Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paljonko lämpöä kestää kampiakselin pultti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paljonko lämpöä kestää kampiakselin pultti?

    Moikka!
    Kuinka paljon lämpöä kampiakselin pultti kestää ilman että koneesta sulaa tiivisteet?
    Auto: Audi A4 2.5 TDI V6 quattro vm 1999-2000.
    Auton tarina:
    Oli auto pajalla eivätkä saaneet kampiakselin pulttia auki, korjaamon ukko sanoi että joutui lämmittämään sitä aika reippaasti ilmeisesti jollain induktio lämmittimellä ennen kuin pultti irtosi. Tämän jälkeen autoon on ilmestynyt vaiva että kun kierrokset nousee johonkin 3000rpm paikkeille, sytyttää öljyn merkkivalon. Onkohan tuolta mahdollista palaa alakerrasta joitain tiivisteitä tms joka aiheuttaisi tuon öljyvalon syttymisen? Aikaisemmin ei tuon kanssa ole ollut mitään ongelmia. Audilta kysäisin niin autossa ei ole kun yksi öljynpaine sensori. Samalla kun tuo öljynpaine vika ilmeni alkoi autosta korjaamon mukaan löytyä vaikka mitä vikaa... Moniurahihnan kiristin vetää kuulema viimisiään, öljyä vuotaa ihan pirusti oikean puoleisen kannentiivisteen välistä(pientä öljyvuotoa olen kyllä huomannut) Kampiakselin takatiiviste vuotaa öljyä ja koko vauhtipyörä on öljyssä(aiheuttaisi varmasti kytkimen luistoa jos pitäisi paikkansa).
    Mietityttää että pitäisikö ottaa yhteyttä johonkin kuluttaja asiamieheen tms??? Tuntuu siltä että keksivät vikoja että saisivat lisää korjattavaa.

  • #2
    Jos tiivisteiden sulamisesta kampiakselin "kunkkupultin" lämmityksen seurauksena olisi kysymys, viallinen olisi kampiakselin etupään stefa. Ei oikein takapään stefan vuotoa selitä. Ja siellä öljy lähtee lentämään lohkon ja vauhtipyörän välistä, ei yleensä ihan heti mene kitkapinnoille.

    Itse asiaan; öljynpaine pitää mitata. Sen jälkeen oireelle löytynee aiheuttaja.
    Onko siellä liian vähän vai liian paljon painetta, vai onko mittaristossa vikaa. Tai jossain maadoituksessa. Tai...

    Moniurahihnan kiristimiä menee muissakin autoissa, ei ole mikään ihme jos 15 vuotta vanhassa autossa semmoinen on rikki. Helpoin ja halvin joka tapauksessa vaihtaa, kun keula on huoltoasennossa. Entisessä elämässä kun piti kustannusarviota tehdä tuommoisen jakopään laitolle, piti tehdä kohtuullisen väljä arvio. Luokkaa 1000-2000 euroa, pahimmillaan 8000 euroa.
    Ja tästä on jo muutama vuosi aikaa.
    Tuohon 8000 euroon kyllä sisältyi jo uudet rullakannet muun lisäksi.
    Esimerkiksi termostaatti tuommoiseen kannattaa vaihtaa jakopään laiton yhteydessä, maksaa muutaman kympin ylimääräistä.
    Jos taas termostaatti hajoaa ja joudutaan vaihtamaan, pitää jakopää purkaa.

    Comment


    • #3
      No tuota öljyvaloa ei voi kun ihmetellä, korjaamolla ei kuulema ole mittaria vaikka on iso ketju pohjoismaissa, nimeä en ala vielä laulamaan mutta asiasta tulen muita varoittamaan jos ei homma ala selviämään. Ihmeen halvalla sain jakopään rempan, kampiakselin etu päätytiivisteen sekä nokkien tiivisteet... Nyt lasku 960€. Tuo moniurahihna oli kädessä pari päivää aikaisemmin, eikä kiristimen laakeri tuntunut käsin väljältä. Ihmetyttä myös että olivat laskeneet öljyt pihalle vaikka maalaisjärjellä ei tarvitse. Öljyä oli kulema ollut vähän ja oli ollut pahan näköistä(vaihdettu alle 50km sitten suodattimen kanssa). Tuntuu pahalta kusetukselta. Ja eilen korjaamolta sanottiin että he "nostavat kädet pystyyn" jos en anna lupaa laittaa muitakin tiivisteitä. Lasku nousisi varmaan yli 2tonnin.
      Viimeksi muokannut TheCab; 13.4.2016, 21:44.

      Comment


      • #4
        Anna lupa vaihtaa moniurahihnan kiristin, mutta vaadi vanha osa mukaan. (jos epäilyttää). Se ei kuitenkaan mahdottomia maksa. Eikä rullan laakeri ole ainoa vikapaikka.

        Sitten moottori pesuun, ja auto ajoon. Jos sitä öljyä oikeasti tulvimalla tulee, ja oikeasti kannentiivisteen välistä, on remontin paikka.

        Ei sinun ole pakko autoa siinä paikassa sen enempää korjauttaa, jos luottamus on mennyt.

        Korjaamolla on toki oikeus korjata virheensä (jos ovat semmoisen tehneet); lupaa kysymättä et voi viedä autoa toiselle korjaamolle korjattavaksi ensimmäisen korjaamon piikkiin.

        Comment


          #5
          Onkohan tuolta mahdollista palaa alakerrasta joitain tiivisteitä tms joka aiheuttaisi tuon öljyvalon syttymisen?
          Ei. Kampiakselin tiivisteiden takana ei ole paineellista öljyä.

          Hinauta toiselle korjaamolle tai käy ostamassa tällainen setti ja kiikuta nykyiselle korjaamolle. Taitaa tulla halvemmaksi kuin se muualle hinauttaminen.
          http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ja-2000022138/

          Tuosta M10x1 käy siihen öljynpaineanturin tilalle. Tässä vähän referenssimittausta samanlaisesta moottorista 440tkm ajettuna:

          Koodi:
          Öljynlämpö n. 70-80c 
          Tyhjäkäynnillä: 2bar 
          2000rpm: 4bar
          Itse en ajaisi autolla metriäkään ennen painemittausta. Öljyt on varmaan laskettu siksi pois että epäilty huonojen öljyjen aiheuttavan paineongelmia? Öljyn seassa esim. polttoainetta.

          Comment


          • #6
            Tässä on juuri se ongelma että korjaamossa oletetaan asioita eikä kysytä asiakkaalta milloin öljyt on vaihdettu. Laskutetaan sitten vaihdetuista öljyistä ja tehdystä työstä. Kun vikaa löytyy ei siitäkään ilmoiteta. Nyt on nokka kasassa, muutaman euron kiristäjät ostamatta ja ilmoitetaan että: Ai niin sekin kiristin vetelee viimisiään. Missä on palvelu? Kun kuitenkin ollaan palveluammatissa... Taidan hakea auton pois laittaa vuotavan kannen päreiksi ja tutkia mitä se on syönyt. Paineanturi vaihtoon kun maksaa 3,80€. Tuleepahan sitten kunnolla tehtyä kun itse tekee. Merkkailee nokat, pumpun ja kampiakselin niin pysyy jako paikoillaan.
            Viimeksi muokannut TheCab; 13.4.2016, 22:57.

            Comment


              #7
              Anturi todennäköisin vikakohde, ja halvin. Oireilee vikaantuessan juuri tuolla tavalla. Kunhan ei vaan vuotais venakopan tms. välistä öljyä. Kannen tiiviste ei nyt ensimmäinen ole mikä alkaa vuotamaan.

              Comment


                #8
                Kannentiiviste on näissä metallia. Huomattavasti todennäköisempi vuotopaikka on ventiilikopan tiiviste.

                Comment


                • #9
                  No ne venttiilikopan tiivisteet oon molemmat siihen vaihtanut. Sormet pysyy vieläkin puhtaana kun reunan alta pyyhkäisee. Täytyyhän tuota tietysti vielä peilin ja muiden apuvälineiden kanssa tutkia ennen kun paljoa purkaa. Ei sitä kannen oikasua ja kaikkia palikoita halua kuitenkaan turhaa maksaa. Mistäs tohon löytää kansipulttien kiristys momentit ja tietysti nokka akseleiden pukkien myös? Jos siis sinne asti joutuu menemään, toivottavasti ei.
                  Viimeksi muokannut TheCab; 14.4.2016, 00:19.

                  Comment


                  • #10
                    Mistäs tohon löytää kansipulttien kiristys momentit ja tietysti nokka akseleiden pukkien myös?
                    Täältä löytyy varmasti apu jos sinne asti asiat menee.

                    Comment


                    • #11
                      No juu, ei tarvii kantta avata, mehii öljyä ylemmän öljypohjan tiivisteen välistä. Korjaamolla sanoivat että tulee kannen tiivisteen välistä :) Öljynpaineen anturin piuha oli poikki, ei sytytä enää valoa kun on paikoillaan vaikka kierrättää 4000.

                      Comment


                        #12
                        Aika villiä tarinaa kyllä korjaamon suunnalta, jos noi huonosti ovat tsekanneet mistä vuotaa öljyä yms.
                        Ei ihme jos tuntuu, että joku nyt viilaa linssiin.

                        Comment


                        • #13
                          Olisko heitetty hatusta diagnoosi kun noin huolimatonta touhua.

                          Comment


                          • #14
                            Tottapa olet esittänyt korjaamolle laskun koulutuksesta?

                            Comment


                            • #15
                              Jakopää tehty varmasti ammattitaidolla :D

                              Comment


                              • #16
                                Voihan v****! Nyt sitten kertaalleen tullut purettua ja kasattua tuo rakkine. Ottaa päähän aika lailla kun öljyä tulee vieläkin jostain... On niin pirun kiva homma purkaa tuo moottori siihen pisteeseen että saa tuon ylemmän öljypohjan irti. Jostain laturin yläpuolelta tulee vieläkin... Mistä pirusta nuo voi vuotaa? Ei kai se auta kun taas huomenna purkaa nokkaa ja irrottaa tuo laturi että näkee mistä sieltä se öljy tulee.
                                Ja vielä yks kiva juttu...
                                http://www.partsbase.org/audi/audi-a...tons-oil-sump/
                                Kuvan numero 27 tiiviste on tietysti nyt sulanut kun ukko lämmitteli kampiakselin pulttia oikein huolella....
                                Viimeksi muokannut TheCab; 24.4.2016, 19:51.

                                Comment


                                • #17
                                  Tyypillinen vuotopaikka yläpäässä on nokka-akselin tulpat ja venakopan puolikuut (tarvitsee kunnon silikonia sinne väliin).

                                  Comment

                                  Working...
                                  X