Testi on luonnollisesti suurinpiirteinen, mutta melko luotettava osoittamaan mahdollisen suutinvian.
Suuttimet irti ja osoittamaan ilmaan. Bensapumpulle erillinen testikytkin relekannalle (kahden leveän liitinkannan väliin). Määräjakajan ilmaläppää kädellä nostelemalla pystyy säätämään bensan syöttöä.
Tiiviys: Bensapumppu päällä ja ilmaläppä kiinni, suuttimien pitää olla täysin tiiviit. Ilmaläppää hiljalleen nostamalla kaikkien suuttimien pitää avautua yhtäaikaisesti.
Sumu: Kaikkien suuttimien pitää tehdä nätti tasainen sumu. Tukkiutuneen huomaa helposti epätasaisesta ja osittain ruiskumaisesta sumusta (vrt. kalkkiutunut suihku kylpyhuoneessa). HUOM! Vain lyhyt testaus. Bensasumu ilmassa on varsin arka tilanne. Tarkempi tapa on laittaa muut suuttimet johonkin purkkiin sumuttamaan ja tarkastella aina yhtä kerrallaan sumuttaen 1,5l limupullon sisään. (Kyseinen limupullo sitten säästöön testipulloksi tai roskiin, ei enää kierrätykseen.)
Tuotto: Aseta kaikki suuttimet pieniin mielellään tasaisiin purkkeihin. Lasiset maustepurkit ovat mainioita. Nosta ilmaläppää hitaasti täysin ylös ja pidä siellä. Vaihtele ilmaläpän asentoa ja pidä välillä erikohdissa, jotta tuotto tulee testattua eri määrillä. Vertaa purkkien bensanmäärää keskenään. Määrien pitäisi olla samat.
Jos vikaa löytyy, kannattaa sitten uusia kaikki suuttimet kerralla. Vanhat suuttimien tiivisteet ja todennäköisesti myös kannen suutinreikien muoviset tukikupit pitää vaihtaa irrotuksen jälkeen. Kannattaa myös kerran päästää suuttimien letkuista bensa virtaamaan vapaasti astiaan suuttimet irti, kunnes bensassa ei näy epäpuhtauksia.
Bensiini sumuna/höyrystyneenä on erittäin tulenarkaa, joten noudata erityistä varovaisuutta.
Huolehdi tilan ilmanvaihdosta, älä tee testiä kuumalla koneella ja pidä miellellään pieni tauko, ennen kuin käynnistät auton testin jälkeen, jotta mahdolliset bensahöyryt ehtivät haihtua konehuoneesta.
Suuttimet irti ja osoittamaan ilmaan. Bensapumpulle erillinen testikytkin relekannalle (kahden leveän liitinkannan väliin). Määräjakajan ilmaläppää kädellä nostelemalla pystyy säätämään bensan syöttöä.
Tiiviys: Bensapumppu päällä ja ilmaläppä kiinni, suuttimien pitää olla täysin tiiviit. Ilmaläppää hiljalleen nostamalla kaikkien suuttimien pitää avautua yhtäaikaisesti.
Sumu: Kaikkien suuttimien pitää tehdä nätti tasainen sumu. Tukkiutuneen huomaa helposti epätasaisesta ja osittain ruiskumaisesta sumusta (vrt. kalkkiutunut suihku kylpyhuoneessa). HUOM! Vain lyhyt testaus. Bensasumu ilmassa on varsin arka tilanne. Tarkempi tapa on laittaa muut suuttimet johonkin purkkiin sumuttamaan ja tarkastella aina yhtä kerrallaan sumuttaen 1,5l limupullon sisään. (Kyseinen limupullo sitten säästöön testipulloksi tai roskiin, ei enää kierrätykseen.)
Tuotto: Aseta kaikki suuttimet pieniin mielellään tasaisiin purkkeihin. Lasiset maustepurkit ovat mainioita. Nosta ilmaläppää hitaasti täysin ylös ja pidä siellä. Vaihtele ilmaläpän asentoa ja pidä välillä erikohdissa, jotta tuotto tulee testattua eri määrillä. Vertaa purkkien bensanmäärää keskenään. Määrien pitäisi olla samat.
Jos vikaa löytyy, kannattaa sitten uusia kaikki suuttimet kerralla. Vanhat suuttimien tiivisteet ja todennäköisesti myös kannen suutinreikien muoviset tukikupit pitää vaihtaa irrotuksen jälkeen. Kannattaa myös kerran päästää suuttimien letkuista bensa virtaamaan vapaasti astiaan suuttimet irti, kunnes bensassa ei näy epäpuhtauksia.
Bensiini sumuna/höyrystyneenä on erittäin tulenarkaa, joten noudata erityistä varovaisuutta.
Huolehdi tilan ilmanvaihdosta, älä tee testiä kuumalla koneella ja pidä miellellään pieni tauko, ennen kuin käynnistät auton testin jälkeen, jotta mahdolliset bensahöyryt ehtivät haihtua konehuoneesta.