Nyt kaivattaisiin hyviä tietoja, mutta huonot arvauksetkin kelpaa.
Vaihdoin Jakohihnan 2,5 tdi V6-moottoriin (AFB), ja nyt kun pyöritän konetta käsin, kuuluu jostain moottorin oikean sylinteririvin luota tai sen alapuolelta outo napsaus kerran kahden kampiakselin kierroksen aikana.
Ääni on terävähkö, aivan kuin revolverin iskuri napsahtaisi tyhjään hylsyyn.
Jos konetta pyöräyttää hiukan (esimerkiksi 1/8 kierrosta) taaksepäin ja taas saman verran eteenpäin, toistuu ääni.
Samoin ääni kuuluu, vaikka konetta pyörittäisi hitaasti, mutta aivan matelemalla pyöräyttäen en muistaakseni havainnut ääntä.
Ääni myös kuuluu, kun pelkkä jakohihna ilman ruiskupumpun hihnaa ja apulaitehihnoja on paikoillaan.
Mitään erityistä mekaanista vastusta en ole havainnut kampiakselia pyöritellessä.
Koska ääni kuuluu aina samasta kohtaa (muistaakseni, sillä en käyttänyt merkkejä), ja vain yhden kerran kahta kampiakselin kierrosta kohden, olisin valmis sijoittamaan äänen lähteen nokka-akselille.
Kysymys: Mikä tuolla suunnalla voisi aiheuttaa äänen?
- Voisiko kyseeessä olla hivenen auki jumittunut venttiili, joka sitten sulkeutuu napsahtaen?
- Tai mahdollisesti seisoessa tyhjentynyt hydraulikuppi, jonka suhteen paininvipu pääsisi liikahtamaan?
- Vai onko tuolla suunnalla jotain muuta mekaanista komponenttia, joka äänen aiheuttaisi?
Vaihdoin Jakohihnan 2,5 tdi V6-moottoriin (AFB), ja nyt kun pyöritän konetta käsin, kuuluu jostain moottorin oikean sylinteririvin luota tai sen alapuolelta outo napsaus kerran kahden kampiakselin kierroksen aikana.
Ääni on terävähkö, aivan kuin revolverin iskuri napsahtaisi tyhjään hylsyyn.
Jos konetta pyöräyttää hiukan (esimerkiksi 1/8 kierrosta) taaksepäin ja taas saman verran eteenpäin, toistuu ääni.
Samoin ääni kuuluu, vaikka konetta pyörittäisi hitaasti, mutta aivan matelemalla pyöräyttäen en muistaakseni havainnut ääntä.
Ääni myös kuuluu, kun pelkkä jakohihna ilman ruiskupumpun hihnaa ja apulaitehihnoja on paikoillaan.
Mitään erityistä mekaanista vastusta en ole havainnut kampiakselia pyöritellessä.
Koska ääni kuuluu aina samasta kohtaa (muistaakseni, sillä en käyttänyt merkkejä), ja vain yhden kerran kahta kampiakselin kierrosta kohden, olisin valmis sijoittamaan äänen lähteen nokka-akselille.
Kysymys: Mikä tuolla suunnalla voisi aiheuttaa äänen?
- Voisiko kyseeessä olla hivenen auki jumittunut venttiili, joka sitten sulkeutuu napsahtaen?
- Tai mahdollisesti seisoessa tyhjentynyt hydraulikuppi, jonka suhteen paininvipu pääsisi liikahtamaan?
- Vai onko tuolla suunnalla jotain muuta mekaanista komponenttia, joka äänen aiheuttaisi?
Comment