Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2.5 tdi ja pumpun ajoituksen tarkistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 2.5 tdi ja pumpun ajoituksen tarkistus

    Meni sitten syöttöpumpun hihna poikki ja huomenna pitäisi asennella uusi paikoilleen.
    Nyt tarvittaisiin oikein rautalanka ohjeet ja suomeksi, että miten tuo ajoituksen tarkistaminen onnistuu vaggicomilla.
    Itsessäänhän tuo vaihto ei taida olla kummoinen operaatio? Merkit kohdalleen ja pitäis olla aika lähellä, vai?

  • #2
    Itse itselleni vastaten:
    Yritimpä sitten olla laiska tuon kanssa ja laittaa tuon hihnan merkkien mukaan kohdalleen, mutta se ei oikein onnistunutkaan, eli luulin että nokkapyörän ajoitusmerkin kuuluu osoittaa ylöspäin kun ykkönen on ykk:ssa, tätä teoriaa tuki vielä se, että nokka-akselin takapäänpyörässä oleva lovi oli tällöin "kohdistettuna" venakopassa olevaan harjanteeseen.

    No tällä mentiin, hihna paikoilleen, pumpun ajoitusmerkit kohdalleen ja käyntiin, pitkä startti ja heräs tulille, mutta eihän se mitään kunnolla käynyt ja savutti h*lvetisti.
    Aikani pähkäiltyäni asiaa otin hihnan pois ja purin venttiilikopan pois ja kas kummaa, kun pyörittelin "ajoitusmerkit" kohdalleen niin eihän se ykkönen ollutkaan ykk:ssa. Soitto kaverille joka kertoi ettei noissa nokkapyörissä ole kiilaa, eli ne voi periaatteessa olla miten hyvänsä eli se niistä merkeistä :)

    Pyörittelin sitten ykkösen nokat ylös ja tein omat merkit nokkapyörälle. Nokat ylhäällä löytyi sitten merkki tubiinin hammaskehältäkin, joten oltiin jo oikeilla jäljillä. Venakoppa kasaan, pumppu merkkeihin ja hihna paikalleen. Pikkasen jännitystä ja startti, sahausta ja sahausta, mut läksihän se, yritti ite korjata käyntiään ja sammu. Uudestaan käyntiin vähän herkemmin ja varovasti kierrosta tuloksena aika rankka naulausääni.
    Kokeilin tässä vaiheessa tuota vaggicommin tdi-graphia, mutta ajoitus oli niin pielessä ettei se piirrellyt muuta kuin sen pystyviivan polttoainelämpötilan kohdalle ja siinä kentässä oli lukema 255 :)
    Eikun pelit seis ja uudestaan miettimään mitä tekis.
    Tuon Tdi-graphinhan saa näkyville valitsemalla "select", kohdasta select control module.
    Sieltä valitaan tietysti moottori "01-engine" ja vaggicommi yhdistää moottorinohjaukseen.
    Avautuneelta sivulta valitaan "Meas. Blocks-08" jonka jälkeen valitaan group 000 ja "go!".
    Tämän jälkeen painetaan sivun vasemmasta alalaidasta "Switch to Basic Settings" nappia ja tuo tdi-graph näppylä ilmestyy oikeaan alalaitaan. Sitä painamalla aukea tuo tdi graphi.

    Nyt nokkapyörälle tehtyjen ja hammaskehän merkkien mukaan kone kohilleen ja ihmettelemään, mkä nyt eteen. Pumpun vauhtipyörään on stanssattu merkki jonka mukaan tähänasti olin yrittänyt ajoittaa sitä. Pumpun hammaspyörällä oli myös punainen tussimerkki, joka on kaksi pykälää myöhemmässä kuin stanssimerkki. Muutakaan en keksinyt niin pistin pumpun siihen haalistuneeseen tussimerkkiin ja varovasti starttailemaan ja ihme ja kumma, ei tarvinut kuin näyttää avainta kun hörähti käyntiin ja kävi hyvää tyhjäkäyntiä sekä otti iloisesti kierrosta.
    Vaggicommi näytti arvona jotain 120, eli ei ollut kartalla vieläkään, eli pumpulta kolme pulttia löysään ja säätämään.
    >Ensikertalaisille tiedoksi, että se suutinputkien lähdön alla oleva pultti ei ole se kolmas pultti, vaan se kolmas pultti on siellä pumpun ja lohkon välissä aika hankalassa paikassa<
    Tietokone maassa autonvieressä avasin viimeisenkin pultin ja aloin kääntämään pumppua ja sieltähän se käppyrä löytyi näytölle. Säädin ajoituksen himppasen yli tuon keskimmäisen viivan, eli taitaapi olla vähäsen aikasellaan, mutta lähtee hyvin käyntiin ja tuprauttaa mustaa vähemmän kuin ennen eikä tainnut laiskistuakaan tuossa remontissa.

    Siellä korjaamolla missä tuo hihna piti alunalkaen laittaa oltiin sitä mieltä että tarvii ajoitustyökalun tuohon, mutta taisihan se mennä sitten noinkin :)

    Comment


    • #3
      No vastaappas joutessasi vielä uudelleen itse itsellesi, ja kerro miten se homma nyt menikään. Saapahan joskus hamassa tulevaisuudessa hakua käyttävät henkilöt konkreettista infoa. =)

      Comment


      • #4
        Sama hommeli edessä mullakin huomenna. Meni hihna perkkele poikki. Täytyy toivoa että nokan merkit on kohillaan. Ilmeisesti pumpun hihnapyörällä oleva merkki tulisi olla samalla linjalla rungossa olevien merkkien kohdalla. Ilta menikin sopivasti laittaessa mopoon etes ne harrikan jonkinlaiset jarrut kuntoon. :D

        Comment


        • #5
          Oisko kellään tarkkaa kuvaa kampiakselin merkistä manuaaliaskisessa autossa? On vähän epäselvyyttä omassa rempassani..

          Comment


          • #6
            Sitä ei tuo manuaalistakaan löydy kuvana. Maininta vaan löytyy että vaihteiston merkit oltava kohdillaan. Hyvät ohjeet siinnä kyllä on tuon pumpun ajoituksen mittaamiseen mekaanisesti, ainut vaan että ne on lontooks...

            Comment


              #7
              Jossakin 1,9tdi topicissa oli vähän aika sitten hyvin havainnollistettu tuon viivan ja ympyrän tarkoitukset ja mihin niitä verrataan mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt mistään!

              Comment


              • #8
                Tarkoittanet tätä:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=merkit

                Comment


                  #9
                  Juurikin tuota tarkoitin!

                  Comment


                  • #10
                    Ei lähe tulille vaikka kuinka sahailee. vauhtipyörän merkki kohdallaan, syöttöpumpun merkit kohdallaan ja ykkösessä työ...
                    Viimeksi muokannut Pyjis; 7.5.2009, 16:03.

                    Comment


                    • #11
                      Ettei Pasilla olis venttiilit väärässä, jos kerran hihna on menny poikki?
                      No, niinpä näkyy, siis pumpun hihnasta tietty kysymys, olis pitänyt lukea tarkemmin.
                      Viimeksi muokannut AriT; 8.5.2009, 08:02. Perustelu: kommentoitu

                      Comment


                      • #12
                        Tässä puhutaan pumpun hihnasta, joka tuossa C4 2.5TDI:ssä on erillinen. Pumppu ei siis pyöri jakohihnalla.

                        Comment


                        • #13
                          Aloita säätäminen kääntämällä pumppua aikaselle säädön rajalle, jos ei vaikuta vielä, sitten hampaan verran aikaselle. Jos on liian aikasella potkii starttia vastaan. Jossain pakosti alkaa rykimään, sitten hienosäätönä loput.

                          Comment


                          • #14
                            Helpostihan se sujuikin. Vauhtipyörältä merkki nollaan, venakoppaan kurkkaus että on ykkösessä työtahti, pumpulta merkki kohdalleen. Sit starttaus ei käyntiin hampaan verran hyppyytystä, ja jopas lähti. No ookoo ammattimies anto vinkin, kun ei ruvennut käynnistymään kun syöttöpumpun merkki oli kohillaan. Se on kuulemma vaan suuntaa antava merkki eli +- hammas suuntaan tai toiseen.

                            Comment


                            • #15
                              http://img401.imageshack.us/my.php?i...8042009751.jpg

                              Onko merkki tuossa reijässä kohdillaan, vai kuuluisiko olla tuossa hieman alempana olevassa välikössä?

                              Mulla meni pumppu n. hampaan aikaiselleen kellottamalla, eli merkki kohdallaan ei varmaan starttaa edes.

                              Comment


                              • #16
                                Huono on kuva kyllä ettei oikein selvää saa, mutta sen soikeassa reiässä on semmonen tasainen kohta johon pitää se 0 ja viivan tulla, kai mahdollisimman kohdilleen. Ja se ei ole ihan helppoa osuttaa kohilleen. Tahtoo aina luiskahtaa yli, kääntipä kumpaan suuntaan tahansa.

                                Comment


                                • #17


                                  Mihin noista viiva tulee? Pyöreään reikään tuon johdon alla vai sen alla olevaan "soikeaan" reikään?
                                  Viimeksi muokannut tarzi90; 7.5.2009, 22:43.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näyttää oudolta tuo sinun pakettisi, mulla nimittäin ei näy paljon yhtään tuosta soikeasta reiästä vauhtipyörän hampaita. Mutta mulla ainakin se viiva tulee tuohon soikeaan reikään. Mutta ihan se vauhtipyörässä on, tasaisella alueella. Ois muuten näkynny huonosti ellei joku olisi sitä maalilla merkannu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo no kokeillaas siihen. Merkki näkyy hyvin, - ja vieressä O. Se oli vaan hakusessa mihin kohtaan tulee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vastaisuuden varalle merkkaa se viiva maalitussilla, helpottaa ens kerran ettimistä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä mä sen viivan sieltä oon löytänyt. Täytyy kokeilla mitä sanoo jos kohdistaa sen tuohon soikeaan reikään. Mielipiteitä vielä kaipaisin muiltakin.. Tuleeko se ihan keskelle soikeaa reikää vai ala tai yläreunaan?

                                          EDIT: joo ei se oo kumpikaan noista katoin väärin, nyt kuitenkin auto pelaa!
                                          Viimeksi muokannut tarzi90; 9.5.2009, 18:22.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X