Potilaana siis 07 a4 tiptronic ASB:llä. Egr toiminnassa eikä webastoa. (edit: korjattu moottorityyppi)
Ongelma alkoi saksan puolella kun otin auton pitkän seisonnan jälkeen alle. Autobaanalla ajaessa n. 140kmh lämpömittari ensin laski ja sitten nosti jo reippaasti yli sataseen lämmöt, vcds mukaan 117 tais olla korkeimmat.
Sitten vähän hitaampaa ajoa ja lämmöt laski, hetki oltiin parkissakin ja uudestaan matkaan, nyt lämmöt vcds mukaan ajossa alle 40 astetta eivätkä nousseet. Lämmintä riitti hyttiin ainoastaan niin että toiselle puolelle puhallus kylmälle ja kuskin puolelle kuumalle ja vain yksi suulake auki. Ilmastoinnin läppien sopeutus tehty, ei vikakoodejakaan.
Epäilin aluksi termaria kun paikallaan käydessä puhalsi vähän lämpimämpää. Ennen termostaatin vaihtoa pyöritin kierrossa putsausaineet läpi ja useamman litran hanavettä. Termari on oem ja todennäköisesti vanhassakaan ei ollut vikaa..
Termostaatin vaihdon jälkeen tilanne ei juuri muuttunut miksikään, hetken sain tulemaan lämmintä mutta jatkossa ei tullut ollenkaan. Moottori on käyetty kuumaksi paikallaan niinkin pitkälle että vcds:n mukaan lämmöt on n. 120 ja flektit alkavat pyörimään, ei vieläkään lämmintä, ei edes haaleaa.
Lämppärin kenno on testattu juoksevalla vedellä ja on auki molempiin suuntiin. Autoa käytessä alempi kennon meno-putki lämpiää kyllä. Tyhjäkäynnillä kun nappaa paluuputken irti toisinaan tulee pieni liru toisinaan ei ollenkaan. Kierroksia nostaessa virtaus kasvaa hieman. Tein tuohon paluuputken metalliseen karaan myös isomman reiän ilmauksen helpottamiseksi, kierroksilla n. 3000 sieltä tulee tavaraa tyyliin "plup plup pluuuuuuuuuuuu" mutta tyhjäkäynnillä minimaalisesti. Sama homma myös termarin läheisyydessä olevan ilmaus reiän kanssa.
On myös kokeiltu niin että paisari nostettu reilusti ylös ja silloin järjestelmään lisää nestettä kaataessa kennon paluu putki irti tulee reilusti nestettä myös kennon läpi painovoimaisesti.
Moottori ei keitä eikä paista, tekee normaalin paineen järjestelmään. Tässä alkaa hieman keinot loppumaan, voiko kunkkumoottorin ilmaus olla näin vaikeaa vai onko siellä vesipumppu väsynyt? Yhteensä auto on ollu käynnissä termarin vaihdon jälkeen varmaan sen 6h, huomenna sitä vielä koitan ilmata, jos ei niin sitten kai on pakko kokeilla vesimpumppua.
Mikä on oikea menetelmä 3.0 ilmaukseen, löytyisikö täältä joku saman ongelman kanssa paininut?
Ongelma alkoi saksan puolella kun otin auton pitkän seisonnan jälkeen alle. Autobaanalla ajaessa n. 140kmh lämpömittari ensin laski ja sitten nosti jo reippaasti yli sataseen lämmöt, vcds mukaan 117 tais olla korkeimmat.
Sitten vähän hitaampaa ajoa ja lämmöt laski, hetki oltiin parkissakin ja uudestaan matkaan, nyt lämmöt vcds mukaan ajossa alle 40 astetta eivätkä nousseet. Lämmintä riitti hyttiin ainoastaan niin että toiselle puolelle puhallus kylmälle ja kuskin puolelle kuumalle ja vain yksi suulake auki. Ilmastoinnin läppien sopeutus tehty, ei vikakoodejakaan.
Epäilin aluksi termaria kun paikallaan käydessä puhalsi vähän lämpimämpää. Ennen termostaatin vaihtoa pyöritin kierrossa putsausaineet läpi ja useamman litran hanavettä. Termari on oem ja todennäköisesti vanhassakaan ei ollut vikaa..
Termostaatin vaihdon jälkeen tilanne ei juuri muuttunut miksikään, hetken sain tulemaan lämmintä mutta jatkossa ei tullut ollenkaan. Moottori on käyetty kuumaksi paikallaan niinkin pitkälle että vcds:n mukaan lämmöt on n. 120 ja flektit alkavat pyörimään, ei vieläkään lämmintä, ei edes haaleaa.
Lämppärin kenno on testattu juoksevalla vedellä ja on auki molempiin suuntiin. Autoa käytessä alempi kennon meno-putki lämpiää kyllä. Tyhjäkäynnillä kun nappaa paluuputken irti toisinaan tulee pieni liru toisinaan ei ollenkaan. Kierroksia nostaessa virtaus kasvaa hieman. Tein tuohon paluuputken metalliseen karaan myös isomman reiän ilmauksen helpottamiseksi, kierroksilla n. 3000 sieltä tulee tavaraa tyyliin "plup plup pluuuuuuuuuuuu" mutta tyhjäkäynnillä minimaalisesti. Sama homma myös termarin läheisyydessä olevan ilmaus reiän kanssa.
On myös kokeiltu niin että paisari nostettu reilusti ylös ja silloin järjestelmään lisää nestettä kaataessa kennon paluu putki irti tulee reilusti nestettä myös kennon läpi painovoimaisesti.
Moottori ei keitä eikä paista, tekee normaalin paineen järjestelmään. Tässä alkaa hieman keinot loppumaan, voiko kunkkumoottorin ilmaus olla näin vaikeaa vai onko siellä vesipumppu väsynyt? Yhteensä auto on ollu käynnissä termarin vaihdon jälkeen varmaan sen 6h, huomenna sitä vielä koitan ilmata, jos ei niin sitten kai on pakko kokeilla vesimpumppua.
Mikä on oikea menetelmä 3.0 ilmaukseen, löytyisikö täältä joku saman ongelman kanssa paininut?