Käytä öljynä ainoastaan G002000 tehostinöljyä, Febin purkit S6161 (synt.) (Febi nro 06161) ja M6162 (miner.). Synteettistä ja mineraalista voi sekoittaa keskenään. Öljyä menee tyhjään järjestelmään vajaa 2 litraa.
Tarvittavat o-renkaat:
6kpl 10x2mm
1kpl 36x2mm
1kpl 28x2mm
8kpl 17x2mm
stefa: 16/28-7/6,5
lisäksi seuraavat tarvittaessa (kokoja ei tarkistettu):
venttiileille: 7x2mm tai 8x2mm
banjopulteille:
2kpl 17x2,5mm , kupariprikkana 16x20mm
2kpl 13x2,5mm , kupariprikkana 12x15,5mm
2kpl 11x2,5mm , kupariprikkana 10x16mm, (paineenvaraajalle lisäksi 2kpl)
Alkutoimenpiteet
1. Pura paineenvaraajan paineet pumppaamalla jarrua n. 20 kertaa moottori sammuksissa.
2. Pese kohteet (pumppu, säiliö, paineenvaraaja...) ja niiden ympäristö, jotta vältyt turhalta kuran pääsyltä järjestelmään.
3. Tyhjennä tehostimen öljyt säiliöstä. Helpointa tehdä irrottamalla säiliön pohjasta lähtevä letku, jolloin öljyn valuminen on suhteellisen helppo hallita. Säiliöön ja letkuihin jää vielä öljyä. Riittävän tyhjäksi pumpun vaihtoa varten järjestelmän saa irrottamalla vielä säiliöstä pumpulle johtavan paksun letkun ja liruttamalla kaiken tulevan öljyn pois. Letkut voivat olla varsin epämiellyttävän tiukassa säiliön liitännöissä. Lievä voimankäyttö voi olla tarpeen. Huomaa, että pumppu on vielä täynnä öljyä.
Pumpun irrotus (kuvat: pumppu, kannatin)
Pumppu on kiinni neljällä pultilla kannattimessa (kaksi kyljessä, kaksi hihnapyörän alla). Helpointa on ottaa pumppu irti kannattimessaan.
1. Avaa letkun kannattimen pultit (e) pumpun takapäädystä. Irrota pumpusta kaikki letkut (3kpl).
2. Avaa kokonaan hihnan kireyden säätäjän lukituspultti (a), sekä löysää säätöpulttia (b).
3. Paina pumppua alaspäin, jotta saat pyöräytettyä hihnan irti pumpusta.
4. Avaa pumpun kyljestä kaksi kannattimen pulttia (c) ja irrota itse kannattimen pitkä pultti (d).
5. Nosta pumppu ja kannatin pois autosta ja kaada pumppu tyhjäksi öljystä.
6. Purista hihnapyörä kiinni ruuvipenkkiin pyörän reunoista. Älä purista sivuista, jotta hihnapyörän kiilaura ei mene kasaan. Irrota hihnapyörä avaamalla sen pultit (3kpl).
7. Irrota pumppu kannattimesta avaamalla hihnapyörän alta pumpun kiinnityspultit (2kpl).
Pese pumppu kunnolla kauttaaltaan. Liuotin, pensseli ja painepesuri ovat hyvä yhdistelmä. Ei ole väliä, pääseekö pumppun sisään vettä, joten pese reilulla kädellä.
Pumpun purku, tiivistys ja kokoaminen (kuvat: tulpat 1, 2 , lohkot, keskiosa, keskiosan irrotus 1, 2 , irrotettuna, kaikki osat)
Kiinnitä pumppu tukevasti ruuvipenkkiin kannattimenkorvasta (huomaa kannattimen muoto) tai kyljistä.
1. Avaa mäntien isot ristipäiset tulpat, joko varta vasten tehdyllä työkalulla. Avaaminen on mahdollista myös taltalla naputtelemalla, mutta se ei ole suotavaa. Lyö ensin taltalla reunaan sopiva vekki (kuva) ja sitten mieluummin jollain hieman tylpemmällä vekistä hakaten kierrä tulppa auki (kuva).
3. Avaa pumpun päästä kaksi kuusiokolokantaista pulttia, jotka pitävät lohkot toisissaan. Nosta pumppu pöydälle pystyyn mäntälohko alaspäin ja vedä/pyöritä lohkot irti toisistaan (kuva). Välissä on 7 o-rengasta. Mäntäpuolelta akselista irtoaa prikka sekä kaksi holkkia.
4. Laita säiliölohko kiinni ruuvipuristimeen. Avaa keskellä upotuksessa näkyvä kuusiokolopultti (f) (kuva). Ruuvaa koko lohkon keskellä oleva osa (g) irti naarmuttamisen välttämiseksi seuraavasti: Laita kaksi tavallista 8mm mutteria osan sivujen keskellä oleviin kahteen koloon (kuva). Purista papukaijapihdeillä muttereista (kuva) ja kierrä osa irti (kuva).
---
Kuva pumpun osista purettuna, kts. kohta lisähuomiota.
---
O-renkaat tulisi alkuperäisen Bentleyn ohjeen mukaan asentaa paikoilleen öljyisinä, mutta proppujen o-renkaat kannattanee asentaa kuivina tiivistelakan kera ja proput kierrelukitteella, kts. kohta 7.
5. Aseta o-rengas keskiosan juuren ja kierrä keskiosa mutteri-pihti-otteella jälleen kiinni lohkoon. Alun perin kierteissä näyttäisi olleen jotain liimaa/tiivistettä, joten kierteisiin voi laittaa hieman tiivistelakkaa tms. Kierrä lopuksi keskelle kuusiokolopultti kiinni.
6. Aseta lohkojen väliset o-renkaat öljyttyinä paikoilleen sekä mäntäpuolelle holkit ja prikka. Lohkojen pintojen ulkokehälle voi levittää hieman tiivistelakkaa varmistukseksi (kuva). O-renkaiden kohdat pitää edelleen olla riittävän öljyiset, mutta tiivistelakan kohta tietenkin puhdas. Aseta lohkot yhteen pulttien ohjaamana. Lohkot ovat toisiinsa nähden oikein, kun molempien lohkojen hydrauliletkujen liitosreiät ovat samassa linjassa. Kiristä lohkot yhteen.
7. Aseta männän kupit jousineen ja tappeineen paikoilleen kevyesti öljyttyinä. Pidä o-renkaiden urat ja tulpat puhtaina tiivistelakkaa ja lukitetta varten. Sivele tulppien o-renkaisiin ja/tai tiivistyspintoihin ohut kalvo tiivistelakkaa ja aseta ne uriinsa. Laita kierteisiin hyvää lukitetta ja kierrä tulpat kiinni. Erityistyökalu on tässä vaiheessa melko ehdoton, jotta tulpat saa kiristettyä oikein. Oikea kiristysmomentti on 50Nm, mutta tämä on suhteellisen vaikea saavuttaa ristipään vuoksi.
Tarvittavat o-renkaat:
6kpl 10x2mm
1kpl 36x2mm
1kpl 28x2mm
8kpl 17x2mm
stefa: 16/28-7/6,5
lisäksi seuraavat tarvittaessa (kokoja ei tarkistettu):
venttiileille: 7x2mm tai 8x2mm
banjopulteille:
2kpl 17x2,5mm , kupariprikkana 16x20mm
2kpl 13x2,5mm , kupariprikkana 12x15,5mm
2kpl 11x2,5mm , kupariprikkana 10x16mm, (paineenvaraajalle lisäksi 2kpl)
Alkutoimenpiteet
1. Pura paineenvaraajan paineet pumppaamalla jarrua n. 20 kertaa moottori sammuksissa.
2. Pese kohteet (pumppu, säiliö, paineenvaraaja...) ja niiden ympäristö, jotta vältyt turhalta kuran pääsyltä järjestelmään.
3. Tyhjennä tehostimen öljyt säiliöstä. Helpointa tehdä irrottamalla säiliön pohjasta lähtevä letku, jolloin öljyn valuminen on suhteellisen helppo hallita. Säiliöön ja letkuihin jää vielä öljyä. Riittävän tyhjäksi pumpun vaihtoa varten järjestelmän saa irrottamalla vielä säiliöstä pumpulle johtavan paksun letkun ja liruttamalla kaiken tulevan öljyn pois. Letkut voivat olla varsin epämiellyttävän tiukassa säiliön liitännöissä. Lievä voimankäyttö voi olla tarpeen. Huomaa, että pumppu on vielä täynnä öljyä.
Pumpun irrotus (kuvat: pumppu, kannatin)
Pumppu on kiinni neljällä pultilla kannattimessa (kaksi kyljessä, kaksi hihnapyörän alla). Helpointa on ottaa pumppu irti kannattimessaan.
1. Avaa letkun kannattimen pultit (e) pumpun takapäädystä. Irrota pumpusta kaikki letkut (3kpl).
2. Avaa kokonaan hihnan kireyden säätäjän lukituspultti (a), sekä löysää säätöpulttia (b).
3. Paina pumppua alaspäin, jotta saat pyöräytettyä hihnan irti pumpusta.
4. Avaa pumpun kyljestä kaksi kannattimen pulttia (c) ja irrota itse kannattimen pitkä pultti (d).
5. Nosta pumppu ja kannatin pois autosta ja kaada pumppu tyhjäksi öljystä.
6. Purista hihnapyörä kiinni ruuvipenkkiin pyörän reunoista. Älä purista sivuista, jotta hihnapyörän kiilaura ei mene kasaan. Irrota hihnapyörä avaamalla sen pultit (3kpl).
7. Irrota pumppu kannattimesta avaamalla hihnapyörän alta pumpun kiinnityspultit (2kpl).
Pese pumppu kunnolla kauttaaltaan. Liuotin, pensseli ja painepesuri ovat hyvä yhdistelmä. Ei ole väliä, pääseekö pumppun sisään vettä, joten pese reilulla kädellä.
Pumpun purku, tiivistys ja kokoaminen (kuvat: tulpat 1, 2 , lohkot, keskiosa, keskiosan irrotus 1, 2 , irrotettuna, kaikki osat)
Kiinnitä pumppu tukevasti ruuvipenkkiin kannattimenkorvasta (huomaa kannattimen muoto) tai kyljistä.
1. Avaa mäntien isot ristipäiset tulpat, joko varta vasten tehdyllä työkalulla. Avaaminen on mahdollista myös taltalla naputtelemalla, mutta se ei ole suotavaa. Lyö ensin taltalla reunaan sopiva vekki (kuva) ja sitten mieluummin jollain hieman tylpemmällä vekistä hakaten kierrä tulppa auki (kuva).
- Työkalun voi helposti tehdä 3mm paksusta metallilevystä ja tangosta tms. Sahaa kaksi 17mm leveää ja parin kolmen sentin pituista palasta. Tee leveyssuunnassa keskelle 3mm leveä lovi pituussuunnassa levyn puoliväliin asti. Aseta levyt ristin muotoon lomittain lovista ja hitsaa yhteen. Hitsaa ristikkoon kiinni tanko ja tangon päähän tanko poikittain vääntövarreksi. Lopuksi hio ristikon kärkiä hieman viistoiksi, jotta avain istuu hyvin paikoilleen.
Tulpan mitat: ristikko 17x17mm, urien leveys 3mm, syvyys 2mm.
- Saatavilla on myös iso talttapäähylsy, joka soveltuu proppujen avaamiseeen. Hylsy GEDORE IS 19 18x2,5 eli (18mm x 2.5mm). Ollut ainakin Työkalutuonnin valikoimissa hintaan 14,10e.
3. Avaa pumpun päästä kaksi kuusiokolokantaista pulttia, jotka pitävät lohkot toisissaan. Nosta pumppu pöydälle pystyyn mäntälohko alaspäin ja vedä/pyöritä lohkot irti toisistaan (kuva). Välissä on 7 o-rengasta. Mäntäpuolelta akselista irtoaa prikka sekä kaksi holkkia.
4. Laita säiliölohko kiinni ruuvipuristimeen. Avaa keskellä upotuksessa näkyvä kuusiokolopultti (f) (kuva). Ruuvaa koko lohkon keskellä oleva osa (g) irti naarmuttamisen välttämiseksi seuraavasti: Laita kaksi tavallista 8mm mutteria osan sivujen keskellä oleviin kahteen koloon (kuva). Purista papukaijapihdeillä muttereista (kuva) ja kierrä osa irti (kuva).
---
Kuva pumpun osista purettuna, kts. kohta lisähuomiota.
---
O-renkaat tulisi alkuperäisen Bentleyn ohjeen mukaan asentaa paikoilleen öljyisinä, mutta proppujen o-renkaat kannattanee asentaa kuivina tiivistelakan kera ja proput kierrelukitteella, kts. kohta 7.
5. Aseta o-rengas keskiosan juuren ja kierrä keskiosa mutteri-pihti-otteella jälleen kiinni lohkoon. Alun perin kierteissä näyttäisi olleen jotain liimaa/tiivistettä, joten kierteisiin voi laittaa hieman tiivistelakkaa tms. Kierrä lopuksi keskelle kuusiokolopultti kiinni.
6. Aseta lohkojen väliset o-renkaat öljyttyinä paikoilleen sekä mäntäpuolelle holkit ja prikka. Lohkojen pintojen ulkokehälle voi levittää hieman tiivistelakkaa varmistukseksi (kuva). O-renkaiden kohdat pitää edelleen olla riittävän öljyiset, mutta tiivistelakan kohta tietenkin puhdas. Aseta lohkot yhteen pulttien ohjaamana. Lohkot ovat toisiinsa nähden oikein, kun molempien lohkojen hydrauliletkujen liitosreiät ovat samassa linjassa. Kiristä lohkot yhteen.
7. Aseta männän kupit jousineen ja tappeineen paikoilleen kevyesti öljyttyinä. Pidä o-renkaiden urat ja tulpat puhtaina tiivistelakkaa ja lukitetta varten. Sivele tulppien o-renkaisiin ja/tai tiivistyspintoihin ohut kalvo tiivistelakkaa ja aseta ne uriinsa. Laita kierteisiin hyvää lukitetta ja kierrä tulpat kiinni. Erityistyökalu on tässä vaiheessa melko ehdoton, jotta tulpat saa kiristettyä oikein. Oikea kiristysmomentti on 50Nm, mutta tämä on suhteellisen vaikea saavuttaa ristipään vuoksi.
- Proput kannattaa ehdottomasti kasata hyvän kierrelukitteen kera, sillä ne tahtovat löystyä ajan kanssa. Tällöin o-rengas ei ole enää tarpeeksi puristunut ja lähtee vuotamaan ja leikkautuu paineesta. O-renkaat kannattaa asentaa tiivistelakan kera, joka mahdollisesti avittaa o-renkaan puristuksen mahdollisen pienen vähenemisen tapahtuessa. Samalla tiivisteliima liukastaa o-renkaita asennusta varten.
- Tulppien alla osat järjestyksessä: tulppa, o-rengas, tappi, jousi, männän kuppi. Huomaa, että kahden tulpan alla on eri kokoiset jouset/kupit kuin muissa.
Comment