Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI (AEL/AAT) jakopäähuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 TDI (AEL/AAT) jakopäähuolto

    Alkaa olla viisi vuotta ikää hammashihnoilla, joten taidanpa vaihtaa vaikka ohjelman mukaista ajomatkaa olisikin vielä jäljellä noin 20 tkm. Kuulostaako oheinen lista sopivalta viispyttysen perushuollolta, vai jääkö jotain uupumaan?

    N 904 980 02 hexagonal head bolt M18X1,5X110 (kampuran pultti)
    069 105 263 toothed belt pulley (kampuran vetopyörä)
    054 115 147 B seal 35X48X10 (kampuran etustefa)
    074 109 119 R toothed belt Z=122 (jakohihna)
    074 109 243 F tensioning roller (jakohihnan kiristin)
    N 010 377 1 hexagonal head bolt M8X62 (kiristimen pultti)
    046 198 113 installat.set for toothed belt Z=80 (ruiskupumpun hihnasetti sisältäen jotain)
    074 121 005 N water pump with gasket AAT,AEL
    N 100 833 01 hexagon head bolt (combi) M8X68-S1 (vesipumpun pultti #1)
    N 010 358 1 hexagonal head bolt BM8X33 (vesipumpun pultti #2)
    069 121 113 thermostat 87C
    N 901 368 02 round seal 60X3,5 (termarin tiiviste)
    046 903 137 M ribbed v-belt for vehicles with air condit. 21,36X1722MM AAT,AEL (apulaitehihna)
    046 103 483 A gasket (venttiilikopan tiiviste)

    Apulaite- ja ruiskupumpun hihnojen kiristimet ajattelin tarkastaa/vaihtaa tarpeen mukaan. Nokka-akselin stefoja en ajatellut vaihtaa. Hehkutulpat on vaihdettu jo aiemmin.

    Onko jollakin myydä/vuokrata/lainata tarvittavia erikoistyökaluja (nokka-akselin lukitsin, viskokytkimen irroitustyökalu, jäähdyttimen ripustusteline)?

    #2
    Ylästefa nokan molempiin päihin?

    Comment


    • #3
      Onko nuo nokkakselin hihnapyörä (069 109 111) ja syöttöpumpun puolella oleva pumpun hihnapyörä (046 130 101A) lähes "ikuisia" vai olisiko nekin syytä vaihtaa jossain vaiheessa. Niiden kunto varmaankin tulee tarkastaa vähintäänkin silmämääräisesti? Syöttöpumpun puolella oleva on ainakin suolaisen hintainen.

      Entäpäs tuo alapää? Hammashihnan vetopyörä (069 105 263), kampiakselin stefa (054 115 147 B) ja pultti (N 904 980 02) onkin listalla sekä ? Entäs hammashihnan vetopyörän kiinnistyspultit (N 0903151)? Miten tuon kiilahihnapyörän ja sen tärinänvaimentimen (074105251N) kunto tarkistetaan? Vai onko nekin jossain vaiheessa syytä uusia?

      En löydä vagcatin kuvista tätä :N 010 377 1 hexagonal head bolt M8X62 (kiristimen pultti). Minkä kiristimen pultti tämä on?

      Edit: noiden hammashihnan vetopyörän kiinnistyspulttien 4kpl (N 0903151) ainakin uusitaan merkkiliikkeen jakopäähuollossa. Eli varmaan sitten nekin on syytä vaihtaa.
      Viimeksi muokannut Rusty; 18.9.2008, 18:17.

      Comment


        #4
        Noita kiilahihnapyöriä ja niiden kiristimiä ovat huudelleet välillä tällä foorumillakin, eli ilmeisesti kilometrit tulee jossain kohtaa täyteen.
        Mulla on onneksi vielä noin vuoden ajot matkaa seuraavaan hihnan vaihtoon. Edellisessä on ilmeisesti vaihdeltu jotain rulliakin, joten seuraavaa ei tarvitse tehdä etuajassa.

        Onko jollain tietoa, onko jotain tiettyjä osia, joita pitää vaihtaa joka kierroksella (muita kuin hihna tietty) vai pitääkö koko 'rattaisto' laittaa aina uusiksi?

        Tässä tietysti pikku säästöllä saa taas ison laskun aikaan, kun tuhoutunut pultti tms. 50 sentin osa hajottaa koko koneen, mutta ihan jokaista rulla jos ei tarvitse joka kierroksella vaihtaa, säästää jonkun satasen per hihnan vaihto.

        Löpöpumpun hihnan vaihdatin vasta äskettäin.

        Comment


        • #5
          Eikös kuitenkin jokaisessa jakopään hammashihnanvaihto huollossa pidä kuitenki vaihtaa vähintäänki seuraavat?
          -jakopäänhihna+kiristin+kampiakselin hammashihnan vetopyörä
          -pumpunhihna+2xkiristimet
          -vesipumppu
          -kampiakselin pultti sekä kampiakselin hammashihnan vetopyörän pultit

          näiden lisäksi sitten tarpeen mukaan noita muita pultteja ja stefoja jos siltä vaikuttaa. Sekä tarkistaa tietenkin jakopäänhihnan ja pumpunhihnan hihnapyörien kunto sekä tuon kampiakselin päässä olevan apulaitehihnapyörän ja sen värinänvaimentimen kunto.

          Olisiko jollakulla ammattilaisella mitään kommentoitavaa?

          Mitä muuten on seurauksena jos pumpunhihna katkeaa?
          Onko pumpulla molemmat kiristimeksi merkityt rullat todella kiristimiä vai onko toinen "vain" rulla? Onko myös jakohihnan puolella 074 109 243 tension roller vain "rulla"?

          Comment


            #6
            Kaveri teki juuri T4:n hihnojen vaihdon ja kuulemma pumpun molemmat rullat on kiristimiä. Kone on perusrakenteiltaan hyvittäin samanlainen.

            Nyt kun kaveri on jo omansa kanssa harjoitellut, voi rauhassa säästää työn osuudessa ja tehdä itse. :) Säästyneen rahan voikin käyttää osiin.


            Onko niiden hammaspyörien vaihto välttämätöntä? Kiristimet ja vesipumpun ymmärrän, mutta luulisi, että tuommoiset rattaan omaiset osat jaksaisi pidemmälle, kuin yhden vaihtovälin. Luulisi..

            No, varahan ei venettä kaada.

            Comment


            • #7
              Eräs taksin kuljettaja kertoi, että kun oli laitettu kiristimet ja vesipumppu orkkisosaa edellisessä AEL:n huollossa, niin seuraava meni pelkkien hihnojen vaihdolla ilman ongelmia. Toki heillä tulee kilsojakin eri tahtiin mutta myös tyhjäkäyntiä.

              Varmasti hammashihnapyörät kestää muutaman hihnan iän jos ei tule halkeamaa tms. siellä kampiakselin päässä.

              Comment


              • #8
                Mitä muuten on seurauksena jos pumpunhihna katkeaa?
                Meno loppuu ;)

                No asiaan: ei sillä hihnan katkeamisella taida mitään kriittisiä sivuvaikutuksia olla, eli ei se ainakaan heti riko mitään. En tiedä sitten alkaako jotain tapahtua jos kovin kauan starttailee "kuivana" ennenkun huomaa vian? Ajoitukset tietenkin menee metsään hihnan katketessa, mutta säätöhän pitää tehdä joka tapauksessa uudella hihnalla.

                Comment


                • #9
                  En tiedä sitten alkaako jotain tapahtua jos kovin kauan starttailee "kuivana" ennenkun huomaa vian?
                  Startti voi lämmetä ;) Pumppu vain ei pyöri.

                  Comment


                  • #10
                    Saattaa myös kuski "lämmetä". Sori oli ihan pakko...

                    Aika jakopäähuollolle varattu eräästä AD-korjaamosta, pitää vielä varmistella uudestaan mitä kaikkea ne alkavat vaihtamaan sovitun hinnan puitteissa. Ja saavatko varmasti laitettua ajoituksen kohdalleen. (Toivottavasti eivät ota kettuiluna tuota.)

                    Edit: sanoivat vaihtavansa erittäin kattavasti osat, kunhan vain osat ovat saatavilla. Olisivat tarvittaessa hommanneet osatkin.
                    Viimeksi muokannut Rusty; 25.9.2008, 13:08.

                    Comment


                      #11
                      Lainaanpa tätä, eli itselle tulossa kanssa AEL koneinen kulkine ja siihen pitäisi myös tehdä kattava jakopään huolto.
                      Yllä taitaa olla osalista tarvittavista osista ja Tepon kautta ne varmasti halvimmalla saa.
                      Sitten kysymys, missä tuo operaatio kannattaisi teettää, että menisi kerrasta oikein? Mielellään jossain täällä pk-seudulla.

                      Comment


                      • #12
                        Mitä minä olen nyt noita osia hommaillut ja niiden hintoja kysellyt niin ei tule Tepon kautta edullisimmaksi, valitettavasti.

                        Edit: ja mitä noihin pumpunhihnan rulliin tulee, niin toinen on vain rulla ja toinen kiristinrulla. Näin sanottiin varaosaliikkessä.
                        Viimeksi muokannut Rusty; 25.9.2008, 13:27.

                        Comment


                        • #13
                          Olen teettänyt huollon pari kertaa Sport Auto Hyvinkää Oy:ssä, sekä pari viimeistä kertaa tehny ite. Ei oo paha homma vaikka jotkut niin väittävätkin.

                          Tärkeetä on, että laitat oikeat ja kestävät osat sekä käytät oikeita/kunnollisia työkaluja hihnapyörän kiristykseen.

                          Comment


                          • #14
                            Mitä minä olen nyt noita osia hommaillut ja niiden hintoja kysellyt niin ei tule Tepon kautta edullisimmaksi, valitettavasti.
                            Puhutaanko nyt orkkisosista? Muuten ei voi verrata.

                            Comment


                              #15
                              Ite en kyllä lähtis tekeen noinkin tärkeää huoltoa muuta kuin orkkisosilla. Se jakopää voi kuitenkin särkeä koko koneen, jos jokin siellä porsii.

                              Comment


                              • #16
                                Jakopäänhihna, kiristin ja pultit sekä pumpunhihna orkkisosaa, vesipumppu Graf ja pumpunhihnan kiristin ja rulla INA, apulaitehihna Gates, jakohihnan kampiakselinvetopyörä Swag, venttiilikopantiiviste V.Reinz, stefat Elring ja termostaatti Vernet.

                                Tarvikkeena olisi saanut hihnat suurinpiirtein samaan hintaan tai vähän edullisemmin, merkkeinä Contitech ja Gates. Contitech ja Gates ovat kai kuitenkin laadukkaita merkkejä? Otin kuitenkin orkkishihnat. Jakohihna japanilainen, pumpunhihna italialainen Dayco-merkkinen? Pitää yrittää googlettaa numeroiden perusteella tuon jakohihnan valmistaja.
                                Viimeksi muokannut Rusty; 29.9.2008, 15:51.

                                Comment


                                • #17
                                  Harrastan seuraavaa, taidan olla huoleton veikko:

                                  Orkkista: pultit, kiristimet, vesipumppu (olen nähnyt 550tkm ajetun orkkiksen), rullat, vp:t, termari.
                                  Tarviketta: hihnat 1. Gates, 2. Contitech. Dayco mielestäni ei riitä. Reinz ja Elring ok.

                                  Sitten: Hihnan vaihtoväli n. 60-160tkm, perustuu kuluneisuuden tarkkailuun ja riippuu paljosta (yksi 100 2.0D jäi vaihtamatta, ajettu yli 200tkm). Jos yllämainitut orkkisosat koneessa, niin seuraava hihnan vaihto on pelkkä hihnan vaihto +pultti + termari. Siis joka toisella kerralla "kevyt" hihnahuolto ja huollon ajan määrää hihnan kunto). Nyt AFN:ssä ajettu vasta 55tkm ja vaihto ihan pian edessä, onneksi "kevyt".

                                  Molemmissa on Eberit ja riittävästi käytössä, mikä mielestäni antaa hihnoille laiffia. Ja viritys ottaa. Saisipa TDI:n pumpparin hihnan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tiedätkö/juoruaako paketti kenen valmistetta ovat kiristimet&rullat, vesipumppu ja termari orkkisosina?

                                    Itsekin vähän pettynyt että tuli orkkisosana Daycon pumpunhihna ja joku vielä tuntematon merkkinen jakopäänhihna. Kellään mitään arvausta minkä merkkinen tuo japanialainen jakopäänhihna saattaisi olla. Pitikö tuo vielä lähteä hihna kauppaan hakemaan Gatesis/Contitechia...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vesipumppu on Febi AEL:ssa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        orggis vesipumppu ei oo marmorillakaan kallis, sen kun saa vaihto-osana. muistaakseni jotain 55?.

                                        Ja jos ite laitatte niin lainatkaa jostain se työkalu millä saa kampiakselin lukittua kunkkupultin kiristyksen ajaksi. se pitää saada oikeasti kiinni.

                                        Ite en uskalla jättää kyllä mitään vanhaa, en ees stefoja ku laittelen/laitatan jakopäitä. Se MAKSAA paljon alkaa jälestäpäin vaihteleen puhumattakaan jos joku roppaa. opittu kantapään kautta. Sillon en laittanu ite vaan ostin auton missä "oli jakopää laitettu justiinsa". Oli varmaan laitettukin mutta kunkkupultti irtos.

                                        se pultti tuli maksamaan 1000?+omat työt päälle. sen jälkeen ajettu jo kohta kaksi vaihtoväliä eikä ongelmia ole ollut kun on pultti kiinni.

                                        näiden koneiden maine on mennyt osaamattomien asentajien takia. Mielestäni, pian parisataa tuhatta R5 TDIllä ajaneena (kokonaisajomäärä autolla pian 600tkm) voin pitää sitä todella perusvarmana, taloudellisena ja mukavana moottorina, jossa riittää papua normaaliajoon ja vähän vaikka vetohommiinkin.

                                        monikaan pikkupaja joka on tottunu tojotia rassaamaan ei tiedä mikä on venyvä pultti ja ei usko että se pitää vaihtaa. ja että kiristysohje 180Nm+ 180astetta on jotain muuta kuin pulttipyssyllä pari kertaa präm präm. Olin kerran paikallisella huoltsikalla kahavilla ja c4 audia vietiin ohi hinurilla. "tais olla hihnapyörä irronnu" kuulu heti yhestä pöydästä...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kannattaa etsiä lähin BOSCH-huoltopiste. Sieltä saat takuun, eivätkä käytä muuta kuin pyydettäessä muita kuin orkkis osia. Kavereilla jotka "päästetään tekemään" esim. noita jakohihnaremppoja on kunnon koulutus ao. toimenpiteisiin. Jos ei ole koulutusta, ei päästetä tekemään/harjoittelemaan asiakkaan vehkeillä.
                                          Siinä mielessä turvallista, sitä paites n. 1/3 halvempaa kuin VAG-huollossa teetettynä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Reilun viikon nyt jakopään laiton jälkeen olen ajellut ja kylläpä muuttui veto alakierroksilla ja käyntiääni. Veto tuntuu alakierroksillakin paljon terävämmältä ja käyntiääni on myös kylmänä hiljaisempi. Käyntiääni on myös lämpimänä jollain tapaa "kireämmän" kuuloinen, enemmän sellainen VAG TDI käyntiääni. Saa nähdä mitä kulutukselle tapahtuu. (Tällä hetkellä mennään siellä 8l keskikulutuksella).

                                            Vanhat osat oli pumpunhihnaa lukuunottamatta päällepäin vielä ihan kuosissaan, mutta uutta osaa meni tietenkin tilalle. Jospa nuo merkkiliikkeen hihnat kestää vaikkeivat ilmeisesti sitä "parasta" olekaan.

                                            Ennen huoltoa olivat katsoneet ennakon, joka oli ollut vielä arvojen rajoissa, mutta myöhäsellä.

                                            (Huollon tehnyt liikehän oli siis yksi Kajaanin AD-huolloista ja on tehnyt paljon Volvoja ja Transportereita joista löytyy samantyyppinen kone. Hintakin noilla AD-huolloilla kyseisestä hommasta on vielä kohdallaan.)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Rusty Näytä viesti
                                              (Huollon tehnyt liikehän oli siis yksi Kajaanin AD-huolloista ja on tehnyt paljon Volvoja ja Transportereita joista löytyy samantyyppinen kone. Hintakin noilla AD-huolloilla kyseisestä hommasta on vielä kohdallaan.)
                                              Minkä hintanen oli tuolla AD:ssä huolto? Itellä ois kans jakopääremppaa tiedossa ja ku tulee käytyä Kajjjaanissa aina välissä niin vois harkita...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Työt 220€. Pitäisi olla ihan listahinta, ei mitään sovittua alennusta. Kannattaa kysyä myös tarjous osista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  a6 c4 2.5 tdi quattro

                                                  Nyt hajosi dampperi (hihnapyörä)totaalisesti.Revennyt vulkanoinnista irti,tuli kilometrit täyteen :-(
                                                  Tuli sitten tehtyä jakopään täys huolto.Osat maksoi 270 € kotkassa keräseltä.
                                                  Stefat,kiristin,hammashihna,kierrelukite,vesipumpp u ja dampperin pultti ,dampperi,tarvike sellainen.
                                                  Olisiko jotain mitä pitäisi vielä vaihtaa,muu rompe etupäässä on kyllä kunnossa,
                                                  moniurahihnan kiristimen laakeri oli kunnossa,ei paha vaihtaa myöhemminkään.Viskon laakerointi?
                                                  pumpun hihna vaihdettiin pari viikkoa aiemmin,laakereineen ja kiristimineen.Niin konehan on ael ajettu 260tkm.
                                                  Remonttiin meni kaksi iltapäivää,aiemmin vain bensa vehkeitä laitellut.
                                                  Viimeksi muokannut rape; 19.1.2009, 16:49. Perustelu: otsikointi ja rivitys

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Älähän painele enteriä vaan anna forumisoftan hoitaa itse rivitys. Otsikkokin saisi kuvata viestiä vähän paremmin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mikä oli dampperin valmistaja? Entinen vipatti ilmeisesti jonkun aikaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Dampperin valmistaja on febi nro:26834 sama dampperi sopii myös volvoon ja vw:hen.Entinen dampperi ei minun mielestä vipattanut mitenkään erikoisesti,ainakaan kone ei vipattanut sen erikoisemmin kuin nyt uudella dampperillakaan.Eipä sitä kyllä tullut katseltuakaan,oli eka dampperi mikä koskaan hajonnut omista vehkeistä,sentään jo lähes kolkyt vuotta autoiltu "vanhoilla" vehkeillä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt alkoi hihnarempan jälkeen visertää AEL:n moniurahihna oikein kunnolla. Rääkynä loppuu hetkeksi, kun suihkaisee hieman silikonisprayta moniurahihnan ulkopintaan. Yksi mahdollinen syy, että kiristinrulla poissa linjalta. Rullan laakeri vaikuttaa olevan kunnossa, samoin "iskari" joka on vaihdettu alle 2 v sitten. Syy voisi olla nivelen laakeroinnissa. Voiko sen korjata erikseen, vai pitääkö hankkia koko kiristimen runko-osa? Ymmärtääkseni aika hinnakas osa, mikä on sen numero? Vag-catista en löytänyt. Voisiko aiheutua jostain muusta, en ole päässyt vielä purkamaan?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsellä oli iskarin alapään holkki kulunut hieman soikeaksi. Kaveri sorvasi uuden holkin ja reikä porattiin pyöreäksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X