Kuinkas tuo öljypumpun tiiviste on pitänyt muilla sen jälkeen kun jakopää remppa on tehty? Tyhmästi suunniteltu kun hihnan suoja pelti ja yksi ohjuri rulla ovat samoilla pulteilla kiinni kuin öljypumppu. kuva
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.5 TDI (AEL/AAT) jakopäähuolto
Collapse
X
-
-
Moniurahihnan kiristäjän nivellaakerissa oli väljää. Näköjään rasvat kuivuu 10v jälkeen ja alkaa kuluminen. Helppo rasvata, kunhan ensin purkaa kiristäjän pois. Sunnuntaina en päässyt sorvin ääreen, joten viilasin kolmijalkaa vajaan millin, että sain kiristäjän rullan linjauksen kohdalleen. Rullan laakerin kunto on hyvä, 418tkm. Iskarin päät oli kunnossa, kun on melko uusi.
Mahtava hiljaisuus palasi, varsinkin kun kone saa hieman kierroksia niin mekaaniset äänet lähes häviää kabiinista.
Comment
-
Mitä rasvaa laitoit? Tuuttasitko jonkin vaseliinin vai mitä sinne meni? Omassa alkoi nimittäin sama laulu. Se on vikissyt jo hetken, mutta pistin tuon iskarin piikkiin. Nyt alkaa metakka olla aika kamala, jos ei hihnalla ole öljyä.
Comment
-
Laitoin Valvolinen White Grease -rasvaa kun sattui sellainen purkki löytymään. Tunkeutuu hyvin ohuena suihkutettaessa ja muuttuu kuivuessaan sitkeäksi. Kannattaa kitkutella niveltä ja laittaa rasvaa reilusti, pyyhkii sitten liiat pois.
Eilen öljynvaihdossa katselin altapäin hihnalinjaa pyöriessä ja pitäisi vielä himppu viilata lisää :/
Comment
-
Onkos tuosta AEL kampuran lukitsimesta kuvaa tahi tietoa onko se miten paljon erilainen kuin 3b-malli. 3b-tyyppinen nimittäin löytyy jo, liekö menisi samalla kalikalla tuo?
Comment
-
Laina lukitsin löytyy, ei ole kuvaa juuri nyt mutta huomenna voisin sen tänne laittaa mittojen kera!
Comment
-
-
-
Oliko se nyt niin, että tuo apulaitehihman suunnalta kuuluva vikinä voisi johtua tuosta iskarista? Aukoilin sen verran paikkoja tänään, että sain tarkisteltua vähän välyksiä ja iskarin alapäästä sitä löytyi aika reilun oloisesti. Koitin kiristää sen pulttia, mutta ahtaassa välissä en saanut tiukemmallekaan.
Itse kiristinrullasta en saanut kopeloitua välystä esille, enkä siitä kiristimen nivelestä. Nivelen kumitkin näytti ehjiltä, ainakin taskulampun valossa.
Ihmeen kallis muuten mokoma iskarin käppänä. Pyörän tuennan vastaavat osat saa edullisemmin, kuin tuon..
Comment
-
Jos siellä on kumi antanut periksi, niin ei kannata koko iskaria vaihtaa. Minulla nyt vaihdettu myös runko (Stabilus) uudeksi, edelleen kitisee ja seuraavaksi vaihtuu ContiTech -4kk vanha moniurahihna tuttuun Gatesiin. Alkaa olla vaihtoehdot vähissä ja kun tuo kitinä alkoi vähän hihnan vaihdon jälkeen.
Comment
-
Hmm.. Mullakin taisi olla Contin hihna.
En itse löytänyt erikseen noita iskarin puslia, joten ne tarvii varmaan tehdä. Onko kellään mittoja valmiiksi, ettei tarvi purkaa ja seisottaa autoa sen aikaa? Ei tullut siinä pimeässä vesisateella askarrellessa mieleen ottaa mittoja ylös..
Comment
-
No loppihan se linnunpoikien kuoro vaihtamalla moniura erimerkkiseen. Seurataan kestääkö hiljaisuus. Hihnapyörien harjat oli pohjanneet hihnan urien pohjaan, olivat ihan kiiltäviä.
Vaihto meni selättämällä puolessa tunnissa, otin auki muovisuojan laturin päältä ja nokkahihnakotelon kannen (se ei ole enää neitsyt, lähtee melko helposti kun alaohjuri poikki). Lisäksi pari ohutta puutikkua asennukseen.
Comment
-
AEL moottorin jakopään hihnan vaihto käynnissä, melkoinen operaatio... Nyt 20h tehty hommaa ja päästy vasta irrottamaan hihnaa.
Vastaan ovat tapelleet tilanahtaus, Autodatan ohjeet antoivat liian optimistisen kuvan hommasta, 4h oli ohjeistus ja kyllä sen fakiirin haluan nähdä joka neljään tuntiin kyseisen homman tekee vanhempaan vehkeeseen jossa on pultit jumissa...
Vastaan tappeli eritoten viskotuulettimen kiinnitys, ei auennut lopulta ollenkaan joten purettiin kaikki apulaitteet pois ja käytiin hakemassa mr. Crossfireltä sopiva vielä yöllä. Tällä hetkellä otettiin keula huoltoasentoon kun ei työkalut mahtuneet kampiakselille... Eikä se pulttikaan sieltä olisi pois tullut ilman syylärin jumppaamista... Autodatan ohjeissa ei tätäkään operaatiota kuvattu sen kummemmin :).
Tämä kyseinen operaatio on kyllä karu esimerkki siitä kun kaikki menee metsään heti alusta alkaen...
Comment
-
Jakopääremoni menossa. Moniurahihnan kiristimenlaakeri tuntu aika väljälle, mitähän maksaa uusi rulla, kannattaako pelkkä laakerinvaihto rullaan?
Samoin ilmastoinnin kompuran rullassa väljää, onnistuuko pelkällä laakerin vaihdolla, millainen toimenpide, kompura irti?
Onko tietoa onnistuuko laittaa alkuperäistä 7mm lyhyempi moniurahihna kun ei Gatesina saanu oikeen mittasta?
Comment
-
Pitäisi onnistua laakerin vaihto siihen kiristimeen. Jossain foorumin syövereissä taitaa olla jopa mallikin moiselle. Edellyttää muistaakseni niitin porausta ja korvaamista pultilla.
Oletan, että puhutaan siitä iskarilla varustetusta nivelöidystä kiristimestä. Uusihan maksaa vallan riittävästi.
Comment
-
Juurikin siitä. Samaa katoin, joutuu halkasee sen rullan että saa laakerin vaihdettua.
Siis onko se pelkkä laakeroitu kiristinrulla miten kallis? Ilman iskaria ja kiinnikkeitä.
Miten lie se laturinremmi, meneekö liian tiukalle jos laittaa 7mm lyhyemmän? Puristaako se iskari sitä kovemmin mitä pohjemmassa se on.
Tarkennusta tuohon kompuran laakeriin, eli tarkoitin että siinä hihnapyörässä on selvästi väljää joka on kompuran nokassa. Sehän pyörii aina kun auto käynnissä ja autolla ajettu 320tkm. Eli onko se nyt oikealta nimeltään ilmastoinnin magneettikytkimen laakeri?
Comment
-
Jos olen oikeassa osassa, niin yli 430e marmorilla ja about 270e Tepolla.
Bracket for belt tensioningdamper 046 903 133 C
Edit: Keskustelua aiheesta http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86600Viimeksi muokannut Dieselman; 11.4.2011, 07:55.
Comment
-
Taas olisi tulossa hammashihnan vaihtohuolto, jonka olen aina teettänyt Audi-korjaamossa.
Nyt on siis tulossa 600 000km vaihto ja itse olen teettänyt työt 3 kertaa 100 000 km välein. Olen seurannut foorumin keskusteluja moninaisten osien vaihdoista työn yhteydessä. Kuitenkin katsellessani vaihdettuja osia kuiteistani huomaan, että sieltä puuttuu monia sellaisia osia joita monet teistä pitävät tärkeinä vaihtaa. Esim. erinäisiä stefoja, ilmastointipumpuun liittyviä osia, kampiakselin hammastyörää ja joitakin muitakin osia. Jos ne ovat tärkeitä, miksei merkkikorjaamo älyä niitä vaihtaa, tai ehdottaa vaihtamaan. Eiköhän asiakkaan pitäisi luottaa huollon asiantuntemukseen, eikä odottaa että jotain hajoaa miljoonan kilometrin jälkeen.
Tässä lista osista jotka oli vaihdettu viime huollossa:
N 0903151 KUUSIORUUVI 4 KPL 5,15 €
074109119R HAMMASHIHNA Z=122 35,53 €
046198113 HAMMASHIHNA 29,07 €
074109243F KIRISTINRULLA 46,17 €
046903137M MONIURAHIHNA 46,36 €
046130195B KIRISTINRULLA 60,23 €
046130195D OHJAINRULLA 61,18 €
074121005MX VESIPUMPPU 63,17 €
N 90498002 KAMPIAKS. PULTTI 14,35 €
TYÖ 429,00 €
Hinnat panin mukaan kun joku on joskun niitä kysellyt.
Mitä osia tulisi ensi kerralla pyytää vaihdettavaksi.
Ja onko jotain turhaa.
Urahihnan kiristimille ei ole koskaan tehty mitään, paitsi hiljattain vaihdoin laakerin kiristinpyörään varmuuden vuoksi.
Comment
-
No stefat vaihdetaan, jos ne vuotaa tai sitten varmuuden vuoksi.
Hammasrattaasta voi hajota kiila. Mulla oli näin tapahtunut, mutta ei tiedä oliko se sitten hajonnut limppua irrottaessa vai aikasemmin. Eikai ehjää välttämättä kannata vaihtaa uuteen, koska sillä kiilalla ei ole varsinaista merkitystä, kun on vedetty pultti momenttiin
Kampuranstefa mulla vuoti ja oli ruikkinu öljyjä ulos.
Mutta eikai tuossa muuta aivan pakollista ole?
Comment
-
Kampuran alapään ratas kannattaa vaihtaa siinä tapauksessa, jos se on kulunut. Toki myös jos kiila olisi jostain syystä mennyt poikki, koska tällöin rattaan asentaminen oikeaan asentoon vaikeutuu merkittävästi. Oikein asennettuna kiila ei osallistu momentin siirtämiseen eikä näinollen voi mennä itsekseen poikki.
Comment
-
Hammashihnapyöristä kannattaa tarkistaa hammastus. Tiedossa on tapauksia, joissa hampaan reunoista on viisteet eli helpotukset kuluneet teräviksi ja sitä kautta syövät itse hihnaa. Varsinkin jakohihnan kohdalla melko fataalia semmoinen. Pumpun hihnalla ei aiheuta kuin ylimääräistä hinailua ja hihnajumppaa.
Comment
Comment