1. Hammastangon irrotus
Aivan ensimmäiseksi pese kunnolla hammastanko ja sen ympärys puhtaaksi. Vuotanut hammastanko on mitä todennäköisemmin kerännyt ympärilleen reilusti öljyistä kuraa. Kuumapainepesu on kaikkein tehokkain tapa.
1. Aloita tyhjentämällä hydraulipaineenvaraaja pumppaamalla jarrupoljinta 20-30 kertaa. Paineenvaraajassa olevat nesteet voivat muuten työntyä ajan kanssa ulos letkuihin. Tämän jälkeen tyhjennä hydraulisäiliö. Siisteimmin tämä onnistuu irrottamalla säiliön pohjasta lähtevä letku hydraulipaineenvaraajan päästä. Nosta keula ylös, jotta renkaita olisi helppo käännellä. Kääntele rattia pari kertaa laidasta laitaan, jotta myös hammastanko hieman tyhjenisi.
2. Pura hammastangon yläpuolelta rintapellistä riittävästi osia pois tieltä. Varustuksesta riippuen purettavaa on joko paljon, tai vähän. Käytännössä koko hammastangon yläpuoli pitäisi olla tyhjä, jotta mahtuisit ottamaan sen pois. Myös lohkosta sisätilan kennolle kulkeva vesiletku on joissain tapauksissa välttämätöntä irrottaa.
3. Irrota raidetangot hammastangosta vääntämällä lukitepelti auki ja avaamalla pultit. Käännä renkaita, jotta saat raidetankojen kiinnityskohdan helppoon asentoon. (kuva 1.1)
4. Pura ratin alta hanskalokero ja puhaltimen kanavat pois, jotta pääset käsiksi rattiakseliin. Irrota rattiakselin hammastankoon kiristävä pultti kokonaan pois. Lyö/väännä rattiakseli irti hammastangosta kohti rattia. (kuva 1.2)
5. Hydrauliletkuista varsinkin pumpulta tuleva tuloletku olisi hyvä saada irti hammastangosta jo tässä vaiheessa, sillä se hankaloittaa hammastangon ulos saamista. Liittimet ovat ahtaassa paikassa, mutta auton alta mahdollisia irrottaa.
6. Irrota hammastangon rungon kiinnityspultit molemmista päistä. (kuva 1.3)
7. Nosta hammastanko pois. Tämä on luultavasti koko projektin vaikein vaihe. Varsinainen palapeli, johon tarvitaan ehdottomasti kaveri apuun.
Aivan ensimmäiseksi pese kunnolla hammastanko ja sen ympärys puhtaaksi. Vuotanut hammastanko on mitä todennäköisemmin kerännyt ympärilleen reilusti öljyistä kuraa. Kuumapainepesu on kaikkein tehokkain tapa.
1. Aloita tyhjentämällä hydraulipaineenvaraaja pumppaamalla jarrupoljinta 20-30 kertaa. Paineenvaraajassa olevat nesteet voivat muuten työntyä ajan kanssa ulos letkuihin. Tämän jälkeen tyhjennä hydraulisäiliö. Siisteimmin tämä onnistuu irrottamalla säiliön pohjasta lähtevä letku hydraulipaineenvaraajan päästä. Nosta keula ylös, jotta renkaita olisi helppo käännellä. Kääntele rattia pari kertaa laidasta laitaan, jotta myös hammastanko hieman tyhjenisi.
- Huom.! Olisi erittäin hyvä tyhjentää koko järjestelmä pumppua myöten, jotta kaikki vanha tehostinneste tulisi vaihdettua.
2. Pura hammastangon yläpuolelta rintapellistä riittävästi osia pois tieltä. Varustuksesta riippuen purettavaa on joko paljon, tai vähän. Käytännössä koko hammastangon yläpuoli pitäisi olla tyhjä, jotta mahtuisit ottamaan sen pois. Myös lohkosta sisätilan kennolle kulkeva vesiletku on joissain tapauksissa välttämätöntä irrottaa.
- Hammastangon voi yrittää irrottaa ulos osissa apumiehen puolen lokasuojan reiän kautta. Tällöin muita osia ei välttämättä tarvitse purkaa. Kts. kohta 7:n lisähuomio.
3. Irrota raidetangot hammastangosta vääntämällä lukitepelti auki ja avaamalla pultit. Käännä renkaita, jotta saat raidetankojen kiinnityskohdan helppoon asentoon. (kuva 1.1)
4. Pura ratin alta hanskalokero ja puhaltimen kanavat pois, jotta pääset käsiksi rattiakseliin. Irrota rattiakselin hammastankoon kiristävä pultti kokonaan pois. Lyö/väännä rattiakseli irti hammastangosta kohti rattia. (kuva 1.2)
5. Hydrauliletkuista varsinkin pumpulta tuleva tuloletku olisi hyvä saada irti hammastangosta jo tässä vaiheessa, sillä se hankaloittaa hammastangon ulos saamista. Liittimet ovat ahtaassa paikassa, mutta auton alta mahdollisia irrottaa.
6. Irrota hammastangon rungon kiinnityspultit molemmista päistä. (kuva 1.3)
7. Nosta hammastanko pois. Tämä on luultavasti koko projektin vaikein vaihe. Varsinainen palapeli, johon tarvitaan ehdottomasti kaveri apuun.
- Hammastangon voi saada osissa ulos apumiehen puolen rengaskotelon kautta. Tämä vaatii ohjausvaihteen irrottamisen muusta hammastangosta, sillä itse ohjausvaihdeosa ei mahdu ulos lokasuojan reiästä vaan pitää nostaa ylös konehuoneen puolelta.
Comment