Enimmäkseen ilmenevä ongelma on se, että normaalissa matka-ajossa (nopeus 80-100 km/h, kierrokset 2000-2500 rmp) tasamaalla kaikki ok.
Sitten kun tulee loiva nousu (vaatii hieman enemmän vääntöä kun tasamaa), auto menee vikatilaan (limp mode/rajoitetut tehot)
Vikatila kuitenkin palautuu muutaman minuutin kuluttua (ei siis tarvitse uudelleen käynnistää) ja kosla kulkee normaalisti aina seuraavaan loivaan ylämäkeen asti.
Tämä tapahtuu siis säännöllisesti kierrosalueella 2000-2800 rpm. Jos ohittaa meinaa, täytyy vaihtaa pienempää pykälää ja kierrokset vähintään 3000 rpm, jolloin ei mene vikatilaan.
Torquella kattelin, että ennen vikatilaa engine load pompsahtaa noin 50%:sta yli 100% jonka jälkeen vikatilaan. Muita havaintoja en ole tehnyt.
Vikakoodiksi viittaa EGR:ään. Oireiden alkaessa 2015 avasin ja puhdistin EGR:n, mutta ei se ollut edes likainen. Karstaa ei juuri yhtään.
Nopeasti kiihdytettäessä kierrosten noustua noin 2500 rpm putkesta tulee ulos se voimasavu, joka saa takana tulevat jättäytymään kauemmaksi.
Ja ennen tuota voimasavua, kosla tuntuu ja on käsittämättömän laiska.
Mistä siis kannattaa lähteä vikaa etsimään? Turbon vaihtoa sitten viimeisenä. Ilmansuodatin tulee tänään vaihtoon, mutta en usko että se pelkästään auttaa ratkaisemaan ongelmaa.
Sitten kun tulee loiva nousu (vaatii hieman enemmän vääntöä kun tasamaa), auto menee vikatilaan (limp mode/rajoitetut tehot)
Vikatila kuitenkin palautuu muutaman minuutin kuluttua (ei siis tarvitse uudelleen käynnistää) ja kosla kulkee normaalisti aina seuraavaan loivaan ylämäkeen asti.
Tämä tapahtuu siis säännöllisesti kierrosalueella 2000-2800 rpm. Jos ohittaa meinaa, täytyy vaihtaa pienempää pykälää ja kierrokset vähintään 3000 rpm, jolloin ei mene vikatilaan.
Torquella kattelin, että ennen vikatilaa engine load pompsahtaa noin 50%:sta yli 100% jonka jälkeen vikatilaan. Muita havaintoja en ole tehnyt.
Vikakoodiksi viittaa EGR:ään. Oireiden alkaessa 2015 avasin ja puhdistin EGR:n, mutta ei se ollut edes likainen. Karstaa ei juuri yhtään.
Nopeasti kiihdytettäessä kierrosten noustua noin 2500 rpm putkesta tulee ulos se voimasavu, joka saa takana tulevat jättäytymään kauemmaksi.
Ja ennen tuota voimasavua, kosla tuntuu ja on käsittämättömän laiska.
Mistä siis kannattaa lähteä vikaa etsimään? Turbon vaihtoa sitten viimeisenä. Ilmansuodatin tulee tänään vaihtoon, mutta en usko että se pelkästään auttaa ratkaisemaan ongelmaa.
Comment