Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hammastangon kiristys - Oli: Eräs apu uraherkkyyteen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hammastangon kiristys - Oli: Eräs apu uraherkkyyteen

    Alkoi tuossa keväimellä tuntua siltä, ettei lötkö tahdo pysyä tiellä. Auto vaelsi ja riuhtoi pienissäkin urissa niin, etteivät kaistaviivat riittäneet, vain vähän liioitellakseni.

    Otin asian projektiksi, vaihdoin alatukivarret, niiden pultit (pultinreiätkin olivat kuluneet soikeiksi), raidetangon päät, taakse poikittaisylätukivarret yms. Lopuksi nelipyöräsuunnattiin. Toimenpiteillä oli hieman vaikutusta, tokihan tämän ikäisessä autossa jo holkkumia löytyykin. Kuitenkin apu tuntui aika marginaaliselta vaihdettujen osien ja työn määrään nähden.

    No, tuossa hiljan taas etupyörissä roikkuessani etsiessäni mahdollisia välyksiä kuulin pienen klonksunnan, jota ei käsin tuntunut. Paikallistin sen hammastankoon ja säädin äänen pois siitä yläpuolella olevasta kiristysruuvista. Ja kas, auto kulkee lähes junan lailla.

    Luultavasti tämä lähes olematon klappi sai aikaan sen, että renkaan haukatessa uran reunaan välys ajautui toiseen reunaan ja taas mentiin eri suuntaan kuin ohjauspyörä näytti. Auto on juuri katsastettu, eikä moista leimalla todettu, myöskään mitään sivuääniä ei ole ohjauksesta kuulunut. Ko. säätöruuvi löytyy ainakin 44:sista ja ceenelkuista, ties vaikka uudemmistakin. Kannattanee tutkia, jos kovin tempoilee Suomessa ah niin harvinaisilla uraisilla teillä.

  • #2
    Kuuluiko tuo klonksunta myös ratista "heiluttelemalla", kun omassani on tuollainen pieni ääni ollut havaittavissa, jos moottori ei ole käynnissä.
    Pyöristä kampeamalla en ole tuota samaa ääntä saanut kuulumaan.

    Itselläni vaikutti yllättävän paljon ratin keskittämiseen se, että vaihdoin uudet takaiskarit ja vaikka jouduin tyytymään "vääriin" iskareihin, niin parannus oli mielestäni vähintäänkin kohtuullinen.
    Väärä merkki johtui siitä, että olivat ainoat iskarit, joihin sai uudet jousilautaset mukaan.

    Merkki/malli oli Monroe Original ja hintaansa nähden ihan asialliset, vaikkakaan en edelleenkään pidä neste-vaimentimen "tuntumasta".

    Comment


      #3
      Pitäis pikkuveljen 80:seen tehä sama homma, mutta on varaosakirjan ja huolto-oppaan kuvissa jäänyt epäselväksi, että onko siinä varsinainen kiristyspultti ja lukitus mutteri? Ainakin näyttää siltä, että siinä on kaksi erikokoista kuusiokantaa päällekkäin. Oletan että lötkössä on samanlainen kiristys.

      80:sessä se on hankalasti jarrutehostimen alla piilossa, niin joutuu käsikopelolla kiristämään.

      Comment


        #4
        Hammastangossa, tarkemmin ohjausvaihteessa, olevalla pultilla säädetään oikeastaan ohjauksen jäykkyyttä eli että palauttaa oikein. Kun kiristät liikaa, ohjaus ei palauta vaan auto menee siheen suuntaan mihin ratin on kääntänyt.

        Säätö tapahtuu seuraavasti, auto sammuksissa ja maassa:
        - Käännellään rattia keskiasennosta edestakaisin noin 30 astetta molempiin suuntiin. Samalla toinen kiristää säätöpulttia, kunnes auton sisälle ei enää kuulu kolahduksia tai muita "väljiä ääniä".
        - Tämän jälkeen kiristetään pulttia vielä 45 astetta.
        - Testiajo. Jos ei palauta oikein, pulttia löysätään 15 astetta.

        Säätöpultin kiristämineen siirtää liukupalaa lähemmäs hammastankoa, jarruttaen hammastangon liikkumista ja siten jäykistäen ohjausta.

        Comment


          #5
          Ratista heiluttelemalla kuuluu klonksuntaa, mutta se taitaa tulla lähinnä ohjausakselin nivelestä. Se ei siis hävinnyt hammastankoa säätelemällä.

          Ei ollut lukkomutteria ainakaan mulla, pelkästään 10 mm kannalla oleva pultinpää.

          Comment


          • #6
            Tuollainen ruuvi löytyy aika monesta 80 -luvun audeista. Tuosta oli jo vanhalla foorumilla keskustelua. Neljä vuotta sitten ihmettelin, kun juuri ostamani audi meinaa lähteä töyssyissä lentoon. Satumainen vaikutus tuolla vaihteen kiristämisellä kuitenkin on.
            Tuollapa se on lontoonkielelläkin selitetty.

            Comment


              #7
              Ei ollut lukkomutteria ainakaan mulla, pelkästään 10 mm kannalla oleva pultinpää.
              Se onkin tuo laipan kohouma mikä yleensä näyttää mutterilta kuvissa. Tosta ylemmän linkin kuvasta näkeekin hyvin, ettei siinä ole lukitus mutteria.

              Comment


                #8
                Niistä kahdesta viereisestä pultista lähtee sitten koko säätölevy irti hilppeineen.

                Comment


                • #9
                  Siis missä se kiristysruuvi on? Löytyykö se vielä tuosta profiilin mallista? Onko se siinä hammastangon keskellä vai jossain laidassa?

                  Comment


                  • #10
                    Eilen kiristeltiin. Ohjaus hieman jäykistyi, mutta muuten mukavan tuntuinen positiivinen muutos. Kiristystä kokonaisudessaan arviolta 30 astetta. On muten aika pieni määrä. Lähtötilanne kannattaa merkitä.

                    Comment


                      #11
                      Pitäisiköhän sitä itsekin katsella, että löytyykö ysikympistä tuollaista. Hyvin pieni välys ratissa tuntuu ja 215/40-17 -kumeilla tuo on aikamoinen uraohjus.

                      Comment


                        #12
                        Löytyy löytyy ja ajattelin itsekin tarkastaa omastani, kun täällä asiasta näin kätevästi muistutettiin. Viimeksi ruuviin kajonnut lähemmäs 80tkm sitten.

                        Comment


                        • #13
                          Edelleen klonksuu aavistuksen (normaalisti), kun ratista kääntelee.
                          Keskityin sitten ratin palauttamisen pitämiseen normaalina.
                          Säätöruuvi on nyt vajaa 90 astetta kireämmällä ja edelleen tuntuu palauttavan normaalisti ja lyhyellä koeajolla ohjaus tuntui tarkemmalta, vaikka en aikaisemmin ole siinä erityistä klappia huomannutkaan.

                          Hammastanko on korjattu aikanaan ammattikoulussa, niin se varmaan selittää runsaan kiristystarpeen.

                          Comment


                          • #14
                            Pitkään olen etsinyt jo jotain selitystä miksi tuo oma romu on aikamoinen uraohjus kesäkumeillä (225-255/18"), talvikumeilla (16") kumminkin ihan "normaali" ajettava ollut. Kaikkea on tarkasteltu ja laitettu uusiksi, mutta melkein tyydytty vai että tälläinen tämä nyt sitten on. Ratissa ei oikestaan mitään välystä tuntunut, mutta toki se voi hieman olla kulunut melkein 300tkm sisäänajon jälkeen.

                            30astetta tuota ruuvia käännettyäni voin todeta että tuli aivan erinlainen ajaa, ohjaus palauttaa vielä mutta enää ei joudu hampaat irvessä pitämään kiinni ratista kun menee urien yli. Iso kiitos taas yhdestä opitusta asiasta topikin aloittajalle.

                            Comment


                              #15
                              Joko Viki81 löysi ruuvin tai tietääkö joku onko tossa A6 (C4) sitä ruuvia. Kuva ois kiva...

                              Comment


                              • #16
                                Mä oon joko puusilmä tai puusilmä, mutten löytänyt ässästä tuota.
                                Nimimerkki: sairas uraohjus. ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Mä oon joko puusilmä tai puusilmä, mutten löytänyt ässästä tuota.
                                  Kopeloi jarrutehostimen alta, se ei näy kaikissa malleissa, ellei ota rojua edestä. Luulisin että kiristys kuitenkin onnistuu käsikopelolla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ainakaan tuossa omassa sitä ei voi olla näkemättä, taitaa olla ainoa paikka konehuoneessa mihin näkee ja saa parikin kättä samaan aikaa. Jarrupääsylkyn alapuolella suoraan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Höh, typ85:stä en löytänyt tuota säätöruuvia, laipan kylläkin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No perhana löytyhän se tuostakin, oli vaan liian selvällä paikalla ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          make80 -> Todennäköisesti siitä se löytyy. Paikka on kuitenkin jarrutehostimen alapuolella suoraan.

                                          Minulla olisi kuvakin mutta en osaa sitä tähän liittää.

                                          Siellä näkyy samanlainen ruuvi kuin tuossa Jari Lukkarisen lähettämässä linkissä. Käyppä sieltä kurkkaamassa.

                                          Itse en ole vielä joutanut kiristelemään ja kokeilemaan onko sillä mitään vaikutusta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko tohon A4:seen kiristystä tolle hammastangolle?

                                            Comment


                                              #23
                                              yleiskuva kohteesta

                                              vihreä ruuvi

                                              Kokeilin tuota käännellä, mutta ei liikkunut mihinkään lyhyellä 10mm listalla. Onko sen tarkoitus olla todella tiukassa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Se on muistaakseni aika tiukassa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pitänee tänään katsoa tuokin vielä, kun eilen tuli vaihdettua ne koiranluut ja etuyläpään laakerit.
                                                  Josko tuo alkaisi olla sitten jo vakaa vietävä tiellä.
                                                  Nyt huomannut juuri tuota, että esim. kaistaviivamaalaukset heilauttelee autoa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mkurtti tuossa jo kyselikin, mutta onko tietoa löytyykö A4 B5:sta tuota säätöä?
                                                    Itselläni siis vm. '96

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei näkynyt ainakaan ETKAn kuvassa mitään säätöön viittaavaa ruuvia, mutta se nyt ei kerro totuudesta mitään... Joten jos joku on pidellyt tuota A4:n hammastankoa käsissään, voisi kertoa totuuden säädettävyydestä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä siellä on säätömutteri A4 b5:ssa, mutta minulla ainakin on niin tiukassa, että en saanut auton alla maaten sitä liikkumaan mihinkään.. Tuohon säätöön pääsee siis käsiksi alakautta, on juurikin siinäkohdassa jossa ohjauspylvään universal joint liittyy hammastankoon. Kysyin tuon säätöä ja vastaus oli yllättäen Laakkoselta, että ei aleta säätämään vaan vaihdetaan koko hammastanko.. Onko joku siis säätänyt tuota b5 kinneristä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kun tarkemmin ajattelin asiaa, niin kyseessä on ilmeisesti klapin poisto. Kyseinen ruuvi painaa mellapalaa (kai), joka painaa hammastankoa ohjaukselta tulevaa hammasratasta vasten. Tämä poistaa siis klapin.
                                                          Ei saa vetää tiukalle, koska silloin kasitykseni mukaan hampaat on liian tiukasti toisiaan vasten ja ohjaustuntuma menee. Palautukset ja keskitys häviää myös.

                                                          Voi olla väärässä, mutta jos räjäytyskuvan saisi, niin voisin asian tutkia tarkemmin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ihan oikeassa olet. Ei saa kiristää liikaa tuota hammastangon säätöä.
                                                            Viimeksi muokannut Sleepy2; 31.10.2013, 09:59.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X