moottori ja muu voimansiirto
Nimike - Tilavuus - Tyyppi - Teho - Vääntö - 0-100km/h - Huippunopeus - Myynnissä
Bensakoneet
1.8 20v - in-line 4cyl - 92 kW (125 PS; 123 bhp) - 168 N·m (124 ft·lbf) - 11.3 s - 203 km/h (126 mph) - 1997-2001
1.8 20v Turbo - in-line 4cyl - 110 kW (150 PS; 148 bhp) - 210 N·m (155 ft·lbf) - 9.5 s - 207 km/h (129 mph) - 1997-2005
2.0 20v - in-line 4cyl - 96 kW (131 PS; 129 bhp) - 195 N·m (144 ft·lbf) - 10.5 s - 203 km/h (126 mph) - 2001-2005
2.4 30v - V6 - 121 kW (165 PS; 162 bhp) - 230 N·m (170 ft·lbf) - 9.2 s - 220 km/h (137 mph) - 1997-2001
2.4 30v - V6 - 125 kW (170 PS; 168 bhp) - 230 N·m (170 ft·lbf) - 9.3 s - 224 km/h (139 mph) - 2001-2005
2.7 30v Turbo - V6 - 169 kW (230 PS; 227 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 7.5 s - 247 km/h (153 mph) - 1999-2001
2.7 30v Turbo - V6 - 184 kW (250 PS; 247 bhp) - 350 N·m (258 ft·lbf) - 6.8 s - 248 km/h (154 mph) - 2000-2005
2.8 30v - V6 - 142 kW (193 PS; 190 bhp) - 280 N·m (207 ft·lbf) - 8.1 s - 236 km/h (147 mph) - 1997-2001
3.0 30v - V6 - 162 kW (220 PS; 217 bhp) - 300 N·m (221 ft·lbf) - 7.5 s - 243 km/h (151 mph) - 2001-2005
4.2 40v - V8 - 220 kW (299 PS; 295 bhp) - 400 N·m (295 ft·lbf) - 6.9 s - 250 km/h (155 mph) - 1999-2005
Diesel
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 81 kW (110 PS; 109 bhp) - 235 N·m (173 ft·lbf) - 12.6 s - 194 km/h (121 mph) - 1997-2000
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 85 kW (116 PS; 114 bhp) - 285 N·m (210 ft·lbf) - 11.6 s - 196 km/h (122 mph) - 1998-2001
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 96 kW (131 PS; 129 bhp) - 285 N·m (210 ft·lbf) - 10.5 s - 203 km/h (126 mph) - 2001-2005
1.9 TDI 8v - in-line 4cyl - 96 kW (131 PS; 129 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 10.5 s - 203 km/h (126 mph) - 2001-2005
2.5 TDI 24v - V6 - 110 kW (150 PS; 148 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 10.0 s - 215 km/h (134 mph) - 1997-2001
2.5 TDI 24v - V6 - 114 kW (155 PS; 153 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 9.7 s - 219 km/h (136 mph) - 2001-2002
2.5 TDI 24v - V6 - 120 kW (163 PS; 161 bhp) - 310 N·m (229 ft·lbf) - 9.3 s - 222 km/h (138 mph) - 2002-2005
2.5 TDI 24v - V6 - 120 kW (163 PS; 161 bhp) - 350 N·m (258 ft·lbf) - 9.3 s - 222 km/h (138 mph) - 2003-2005
2.5 TDI 24v - V6 - 132 kW (179 PS; 177 bhp) - 370 N·m (273 ft·lbf) - 8.9 s - 221 km/h (137 mph) - 1999-2005
- 2.4 koneessa samat imunokat kuin RS4
- 2.8 koneesta löytyvät "kireimmät" imunokat
- S4 B5 2.7BiT kone on sama kuin A6 2.7BiT
- Moottorilista Wikipediassa, sis. teho, vääntö jne.
- Erikoisemmat moottorit
+ S6 = V8, 340PS (250 kW) at 6,600 rpm, 420 Nm at 3,400 rpm.
+ RS6 = V8 BiT, 450PS (331kW) at 5,700 to 6,400 rpm, and generated 560Nm at 1950-6500 rpm. (Hybridi turbot)
- Jakopäänhihnan vaihtoväli Suomessa on 90-100tkm (Saksassa 120-130tkm suositus)
- Audeissa on "tapana" käyttää By-Pass-venttiileitä ettei moottorinohjaus sekoa, "Dump-valve" poistaa järjestelmästä ilmaa ja ECU ei siitä pidä. (Vakio by-pass on parempi kuin Forge:n johtuen pienemmästä vastuksesta jousessa)
- Vakio ilmansuodattimet ovat hyvä valinta, jos suhina/sauna efektiä haluaa konehuoneeseen niin kartiofiltterillä sen saa helpoiten / turvallisimmin (tällöin ääni syntyy imuäänistä)
- Softa Suomesta: Turbotec (Karala), Special Tuning Harinen, muutamilta foorumilaisilta, jne...
- Softa Ulkomailta/Merkkivalmistajalta: APR, REVO, Mihnea, MTM, jne...
[AF] Vetoakselin suojakumin vaihto
[AF] Vetonivelen vaihto
[AF] Quattron vetolaippojen tiivisteiden vaihto
[AF] A6 3.0 Röpöttää (korjattu), puolat paukkuvat
[AF] 1.8T ja 500hv+ resepti
[AF] Öljyistä jälleen..
[AF] Mitä tarkistaa konepuolelta 2.7T
[AF] Tehot hukassa 2.7BiT
[AF] 2.7T ja 500hv+ resepti
[AF] 2.7 biturbon painetestausohje
[AF] Nyt kaikki S4:stä..., sama kone siis kuin A6 2.7BiT
[AF] S4 2.7bit rs4 upgrade, K04 turbot jne.
[AF] S4 BiT koneen irroitus
[AF] S4 viri, viri, tööt, tööt
[AF] Mistä softa B5 RS4, (oikean ohjelmointi, ei peruschippi)
[Muu] Turbotec
[Muu] Special Tuning Harinen
[Muu] LMS Racing
[Muu] APR Suomi
[Muu] MRC Tuning
[Muu] Revotechnik
[Muu] MTM
Comment