Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieselsuuttimen hajoaminen -> vaikutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Dieselsuuttimen hajoaminen -> vaikutus

    Tiedustelisin että onko kellään dieselsuutin hajonnut, siis kirjaimellisesti niin että siitä on palasia irronnut?
    Jos on, niin mihin nämä palaset on kulkeutunut?

    Toisaalta voisin kysyä asiaa näin:
    miten todennäköistä on se että kun/jos dieselsuutin hajoaa ja siitä lähtee palasia, niin nämä palaset ajautuvat kampikammioon jossa aiheuttavat kampiakselinlaakerin vioittumisen ja tästä syystä kampiakseli hakkaa lohkon seinämän halki.

    #2
    Suuttimet, tai niiden päät, nykydiisseleissä taitaa aina olla kyllä sylinterissä, joten palat menisi siis pyttyyn.
    Pumpparissa on tietysti pumppuosa kannessa, eli ne palat menee kanteen ja tuurilla öljykanaviin tms.

    Onko sulla siis pumppusuutin mennyt palasiksi ja miten?

    Comment


      #3
      Kuulostaa kyllä aika utopistiselta että suutin fyysisesti hajoaisi niin, että siitä pala irtoaisi. Ja vielä hajoittaisi laakerin.

      Comment


      • #4
        Yes, eli lausunto on: dieselsuuttimesta irronnut palanen joka on öljynkierton mukana kulkeutunut lohkon ja kampiakselin väliin ja näin aiheuttanut laakerin vioittumisen mistä seurannut isku joka on aiheuttanut lohkon halkeamisen.

        Comment


        • #5
          Tuo siis vastapuolen lausunto ??

          Comment


            #6
            Melko paska säkä. En muista että olisi ainakaan täällä moista tilannetta tullut vastaan. Vastapuoli=korjaamo?

            Comment


              #7
              Toi yhtälöhän on ihan mahdoton. Jos männän päälle tippuu suuttimen pala tai suutin yksikkö tuhoutuu venttiilikoneistoon niin sen palanhan täytyisi viellä kulkeutua öljypohjan kautta öljypumpulle josta suodattimen kautta sitten mukamas lohkon ja akselin väliin ja muka halkasta lohko. #&@tu mitä selityksiä korjaamoilla tai mikä taho nyt onkin.

              Ja taas tunniks saunan taakse....

              Comment


                #8
                Etsitäänkö tässä maksumiestä? Jos ei, niin ei kai tuolla väliä miten se hajosi, jos kerran kone jo entinen. Selitys on kyllä hieman ontuva.

                Comment


                • #9
                  Vastapuoli = autokauppa (ja sen korjaamo). Ostin auton ja hinta ~13000€. 1kk ja alle 1000km ehdin ajaa ku koneesta öljyt pihalle halkeamasta joka on lohkossa. Autokauppa ilmoitti että olin ostanut ikälopun auton ja että korjaus ei heidän vastuulla (korjaus = moottorin vaihto). Asia meni KRIL ja liike tarjoutui korvaamaan 30%. Sanoivat että kulutusosa ja tuon aikaisemmin kirjoittamani syyn.
                  KRIL tuli suositus että liike korjaa auton tai kauppa puretaan. Liike ei suostu KRIL päätökseen. Nyt siis odotellaan oikeuskäsittelyä.

                  Comment


                  • #10
                    Paljonko on kilsoja mittarissa?

                    Yleensä lähtökohtana on ha-dieselmoottorille 300 tkm kestoikä; jos 200 tkm ajettuun autoon laitetaan tehdasuusi moottori, kuuluisi auton omistajalle 2/3 laskusta käyttöhyödyn perusteella.

                    Käytetyn auton kaupassa normaalisti 6 kk aikana ilmenneen vian tulkitaan olleen autossa myyntihetkellä, ja näin kuuluu myyjäliikkeen vastuulle.

                    Comment


                    • #11
                      230tkm

                      Comment


                      • #12
                        Saman verran ajettu käytetty kone paikoilleen myyjän piikkiin, sinulle jakopään ja kytkimen osakustannukset (sekä "huolto", öljyt ja suodattimet minimissään.) Jakopää ja kytkin kannattaa joka tapauksessa laitattaa uusiksi tuossa tilanteessa.

                        Comment


                          #13
                          Heh. Vai että ei ole heidän vastuullaan:) No ei kyllä ole kulutus osa, ja tosiaan jos uusi moottori laitetaan, niin sitten osa kulusta lankeaa asiakkaalle(mikä sitten on oikea osuus). Mutta käytetty vaihtomoottori menee oman käsityksen mukaan kokonaan liikkeen piikkiin. No mutta jos käräjät odottaa, niin eiköhä sieltä oikea päätös tule.

                          Sinänsä tuolla selityksellä ei tässä ole merkitystä. Ostit auton, josta levisi kone heti. On ollut piilevä vika, jota ei ole pystynyt ostohetkellä toteamaan->myyjän piikkiin.

                          Comment


                          • #14
                            Mun tapauksessa hajosi kaksi suutinta joista oli palasia lähtenyt, ei niitä näkynyt venttiili koneistossa tai muuallakaa että tuurilla mennyt öljypohjaan. Melko tälli saa olla että osia lähtee sylinteriin suuttimesta. Mutta öljykanavaan mennessä jää vielä tasapaino syydemi väliin että siinä on kyllä mahdollisuus mielestäni olemassa.
                            Mun autoa myös operoi silloin eräs lahtelainen korjaamo, uusivat kaksi suutinta kylläkin mukisematta, oli jäänyt suuttimien keinuvipujen välykset säädön osalta puolitiehen.
                            Jos et halua tässä yhteydessä korjaamon nimeä mainita niin laita vaikka yv.

                            Mutta öljynkierron kautta ei kyllä pumpun läpi ainakaan pääse, siinä suht tiukka sihtikin välissä.
                            Viimeksi muokannut Tony.N; 28.12.2016, 23:21. Perustelu: Tarkennus

                            Comment


                            • #15
                              Sama se mitä siinä "raportissa" lukee. Se mitä siinä väitetään pitää myös osoittaa. Suutin tai ihan mikä tahansa muu syy oli kysymyksessä. Enempi oliko vika autossa ostaessa ja em. 6kk aika. Toisinpäin ajatellen... 1000 km on todella lyhyt matka aiheuttaa se vika. Se pitäisi liikkeen osoittaa aiheutetuksi laiminlyönnillä ja taloudellisesti riippumattoman toimesta. Liike ottaa aina voittoa näiden riskien takia ja vastuulinen liike hoitaa osuutensa (tavallaan tiedetään, että on joku prosentti on paskaa, ja kokonaisuus kattaa sen yhden hajonneen). Kuuluu yritystoimintaan (petos erikseen, jos joku vie romunsa harhauttaen, mutta sitten taas eri tahot tappelee). Liikkeen ostaessa sillä on mahdollisuus tarkista tavara. Ihmiset eivät tajua että ei siellä liikkeessä ole maallikko vastassa, vaan vuosia alalla toimineita (ja jos ei, väärä paikka). Heidän on tarkistettava tavara ja ymmärrettävä tyypilliset viat.
                              Viimeksi muokannut Poikarukka; 29.12.2016, 00:38.

                              Comment


                                #16
                                Ei tuollaista vikaa saa autoa ajamalla vaikka sitä kuinka polkisi. Jokin siellä on pettänyt tai ollut hajalla, jos pumppusuutin menee palasiksi. Tuollaisia ei mitenkään pysty koeajolla huomaamaan, ellei sieltä kuulu jotain selkeetä ääntä mikä ei normaaliksi voida tulkita.
                                Esim hajonnut suutinkärki voi pitää semmoista ääntä, että kuulostaa jonkun hakkaavan vasaralla metallia.

                                Comment


                                • #17
                                  tekniikasta tietämätön kysymys. kun puhutaan pumppusuuttimesta ja dieselsuuttimesta, niin mitkä niiden funktiot on?

                                  Tuossa on jonkinlainen animaatio toiminnasta: https://www.youtube.com/watch?v=DZt5xU44IfQ

                                  Tuosta jos näin tietämättömän pitäisi jotakin sanoa, niin jos tuo venttiilien välillä olevasta suuttimesta palanen irtoaisi, niin miten se tuonne kampikammioon/lohkoon pääisisi?

                                  "Suuttimesta irronnut metallikappale. Metallikappale on irronnut suuttimesta, joutunut öljynkierron mukana auton lohkoon josta se on kulkeutunut kampiakselin ja lohkon väliin ja halkaissut lohkon. Tämä on äkillinen ja ennalta arvaamaton vaurio joka on valitettavasti mahdollista 9 vuotta vanhoissa autoissa. Kun metallikappale on kulkeutunut lohkon ja kampiakselin väliin, on se halkaissut lohkon kerrasta jolloin öljynvuoto alkanut. Tämän luonteinen vaurio ei synny vähitellen vaan se ilmenee heti kerrasta."
                                  Viimeksi muokannut ikontoni; 29.12.2016, 11:19.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sama asia pumppusuutin ja dieselsuutin. Niillä syötetään polttoaine sylinteriin korkealla paineella kärjissä olevista pienistä reiistä jolla hajotetaan pisarat hienoksi sumuksi. Mitä hienompi sumu, sitä parempi täytös ja parempi hyötyaste näin yksikertaistaen.
                                    Tuossa sun autossa on pumppusuuttimet jokaiselle sylinterille erikseen, jotka saa voimansa nokka-akselilta. Jokaisella suuttimella on oma pumppunsa rungossa missä kärkikin on. Sen lisäksi siellä on elektroniikkaa millä ohjataan kärkien avautumista.
                                    Pumppusuuttimen runko on kannessa venttiilikoneistossa. Palanen voi päästä öljypohjaan kannen kanavista. Sitä en osaa sanoa miten paljon väliä kampuran ja lohkon välissä on, ei mitään senttejä varmaankaan tuossa moottorissa, mutta onko öljyn paluukanavat kannessa niin isoja, että sinne niin iso pala voisi tippua. Se vain, että pumppusuuttimilla ei ole tapana hajota palasiksi vaikka koneella olisi ajettu 500tkm.

                                    Liike yrittää siis päästä vastuustaan tuolla, että ei ollut muka piilevä vika. On se ollut piilevä vika, koska joku sen suuttimen on hajoittanut. On muuten liikkeellä idioottimaista taistella tuollaisesta asiasta, nimi siinä menee äkkiä.
                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.12.2016, 11:37.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kovasti kiinnostaisi kyllä tietää että miten se suuttimen palanen pääsee männän päältä kampikammioon rikkomatta mäntää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin ja se että vaikka lohkoon tuli halkeama ja suuttimesta "oli irronnut metalli pala", niin auto kävi ihan normaalisti ( pois suljettuna että öljyt valu).

                                        Comment


                                          #21
                                          Onko liikkeellä näyttää se hajonnut suutin ihan fyysisesti? Kärjen hajoamisesta tuossa ei varmana ole kyse. Se nyt näkyisi ja kuuluisi jos kärki menisi palasiksi, eikä siellä lohko halkeaisi.
                                          Mulla ei ole koskaan ollut pumpparista kylläkään venttiilikoppaa auki, mutta onko tuossa 2 litrasessa isotkin paluukanavat siinä suutinten vieressä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jonkun kuvan ne oli laittanut. yritän saada sen näkyviin johonkin.

                                            http://takeitall.kotisivukone.com/al...lleria/2194726
                                            Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2016, 13:15. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                            Comment


                                              #23
                                              Millä ihmeen kaitafilmikameralla tuo on kuvattu?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kovin on ehjän näköinen kappale. Tuollaisen pitäisi tulla suuttimen sisältä tarkoittaen, että siellä on runkokin ihan kappaleina venttiilikopassa.
                                                Mistähän tuollainen osa voi suuttimesta tulla? Ei ainakaa ulkoisesti mikään osa näytä pumppusuuttimessa tuollaiselta.

                                                Tuossa vähän osviittaa mimmonen se pumppusuutin sisustaltaan on.
                                                http://www.myarchive.us/richc/VW_TDI_with_PumpeDuse.pdf
                                                Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.12.2016, 13:35.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä nyt haisee kusetus kuvakin perusteella. Olisi tuo kuvan osakin läjässä jos kampuran lohkon välissä olisi käynyt.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuulostaa vähän siltä että suuttimia on aiemmin käytetty irti/muuten roplailtu ja nyt sitten katsellaan seuraamuksia tästä, ja liike yrittää vaan pestä käsiä keissistä. Kuvakin on niin epämääräinen, että kattosin exif-tiedoista millon otettu. :D Kyllä luulisi että liike valokuvaa vaurioituneet osat yms niin tarkasti ettei jäisi arvailujen varaan (näin meillä ainakin tehdään, aina, jok'ikinen asiaan liittyvä osa ja alue valokuvataan pilkuntarkasti että on näyttöä asiasta asiakkaalle ja muille mahdollisille osapuolille).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pari kuukautta sitten aukaisin Deutzin moottorin johon tuli suutinvika. Suuttimen kärjestä oli kolmasosa kadonnut. Tai löytyihän se männänpäältä
                                                      niittautuneena kiinni mäntään. Myös kannessa oli taontajälkeä, eli oli aikansa kimpoillut pytyssä ennen kiinnittymistä mäntään. Olis se saattanut siinä
                                                      männänpäässä pysyäkin, mutta saattanut myös irtautua ja viedä turbosta pakosiiven mennessään.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X