Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI pakokaasu löyhkää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TDI pakokaasu löyhkää

    Eli oon tätä vissiin joskus jo kysellyt joko täällä tai vagarenassa...meillä on tuollanen 2006 passat, jossa pakokaasu haisee ihan tolkuttomalle, kuin vanhalle diesel-veturille. Autoon on tehty dpf poisto, mutta tämä ei käsittääkseni riitä selitykseksi. Tandem-pumppu on myös vaihdettu.

    Nyt kun aloin lukemaan noita vanhoja kuitteja/työmääräyksiä huoltoliikkeelle, niin näyttäis siltä, että ongelmat ovat alkaneet yhden jakohihnan vaihdon jälkeen. Tämän jälkeen auton käynnistyminen on huonontunut ja vähän sen jälkeen on dpf poistettu. Entinen omistaja sanoi, että tuo dpf oli alkanut kokoajan oireilemaan, ja oli lopulta mennyt siihen hermot.

    Eli onko tuossa mennyt jako pieleen, ja se on aiheuttanut liiallisen "dpf:n kuormittumisen, ja nyttemmin sitten tuon pakokaasun voimakkaan hajun? Voiko olla mitenkään teoriassa edes mahdollista, että auto muuten toimisi hyvin? Siis ainoat ongelmat on nuo, että pakokaasu haisee voimakkaasti, ja kylmäkäynnistys on kehno (jo noin +4 asteessa huomaa, ettei auto käynnisty normaalisti, vaan ikäänkuin yks pytty jäis pelistä sekunniksi). Hehkut on vaihdettu kaks vuotta (reilu 30tkm) sitten.
    Viimeksi muokannut op76; 17.10.2016, 19:15.

  • #2
    Sytytys myöhäisellä, ei muutakuin säätämään aikaisemmalle.

    Comment


    • #3
      Eli käytännössä tuo säädetään miten? Voiko tuollanen johtua sitten siitä, että olis tosiaan jako pykälällä pielessä?

      Comment


      • #4
        Omassa kulkineessa pakokaasut alkoi haisemaan kuin vanhoissa rekoissa dpf:n tyhjennyksen jälkeen, siinä on myös katti samassa pöntössä.

        Comment


        • #5
          Jos se käynnistyy ns kolmella niin katsopa millaisia arvoja suuttimet antaa. Ettei siellä olisi vuotavia.

          Comment


          • #6
            No ei se käy kyllä kolmella, kuin ehkä korkeintaan sekunnin pari käynnistymisen jälkeen, jos silloinkaan. Se käynti on hetken aikaa käynnistymisen jälkeen sellaista epätasaista. Pystyykö ne säätämään sytytyksen ja katsomaan nuo suutin arvot, jos vie auton optimointiin? Vai tuleeko tuo kuitenki paljon kalliimmaksi verrattuna, että vie huoltoon, ja ne tarkastaa nuo, ja tekee säädöt tarvittaessa?

            Comment


            • #7
              Ei puristussytytteisessä (=diesel) ole muuta sytytyksen säätöä kuin ruiskutuksen ajoitus.

              Noista hajujen kuvauksista en oikein saa kiinni, mutta voisko olla kyseessä sama asia, kun huomannut joidenkin dieselkoneiden katkun tuovan mieleen sytytysnesteen, jota käytettiin joskus 80-luvulla hiiligrillin sytyttämiseen. Voisko tuo "sytytysnesteen" haju johtua vuotavista tai huonosti sumuttavista suuttimista?

              Comment


              • #8
                Se haju on selvästi pakokaasua, ei nestettä. Vanha dieselrekka tai -veturi kuvaa tuota hajua parhaiten. Todella inhottava haju =( Eli kumpi on fiksumpi tällaisen potilaan kanssa, autohuolto vai suoraan sitten samalla optimointi? Jos ajattelee, että optimointi on pyöreästi sen 500e, ja autohuolto ottaisi esim. 300, niin ei tuo jälkimmäinen oikein houkuttele. Pystyykö ne tuolla optimoinnissa tekemään samat temput?

                Comment


                • #9
                  Ei se softalla korjaannu, jos siellä on jotain fyysistä vikaa. Perusasiat pitää olla kunnossa ennen kuin voi ruveta "optimoimaan".

                  Comment


                  • #10
                    Niin ei tietenkään korjaannu, jos siellä on vikaa...mutta sitä just haenki tässä, että jos ne sitten pystyy nuo ruiskutusennakot säätämään, ja näkee myös ne korjausarvot tuolla ohjelmoinnissa, niin onko mun järkeä mennä huoltoon ensin maksamaan noista...etenkin kun tuo haju nyt joidenki mielestä liittyy ihan vaan siihen dpf:n poistoon.

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      Itsellä alkoi pakokaasu haisemaan todella pahalle optimoinnin jälkeen. DPF:ään ei koskettu.

                      Onkos siellä nyt sit ennakko poissa kohaltaan? (=optimointi tehty väärin/huonosti?)
                      Ennen eikä jälkeen ole kone toiminut huonosti, lisääntynyt teho kyllä tuntuu:-)

                      Auto A6 Allroad 07 3,0Tdi.

                      Comment


                        #12
                        Ihan ensimmäisenä se ajoituksen tarkastus. On varmaan paras kysyä siltä ohjelman tekijältä osaako se tarkastaa pumppusuuttimen ajoituksen. Ja se on mekaaninen työ, ei softahomma.

                        Jos katin ottaa pois niin kyllä se pakokaasu alkaa haisemaan todella pahalta. Mutta tuo hetken huono käynti startissa viittaa että jossain on vikaa ja se on syytä korjata ensin, ennen kuin alkaa softaa näpläämään.

                        Comment


                        • #13
                          Jos EGR suljettiin softauksen yhteydessä niin alkaa haisemaan ankarasti typen oksidit. Kitkerä kirvelevä otsonin katku.

                          Comment

                          Working...
                          X