Alkoi tuossa keväimellä tuntua siltä, ettei lötkö tahdo pysyä tiellä. Auto vaelsi ja riuhtoi pienissäkin urissa niin, etteivät kaistaviivat riittäneet, vain vähän liioitellakseni.
Otin asian projektiksi, vaihdoin alatukivarret, niiden pultit (pultinreiätkin olivat kuluneet soikeiksi), raidetangon päät, taakse poikittaisylätukivarret yms. Lopuksi nelipyöräsuunnattiin. Toimenpiteillä oli hieman vaikutusta, tokihan tämän ikäisessä autossa jo holkkumia löytyykin. Kuitenkin apu tuntui aika marginaaliselta vaihdettujen osien ja työn määrään nähden.
No, tuossa hiljan taas etupyörissä roikkuessani etsiessäni mahdollisia välyksiä kuulin pienen klonksunnan, jota ei käsin tuntunut. Paikallistin sen hammastankoon ja säädin äänen pois siitä yläpuolella olevasta kiristysruuvista. Ja kas, auto kulkee lähes junan lailla.
Luultavasti tämä lähes olematon klappi sai aikaan sen, että renkaan haukatessa uran reunaan välys ajautui toiseen reunaan ja taas mentiin eri suuntaan kuin ohjauspyörä näytti. Auto on juuri katsastettu, eikä moista leimalla todettu, myöskään mitään sivuääniä ei ole ohjauksesta kuulunut. Ko. säätöruuvi löytyy ainakin 44:sista ja ceenelkuista, ties vaikka uudemmistakin. Kannattanee tutkia, jos kovin tempoilee Suomessa ah niin harvinaisilla uraisilla teillä.
Otin asian projektiksi, vaihdoin alatukivarret, niiden pultit (pultinreiätkin olivat kuluneet soikeiksi), raidetangon päät, taakse poikittaisylätukivarret yms. Lopuksi nelipyöräsuunnattiin. Toimenpiteillä oli hieman vaikutusta, tokihan tämän ikäisessä autossa jo holkkumia löytyykin. Kuitenkin apu tuntui aika marginaaliselta vaihdettujen osien ja työn määrään nähden.
No, tuossa hiljan taas etupyörissä roikkuessani etsiessäni mahdollisia välyksiä kuulin pienen klonksunnan, jota ei käsin tuntunut. Paikallistin sen hammastankoon ja säädin äänen pois siitä yläpuolella olevasta kiristysruuvista. Ja kas, auto kulkee lähes junan lailla.
Luultavasti tämä lähes olematon klappi sai aikaan sen, että renkaan haukatessa uran reunaan välys ajautui toiseen reunaan ja taas mentiin eri suuntaan kuin ohjauspyörä näytti. Auto on juuri katsastettu, eikä moista leimalla todettu, myöskään mitään sivuääniä ei ole ohjauksesta kuulunut. Ko. säätöruuvi löytyy ainakin 44:sista ja ceenelkuista, ties vaikka uudemmistakin. Kannattanee tutkia, jos kovin tempoilee Suomessa ah niin harvinaisilla uraisilla teillä.
Comment