Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-99 1.9 D EGR deaktivointi (skeida felicia)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -99 1.9 D EGR deaktivointi (skeida felicia)

    Pakokaasun kierrätysjärjestelmästä ei liene omistajalle kuin harmia, likaa palotilat.

    Kone on siis vapari etukammiokone, ei TDI.

    Onko disbloinnista haittaa esim. katalysaattorille?

    Voiko diabloinnin tehdä VAG-COMilla?

    #2
    Pakokaasun kierrätysjärjestelmästä ei liene omistajalle kuin harmia, likaa palotilat.
    Eikös se nopeuta koneen lämpiämistä oleellisesti?

    Comment


    • #3
      Talveksi se voi taas kytkeä päälle, kesällä lämpeää muutenkin.

      Jos letkun irrottaa, onko EGR aina päällä vai aina pois? Letku pitänee tulpata, mutta entä venttiilin letkuyhde?

      Comment


      • #4
        Mie oon parista tdi häkkyrästä poistanut egr:n käytöstä sujauttamalla peltisen laipan imusarjan ja egr putken laippojen väliin. Eipähän ainakaan vuoda omia aikojaan eikä sotke paikkoja. Työkaluksi riittää 6mm kuusiokoloavain, laippa on melkosen hyvin tarjolla siinä koneen yläosassa. Aikaa menee rauhallisesti tehtynä kokonaista 2min.
        Saattaa aiheuttaa hiukkasen psykologista tehonlisäystä, muuta haittaa en ole huomannut. =)

        edit: atzo:lla oli letku irti ja tulpattuna omasta 2.5tdi:stään, ja muistaakseni se oksenti nokiroiskeita painekellon letkuliitimestä. En tiä oliko kalvo rikki vai mikä, mut vasta laipoitettuna sen sai kokonaan pelistä pois.

        Comment


        • #5
          AAZ esikammiovehkeeseeni leikkelin männä viikolla peltipurkista liitoksen pahvitiivistettä mallina käyttäen emännän keittiösaksilla sopivan kokoisen lätkän. Olisi pitänyt vielä jättää siiten sellainen uloke, josta olisi kiva kiskaista se tarvittaessa pois.

          Muistaakseni FFP:llä joku väitti koneen lämpenevän hitaammin tulpattuna. Ei tunnu isoa eroa olevan. Ehkä aivan hienoinen alaväännön lisäys on havaittavissa. Kulutusmittaus on vielä tekemättä.
          Yksi selkeä vaikutus on: aiemmin nypytti hieman pintakaasulla ajettaessa, mutta tulppauksen jälkeen nykimisestä ei ole tietoakaan.

          Ei taida vakkomi tuosta tajuta mitään.

          Päästöihin tuolla ei liene mitään vaikutusta, nokeahan se pääosin kierrättää. Samoin kuin katti on noissa vehkeissä yhtä tyhjän kanssa (pitää kuitenkin olla paikoillaan), jos mennään päästömittaukseen.

          Comment


          • #6
            Onko mitään kokemuksia miten paljon noi katit ahistaa dieselissä? Meinaan tässähän vois kesän kuumilla näyttää vähän rautakankea ja heivata ne kalut sieltä kuuseen. Alkaa ne kuitenkin kohta kolkottamaan siellä kun on +300tkm maantietä jo takana.
            Ja tuosta EGR:stä... tulppasin ja laippasin itse kanssa viikonloppuna EGR:n, ei evryn kanssa ainakaan huomaa mitään, ehkä kuviteltua alavääntöä hyppysellinen lisää. En tiedä oliko yhteensattuma mutta nyt ahtojen tullessa peliin kuuluu aikamoinen kohina, eli ahtovuoto jossain? Letkut kävin eilen kaikki läpi --> kunnossa. Kun tietäisi nyt tarkalleen TDI-koneen sielunelämän, niin ei tarttis kysyä, että voiko vuoto laippaliitoksessa aiheutta kohinaa/tuhinaa ja jopa ahtojen karkailua?

            Comment


            • #7
              Ei kai katti minkään vehkeen hengenahdistusta helpota. Taisi olla FFP:llä tämäkin kokemus, että rupeaa kuulumaan outoa pöhinää sieltä tyhjän pöntön tienoilta, mikä on ymmärrettävää, kun kaasut alkavat pyörteillä oudosti. Voihan sinne survoa sopivan kokoisen sisäpiipun.

              Aikanaan ajoin coupesta katin hajalle lyijyllisellä bensalla. Hakkasin siitä sisukalut poikkeen ja kyllä ehjän ja tyhjän katin äänissä oli eroa.

              Comment


              • #8
                Nyt enemmän ilmaa imetään suodattimen kautta, kun osa kaasusta ei kierrä kahta kertaa koneen läpi? Enemmän ilmaa - enemmän melua?

                Comment


                • #9
                  Muutamia vuosia sitten laitoin 2.0 GSi Astran egr letkun kiinni sellaisella letkupuristimella. Vikavaloja ei syttynyt, moottorin vääntö tuntui hieman paremmalle ei-täysikaasukiihdytyksissä ja polttoaineenkulutus tuntui laskevan desin pari satasella.

                  Perusideana pakokaasujen kierrätyksessä taitaa olla polttoaineen palolämpötilan laskeminen kierrätetyn pakokaasun avulla. Kun palolämpötila laskee se pienentää imuilmasta tulevan typen (78% ) hapettumista eli typenoksidien muodostumista.

                  Savossa tällaista "epäympäristötekoa" kutsutaan lauseella "iliman pilluu".

                  Comment


                  • #10
                    No itse asiassa palolämpö dieselissä ei laske, vaan nousee kasvaneen imuämmön myötä, mutta vähempi jäännöshappi houkuttelee typpeä vähemmän hapettumaan. Typen oksidien muodostumisen kaksi avaintekijää ovat lämpötila ja jäännöshapen määrä. Tarvitaan molemmat.

                    Bensakoneen EGR on vähän vieraampi kapistus.

                    Sama juttu eri ympäristössä: moni väittää, että laihalla käyneen bensamoottorin pakoventtiili paloi, koska kone kävi kuumana. Itse asiassa palolämpö on korkein slloin, kun sadaan eniten tehoa eli lambda noin 0.9.

                    Pakoventtiilin palamisen aiheutti jäännöshappi. Laiha seos paloi hitammin ja tämä nosti pakoventtiilin lämpökuormaa ennestään.

                    Comment


                    • #11
                      No nii!

                      Kerrankin vaggineissa jokin toimii apinan logiikalla. Teku irti ja pää tukkeeseen. A vot!

                      Olis kuvitellut, että moinen olisi saanut aikaan sen, että kierto olisi koko ajan päällä.

                      Kiitti vinkeistä! Kumi ei vielä pala, mutta typpi nyt jo;-)

                      Comment

                      Working...
                      X