Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtovuoto, AHU (jee jee, löytyi sittenkin)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ahtovuoto, AHU (jee jee, löytyi sittenkin)

    Se olis ilmeisesti ahtovuotoa tarjolla tänään... Eli tuo diisseli tuhisee suorastaan järkyttävästi kun antaa vähän kaasupoljinta.
    Searchilla löysin kaikenlaista, mutta en ihan sitä mitä hain. Tiedän, että bensavehkeissä voi vuotoja etsiä paineistamalla kaasuläpän kautta mutta tuossa dieselissä ei sellaista luonnollisesti ole. Luin myös jotain saippuaveden ruiskimisesta mutta mitään tarkempia ohjeita en löytänyt. Eli laitetaanko saippuavettä (vesi/fairy sekoitus esim.?) suihkepulloon ja sitten vaan auto käyntiin ja suihkimaan? Paineistuuko järjestelmä tyhjäkäynnillä sen verran, että vuodon voisi löytää?
    Välijäähyn tulo/menoputket on katottu ja on ehjät. Luonnollisesti vaikea silmämääräisesti löytää pikkuletkuista halkeamaa tms. Välijäähyä ei myöskään ole irroitettu ja tutkittu.
    Olisiko muita kotikonsteja vielä kuin tuo saippuavesi?

    #2
    Konepelti auki ja sitten vaan kiristelet happivaijeria sopivasti. Kyllä se senverta ahtaa ilman kuormaakin että kuulet mistä vuotaa. Näin itse tekisin, ja teenkin aina välillä. :)

    Comment


    • #3
      Happivaijeria...? Voisitko selittää tarkemmin, ei mee tyhmälle näköjään perille saakka ;)

      Comment


        #4
        meinaa että pistät jonkun polkemaan kaasupedaalia samalla kun tirkistrelet konehuoneeseen.

        Comment


        • #5
          Just just :) No sillai itse asiassa tehtiinkin tossa vaimon kanssa mutta kyllä se riisseli niin paljon ruksuttaa ettei mitään kuule. Ja sitten viskokin ääntää vähän... :(

          Comment


          • #6
            Soittelin tuossa ammattilaiselle oikeen tästä vuodosta tilatakseni ajan tutkimuksiin. Sain kuitenkin hyviä neuvoja mistä tutkia ensin.
            Eli kuulemma kun tuo ääni on niin voimakas, niin vuoto on oltava ennen välijäähyä ja silloin ei jää paljon vaihtoehtoja.
            Turbon jälkeen olevan putken jousto-osan ja kovan putken liitos kyllä huohottaa jonkun verran öljyä, että vuoto saattaisi olla tietty siinä vaikka mulla oli kaikki isot putket irti ja en silmämääräisesti niistä mitään löytänyt. Pitänee siis hankkia uutta tilalle, ainakin se jousto-osa.
            Kysymys kuuluukin, että mistä sellaisen saisi pikaisesti muualta kuin marmorilta?

            Comment


            • #7
              onks kaikki pikkuletkut kiinni ja ehjät? Edellisessä tdi pasuunassani huomasin, että aikamoista pihinää pienikin letku päästää jos sopivasta kohtaa on irti/poikki.
              Ainahan noiden vehkeiden ahtoputkissa sen verran öljyä ja muuta törkyä kulkee että vuotopaikka luulis löytyvän nopeesti silmämääräisen tarkastelun perusteella...

              Comment


              • #8
                Sen takia tolle roparille just soitin kun en mä niitä pikkuletkuja saa järkevästi tutkittua. Märkiä ne ei ainakaan ole, ainoa märkä paikka on tuo turbolta välijäähylle lähtevä iso putki.

                Comment


                • #9
                  Eli soitto tietäjälle taas selvitti asiaa ja vuoto löytyi kuitenki isosta välijäähylle menevästä kovasta putkesta --> halkeama. Purkkaa ei oikein saa käytettyä, joten uusi on ostettava.
                  Jos jollain on Etkassa edes vuoden vanhat hintatiedot, niin voisiko ystävällisesti katsoa mitähän hintaa suurin piirtein pyydetään osasta pressure pipe 8D0145840A ja pressure hose 1H0145834J. Tietäisi henkisesti varautua, marmorille kait se on mentävä kun ei muita hyviä ostopaikkoja ole ilmaantunut. Varaosahaku.fi voisi tietty olla yksi ja sieltä voisi saada putken joka menee kuukauden päästä halki...

                  Comment


                    #10
                    Mä sain hinnaksi 134 + 30 ja hilut päälle.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos. Pitihän se arvata, että ei se halpaa voi olla... prkl.

                      Comment


                      • #12
                        OT:

                        Mistä noita hintatietoja saa etkaan?

                        /:OT

                        Comment


                          #13
                          Täältä

                          Edit: Sorry, toi näyttikin olevan vain jäsenille ...

                          Comment


                          • #14
                            Eli tilanne on se, että edelleen vuotaa. Putki ja jousto-osa tuli tarpeeseen kun tihkutti öljyä välistä pakoputken päälle, mutta ne ei olleet lopulta syy vuotoon.
                            Tänään kävin ammattilaisen pakeilla tutkituttamassa autoa. Sitä sitten ihmeteltiin tunti ja vartti siinä mutta ei löytyny, menee ensi viikolla uudelleen ja puretaan turbo pois sekä imusarja.
                            Turbo olisi näiden tutkimusten perusteella ehjä vaikka vuotoääni kuuluu selvästi siitä turbon paikkeilta.
                            Onko kokemuksia mitä kaikkea vikaa voisi tuolla alueella olla? Pari veikkausta sain... Hukkaportissa ehkä jotain joka päästäisi moisen äänen tai sitten imusarjassa jotain kökköä jossain. Mutta ei oikeastaan mene mun päähän miten vika voisi olla kummassakaan sillä tavalla, että vuotaisi ahdot pihalle?? Hukkis "ulkopuolisesti" testattuna toimii ja letkun irroitus hukkiselta ei vaikuta.

                            Comment


                              #15
                              Mitä vagcom sanoo ahdoista ?
                              Häviääkö ne oikeasti vai onko tuo korvakuulolta päätelty ?

                              Comment


                              • #16
                                VAG-COMilla ei ole tullut katsottua mutta Autogaugen mittari on kiinni. Kyllä sen lisäksi perslihaksissa tuntee, että läheskään kaikki ei ole kotona, samaa sanoi ropari tänä aamuna.
                                Silloin kun ahdot pysyi siellä missä kuuluu, niin ahtoi ensin piikkinä 1,1bar ja siitä pikkuhiljaa laski sinne normipaineisiin, hiukan reiluun 0,8bariin. Nyt hyvällä tuurilla saa 0,7bar ja piikistä ei ole tietoakaan.
                                Eli oikeasti on hukassa, aluksi pieni vihellys ja sitten sairas kohina, ihan kuin laittas puhaltimen täysille.

                                Comment


                                  #17
                                  Voisiko olla vuotava EGR ?

                                  Comment


                                    #18
                                    Perjaatteessa se voisi olla tuo, tuli äsken itsellekkin mieleen. Tosin silloin sen pitäisi varmaan valittaa ilmamassasta. Kannattanee se vag-com iskeä kiinni ja tutkia.

                                    Mites tuo hukkiksen letku, tuleekos sinne alipainetta tyhjäkäynnillä/kierroksilla? Vai mitenkäs tuota hukkista tuossa ohjataan? Alipainetta sen kuvittelisin olevan. Tämä nyt ihan mutu arvauksena, koska vw:n diiseleistä ei ole edelleenkään kokemusta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No tuota EGR:ää itse epäilin jossain toisessa ketjussa, aloitin sitten oman tästä jossain vaiheessa. Minä kun sorkin tuota EGR:ää, tulppasin sen ja laitoin laipan. Sellainen muistikuva on, että niihin aikoihin vuoto olisi alkanut. Laippa on sittemmin otettu pois ja alipaineletkunkin tulppaa käytetty pois. Tuntuu ettei mikään muuta asioita.
                                      Äsken tein limupullopatentin (polkupyörän venttiilillä) ja ensin tuntui, että käsipumpulla alkais saada sinne painetta mutta sitten *lops* ja pöh. En minä sinne mitään painetta saa, jostain falskaa niin helevetisti. Kun ei toisaalta tiedä pitäiskö jotain letkuja tukkia vielä lisäksi.
                                      Tuon hukkiksen toiminta kiinnostaisi itseäkin, sitäkin yritin äsken tsiigailla. Mikä merkitys on tangolla joka lähtee hukkaportista jonnekin turbon alle? Ei liene mikään sellainen tanko jonka pitäisi liikkua?
                                      Minäpäs käyn tästä raapaisemassa lenkin piuhat kiinni ja katsotaan mitä MAF sanoo, vikakooditkin vois kait taas kertaalleen lukaista.
                                      Olis se kiva saada selvitettyä tuo vika itse, niin ei tarttis viedä purkuun ammattilaiselle (vaikka mistä sitä tietää jos tarvitseekin purkaa löytääkseen vian...).

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä sen tangon pitäisi liikkua ihan jouhevasti kun otat letkun irti ja käsin painat/vedät siitä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ai että pitäis... Otin letkun hukkikselta irti, löin padan tulille ja kokeilin tuleeko letkuun alipainetta ---> ei tule, ei liikahda edes paperin palanen siinä edessä.
                                          Noh, kone sammuksiin ja hukkiksen tangosta kiinni ja ei kyllä meikäläisen näppivoimilla liiku yhtään mihinkään. Olemmeko siis paikallistaneet vian? Hukkaportti olisi osittain ehkä koko ajan auki?
                                          Vikakoodit tyhjensin (siellä oli kaiken näköistä johtuen mm. siitä että käytin N75 johtoa irti) mutta yksi uusiutui testilenkillä, 00553 - Mass Air Flow Sensor (G70) 28-00 - Short to B+, eli Autodatan mukaan Imupuolen vuoto, johdinsarja, ilmamassan mittain. Mitä ikinä tuo oikeasti tarkoittaakaan.
                                          Noh, MAF on mittausten mukaan kuitenkin kunnossa (ja EGR ei vuoda?), esim. kolmosvaihteella täpökiihdytys 2krpm - 4krpm pyytää koko ajan 850 ja toteutuu läpi alueen 847.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Löytyi sitten vahingossa kuitenkin isosta putkesta vuoto, on se kumma kun itse on kahdesti tutkinut ja ammattilainen kerran. Pehmeästä putkesta, joka tulee coolerilta turbon kylkeen. Vedin metrin ilmastointiteippiä ja kyllä ahtaa taas! Eikä pidä ääntä. Kyllä se hukkaportinkin tanko liikkuu, jousi on vaan sen verta timmi ettei ihan näppivoimilla liikutella mutta ruuvarilla työntämällä sain liikkeelle. Ja ilmeisesti ton MAFfin vikakoodikin johtui tuosta putken halkeamasta, sen verta lahjakas oli toi vuoto. Joten seuraavaksi putkikauppaan taas...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitenkä saisin helpoiten tarkastettua, ettei autossani ole ahtovuotoa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Tee tulpat imusarjalle tulevaan putken päähän ja toinen turbolta lähtevän putken päähän. Sitten laitat toiseen päähän vaikka fillarin sisärenkaasta venttiilin. Laitat vähän fairyvettä putkeen ja lykkäät vaikka 1.5bar ilmaa järjestelmään. Kyllä alkaa pihisemään jos vuotaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ainakin tuossa meikäläisen dieselissä saa coolerille menevät/lähtevät isot putket sen verran vaivattomasti irti, että tästä lähtien ennen mitään painetestiä irroitan kaikki putket ja tutkin tarkasti. Ja kun löytää mahdollisen vuotokohdan, niin se ei merkitse sitä, että se on ainut vuotokohta...
                                                  Jos ei mitään silmämääräisesti näkyvää vuotokohtaa löydä, niin sitten tekisin painetestin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jatkanpa tähän (9 vuotta vanhaan ketjuun, heh) vaikka AVF eli pumppusuutinkone kyseessä onkin.

                                                    Tuossa on vuoden öljysaalis ahtopuolen putkisn ULKOpuolella, sisäpuoli imuputkesta melko siisti, samoin coolerin putkista kalastin max ruokalusikallisen öljyä. MAP anturin jälkeinen putki myös suht siisti, joskin normaalin öljyinen.

                                                    En keksi muuta syytä kuin että joskus asentamani huohottimen lämmitin (orkkis) ei ole tarpeeksi tiivis ja pukkaa siitä putken ulkopuolelle höyryt jotka tiivistyvät öljyksi. Lämmittimen liitos imuputkeen on rasittavankin tiukka mutta huohotinletkun kiinnitys lämmittimeen on malli kaksi kovaa putkea ei niin tiukasti sisäkkäin.
                                                    Saattoi olla jo vuosi sitten öljyä vaihtaessa samanlainen, pyyhin pois ja ajattelin tutkia tilannetta. No ei se itsekseen ole korjaantunut :)

                                                    Saikos sitä huohotusta millään ilveellä vähennettyä? Ei varmaankaan? Asia on ominaisuus ja piste? Tiivistän lämmittimen liitosta jotenkin ja ajan tyytyväisenä?
                                                    Kuvatus liitteenä...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X