Autona a4 2008 (b7) 1.9 TDI, ostettu liikkeestä. Heti liikkeestä oston jälkeen paljastui, että kansipahvi oli mennyt, mikä korjattiin liikkeen piikkiin. Huolto tehtiin autoliikkeen omassa huollossa. Samalla huomattiin että nokka-akseli oli kulunut ja päätettiin vaihtaa tilalle tehdaskunnostettu kansi. Halusin että samalla tehdään jakopääremppa, uusi vesipumppu ja ilmastoinnin huolto.
Huollon jälkeen autoon tuli oireita:
1) Auto alkoi nykimään kovasti osakaasulla kiihdyttäessä, minkä yhteydessä näkyy savutusta. Nykiminen ei ole jatkuvaa, mutta on toistettavissa painamalla vähän reilummin kaasupoljinta osakaasulle. Täyskaasulla/hyvin rauhalllisesti kiihdyttäessä tätä nykymistä ei ole. Nykimisen voimakkuuskin saattaa vaihdella, eli voi olla ajokerta/päivä että nykimistä esintyy lievemmin/ei ollenkaan ja välillä esiintyy voimakkaamin.
2) Ykkösvaihteella lähtiessä tasakaasulla saattaa auto alkaa rynkyttämään voimakaasti ees taas, erityisesti loivassa ylämäessä tai sen jälkeen. Melkein aina kotiin ajettaessa ykkösellä lyhkäsen ylämäen jälkeen auto alkaa rynkyttämään samassa kohdassa. Auto nostaa kierrroksia 100-200 kierrosta kerralla ylöspäin ainakin 1800 asti, helpottaa jos painaa kaasua. Myös loiva alamäki esim. jonkun liikkeen pihasta kynnyksen yli ajotielle kääntymisen jälkeen saattaa aiheuttaa rynkytystä. Valoista tasaisella lähtiessä tätä ei ilmene.
3) Auton tärinä tyhjäkäynnillä lämpimänä: kun moottorin lämpötila nousee yli ~70 asteen, tyhjäkäynnillä tuntuu voimakasta tärinää. Auton tärinä vaimenee mikäli laittaa ilmastointia/puhallinta päälle tai painaa kaasulla kierrokset 900:sta yli 1000:n.
Huollossa epäiltiin, että suuttimien arvoja joutuu säätämään kohdilleen, mitä yritettiin pari kertaa. Auto ei tullut kuitenkaan tällä kuntoon, minkä jälkeen auto vietiin merkkihuoltoon tutkittavaksi.
Merkkihuolto tarkasti ruiskutussuuttimien keinuvipujen säädön, suuttimet led-valolla ja hammashihnan ajoituksen, mitkä olivat kaikki ok. Myöskään vikakoodeja ei ollut. Diagnoosi oli viallinen EGR, mikä vaihdettiin uuteen alkuperäisosaan. EGR:n vaihdon jälkeen koeajolla huomasin vielä samat oireet eli tärinää tyhjäkäynnillä, nykimistä ja savutusta nykimisen yhteydessä. Lyhkäsen lenkin jälkeen syttyi myös DPF tukkeutunut varoitusvalo, mikä onneksi sammui 20km ajon jälkeen isommilla kierroksilla. Voiko tuo EGR:n vaihto liittyä DPF:n varoitusvalon syttymiseen vai sattuiko vaan osumaan samalle päivälle? Aikaisemmin tätä varoitusvaloa ei ole syttynyt (n. 3000km aikana).
Parin päivän ajon jälkeen nykiminen on vähentynyt, muttei poistunut kokonaan. Vielä on havaittavissa lievempää nykimistä 2,3 vaihteilla ainakin ja ykkösvaihteella sama rynkytys erityisesti ylämäen jälkeen. Tyhjäkäyntiravistus ei ole myöskään kadonnut.
Ehdotin huollolle voisiko suuttimien johtosarjan vaihto olla paikallaan, mutta tästä kuulemma tulisi vikakoodi mikäli siinä vikaa olisi.
Olen haeskellut tietoa netistä ja mahdollisia vikakohteita:
-Suuttimien johtosarja (huollon mukaan tästä tulisi vikakoodi)
-viallinen tandempumppu
-ahtovuoto
-viallinen ilmamassamittari
-polttoainesuodatin
-turbo
Mikähän mahtaisi olla autossa vialla? Ei kiinnostaisi alkaa lottomalla vaihtaan osia.
Huollon jälkeen autoon tuli oireita:
1) Auto alkoi nykimään kovasti osakaasulla kiihdyttäessä, minkä yhteydessä näkyy savutusta. Nykiminen ei ole jatkuvaa, mutta on toistettavissa painamalla vähän reilummin kaasupoljinta osakaasulle. Täyskaasulla/hyvin rauhalllisesti kiihdyttäessä tätä nykymistä ei ole. Nykimisen voimakkuuskin saattaa vaihdella, eli voi olla ajokerta/päivä että nykimistä esintyy lievemmin/ei ollenkaan ja välillä esiintyy voimakkaamin.
2) Ykkösvaihteella lähtiessä tasakaasulla saattaa auto alkaa rynkyttämään voimakaasti ees taas, erityisesti loivassa ylämäessä tai sen jälkeen. Melkein aina kotiin ajettaessa ykkösellä lyhkäsen ylämäen jälkeen auto alkaa rynkyttämään samassa kohdassa. Auto nostaa kierrroksia 100-200 kierrosta kerralla ylöspäin ainakin 1800 asti, helpottaa jos painaa kaasua. Myös loiva alamäki esim. jonkun liikkeen pihasta kynnyksen yli ajotielle kääntymisen jälkeen saattaa aiheuttaa rynkytystä. Valoista tasaisella lähtiessä tätä ei ilmene.
3) Auton tärinä tyhjäkäynnillä lämpimänä: kun moottorin lämpötila nousee yli ~70 asteen, tyhjäkäynnillä tuntuu voimakasta tärinää. Auton tärinä vaimenee mikäli laittaa ilmastointia/puhallinta päälle tai painaa kaasulla kierrokset 900:sta yli 1000:n.
Huollossa epäiltiin, että suuttimien arvoja joutuu säätämään kohdilleen, mitä yritettiin pari kertaa. Auto ei tullut kuitenkaan tällä kuntoon, minkä jälkeen auto vietiin merkkihuoltoon tutkittavaksi.
Merkkihuolto tarkasti ruiskutussuuttimien keinuvipujen säädön, suuttimet led-valolla ja hammashihnan ajoituksen, mitkä olivat kaikki ok. Myöskään vikakoodeja ei ollut. Diagnoosi oli viallinen EGR, mikä vaihdettiin uuteen alkuperäisosaan. EGR:n vaihdon jälkeen koeajolla huomasin vielä samat oireet eli tärinää tyhjäkäynnillä, nykimistä ja savutusta nykimisen yhteydessä. Lyhkäsen lenkin jälkeen syttyi myös DPF tukkeutunut varoitusvalo, mikä onneksi sammui 20km ajon jälkeen isommilla kierroksilla. Voiko tuo EGR:n vaihto liittyä DPF:n varoitusvalon syttymiseen vai sattuiko vaan osumaan samalle päivälle? Aikaisemmin tätä varoitusvaloa ei ole syttynyt (n. 3000km aikana).
Parin päivän ajon jälkeen nykiminen on vähentynyt, muttei poistunut kokonaan. Vielä on havaittavissa lievempää nykimistä 2,3 vaihteilla ainakin ja ykkösvaihteella sama rynkytys erityisesti ylämäen jälkeen. Tyhjäkäyntiravistus ei ole myöskään kadonnut.
Ehdotin huollolle voisiko suuttimien johtosarjan vaihto olla paikallaan, mutta tästä kuulemma tulisi vikakoodi mikäli siinä vikaa olisi.
Olen haeskellut tietoa netistä ja mahdollisia vikakohteita:
-Suuttimien johtosarja (huollon mukaan tästä tulisi vikakoodi)
-viallinen tandempumppu
-ahtovuoto
-viallinen ilmamassamittari
-polttoainesuodatin
-turbo
Mikähän mahtaisi olla autossa vialla? Ei kiinnostaisi alkaa lottomalla vaihtaan osia.
Comment