Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 AVF suuttimien arvot ja nokan ajoitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 AVF suuttimien arvot ja nokan ajoitus

    Olen pari päivää lukenut täältä ja ympäriinsä kaikki mahdolliset foorumipostaukset 1.9 TDI AVF suuttimien arvoista, sekä nokan ajoituksesta.

    Auto alkanut käynnistymään huonosti. Saattaa sahaa 5-10sek pahimmillaan. Pahentunut tässä vuoden aikana aina vaan pahemmaksi. Välillä kylmänä ongelmia, välillä lämpimänä ja tuntuu myös että vääntöä alhaalta on hävinnyt paljonkin.
    Myös kulutus noussut hieman.

    Taustaa autosta.
    -Koneella ajettu nyt 222tkm
    -47tkm sitten tehty kansiremppa. Tällöin testattu suuttimet ja kaikki arvot 0,5 sisällä toisistaan. Suuttimien johtosarja, jakohihna ja hilppeet myös vaihdettu.
    -Uusi turbo (GTB175VK) vaihdettu 20tkm sitten, jolloin myös ohjelmoitu auto uudelleen.
    -EGR poistettu toiminnasta.

    Tänään menin VAG comilla tutkimaan vähän arvoja, ja seuraavanlaisia yllätyksia tuli.


    GROUP 013
    Cyl 1: 2.12
    Cyl 2: -1.18
    Cyl 3: 0.28
    Cyl 4: -1.25

    toinen otto
    Cyl 1: 1.55
    Cyl 2: -1.06
    Cyl 3: 0.54
    Cyl 4: -1.06


    GROUP 004
    Spec inj duration: 6.6
    Synchro angle: -1.1


    Onko nyt ajoitus aivan pielessä ja sitä pitäisi mennä säätämään, vai onko myös suuttimissa jotain sanomista?

    Tandempumppua ei myöskään taidettu koskaan vaihtaa, joten se voisi olla ongelma. Startti, laturi ja akku vaihdettu 2v sisään kaikki.

    Viisaammat neuvokoot.

  • #2
    Ajoitus ok, eikä nuo korjausarvotkaan vaikuta tehoihin tai käynnistyvyyteen. Tandemin alipaineen tuotto mittaukseen ellet suosiolla uusi sitä. Mitenkä 2-massa ja kytkin, vakioita?

    Comment


    • #3
      Suuttimien tiivisteet vaihtoon. Tiivisteiksi boschin sarja. Kokeilin joskus star dieselin sarjan ne kesti 2kk kun alkoi uudestaan samat oireet.
      Ja samalla katsoa että minkälaisen jäljen suutin on hakannut siihen poteroon. Jos on kovin pahat jäljet niin sen ylimmän tiivisteen voi hakea hyde kaupasta. Sarjaan kuuluva on 2,6mm jonka tilalle 3mm.
      Vuotaa pahimmassa tapauksessa öljyn sekaan dieseliä ja laimentaa öljyt.

      Comment


      • #4
        Kiitos tiedoista!
        Kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu Tepon järeämpään settiin. Jyrisee kyllä, mutta se olikin jo tiedossa kun 2massasta luovuttiin.

        Varmaan menee tuo tandem joka tapauksessa uusintaan tässä piakkoin, mutta voisi toki tuon alipaineen mittaa myös.

        Tiivisteet ja suuttimien putsaus voisi olla toki ihan hyvä idea. Koskaan en ole aikaisemmin suuttimien kanssa pelannut, mutta kerta se ensimmäinenkin :)

        Comment


        • #5
          Sen alipaineen saa näppärästi mitattua vaikka alipaineen näyttävällä ahtomittarilla egr alipaineletkusta. Pitäisi jotain 0.8 miinuksella olla ja alipainepumpun lähdöt tiukasti kiinni pumpussa. Käynnistystä saattaa myös helpottaa syncro anglen töniminen nokasta suuntaan tai toiseen, mutta se on aikamoista etsimistä.

          Comment


          • #6
            Kiitos Lauri!

            Ainakin mitä katselin muiden ajoituksia, niin aika alhainen toi tuntuu itselläni olevan. Voisi tuota vähän tökkiä ja katsoa mitä tapahtuu.

            Tuo painekikka kieltämättä hyvä idea. Pitääpä käydä hakemassa mittaria lainaan jostain.

            Comment


            • #7
              Katsoin muuten tuossa huoltokirjaa, ja suuttimien o-renkaat vaihdettu myös 47tkm sitten. Voiko ne tosissaan mennä noin nopeasti?

              47tkm sitten kansiremppa tehtiin tosiaan sen takia kun suuttimet hakannut urat kansiin. Tämä tehtiin entisellä omistajalla, mutta tästä on hyvät tiedot kyllä.

              Mikä on paras paja tsekkaamaan nämä asiat PK seudulla? Mieluummin kerralla joku tarkistaa, mikä mättää.
              Viimeksi muokannut Janne_Amunet; 14.2.2017, 09:03. Perustelu: lisätietoa

              Comment


              • #8
                Riippuen että mitkä renkaat sinne on laitettu. Se star dieselin sarja on halpa ja siinä on viiteen suuttimeen tiivisteet muistaakseni jotain 25e. Se sarja kesti minulla sen 2kk ja sen jälkeen alkoi ilmavaivat.
                Boschin sarja 13e per suutin.

                Comment


                • #9
                  Mulla on itseasiassa tällä hetkellä syncro angle -5, koska sillä se pyörii tasaisimmin :D. Kesällä on luvassa nokkaremppaa ja luultavasti taas uusittava yksi suutin oletettavasti tukkoisuuden takia, korjaa nelosta aivan tappiin ylös ja muita alas. Vaan mulla ei ole kiire kun tuo avf on varakulkine eikä nytkään liikenteessä. Tuohon on luultavasti joskus tehty myös kansiremppaa sillä kaikki suuttimet oli väärät, uudemmasta avf peräisin.

                  Comment


                  • #10
                    Lauri, mistä noi nokan oireet arvailit? Tässä mietin pitääkö tuota nyt alkaa availemaan ja katsoa nokkaa ja suuttimia myös. Ei vaan koskaan tuota itse avannut niin pitää vähän opiskella tai löytää joku joka näyttää ensimmäisen kerran.

                    Mistä noita suuttimia kannattaa yrittää metsästää jos vikaa löytyy? Järkyttävän hintaisia tuntuu olevan

                    Comment


                    • #11
                      Ihan katsoin venakopan sisään. Paininkupeissa on jälkiä ja nokan kärjet on hieman kulmikkaat ja reunat terävät. Suuttimia saa esim ebaysta käytettynä. Kyllä ne silti maksaa melkoisesti. Mulla yksi on käytetty ja loput kunnostettuja. Käytetty toimii hyvin, yksi kunnostetuista taitaa olla tukossa. Harmi kun ehdin myymään kolme ehjää 02-> sopivaa avf suutinta pois. Noissa kannattaa olla tarkkana sillä avf suuttimia on vuosimallin mukaan kahdella eri osanumerolla, niissä on eri ruiskutuspaine ja eri kärki. Ei se suuttimen vaihto paha rasti ole, yllättävän nopea, mutta vaatii momenttiavainta ja tiedot momenteista sekä uusia pultteja. Heittokello säädössä on hyvä mutta pärjää ilmankin kun tekee keinuvivun päälle jostain viisarin.

                      Comment

                      Working...
                      X