Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

hyvät/huonot puolet Tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • hyvät/huonot puolet Tdi

    elikkä 1,9 vs 2,5. hyvät / huonot puolet. eroja kestävyydessä?? ym ym......???????

    #2
    söörtsillä löytyy aiheesta ja aiheen vierestä juttua aika mukavasti. Onko kyseessä 5 vai 6 pyttynen 2.5 tdi???

    Comment


    • #3
      v6:tosta aattelin lähinnä löytyyhän niitä pirustikki

      ajattelin jotta sais sellaasen yteenvedon asiasta

      Comment


        #4
        Joissakin V6:ssa ollut noita pumppu ja nokkavikoja. Itsellä ei ole ollut kumpaakaan. Mittarissa 223 tkm. Mukava kone ajaa varsinki tuommoisessa isossa pirssissä. Tykkään ite sen väännöstä. Tavalliset ohitukset maantiellä satasen nopeudessa voi huoletta suorittaa kuutosvaihteella. Kuutoskone on kuitenkin kuutoskone, vaikka vääntökäyrissä paperilla 1.9:iin ei niin älyttömän isoa eroa ole. Jakopään remmien ja kiristinrullien vaihto aika hinnakasta, mutta köyhempikin(luen itseni kans) sen raskii teettää. Vaihdatin viimeksi, niin tuli maksamaan noin 500 neuroa. Mutta sillä ajelee sitten taas aikamoisen huikosen. Mulla on itsellä vakio 150 hv versio ja ihan hyvin on ehtinyt paikasta a paikkaan b, mukava olis käydä kokeilemassa sitä 180 hv versiota. Sen kaakithan on vissiin otettu ulos pelkästään ohjelmoinnilla, eli kone itsessään on sama. Laittakaahan 1.9 ihmiset kans ruusuja ja risuja omista hopista, kun itellä ei ole ollut omistuksessa A6:sta pienemmällä koneella.

        Comment


        • #5
          Kone mulla on 1.9:n 130hp/310Nm, yllättävän hyvin se liikuttaa tuota 1630 kg omapainoista A6:n koria. Vielä ei ole ajokokemuksia kuin 1000 km:n osalta, polttoainekulutuksen keskikulutus tähän asti on ollut juuri se rekisteriotteessakin mainittu 6.1L. Konehuoneessa ruhtinaallisesti tilaa kun vertaa V6:een. Häiritsevää on huonohko vääntö alle 2000 rpm, parani sentään jonkun verran egr:n käytöstä poistolla. Lisäksi moottorin ääni voisi olla pienempi.

          Comment


          • #6
            Mulla 1.9TDI on A4-korissa (quattro) vienyt kesällä seka-ajossa 6.5L/100km, talvella n. 7L. Matka-ajossa menee tasan 6L. Kävin aikoinaan koeajamassa myäs 2.5 motin, mutta se oli automaatti joten kulkupuolta on vaikea vertailla. Ääniltään tuo 1.9 on kyllä kauneimmillaan poravasara 2cm etäisyydeltä soitettuna. Vääntöä kyllä on piisannut alta 2000 rpm:nkin, mutta kulkupuoli loppuu sitten 3000 jälkeen -- matkaan houkuttelee mutta saatiksi jää voisi luonnehtia kulkupuolta :)

            Comment


            • #7
              Kuuluukos tuossa v6:ssa kuulua turbojen vihellys jos oikee polkee? Tai esimerkiksi ohituksissa?

              Kävin koeajamassa yhden 150hp yksilön ja siinä ei kyllä turboja kuulunut ollenkaan. Muutenkin aika nuhanen tuntu olevan, ei missää nimessä voinu lähtee 6:lla ohittamaan. Muuten se kiihty 100:sen nopeuteen aika ok.

              hydraulinesteet tuossa oli punasen ruskehtavat, eiköhän sielä ne vihreät kuuluis olla, eli jonkin asteista ongelmaa luvassa ohjausvaihteen kera tms? Lämmöt ei noussu yli 60 asteen vaikka heitti semmosen 20-30km testimatkan ja nokka-akseleissa näky jonkinasteisia naarmuja. Selvää kuoppaa ei ollu. Muuten ihan jämäkkä peli, mutta hieman tehottoman olonen ja 6 vaihteisena tuntu tosi rasittavalta vekslata kun on automaattiin tottunu.

              Comment


              • #8
                Kuuluukos tuossa v6:ssa kuulua turbojen vihellys jos oikee polkee?
                Miksi monikossa, eikait se sentään tuplaturbo ole?

                Ainakaan 180bhp mallissa ei kuulunut mitään kun kiihdytteli, ainoastaan pienehkä ilman suhina (normaalia sekin).

                Comment


                • #9
                  V6tdi on kyllä erityisesti automaatin kaverina omiaan, kickdown vain valitsee sopivassa tilanteessa turhan pienen vaihteen eikä koneessa muutu hetken kuin ääni, turbon vihellystä ei ainakaan meikäläisen korvilla erota. Otitteko venttiilikoppien kannet auki vai miten noita nokkia tiirailitte?

                  Jos kulutuslukemia tiiraa ja mahdolliset nokkavaivat ahdistavat niin 1.9tdi on kyllä järkevämpi valinta, mutta V6, neliveto ja automaatti puollustavat paikkaansa esim. painavamman puoleista venettä nostettaessa tai vedettäessä. Omaan makuun 110kW on aivan riittävästi eikä tätä autoa tietääkseni ole lastutettu ja ainakin huiput jäivät kokeiltaessa karvan yli 200km/h mittarin mukaan mikä suurinpiirtein vastaisi ohjekirjan lukemia.

                  Comment


                  • #10
                    No ihan korkista vaan kurkkailin eli aika pintapuolinen tarkistus.
                    Jaa vai yksi turbo, no empä ole tutustunut tuohon moottoriin sen kummemmin ja tuo on aika hyvin muoveilla peitetty :) Mutta eipä sieltä mitään ääniä kuulunu kyllä tuossakaan. Sais kyllä vähä kuulua :)
                    Tuo oli ajettu 240tkm tms, ei muista ihan tarkkaan määrää.

                    Äänille kyllä iso plussa tossa v6:ssa. Kävin 1.9tdi 130hp skeidanki testaamassa ja se tuntu jotenkin pirteämmältä, johtunee painosta varmasti. Muuten se olikin siten aivan liian perusautoa vaikka jollain paremmalla paketilla olikin varustettu. 6:lla ei paljon 80km vauhdis huvittanu ajella kun jyristeli niin.

                    Comment


                      #11
                      joo multa löytyy 290 ajettu 2.5tdi v6.. tuli pikku remontti... pumppu hajos. 1400e uus eli tehdaskunnostettu.. tuli mieleen jos vaihtas pois ennenkuin nokat menee..oli vielä kunnossa.. mut 700e kipale nekin...

                      Comment


                        #12
                        niin ja siitä turbon vihellyksestä... kuuluu vaimeasti jos ikkuna auki ajelet.. mut elä sekoita pakoputkesta tulevaan suhinaan...

                        Comment


                        • #13
                          kiitoksia vastauksista!! itsellä tyämatka pirentyny niin että tekis riisseliä miäli!!
                          ja tottakai quattro!! ;)

                          lisää mielipiteitä/kokemuksia saa laittaa

                          Comment


                            #14
                            V6 2.5 TDI vs 1.9 TDI

                            Koeajoin 1.9 TDI Passatin eri versioita 1998-2002, mutta kun ensi kertaa istahdin 180 hv eli 132 kw Audi A6 puikkoihin, niin olin myyty. Mielestäni moottoreita ei saa verrata keskenään, sillä niin paljon laaja-alaisempi on tuon V6 vääntö noita 1.9 TDI moottoreita vähättelemättä. Melkein kuin automaatilla ajelisi vaikka 6-lovinen minulla onkin. Eipä pitäisi tulla laatikkomurheita...

                            Ai niin... kulutus 8l molemmin puolin, enimmäkseen alle. 7 litraan en ole vielä päässyt, kun en ole malttanut hissutella. Avant Quattrosta siis on kyse.

                            Comment


                              #15
                              Delete.

                              Comment


                              • #16
                                Mielenkiintoinen ois verrata tuommosen V6:n ja saman tehoiseksi vireistetyn nelos-TDI:n kulkupuolta. Hirvittävän huimia muutoksiahan tuohon teholukemaan ei vielä välttämättä täydy tehdä olipa kyseessä jakajapumpullinen tai pumppusuutinmotti. Kuluttamaan kutiteltua 1.9:ä ei kyllä 8l/100km saa nelikollakaan, jos sillä nyt jotain merkitystä on.

                                Comment


                                • #17
                                  1.9 TDI (AFN) ainakin antaa halpaa ajoa. Omassani kulutus ollut nyt kesällä pienimmillään tuollaista 4,7 litraa/100km. Ja kovempaakin ajaessa(130km/h) kulutus ei paljoa yli 5litraa/100km ole. Varmastikin pääsisi alle 4,5 l/100km, jos ihan sukkasillaan ajelisi. On muuten myynnissä, joten jos joku haluaa ostaa pois, niin yhteyttä saa ottaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla on kokemusta enon 1.9TDI b6-korisesta A4:sta.Tarkkaa mallia en muista.Muutama vuosi ikää kuitenkin.
                                    Enivei ihan kivan pieni kulutus kun Ranskassa ja Belgiassa pyyhki menemään sillä ja 6 lovinen aski niin jotain 4-5 litran korvilla näytti kulutus.Muutamaan otteeseen tuli satojen kilsojen siivuja ajettu ympäri nuita mantuja.Toi sen muuttoautona vuosi sitten ja se muuten saattaa tulla myyntiin tänä kesänä(vink).Herkkujakin oli sellaisia mihin en ollut ennen törmännyt eli vilkut esim kaistanvaihto toiminnolla ja valot sillä hämärä toiminnolla kun ei sielläpäin niitä valoja tarvii kuin tunnelissa:)
                                    OT:ksi meni taas mutta kokemusta ei muista ole.Kulutus vaan tupsahti mieleen, noilla lukemilla kun tuo oma bensavehe menis...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sami P:lle; mielenkiintoista tosiaan oli kun otettiin lähtöjä vauhdista tuollaisen 150hp Audi a6, 2.5 tdi q:n kanssa, ei ollut sillä jakoja hieman vireistetylle 1.9tdi 130hp:lle. Tai sitten tuossa ko. yksilössä oli jotain t.o.d.e.l.l.a pahasti pielessä!?

                                      Comment


                                      • #20
                                        345 TKM, V6 TDI, AFB. Pumppu, turbo, hehkut ja huohottimen suodatin kertaalleen vaihdettu. Pumppu hajoaa noin 230 tkm (Bosch laatua (sama vika myös Mesessä samalla pumpulla...).

                                        Ilmamäärämittarin hyytyminen hyydyttää auton, ts 2000 rpm:n kohdalla ei kiihdy kuin houkuttelemalla. Tiptronic syö osan vedosta ja takapyörät osansa. Kulutus reippaalla ajolla noin 7 l/100 km.

                                        Jonkinasteisia ylläpitokuluja kyllä kertyy, jos olisi huonompi ajaa niin vaihtaisin johonkin paremmin ajettavaan......

                                        Tätä ei mielestäni kannata lastuttaa, koska ainakin AFB on mitoitettu niille vaivaisille 150 hv:lle. Äkkiä näilläkin saa joulukortin hommattua niikseensä. Tiptronicia kannattaa vähän sääliä, ei ehken kestä lastutuksen tuomaa 500 Nm:ä kovinkaan pitkään (Tehtaan kesto 310-350 Nm muistaakseni).

                                        Tomaattilaatikolla tod. näk manuaali 130 hv 1.9 on nopeampi, mutta kaikissa asioissahan ei kannata aina olla niin nopea vaan mieluumminkin naatiskella.

                                        A6 on ajettavuudeltaan erittäin hyvä, jos sen alusta vaan on kunnossa. Alustasta ei saa kuulua mitään lotinoita tai kolinoita tai jossain on väljää. Samalla ajettavuus muuttuu vähän epämääräiseksi, kunnossa oleva alusta on hiljainen, menee suoraan tai mutkassa sinne minne on ajatuskin ollut mennä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Toni, missäs korissa tuo 1.9tdi oli kiinni? A6 V6tdi, tiptronic ja quattro on jo sen verran painava yhdistelmä ettei AFB:n 110kW riitä kovinkaan pitkälle, 132kW versio on hieman ripeämpi.

                                          Jukka, ite en tällä A4:llä pääse lähellekään 7l/100km keskikulutusta. :) 266Mm ajettu eikä pumppua ole vielä tietääkseni vaihdettu ja on jo pyörinyt mielessä että vuotaako se pumppu pikkuisen kun kulutus on korkeahko, öljyläikkää kertyy parkkipaikalle eikä sitä oikein muualtakaan tunnu katoavan. Pidemmän ajan keskikulutus reilu 8,6l/100km, ajoa tosin paljon Kehä I:n ympäristössä. Maantiepainotteisella ajolla on tankillinen mennyt 7l tuntumaan, paras yksittäinen (ja ainoa 7 alitus) muistaakseni 6,55l/100km.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ville: kyllä lukemat kehä-I:n kieppeillä kuullostaa ihan oikeilta. A6-korissa AKE(132kW) quattrolla ja manuaalilla viepi aika tarkkaan 9 litraa. Helsingin liikennettä ei oikein voi verrata muualle. Samaten "ripeässä" moottoritieajossa (135km/h) tuo vie sen reilut 8 litraa sadalla. Kyllä sillä 90km/h keskinopeuksilla pääsee alle seitsemään mutta kukas nyt niin hissukseen...

                                            Jouko

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joop. Omat ajot on kyllä 80% matkaa, joten kulutus tulee varmaan siitä. Nopeus on sovitettu johonkin nopeusrajoitusten ja pysäytyskynnyksen välimaastoon.

                                              Tarttes tietty tietää onko se Villen läikkä moottoriöljyä vai dieseliä vai vettä vaan (ilmastoinnista ??).

                                              Merkkari kehotti laittamaan vähän 2T-öljyä tankkiin ruiskupumpun voitelua varten. Olen sitä sitten laittanut ehkä 2 dl/60 l = 0,3 % seos, keskimäärin joka toisella tankkauksella. Moottorikelkkaöljy ainakin liikkuu myös talvella eikä rupea jähmettymään omia aikojaan. En ole huomannut ainakaan mitään negatiivisia vaikutuksia, positiivisia voi kuvitella olevan aavistuksen pehmeämmässä käyntiäänessä, mutta se nyt voi johtua muustakin (yläpään) sirityksestä.

                                              A6Q on totta puhuen sen verran painava, että jos ajelee pelkästään nurkka-ajoa niin varmaan nousee helposti yli 8 l/100km ja vähänkin ripeämmällä tyylillä litra lisää.

                                              Oma kulutuskaavani VW dieseleille on:

                                              1.9 TDI:n Peruskulutus 5 l/100km
                                              2.5 6-kone + 1,0 l/100 km
                                              Automaatti + 0,5 l/100 km
                                              Takapyörät + 0,5 l/100 km
                                              Ajotyyli/jakauma +0,5-1 l/100 km

                                              Comment


                                              • #24
                                                Varmaan juu noin tuon kulutuksen kanssa. Saattaisi se kylla olla pelkkaa kondenssiakin, mutta melko musta laiska jaa kylla parkkiruutuun. Tarkastelin tuossa kotiin tullessa kondenssiveden koostumusta ja oli siinakin hieman oljyinen tuntu. Taitavat kuitenkin nama V6:t keskimaarin aina hieman tiputella, onneksi ei ole havikki ainakaan viela huomattavaa 15Mm vaihtovalilla. :) Toivottavasti ei kuitenkaan automaatin litkua missa ei ymmartakseeni ole edes oljytason varoitusta - Muuta kuin liikkumiskykyyn sisaanrakennettu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ^^aika pienellä menee sun kaavassa....
                                                  Eniten taitaa vaikuttaa kopan koko eli paino. Joku cordoban pikkukikkare tai muu postilaatikon kokoinen härpäke menee varmasti noihin ja allekkin, mutta isommat ei. Tietysti ajotapa/olosuhteet merkkaa myös. Mun ex-1.9 tdi passatti vei noin 6,5litraa. Matka-ajossa meni kuudella mutta normaalisti 6,5 +/-0,5. Evrytettynä +pari muuta jippoa.
                                                  Nykynen 5mukinen 2.5nen vie 6,2-7,8 litr. Myöskin evry+ne normaalit.
                                                  Veljellä on 1,9 130hp passatti tiptronicilla ja eipä ole taloudellisuusihme sekään... (vaikkakin oletettavasti halvempi ylläpidettävä kuin V6nen)
                                                  Kaikki edellämainitut varustettu mukavuuksilla kuten esim. ilmastointi, joka sekin hieman lisää kulutusta neekrimalleihin verrattuna.

                                                  Vanha kaava pätee: mukavuus maksaa ja teho ei tuu tyhjästä =)
                                                  Ja mitä sillä peliin alusella/käyttökuluilla oikeesti on väliä, kunhan ite viihtyy ja kuukausittainen tili riittää vekottimien ylläpitoon. ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ville: siis se a6 EI ollut tiptronicci, vaan 6-pykäläinen manuaali. Tuo 1.9 tdi on mun passatti, eli onhan se toki kevyempi kuin tuo a6:nen.

                                                    Mitä tulee tuohon kulutuskaavaan, niin mun auto ei kyllä mene tuohon 5l/100km. Eilen kävin tankilla ja kulutus oli 6.7l/100km, ajosta 2/3 kaupunkia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mun A2 1.4 TDI:kään ei meinaa mennä alle 5l/100km, toki ajo on ollut enimmäkseen kaupunkia tai sitten moottoritietä ja koko ajan ilmastointi päällä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mun typ44 2.5 TDI quattro kulki pienimmillään 5,8:lla, keskiarvo melko tarkkaan 6. Nykyinen "mopoauto" kulkee 1,9 etukammiodieselillä keskimäärin 5,0 kulutuksella. 5,5 suurin keskikulutus, tosin silloin mentiin moottoritien vasenta kaistaa pidemmät pätkän karstan polton merkeissä.

                                                        Nykyisellä ajopelillä ei juuri ohitella ilman alamäkeä, myötätuulta ja viisivuotissuunnitelmaa, heijastuu myös ajotyyliin.

                                                        Yleensä ajetaan pidempää halssia kantateillä ja kaupungeissa ei juuri turhia pyöritä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mulla on kokemusta vasta 1000km verran tosta 1.9tdi:stä (115hp) ja näyttäis 6.6l keskikulutusta tarjoavan. Varusteina on 5v tippi ja 245/40/18 raskaat pyörät toistaseksi.

                                                          Kulkupuoli taas on melko laiskanpuoleista, mahtanee olla hieman koneessa sanomista. Ei sillä mitää kiirettä korjata tosin ole, kun ei savuta eikä syö öljyä.

                                                          Asiasta toiseen, mites toi evry oikeen pelaa? Jonkilainen vastusviritys tms?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ville: siis se a6 EI ollut tiptronicci, vaan 6-pykäläinen manuaali. Tuo 1.9 tdi on mun passatti, eli onhan se toki kevyempi kuin tuo a6:nen.
                                                            Passat tuolla koneella taitaa olla jotain 1300 tai 1400kg luokkaa, A6Q 1600kg eli kyllähän se A6 tarvii selvästi enemmän tehoa päästäkseen samaan kiihtyvyyteen. Automaatti olisi selittänyt eroa entisestään, se kun arpoo usein liian pienen vaihteen täyskiihdytykseen ja ensimmäiset pari sekuntia muuttuu vain ääni koneessa.

                                                            Jos haluatte selvyyden asiaan niin ei taida auttaa kuin kokeilla varttimailin vetoa muutamalla toistolla. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X