Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Palaneen kumin haju ajon jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Palaneen kumin haju ajon jälkeen

    Välillä sammuttamisen jälkeen haisee palanut kumi, joka ei tule renkaista. [emoji4] En ole onnistunut paikantamaan hajun lähdettä. Yleensä myös flekti pyörii tuolloin normaalia kauemmin. Auto on A6 2013 180kw.

  • #2
    DPF regenerointi, normaalia.

    Comment


    • #3
      Kiitos! Kuskin pulssi palautui ennalleen.

      Comment


      • #4
        Maantiesuola kun palaa kuuman pakoputken päällä aiheuttaa kanssa kuminkäryä.

        Comment


          #5
          Ääni regeneroinnille. Nykykuorma-autoissa myös ilmeistä. Ennen tuon tajuamista tuli syynättyä renkaita erityisen paljon :)

          Comment


            #6
            Ja hajuhan tulee siis nimenomaan tiesuolasta. DPF:n regenerointi nostaa pöntön lämpötilaa sen verran, että suola palaa putken pinnalla.

            Palaneen kumin haju voi siis esiintyä muissakin kuin hiukkasloukulla varustetuissa ajoneuvoissa, se vain vaatii tarpeeksi kuuman putken. Syyspuolella tätä hajua ei enää tule enne suolauskauden alkamista.

            Comment


            • #7
              Voe helevetti, tämä iski oikein todella reilusti tänään töihin ajaessa. Piti ihan tarkistaa moniurahihna ja railipumpun remmit, kun niin raju kumintuoksu tuli parkkiin ajaessa. DPF poltto oli päällä pihaan kurvatessa, mutta suoraan pakoputkista haju ei tuntunut tulevan vaan ennemminkin auton alta.

              Tämä oli minulle ihan uusi ilmiö, hienoa että selvis!

              Comment


                #8
                Kyseessä profiilin A5 3.0Tdi (CAPA).

                Minä olen myös ihmetellyt omituista käryä autossa parin viime päivän ajan. Haju tuntuu vain kabiinissa. Hajua ei huomaa auton ollessa pysäytettynä pelti auki ja konehuonetta nuuhkiessa.

                On sellainen jotenkin tympeä haju, joka vähän muistuttaa kovasti luistatetun kytkimen käryä. Jarrut ei laahaa eikä ylikuumene ja kytkin ei tiettävästi luista. EGR-regeneroinnin kärykään ei tuo mielestäni ole. Kone myös tuntuu käyvän ihan normaalisti, tehot on tallella ja kulutuskin sitä mitä pitää nintendon perusteella. Mitään muutakaan vikaa ei ole autossa havaittu.

                Niin ja käry ei tule vain ajon jälkeen. Sen huomaa esim. aamulla autolla liikkeelle lähtiessä.

                Ideoita mistä käry voisi tulla?

                Comment


                • #9
                  Olen joskus toiseenkiin threadiin tämän postannut, taisi olla se älynväläykset mutta:

                  joskus käytätin yhtä Peugeotia pariinkin kertaan käryn takia korjaamolla tutkittavana, haisi sisällä talvella, ei ulkona jne. Pari kk selvittelin kunnes tajusin että lämppäri tohottaa kuumaa ilmaa kaasujalalle ja tietyt nahkaiset talvikengät lämmetessään haisi hieman hassulle.

                  Kokeile vaihtaa tennareita?

                  Comment


                  • #10
                    Onko Ilkalla lisälämmitysvastus lämppärissä, se ainakin päästää pientä tuoksua jos on pölyä kerännyt.

                    Comment


                    • #11
                      A7 4G -12 Outo haju ja flekti jää pyörimään

                      Moikka,
                      En tiedä tuliko oikean kategorian alle, koska en tiedä mistä vika johtuu.

                      Auto on -02 A7 3.0tdi 180kw.

                      Ongelmana on, että välillä useimmiten kaupunkiajon jälkeen auto haisee ehkä parhaiten selitettynä palaneelta kumilta. Tai ainakin jollain tavalla kärähtäneeltä :D vaikea selittää.
                      Renkaiden aukoista varsinkin takaa haju tulee eniten esille. Ensin mietin voisiko jarrut laahata tai johtua esim. talviliukkailla tiuhaa toimivasta esp:stä. Kuitenkaan jarrut eivät ole yhtään normaalia lämpöisemmät. Moottoritilassa hajua ei ole.
                      Tähän samaan liittyy myös, että joka kerta kun tuo ihana tuoksu ilmenee niin flekti jää huutamaan auton sammutuksen jälkeen pitkäksi aikaa. Välillä jopa 10minuutiksi.
                      Maantiea- tai muun ajon jälkeen jossa ei paljon pysähdellä ei mitään ongelmia ole ilmennyt.

                      DPF:n poltosta tuskin on kyse, koska tuo ongelma on ilmennyt aina sellaisen ajon jälkeen milloinka DPF:n poltto ei olisi pitänyt mennä päälle.

                      Mitään vikakoodejakaan ei ilmene.

                      Onkohan muilla ollu vastaavia oireita A7:ssa tai vastaavan vuotisissa A6:ssa?

                      Comment


                        #12
                        Yhdistin aiheen aikaisemman topicin kanssa. Joka tapauksessa antaisin ääneni DPF-poltolle, omassa B8.5 A4:ssa myös haisee "palanut kumi" ja flektit jää huutamaan vastaavalla lailla, jos poltto on ollut päällä parkkiin ajaessa.

                        Comment


                          #13
                          Bensavehkeet käryttää samalla hajulla suolan pois putken ja kattien päältä. Eilen ihmettelin tyhjäkäynnillä parkissa Ässän kuminkäryä kabiinissa jo konepellin altakin kunnes tuli tämä mieleen. Muutaman minuutin jälkeen käryt hävisivät. Ei vissiin ollut putki käynyt tarpeeksi lämpöisenä viimeisen suolakylvyn jälkeen.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä se DPF poltto edelleen on ja juuri sen takia se haisee ja flektit huutaa kun poltto on käynnistynyt mutta jäi kesken.
                            Pakkohan sen on saada kaupunkiajossakin poltettua joten aika aggressiivisesti se pyrkii polttoa aloittamaan vaikka tuntuisi että ajo on vääränlaista.

                            Comment


                            • #15
                              Tähän väliin sopiikin hyvin yksi mieltä askaruttanut kysymys. Jos esimerkiksi kotiin tullessa huomaa, että poltto on päällä ja mitään pakottavaa tarvetta ei ole autoa sammuttaa, vaan voisi lähteä ajamaan lenkin, että auto saa poltella rauhassa loppuun. Olisiko edellä mainitusta ajolenkistä jotain erityistä hyötyä tai vastaavasti auton sammuttamisesta kesken polton jotain erityistä haittaa?

                              Comment


                                #16
                                Nimen omaan kannattaa ajaa se lenkki että polttosykli menee lävitse. Muuten yrittää uudelleen aloittaa polttoa seuraavalla ajolla. Tuo DPF-polttohan puhdistaa DPF:n sinne kertyneestä noesta yms kuonasta ja mikäli sitä ei saada suoritettua on vaarana DPF:n tukkeutuminen ja kalliimpi remontti.

                                Comment


                                  #17
                                  Onko Ilkalla lisälämmitysvastus lämppärissä, se ainakin päästää pientä tuoksua jos on pölyä kerännyt.
                                  Jaa-a, en tiedä onko autossani lisälämmitysvastusta. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että outo haju on hävinnyt autosta. Mikä lie ollut? Koputetaan puuta, ettei se uusi.

                                  Comment


                                    #18
                                    MMI:ssä on Suplementary heater, se on se sähkövastus. Jos ei tehtaalta ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, niin on tuo vastus. Paitsi ehkä italoissa ei ole?

                                    Comment


                                      #19
                                      Mielenkiintoista, pitää tutkia asiaa MMI:stä. Autoni ei ole italo eikä siinä ole polttoainekäyttöistä lisälämmitystä.

                                      Ja nyt vaikuttaa siltä, että käry on palannut :(

                                      Comment

                                      Working...
                                      X