Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C6 3.0 TDI vikaa, kylmänä vedot hukassa (turbo vai jotain muuta?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C6 3.0 TDI vikaa, kylmänä vedot hukassa (turbo vai jotain muuta?)

    En löytänyt vastaavaa tapausta haulla, saman tapaisia kylläkin, joten päätin nyt kysyä tässä uudella aiheella.

    Ensiksi pahoittelen siitä, että en vikakoodeja ole luetuttanut. Ei ole vielä päässyt, mahdollisesti ensi viikolla jossakin vaiheessa, mutta haluaisin saada osviittaa mahdollisesta viasta vähän etukäteen, tietää mihin varautua (olen riippuvainen autosta päivittäin, joten aika ilkeä homma jos heittää pelaamasta kokonaan kohta.)

    Eli, ostin A6 mallin Audin, C6 (4f) korimallin, 3.0 TDI moottorilla (BMK). Auto on alkanut tekemään sellaista, että ensimmäisen kerran kun lähden ajamaan päivän aikana kone kylmänä vedot on hukassa. Tuntuu, että turbo on poissa pelistä ja putkesta kuuluu "humisevampi" ääni. Auto ei kuitenkaan mene vikatilaan, tai hehkutusvalo ei ainakaan vilku mittaristossa. Kun ajaa konetta hieman lämpimämmäksi, ajaa esim. kauppaan, niin kaupasta lähtiessä auton startatessa se toimii taas normaalisti. Tämä tapahtui ensimmäisen kerran 8.4.2017, jonka jälkeen ei oireillut ennen kuin vasta nyt kuluvalla viikolla alkoi tekemään tätä päivittäin.
    Tehot eivät katoa autosta muulloin, toimii normaalisti kiihdyttäessä.
    Tänään myös tapahtui niin, että kun käynnistin auton ensimmäistä kertaa tälle päivää ja painoin kaasua paikallaan ollessa, niin kierrokset alkoivat humppaamaan 400rpm - 1400rpm välillä ja pukkasi mustia savupilviä putkesta. Painoin hieman kaasua, niin nosti kierroksia, mutta sen jälkeen sammui.

    Voisiko vikana olla mahdollisesti jokin muu kuin turbo? Vai onko turbo tulossa tiensä päähän, jumittaako siivet? Autolla ajettu n. 265tkm.

    Olen myös tässä kevään aikana huomannut, että ohjaamoon tulee pakokaasun katku. Lueskelin tuossa yhtä ketjua, jossa oli samaa ongelmaa muillakin ja syynä on joillakin ollut suuttimen kuparitiivisteprikka. Mutta voiko tähän olla jokin muu vika ja voisiko se mahdollisesti liittyä tuohon tehojen häviämiseen? Autossa ei ole DPF:ää.

    Ilmoitan tänne tietenkin heti, kun saan vikakoodit luettua, mutta jos olisi siihen mennessä jotain arvailuja/osviittaa jollakin paremman tiedon omaavalla antaa, niin olisin kiitollinen.

  • #2
    No siinähän ne tärkeimmät tulikin jo. En usko, että suuttimet ainakaan. Ahtimen ohjauksessa voi olla jotain hämminkiä. Otahan ne vikakoodit esille, niin arvaillaan enemmän.

    Comment


    • #3
      Veikkauksia: Polttoainepumppu (tankin siirtopumppu) hajoamassa tai korkeapainepumppu hihnasta lähtenyt hampaita. Egr juminut auki?

      Comment


      • #4
        Aiheuttaisiko tuo siirtopumpun hajoaminen tuollaisia oireita? EGR varmaan yksi mahdollinen, pystyykö sitä tarkastamaan/poissulkemaan helposti? Ei ole oikein tutuksi vielä tullut tämä pirssi. Voisiko MAF aiheuttaa myös tällaista?
        Postimiestä vielä odottelen, että toisi vikakoodinlukijan.

        Comment


        • #5
          Noniin, nyt teki pirssi tässä työmatkalla niin, että heitti turbon pelaamasta nyt kokonaan. Jatkuvasti vikatilassa, ei auta vaikka sammuttaa ja starttaa uudestaan. Lisäksi alkoi moottorin vikavalo palamaan. Nyt pitäisi äkkiä saada se vikakoodinlukija, tai täytyy nöyrtyä korjaamolle luetuttamaan, kunhan ehtisi.

          Comment


          • #6
            Todennäkösesti turbon servossa vikaa mut koodit kertoo.

            Comment


            • #7
              Noniin, koodit kävin luetuttamassa paikallisessa korjaamossa, ja sain lappusen seuraavilla tiedoilla:

              P3348
              -Ahtopaineen ohjausvirtapiiri, sähkövika
              -Katkonainen

              P0235
              -Ahdinpainesäätö; säätörajaa ei saavutettu
              -Jatkuva

              Antaisko yhtään osviittaa, mikä mahollisesti olis?

              Comment


                #9
                Turbon servo kannattaa yrittää testata ennen kuin lähtee uutta tilaamaan ja asentamaan. Servo voi olla itsessään ehjä, mutta turbon vivusto voi olla jumissa tms. ja siksi ei saavuta pyydettyjä rajoja ja tulee nuo vikakoodit.

                Merkkihuollossa saavat servon sopeutettua ja testattua, liikkuuko se normaalisti. Jos servo kunnossa, pitää valmistautua turbon vaihtoon, näin kävi itsellä BMK:n kanssa.

                Comment


                  #10
                  Sen kanssa pääsee jotenkuten eteenpäin jos jumittaa vivuston osittain auki, esim puolen välin tienoille. Toimii purkkapaikkauksena ja tarvitsee käytännössä esim halvan kaapelivikakoodilukijan jolla saa sitten nollattua vikakoodit aika ajoin.

                  Comment


                  • #11
                    Täällä bingo!

                    Comment


                    • #12
                      Meillä duunissa Autologicn testeri jolla saa kanssa servoa ajettua ja perusäädön tehtyy. Eli ei pakosti enää tartte mermorille mennä tuon takii. 1 ahtimen vaihdon ja sen sillä tein.
                      Viimeksi muokannut jarppa^; 10.5.2017, 19:15.

                      Comment


                      • #13
                        Tjoo, tuo turbon servo on ilmeisesti se turbon ohjain/säädin? Saako tähän BMK:hon sitten sitä erikseen edes, kun toisesta ketjusta luin, että ei saa erikseen eli pitäisi koko turbo vaihtaa...
                        Noh, harmikseni ei oikein ole aikaa alkaa katselemaan ite tuota, joten pitänee varata aikaa korjaamolle tarkistukseen.
                        Nyt tänään kuitenkin toimi auto kun ekan kerran tälle päivälle starttasin. Olisiko lie vaikuttanut eilinen vikakoodien nollaus.

                        Comment


                        • #14
                          Alkuperäinen kirjoittaja Japa84 Näytä viesti
                          Täällä bingo!
                          Onkos Japa84 omakohtaista kokemusta samanlaisesta tapauksesta?
                          Hyvällä tuurilla voisi olla vain jotain johdotus häikkää, mutta pitäisi varmaan hyvä tuuri olla matkassa, että näin olisi

                          Comment


                          • #15
                            Ei vielä erityisemmin, mut tulee vielä olemaan, kun kaikki muut tuosta koneesta on vaihdettu paitsi ahdin xD
                            Talvella mulla oli jotain hämminkiä ohjausservon kanssa ja siitä tuliki vikakoodi. Tehonpuutetta en huomannut, kun en kovilla pakkasilla kenkinyt autoa. Piuhoissakin voi siis olla kosketushäikkää yms. jotka kannattaa ehkä syynätä tarkemmin.

                            Comment


                            • #16
                              Ja jos vika servossa nii noita servojahan korjataan kyllä.

                              Comment


                              • #17
                                Tutkailin tuossa vähän päällisin päin konetilaa, kun alkoi taas temppuilemaan ja piti ajaa 40km matka vikatilassa töihin. Hoksasin, että kaksi liitintä oli teipattu, ilmeisesti ymmärtääkseni ovat sen turbon ohjaimen liittimet? Onko niitä olemassa kaksi siis? Ja olisiko kellään hajua, miksi näin olisi tehty? Seuraavissa linkeissä kuvat molemmista.

                                http://aijaa.com/cikjDM

                                http://aijaa.com/1Ww0VL

                                Comment


                                • #18
                                  Vai onko noita ohjaimia jopa kolme, yks vastaavan näköinen mötikkä oli myös, jossa oli kyllä liitin paikallaan.

                                  Comment


                                    #19
                                    Ei ole turbon servossa kuin yksi liitin. Nuo kuvan kaksi liitintä on imusarjojen servojen liittimet, eli imusarjan läpät disabloitu. Jos turbon servossa ei olisi liitin kiinni, ni ois vikatilassa koko ajan.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Tänään on käyty osaavamman herran kanssa katselemassa vcds:n kanssa (ja jos kyseisen herra lueskelee täällä, niin erityiskiitokset sinulle!), että mikähän siellä nyt mättää. Kaikesta päätellen ongelma viittaisi turbon servoon/ohjaimeen. Siitä liitin irti ja takaisin paikalleen niin alkoi toimimaan. Nyt pitää vähän seurailla sen käyttäytymistä. Jos se pitää tulevaisuudessa vaihtaa, niin mistä niitä saisi erikseen pelkkiä servoja ja onko ne kuinka kalliita vempeleitä?

                                      Karstaakin olisi hyvä saada poletettua vähemmäksi. Olen lueskellit tuosta Mr. Muscle käsittelystä turbolle, onkos täällä joku tehnyt kyseiseen moottoriin tällaista käsittelyä? Mistä rööristä pitäisi sinne turbolle pukata sitten sitä ainetta? Vähän ensin itse kauhistelin operaatiota, mutta ilmeisesti se on monella toiminut hyvin.

                                      Comment


                                        #21
                                        http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...8201A&_sacat=0

                                        Pitää muistaa että vaatii sopeutuksen marmorilla kun tuon vaihtaa. Noilla kilometreillä miettisin ehkä jo uutta ahdinta.

                                        Mr.Muscle käsittely melko mahdoton ja turhakin näissä. Ei oikein saa mistään tavaraa pakopesään. Tuo auttaa lähinnä 1.9/2.0 pumppareiden kanssa, koska niissä alipaineella säätyvät siivet.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Niinku jo aikasemmin kirjoitin, ne servot on ihan tyyppivika ja niitä korjataan, hinta n.250€. Ja ei tarvii pakosti enää marmorilla käyntiä opetukseen jos vaan löytyy oikeet testerit.

                                          Esim: http://elehuolto.fi/26-muutohjausyks...-hella-turbo-2

                                          Comment


                                            #23
                                            Aika kallis korjaus kun ottaa huomioon että samaan hintaan saa uuden. Ja eikös nämä ole siemensin tuotoksia, eikä hellan?

                                            Comment


                                            • #24
                                              Juu on munki mielestä siemenssin, mut eiköhän tos ihan meinata sitä.

                                              Comment


                                                #25
                                                Ainakin kuvassa ihan eri laite mitä näiden ahtimessa.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Juu nii on, taitaa volvoissa olla tommonen mitä kuvassa.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    Pikainen kuukletus kertoo että kyseinen hellan kapistus on uudemmissa CAPA, CCWA, CCWB, CAMA ja CGKA diiseleissä joissa garretin ahdin. Näissä vanhemmissa on BW.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Ok, tuli vaa mielee et muutamaan mihin oon servoon sopeutukset tehny ollu noita uudempia koneita. Et onnistuukohan se ees vanhempaan, no se selvii varmaa vaa kokeilemalla.

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Kiitoksia vastauksista. Tuo huoltohan olisi siinä mielessä hyvä, että sitä sopeutusta ei varmaan tarvitsisi tehdä. Tosin jos tuossa Rovaniemen alueella ei ole paikkaa missä niitä tehdään, niin varmaab fiksumpi ostaa uusi kokonaan. Sopeutuskin tietenkin maksaa sitten mahottomia.
                                                        Katselin jos Ebaysta tilaisi uuden turbon, ei ne kauhean hintasia vaikuttanut olevan ja monessa se servo on siinä valmiina.

                                                        Comment


                                                          #30
                                                          Sopeutus täytyy aina tehdä kun servo irroitetaan ahtimesta. Ebay:n halvimmat kiina turbot kannattaa jättää ostamatta(jos semmoisia tarjolla). Aito BorgWarner kiinni vaan.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X