Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin vai webasto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Letkulämmitin vai webasto?

    Moro. tuli hommattua saksasta 3.0L TDI A6 C6 ja siinä ei ole lohkolämmitintä. Nyt ois ajatuksena laitattaa letkulämmitin tai webasto. Webastolla on hintaa ja kun kävin kyselee letkulämmitintä niin calixilla löyty mutta tais olla 500W, eli taitaa hieman alitehoinen olla. Mites antaako letkulämmitin jotain virhearvoja antureista tai jotain? kannattaako hankkia webasto esim. käytettynä?Nyt on valinnan vaikeus.. ja tuo webaston hinta asennuksineen :/

  • #2
    Letkulämmitin lämmittää moottoria tunnissa sen, mitä Webasto lämmittää viidessä minuutissa. Sitä voi miettiä sitten.

    Käytetty lämmitin voi olla täysin toimiva tai huonolla tuurilla vaatii huoltoa. Yleensä alle 100 eurolla ei saa oikein muuta kuin hehkutulpan.

    Itse ostin orkkislämmittimen kaikkine osieen 500 eurolla eBaysta. Mutta vaatii sen, että osaa itse sen asentaa.

    Comment


    • #3
      Milläs nimellä orkkislämmitintä rupeis etsimään ebaystä?

      Comment


      • #4
        Joutuu suosittelemaan webastoa. Oma mielipide on että ihmiset luulevat KONEEN lämpiävän muulla vaihtoehdolla koska sisätilat lämpiävät sisälämppärillä kunnolla näillä lohko/letku-lämmittimillä. Ei kone. Itselleni kone on tärkein ja lämmintä tulee kyllä heti kun kattila on lämmin vaikka hytti ei ole erityisen poppa. Lisäksi webastolla kone ja auto lämpiää missä tahansa eikä vain aamuisin kotona. < Tämä mielestäni kiteyttää lohkolämmittimien turhuuden ylipäätään. Aamuisn on kiva lähteä lämpimällä mutta duunin jälkeen auto on taas jäässä.

        Comment


        • #5
          Omassa 3.0tdi:ssä on 5kw eberi ja kyllähän se on mukavaa kun voi sisällä kaukosäätimellä pistää auton lämpeemään. Ja lämmittää aika tehokkaastikkin vielä, jos on pihalla +0 ja reilu 20 min eberi huutaa nii startatessa nesteet on päälle 70 astetta.

          Comment


          • #6
            Standheizung 3.0 TDI kun pisyää hakuun, niin pitäisi löytyä.

            Comment


            • #7
              No kyllähän se kone lämpiää letku- ja lohkolämmittimilläkin. Tuskin Suomessa muuten koneilla päälle puoli miljoonaa kilometriä ajeltaisiin. Ja enpä ole vielä työmaata nähnyt jossa ei roikkapaikka olisi. Savotat asia erikseen.

              Comment


              • #8
                Webasto ehdottomasti, mutta silti rinnalle voi laittaa kiertopumpulla varustettu letkulämmitin ympättynä akkulaturilla ja sisätilanlämmittimellä.

                Comment


                • #9
                  Miksi? Akkulaturi riittää mainiosti ja sekään ei ole välttämätön. Tietysti jos haluaa laittaa ns. viimeisen päälle kaikki, niin voihan sitä sitten viritellä vaikka mitä.

                  Comment


                  • #10
                    Siksi, että samalla kun akkua lataa lämpeää myös auto. Pikkulaturi ei kyllä riitä lataamaan akkua webasto käytössä, jos ajaa lyhyttä pätkää, ja webastoa käyttää ahkerasti. Eli meillä on 3A:n Defan laturi ja akku välillä menee tyhjäksi vaikka joka aamu olisi piuhalla latauksessa 2 tuntia. Kannattaa laittaa suosiolla 10A laturi.
                    Sen lisäksi esim meillä on välillä auto pitempäänkin lämmityksessä, ja ei webastoa oikein voi tuntitolkulla pouhottaa.

                    Mukavinta on ollut, että voi valita kumpaa käyttää. Sähköllä lämmittäminen on myös halvempaa.

                    Vai onko A6 poikkeava, eli siinä ei tule ongelmaa akun kanssa webasto käytössä? Sitä en tiedä, eli jos edellä oleva malli ei sovi 3.0TDI A6:een niin voi skipata ja mennä heidän mallien mukana jotka omaavat 3.0TDI A6:n lämmittämisestä kokemusta.
                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 3.10.2016, 09:28.

                    Comment


                    • #11
                      10a laturin "kylkeen" vielä akkulämmitin, mieluiten uuteen akkuun

                      Comment


                      • #12
                        No jos Webasto tarvitsee sitten kuitenkin vielä akkulaturi kylkeen niin eikö ole helpompaa jo suosiolla laittaa se reilun satasen pumpullinen letkulämmitin.

                        Comment


                        • #13
                          Se riippuu aivan miten autolla ajetaan webaston käytön jälkeen. Jos aina ajaa vähintään ajan mitä webastoa käytetään voi akku hyvinkin piisata.
                          Meillä Passatissa ei ollut ongelmaa akun kanssa. Webasto oli ylensä se 30 min päällä ja ajoa sen päälle useimmiten tunti. Ja tuohon tietysti päälle vielä auton oma webastonkäyttö. Jälkiasenteinen olisi ollut mukavampi, kun sitä pystyy itse määräämään. Tehdaswebasto passatissa eli oman tahdon mukaan, eikä sitä voinut disabloida ilman vcds:ää. Eli se lähti päälle kun lähdit esim kaupasta puolilämpösellä autolla ajamaan vaikkei olisi halunnut.
                          Caddyssä taas webasto on usein sen 20-30min päällä ja usein ajoa 5-10min. Ei riitä täysin defan 3a laturi avustamaan akkua vaikka on seinässä lähes joka päivä talvella. Onhan se jo 12 vuotta vanha, ja ollut tosi aktiivisessa käytössä. Ehkä uudemmat on paljon virtapihimpiä, toivottavasti ainakin jossain on kehitystä tapahtunut.
                          Tässä muuten on hyvä vertailukohta. Caddyn Thermotop C, tai mikä sen nyt oli, lämmittää savuttamatta. Passatin tehdaswebasto savutti jo 3v ikäsenä, eli alkoi olla tukossa. Ja kaikki ilmeisesti tuosta, että auto käynnistelee sitä oman tahdon mukaan. Ei pyöri tarpeeksi pitkään pätkäajossa ja nokeaa sen.
                          Kysymys on, että haluaako kaupassa käydä välillä kylmällä autolla vai luottaako siihen että virta piisaa.

                          Tuota webaston tarvetta olen ihan viimeaikoina miettinyt, kun ihan oikeasti tässä A6 C7:aan etsin. Harvassa on webasto tai sitten hinnat alkaa autoissa olla liian kovat.
                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 4.10.2016, 08:44.

                          Comment


                          • #14
                            Minulla on webasto käytössä eikä ole mitään akkulaturia koskaan ollut, kertaakaan ei ole ollut ongelmia akun tyhjenemisen kanssa tai käyntiin lähtemisessä. Lähden kyllä lämpimästä tallista mutta duunissa auto seisoo kylmässä 8-12h eikä lämpötolppaa ole käytettävissä. Edellisessäkin oli myös webasto ja samat kokemukset. Ajan viikossa n. 300 km lähinnä viikonloppuisin, työmatka < 500 m + ehkä yksi lyhyt ajo päivässä. Kylmällä ilmalla lähellä nollaa laitan aina auton kakella lämpenemään hyvissä ajoin ennen lähtöä. Voihan sen akun vaihtaa uuteen ennen kuin ongelmia tulee.

                            Comment


                            • #15
                              Ei se akusta välttämättä kiinni ole. Kävin vaihtamassa vuoden vanhan Exide Excell akun Exide premiumiin, vaikka siinä ollut testin mukaan mitään vikaa, mutta silti akun saa tyhjäksi.

                              Pointti oli tässä, että aktiivisella käytöllä akun saa tyhjäksi.

                              Sulla on esim tuossa semmonen iso etu moniin, että lähdet lämpösestä tallista. Auto akkua myöten on lämmin. Ei vaadi paljoa virtaa starttailla, ja akkukin ottaa latausta hyvin vastaan toisin kuin jos lähdet -20 asteen pakkasesta ja akku on moottoritilassa.
                              Mulla ei ole akkulämmitintä, mutta se varmasti auttaisi talvella akun latautumiseen, ja paljonko siitä saa ulos.

                              Tää meni vähän sivuraiteille, mutta oman kokemuksen mukaan webasto on hemmetin hyvä varuste, kun vain muistaa myös vähän sitä akkua. Onko se nyt neljäs auto putkeen webastolla. Ainoastaan Caddyn webasto on ollut ongelmaton. Nyt sekin varmaan sitten laukeaa kun meni kehumaan.

                              Comment


                              • #16
                                Vähän samanlainen käyttöprofiili minullakin. Auto seisoo päivät lämpimässä hallissa, ja aamuisin aina ardic päälle kaukosäätimestä. Aina on akussa virtaa riittänyt (kop kop). Jos joutuisin pitämään auton aina kylmässä panostaisin akkulämmittimeen, sellaiseen +12V toimiva joka lämmittää akkua tarvittaessa ajaessa. Kylmä akku kun ei kovin paljoa latausta ota vastaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Webastoa voi myös käyttää lyhyempiä aikoja. Puoli tuntia on pitkä aika ja perusteltavissa vain mukavuudenhalulla. 10-15 min riittää hyvin, oikein kovilla pakkasilla sitten enemmän. Moottori on lämmin ja sisälläkin vähän lämmin. Kun moottori käynnistyy, niin ikkunat sulavat nopeasti, kun puhallusnopeutta saa lisää.

                                  Mukavuutta menettää, mutta eipä tarvitse olla koko ajan latailemassa. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toki. Mulla ollut ongelma Caddyssä, että lyhyet lämmityssessiot sekottaa moottorin lämpötila-anturin ja kone luulee olevansa lämmin. Siihen kun yhdistetään 1.9TDI:ssä oleva lämpösen koneen min kierrosmäärä ennenkuin ruiskutus aloitetaan ja vähän väsynyt startti, sekä jäykkä kone, niin tulos on ettei kirveelläkään käyntiin. Ainostaan pitempi lämmitys auttaa, jossa kone on jo notkistunut. No siitä päästään siihen, että ensi kun on sahailtu ja sitten odoteltu webaston lämmittämistä, on jo akku pakkasilla niin tyhjä, että pitää alkaa akkulaturilla lataileen.

                                    Tämä luultavasti on nyt korjattu, kun vaihdoin startin. Toinen vaihtoehto olisi softata auto, jossa tiputetaan samalla tota käynnistysrajaa. Toi oli ennen ongelmia semmonen, että se lähti avainta näyttämällä -30 pakkasilla ilman lämmittämistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      15 min kylläkin yleisesti suositeltu lyhyin aika Webaston käytölle. Muuten ei välttämättä lämmitin ehdi lämmitä ja palaa kunnolla ja aikaa myöten karstoittuu, aiheuttaen sitten toimintahäiriöitä.
                                      Sama kuin lämmittimen toiminnan kannalta sitä pitäisi muistaa kesäisinkin käyttää se 15-20 minuuttia kerran kuukaudessa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvin ovat toimineet kaikki vehkeet, vaikka onkin lämmitetty lyhyitä aikoja. 10 min on jo sen verran, että palopesässä on riittävän lämmin. Eri asia on sitten automaattisesti käynnistyvät lämmittimet, joiden lämmitysaika voi olla hyvinkin lyhyt.

                                        Kesäaikaan lämmittämistä en myöskään ole harrastanut, mutta eihän se pahaa tee. Mutta en keksi muuta kuin paloilmapuhaltimen jumittamisen, mitä voisi kesän aikana käydä. Mutta 20 min joka kuukausi on kyllä essonbaaria.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voihan sitä essonbaariksikin kutsua. Kuitenkin tuossa katsellut reilua 20 työkonetta ja muutamaa autoa nyt kesän jäljiltä, aika harvassa ne webastot toimii näin syksyllä kunnolla.
                                          Lähes jokaisessa vikojen syynä väärä käyttö tai kokonaan käyttämättömyys.

                                          E: Yhtä kaikki, jos ei minuuttimääriin takerru, kannattaa sitä lämmitintän käytellä säännöllisesti ja antaa sen käydä kunnolla lämpimäksi.
                                          Viimeksi muokannut teuska; 4.10.2016, 20:12. Perustelu: tarkennuksia

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo kyllä se Webastoon kallistuu. kiitos vinkeistä. Ei ole minkäänlaista kokemusta webastosta tai eeberistä mutta onneks on nää palstat mistä voi tiedustella.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vaikka on noita bensakrematorioita jotka lämpenee nopeasti niin hetkeäkään miettimättä olen molempiin S6:iin laittanut webaston. Alunperin molemmissa ollut letkulämmittimet mutta ei sekään hääviä ole jos aamukahvilla katsoo ikkunasta miten lasit on jäässä kun on unohtunut laittaa roikka kiinni ja puolen tunnin päästä pitäis lähteä töihin. Weballa lämpenee vartissa sen verran että heti puhaltaa lämmintä kun auton käynnistää.

                                              Samaten ei kiinnosta yhtään kahden auton kytkeminen roikkaanjoka päivä, johtojen vetäminen pitkin pihaa ja niiden kerääminen pois edestä kun lunta kolaa. Tämä tietysti enemmänkin järjestelykysymys mutta tuollaiset turhat arkirutiinit ei ole ihmiselämän arvoisia.

                                              Perustamiskulut on toki huomattavasti suuremmat polttoainelämppärissä kuin letkulämmittimessä ja sisähaarassa mutta osa siitä siirtyy auton arvoon joka näkyy sitten seuraavan kerran autoa myydessä. Tavallisella 100Ah akulla ajelen itse yleensä pari viikkoa muutaman kilometrin työmatkaa niin että webasto lämmittää molemmissa päissä. Jos ei sinä aikana tule tehtyä yhtään pidempää lenkkiä niin alkaa käynnistyminen olemaan huonoa. Ihan turhaa pelottelua että pitäisi aina ajaa saman aikaa kuin lämmitin on käynyt.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei ole turhaa pelottelua. Se pitää täysin paikkaansa, jos et ajele säännöllisesti pidempää lenkkiä. Polttoainelämmitin vie akkua pyöreästi 10 Ah tunnissa, eli puhutaan n. 5 Ah:sta per lämmityskerta. Akku latautuu pakkasella samassa ajassa hitaammin, koska lyijyakku. Tuosta voi jokainen laskeskella, että miten monta lämmitystä akku kestää. Oletus, että n. 60 % energiasta voi käyttää ja auto vielä käynnistyy.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ymmärrän hyvin tuon matematiikan mutta väittäisin että akku todellisuudessa latautuu hiukan nopeammin kuin yleensä esitetään. Tai en minä sitä mihinkään muuhun perusta kuin omaan kokemukseen. Ei ehjä akku kuitenkaan heti seuraavana aamuna ole tyhjä vaikka lämmitintä käyttäisikin.

                                                  Toki niissä autoissa, joissa on jo tehtaalta polttoainelämmitin, on usein myös toinen akku.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos sähkö tarjolla niin letkulämppäri. Jos ei saa roikkaan niin webasto.
                                                    Ja kun sitä pätkää ajaa niin määrä ajoin lataus akulle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Webastossa pitäisi olla se turvatoiminto, että jos sähkö menee vähiin niin lopettaa toiminnan. Ei ole toiminut mun jälkiasennuswebastoissa. Hyvin pöhisee vielä vaikka akku alkaa olla finaalissa, eikä käyntiin enään saa autoa.
                                                      Joskus auttaa sammuttaa webasto ja odottaa 5-10min akun elpymistä.
                                                      En tiedä miten se todellisuudessa elpyy, mutta koetun kautta opittua, että hetken kun odottaa niin jaksaa startata paremmin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Katkaisuraja on 10.5V jolla estetään akun syväpurkaminen, ei auto noissa lukemissa enää käynnisty.

                                                        Tehdasasennuksissa on korkeampia rajoja, johtavat siihen ettei meidän talvessa lämppärit toimi juuri ollenkaan kylmällä akulla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jälkiasenteiseen Remuc ohjainlaitteeseen saa asetettua itse jänniterajan jonka alla polttaminen loppuu myös.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Remucissa käytin itse muistaakseni srvoa 11.2 V. Oli aika turvallinen.

                                                            Comment

                                                            Working...