Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Isompi jakohihnahuolto 2.5 TDI AEL

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Isompi jakohihnahuolto 2.5 TDI AEL

    Audin sammui sunnuntai-iltana pihalla, vaimo peruutti auton ulos tallista, ja kone pysähtyi yllättäen, eikä startti enää pyörittänyt. Vilkaisin saman tien jakohihnaa, joka olikin löysänä. Toivoin koneen ehtineen pysähtyä tyhjäkäynniltä ennen jaon lopullista katoamista.

    Ei sitten ollut tuuria, sain eilen purettua audia, ja jakohihna löytyi katkenneena. Tämän jälkeen oli melko selvää, että venttiilit olivat vaurioituneet, ja niinhän siellä yksi venttiili ei noussut ylös asti. No, vähän enemmän työtä, ja käynti kannen kanssa koneistamossa, tuleehan kone pitkälti tarkastettua.

    Mielenkiintoinen yksityiskohta löytyi jäähdyttäjästä, jonka edessä on samankokoinen ilmastoinnin kenno. Näiden välissä oli kaksi ampiaisenpesän tapaista rakennelmaa, vajaan sentin raossa, ja jäähdyttäjästä oli iso osa peitossa.

    Kerron tunnelmia työn edistyessä.

    #2
    sylintereitä 5 vai 6 ?

    Comment


      #3
      Sylintereitä 5, viimeinen C4, 103 kW moottori, täysin vakio.

      Comment


        #4
        tuota jakohihnaa kannattaa kyllä kyttäillä aina silloin tällöin. mulla oli edellisen vaihdon aikana hihna ihan rispaantunut ja kilsoja oli takana sillä hihnalla ~90 tkm. tuurissa oli ollut ettei ollut katkennut. nykyään tsekkautan sen aina isomman huollon yhteydessä eli 30 tkm välein. työkaverin V70 vollen 2.5TDI (Audin AEL kone) meni kokonaan vaihtoon kun remmi katkesi. siinä ei ollut vielä 90 tkm edellisestä vaihdosta.

        muista vaihtaa samalla se vesipumppu!

        Comment


          #5
          Tämäkään hihna ei ollut vielä aivan vaihtoiässä, joten jokin on kuluttanut tai rasittanut hihnaa normaalia enemmän. Mahdollisuuksia ovat lähinnä vesipumppu ja kiristin.

          Vaihdan toki kaikki kuluvat osat, hihnan, vesipumpun ja kiristimen.

          Comment


            #6
            Tämäkin projekti kääntyi sitten valmiin puolelle, audi heräsi taas eloon.

            Nokka-akselin laakerit (?) olivat aavistuksen kuluneet, mutta siellähän ei sellaisia kuuluisi olla, joten en edes lähtenyt etsimään korvaavia osia, vaan käänsin parit keskenään. Kansi kävi venttiileineen koneistamossa, kaksi pakoventtiiliä oli saanut osuman, muuten kansi oli kunnossa.

            Vaihdoin kaikki hihnat ja rullat sekä vesipumpun, ainoastaan moniurahihnan kiristin sai jatkaa palvelua, se on hinnoiteltu siten, ettei sitä liene tarkoituskaan vaihtaa. Kanteen lisäksi yläpään tiivistesarja, kannentiiviste ja pultit. Kansi kiinni, ajoituksen merkit paikalleen ja palikat kasaan, tällä kertaa ei jäänyt osia yli, itse asiassa tarvitsin muutaman uuden mutterin ja yhden uuden pultin! (Tämähän pudottelee osia kuin HD).

            Ja sitten starttia...ei henkeä. Vetokäynnistys...harmaata savua, ei toivoakaan käynnistymisestä. Ajoitus niin paljon myöhässä, ettei pumpun säätövarasta ollut mihinkään, kuitenkin kaikki merkit olivat hihnoja laittaessa tarkasti kohdallaan. Pieni hihnapyörän kääntö nokka-akselin päästä ja johan lähti, tosin VAG-COM haukkui heti tyhmäksi, sanoi ajoituksen olevan nyt niin aikaisessa, ettei voinut piirtää siitä käyrää. No, loppu oli hienosäätöä koneen lämmettyä, sitten kannen kiristys ja koeajo.

            Hintaa tälle jakohihnahuollolle tuli 750e, josta koneistamon osuus oli 250e, ja osat siis noin 500e. Tilasin kaikki osat koneistamon kautta, suurin osa taisi löytyä suoraan hyllystä. Tunteja omaan työhön meni tarpeeksi, rauhallisesti puuhastellen varmaan vuorokauden tuntimäärä.

            Comment

            Working...
            X