Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 TDI suutinongelma, pikaista apua kaivataan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,9 TDI suutinongelma, pikaista apua kaivataan

    Audi A4 B7 2005 1,9 tdi (BKE) heittäytyi hankalaksi. Etsin vikaa huonoon käynnistykseen ja katsoin VCDS:llä injection quantity deviation -arvoja, joiden huomasin olevan seuraavat (1-4): -0,31, -0,35, -0,5 ja 1,5. Nelosessa siis viitettä ongelmasta. Lähdin hakemaan Fortea ensiavuksi, mutta yllättäen nelosen arvo pomppasikin 2,9:ään, auto ravisti hetken ja sammua tupsahti. Ei lähde enää käyntiin, ja nyt tarvitsen kiireesti neuvoja, mitä tuon kanssa voisi tehdä? Voisiko auttaa irrotus ja puhdistus, liuotus tai muu koputtelu?

    Kaikki apu olisi nyt tervetullutta ja mahdollisimman nopeasti. Voisin saada vielä huomiseksi uuden tiivistesarjan, jos se on siitä kiinni? Vai onko ongelma nyt kärjissä? Huoltaako tai korjaako näitä kukaan Kainuussa?

  • #2
    Voihan tuo suutin olla tukossakin, mutta ehkä sillä pumppusuuttimella tuli tunnit täyteen. Savuttiko vaaleaa tai harmaata tai oliko mitään vikakoodeja?

    Kainuun suunnalla on ainakin yksi korjaamo, jolla voisi olla kokemusta ja taitoa suutinhuollosta;
    http://www.merilaisenkorjaamo.fi/
    Ja Kajaanissa toinen;
    http://www.ap-hyvarinen.fi/

    Comment


    • #3
      Ei mitään vikakoodeja eikä muuta poikkeavaa. Sain vinkin, että kokeilisin ensimmäiseksi johtosarjan vaihtoa.

      Comment


        #4
        Ehkä ekana voi kokeilla pumppusuuttimen liittimien tsekkausta etteivät ole löysällä.

        Comment


        • #5
          Liittimet tarkastettu ja kiristetty, ei vaikutusta asiaan. Ei suostu käynnistymään eikä anna vikakoodeja vcds:llä eikä boschin testerillä. Onko seuraava järkevä siirto tuo johtosarjan uusiminen vai tuleeko muita hyviä ideoita?

          Comment


          • #6
            Minulla oli liittimet löysällä johtosarjassa.oireet oli että toimi normaalisti ja sitten vian ollessa päällä päässyt mininkään ,se oli vaan moottorin käynti todella epätasainen ja ei jaksanut vetää ollenkaan.Sain vinkin Siilinjärven autohuollosta Pekalta,kiri abikoliittimet suuttimilta.Vika korjaantui sillä.Auto toiminut ok sen jälkeen,ajettu 700000 km korjauksen jälkeen.

            Comment


            • #7
              Minulla tuo vika tuli aika puskista, aiemmin oli ollut vain käynnistysongelmia. Kerran tai pari auto oli vapissut ajossa sekunnin verran, ei muuta. Kiristin nuo abikot mielestäni niin hyvin kuin taisin, liittimet olivat aika tiukat takaisin pantavat.

              Comment


              • #8
                Jos se 4-pytyn suutin on oikosulussa, saat (todennäköisesti) auton käyntiin irrottamalla liittimen sieltä 4-pytyltä.

                Suuttimen vaihto on järkevin korjaustapa. Katso varaosanumero siitä alkuperäisestä suuttimesta; kyllä niitä jollakulla on jemmassa.
                Mulla on BLS:n suuttimia sarja (105 hv dpf-kone) jos niistä apua.

                Comment


                • #9
                  Kiitos vinkistä, MetAxi. Yritän juuri päästä varmuuteen siitä, että en turhaan osta sitä melko arvokasta johtosarjaa. Toisaalta olen siinä ymmärryksessä, että jos suutin olisi oikosessa, siitä tulisi vikakoodi?

                  Comment


                    #10
                    Halvempi se johtosarja on kuin uusi suutin. Vaihtosuutin pyörii varmaan jossain 500-600e luokassa. Kärjenvaihto ei auta, jos sähköpuolella on vika.

                    Sulakkeet tsekattu varmuuden vuoksi? Kaikista ei varmaan tule vikakoodia.

                    Comment


                    • #11
                      Johtosarja maksoi muutama vuosi sitten 150e. Räpsi yhden suuttimen kohdalla maihin. Ei vikakoodeja. Tietty kierrosalue jolla ei kulkenut eikä kiihtynyt. Merkkihuollossa läppäriin kiinni ja ajolenkki paljasti syyn.

                      Comment


                      • #12
                        Vika ei ollut johtosarjassa. Uusi on nyt paikallaan, mutta mikään ei muuttunut. Missä sulakkeita on lisää, kun ohjekirja ei neuvo muuta kuin ne kojetaulun päädyssä kuljettajan vieressä olevat?

                        Tarkastin tankin syöttöpumpun toiminnan, se tuntuu hurisevan normaalisti. Kuinka tandempumpun toiminta tarkastetaan tai se, että järjestelmässä ylipäätään liikkuu polttoaine? Ei nyt sokkona huvittaisi tilata uutta suutinta jos vika onkin vielä muualla.

                        Comment


                        • #13
                          Yrititkö jättää suuttimen johtoja irti? 1 kerrallaan, venttiilikopan voi jättää auki. Ei ole siis tarkoituskaan muuta kuin löytää viallinen suutin. Ei sitä öljyä muutamassa sekunnissa oikein hirveitä tule.

                          Comment


                          • #14
                            Suuttimet testattu yksi kerrallaan MetAxin neuvojen mukaisesti. Ei luvannut kertaakaan yhdelläkään neljästä pitkästä startista. Öljynpainetta vain herjasi, mutta kai se johtuu tuosta kun koppa oli raollaan.

                            Mitäs seuraavaksi?

                            Comment


                            • #15
                              Onko sulla varmasti riittävästi virtaa akussa? Vaatii kuitenkin noin 250 rpm vai oliko 270 rpm, että alkaa käynnistymään.

                              Edit: Katoppa vielä öljyn määrä, onko "lisääntynyt"? Eli onko palamatonta polttoainetta päässyt öljyn sekaan?

                              Jatketaan vielä; G28, kampiakselin asentotunnistimen vika estää käynnistymisen. VCDS:llä pystyt katsomaan lukemat.
                              G40, nokka-akselin asentotunnistimen vika aiheuttaa pitkää starttia. Pitäisi käynnistyä sitten jossain vaiheessa.
                              Sitten kaasuläppä; jos ei aukea, ei konekaan käy. Oliko tuo nyt sitten BKE:ssa alipaine - vai sähkökäyttöinen?
                              Alipaineella toimiva läppä saattaa jumia, helppo vapauttaa sormella. Sähkökäyttöisissä hammaspyörissä käy toisinaan "peikko"; välitys ei toimi.
                              Viimeksi muokannut MetAxi; 8.4.2016, 18:20. Perustelu: lisäys

                              Comment


                              • #16
                                En löydä VCDS:stä muuta kuin meas. blockien kautta mainittujen anturien antamat lukemat. Voiko niitä tarkastella muuten? Startatessa G28 antaa noin kierronopeudeksi noin 145 ja G40 (camshaft speed) 43. Pääseekö näillä eteenpäin.

                                Akku oli yön laturissa, joten pitäisi olla ihan tikissä.

                                Edit. Akun jännite 11,7 v.

                                Edit. Läppä ok, öljymäärä entinen.
                                Viimeksi muokannut Timpsula; 9.4.2016, 11:28. Perustelu: Lisätieto

                                Comment


                                  #17
                                  Tuo jännite kyllä kuulostaa aika pieneltä.
                                  Viimeksi muokannut Teppana; 9.4.2016, 13:05. Perustelu: Allekirjoituksen poisto

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarkistin vielä tankin ja suodattimen välisen polttoaineenkulun ja vaihdoin suodattimen. Polttoainetta tulee suodattimelle saakka hyvin. Eikö tuo 11,7 ole 12-voltin akulle ihan normisuoritus?

                                    Comment


                                      #19
                                      Lepojännite olis hyvä olla ainakin 12,7v.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvä tietää. Taidan lähteä laturikauppaan, että saadaan jännite korkeammaksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei auta laturin vaihto lepojännitteeseen, akku taitaa olla tullut elinkaarensa päähän. Lepojännite mitataan siis kuormittamattomasta akusta, mielellään noin 10-15min päästä siitä kun ovia on auottu ja nappeja paineltu.

                                          Latausjännite kannattaa toki myös mitata, se tarvis olla yli 14 volttia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jännite voi tuosta 11,7 tipahtaa hyvinkin alas, startissa. 8V alkaa oleen startissa jo ihan liian alhainen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin tarkoitinkin laturia, jolla saan akkuun virtaa nyt, kun autoa ei saa käyntiin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kannattaisiko kohta jo harkita marmorin apua? Itekin summassa vaihtelin palikkaa kun johtosarja temppuili. Oikea diagnoosi ei sitten montaa kymppiä maksanutkaan. Se siitä säästöstä. Tietysti jos ei starttaa ja pitkä matka...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sata kilometriä matkaa marmorille... Boschin testeri kokeiltu paikallisella korjaamolla. Pitää vielä ladata tuo akku ja kokeilla.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuosta akusta ei saa ulos enempää kuin 11,7 volttia latauksenkaan jälkeen. Startaessa jännite tippuu 7,6-8,2 volttiin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Uutta akkua ostamaan, jos älylaturikaan ei saa sitä elvytettyä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jos akun lepojännite latauksen jälkeen tuo 11,7 volttia, niin akku valmis kierrätykseen ja kaupasta hankkimaan uusi. Akusta mahdollisesti yksi kenno pimeänä , jonka vuoksi akku kyykkää samantien. Täyden akun lepojännite on luokkaa 12,5-12,7 volttia.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          145 rpm ei riitä käynnistämiseen millään opilla. Akku tosin uusiksi ja lataukseen, niin maailma alkanee kirkastumaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vanha akku oli nyt yön yli Einhellin 15 A -laturissa. Odotin laturin irrottamisen 20 minuuttia ja kun mittasin, jännitettä oli 13,2. Autoon virrat päälle, jännite putosi 12,3-12,5:een. Startatessa jännite pysyi koko ajan 10,9:ssä, kolmannella yrittämällä putosi 10,8:aan. Startti pyörii iloisesti, mutta muuta ei tapahdu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X