Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.6TDI EGR takuukorjaus/puhdistaminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.6TDI EGR takuukorjaus/puhdistaminen?

    Audi a3 Sportback Attraction Businesss 1.6 TDI 2012. Ajettu 72112 km.

    Hehkun valo alkoi vilkkumaan.

    Diagnoosi on, Egr viallinen ja hintaa korjaukselle tulee, osat 775 € ja työ 471 €.

    Kuulostaa kyllä niin suolaiselta tuo 1246 €.

    Mitenkä tuon osan putsaaminen ? Onko kokemuksia ? Palikka taitaa olla siellä moottorin takana turbon alla ?

    Onko kokemuksia / tietoa ennakkotapauksista valmistajan vastaantulossa korjauskustannuksissa ?

    Kiitos vastauksista!
    Viimeksi muokannut Killeri; 5.12.2017, 19:08. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

    #2
    Riippuu vikakoodista. Jos virtauksen kanssa ongelmaa niin putsaus yleensä riittää. Sähkö/mekaaninen vika niin sitten voi olla että egr uusiksi. Taitavat marmorilla vaihtaa jäähynkin samalla?

    Comment


    • #3
      Miten putsaus onnistuu / onko järkeä tehdä EGR paikoillaan ?

      Tämä nyt meni myyjäliikkeelle tiedoksi, että ollaan kuulolla miten siellä asiaan suhtaudutaan.

      Comment


        #4
        Kyllä se yleensä pitää irroittaa että saa puhdistettua. En tunne tuota konetta, mutta jos tosiaan turbon alla, niin voi olla vähän inhottava homma, ainakin ylhäältä päin. Saitko paperilla diaknoosin vikakoodin kera?

        Comment


        • #5
          Eipä tuossa paperissa lue muuta kuin että Egr viallinen (osat 775 € ja työt 471 €).

          Comment


          • #6
            1.6 tdi cr Poloon antoi tällaisen vikakoodin:

            7563 - EGR Sensor 1
            P046C 00 [096] - Implausible Signal
            Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

            2 kertaa vikakoodi tullut, nollattu ja ajo jatkuu. Toistaiseksi noilla konsteilla mennään.

            Comment


            • #7
              Moikka

              A3 TDI 1.6 2012, ajettu 140K. Keväällä 2017 vaihdettiin EGR-venttiili, kun vikakoodit silloin sitä herjasivat. Osa tilattiin Saksasta ja kaveri, joka sen asensi, on ihan ammattiasentaja autokorjaamossa, Audille ei vaan ollut silloin varaa laittaa 1300e. Kaveri varmisti moneen kertaan, että saapunut osa on se sama osa ja että vika oli tosiaan tuossa venttiilissä, eikä missään muualla. Vaihdon jälkeen vika nollaantui ja elämä hymyili. Keväällä samoihin aikohin, autoon tehtiin juuri samaan aikaan Audicenterissä tuo päästömittauksen uudelleenohjelmointi. Auto kuului siis näihin takaisinkutsuttaviin malleihin.
              Kysyin silloin, että onko haittaa, vaikka EGR on rikki ja päivitys tehdään? -Ei ollut haittaa, ohjelma menisi läpi joka tapauksessa.


              -Elämä ei hymyile enää.

              Pari viikkoa sitten sama ongelma palasi. Vikakoodit ja oireet samat kuin keväällä, autolla ajettu maks.15K sen jälkeen. Että raivostuttaa!

              Löysin netistä artikkelin, jossa VAG tarjosi EGR-venttiilinvaihtoa ilmaiseksi. Soitin Audicenteriin ja kyselin, että löytyisikö näille heidän mielestään mitään yhteyttä. Vastauksenhan jo tietää, ei ota mitään vastuuta asiasta. Työ olisi pitänyt teettää heillä, samoin varaosa olisi pitänyt olla heidän.
              Onko tässä nyt ainoa vaihtoehto vielä se Audille seuraavaksi, maksaa itsensä kipeäksi ja odottaa, että EGR-venttiili hajoaa taas seuraavan kerran?

              Edellisen vaihtotyön tehnyt kaveri antoi työlle takuun, mutta täytyyhän se uusi osa siihen taas hankkia jne.

              Kommentteja ja kysymyksiä?
              Ehdotuksia?

              -Maailma pelastuu, moottori tukehtuu.

              Comment


                #8
                Sitähän voi sakemanneilta kysyä, onko osalla takuuta. Pitäisihän sen kauemmin kestää. Jos eivät takuuvaihtoon suostu, niin vaihtoehdot on ostaa uusi osa omal rahal tai sitten asennuttaa moottorinohjaimeen sellainen ohjelma, jossa egr on poistettu käytöstä.

                Toimitan itse Erikoismoottori.fi ohjelmia, joten tuo jälkimmäinen vaihtoehto onnistuu. Jos kiinnostaa niin laita mailia terho@terhonpaja.fi.

                Comment


                • #9
                  EGR simulaattori Tafmetilta helpoin ja halvin hoito EGR vaivaan.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos kommenteista.
                    Kyselyssä on jo mahdollinen takuu osalle, mutta pitäisi varmaan päättää mitä tekee ensimmäisenä. Jos alkaa purkamaan, niin eipä sillä autolla vissiin ajella, ennekuin vekotin uudelleenasennettuna.

                    Oletteko törmänneet ongelmiin vaihto-osissa hankittuina verkkokaupoista? Onko joku laatu selkeästi huonompaa vai uskaltaako sieltä hankkia vielä uuden?Fixus kauppasi keväällä tuohon kyseistä osaa noin 400e:lla.

                    Kun vaihto tapahtuu, mietinnässä tulee olemaan varmaan tuo ohjelmistoajo.
                    -Henkinen vihreys vielä vaan kuitenkin otsalohkossa kummittelee tai voihan sitä siirtyä Länsimetron asiakkaaksi.

                    Comment


                    • #11
                      Anu, nyt voisi olla aika käydä Erwinin puolella: erwin.audi.de
                      Sieltä löydät huijauspäivitykseen liittyvät ohjeet, mm. päivityksen jälkeisen GW-käytännön.

                      7 eur + alv maksaa, vaatii rekisteröitymisen, mutta saattaa tuoda uuden egr:n autoosi

                      Comment


                        #12
                        Eli siis päivitys tehtiin ennen vai jälkeen egr:n vaihdon? Valmistajia on monia. Sen paremmin kyseistä EGR:ää tuntematta, jotkut ovat vaihtolaitteita, jotkut tehdas uusia. Takuuseen kannattaa uutta kysellä. Jos menee hankalaksi, niin softaa kehiin.

                        Mikä on tarkka vikakoodi?

                        Comment


                        • #13
                          Ihan oli uusi tuttavuus tuo erwin.audi.de, täytyypä tutustua tarkemmin.
                          Kiitos vinkistä!

                          EGR ensimmäisen kerran ilmoittanut maaliskuun alussa viasta (03/2017), silloin vikakoodina oli ainakin tämä, en muista nyt mitä muita mahdollisesti ilmeni.
                          7337 - EGR System
                          P0401 00 [101] - Insufficient Flow
                          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

                          Audilta oli samaan aikaan maaliskuussa tullut tuo takaisinkutsu ja kysyin puhelimessa, että onko merkitystä, jos EGR hajalla ja tulen päivitykseen. -Ei kuulemma haitannut. Eli päivitys tehtiin maaliskuussa ennenkuin uusi EGR vaihdettiin. Uusi EGR siis asennettiin muistaakseni maaliskuun lopussa 2017.

                          Hyvin meni siis marraskuun puoleen väliin asti. Vikakoodit nyt seuraavanlaiset:
                          7337 - EGR System
                          P0401 00 [101] - Insufficient Flow
                          Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

                          7563 - EGR Sensor 1
                          P046C 00 [096] - Implausible Signal
                          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory

                          Otin yhteyttä tuonne Saksan päähän ja siellä autoononline24 näyttää olevan ihan yhteistyökykyinen ja palauttamaan rahat, tosin kuulemma aiemmin ei ole törmännyt rikkoutuneisiin osiin tämän valmistajan osalta. -Täytyy vaan muutamia kuvia ottaa osasta ja jotain tunnistetietoja lisäksi.
                          Tämä kyseinen EGR oli kyllä mielestäni ihan bränikkä, tosin enhän minä sitä sinne asentanut, mutta oletan että mekaanikko siitä olisi maininnut mikäli jotain käytettyä sinne olisi pitänyt alkaa asentamaan.
                          Koivunen Oy täällä antoi varaosan koodiksi 03L131512AP ja sama löytyi tilatusta tuotteesta, eli olisi pitänyt kyllä olla oikea osakin.
                          Mutta ainahan voi sattua mitä vaan...

                          Nyt lisäksi jotkut puhuvat nyt "tulppaamisesta" yhtenä vaihtoehtona, miten tästä ilmastonpelastamisoperaatiosta tuli näin hankala. Onko siinä mitään järkeä/ riskiä?


                          Torstai on toivoa ja tietoa täynnä,toivottavasti teilläkin :)
                          Viimeksi muokannut Killeri; 7.12.2017, 10:28. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                          Comment


                            #14
                            Erilaiset saastelaitteet aiheuttavat merkittävän osan nykyautoihin tulevista vioista. Että kyllähän se ilmaston pelastaminen itse kunkin lompakolle käy.

                            Ne on sitten omantunnon kysymyksiä miten pitkälle haluaa mennä asian suhteen, nykylainsäädännön mukaisessa katsastuksen yhteydessä tapahtuvassa dieselin päästömittauksessa ei mitata typenoksidipäästöjä joihin tuo EGR-järjestelmä ensisijaisesti vaikuttaa.

                            EGR "tulppaaminen" tehdään nykyään monesti ohjelmallisesti, jolloin moottorinohjausyksikölle kerrotaan että äläpä enää aukaise sitä venttiiliä äläkä sytyttele vikavaloja. Toki joissain tapauksissa missä esimerkiksi EGR-jäähdytin vuotaa, jäähdytyskierto voidaan ohittaa tai tulpata ihan mekaanisesti.

                            Haittapuolena muuten kuin typenoksidipäästöjen suhteen on se että kylmällä kelillä moottori lämpiää hitaammin. Tämä voi olla ihan merkittäväkin haitta matkustusmukavuudelle pikkudieselissä, jos ei ole webastoa ja/tai mahdollisuutta aina saada autoa roikan päähän lämpiämään.

                            Comment


                              #15
                              Joku täällä mainitsi myös että dpf voi tukkeentua herkemmin ilman egr:ää.

                              Comment


                              • #16
                                Eikös se olisi kuitenkin päinvastoin kun pakokaasut ohjataan kokonaisuudessaan pakoputken eikä osaa enää ohjata takaisin EGR-kanavaan? Pakolämpötila nousee->DPF toimii paremmin?

                                Comment


                                  #17
                                  Taisi liittyä itse polttotapahtumaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Liittyi tiettyyn ecuun ja sen softakonfiguraation erikoisuuteen. Moottoriteknillisesti EGR:n sulkeminen parantaa DPF:n toimintaa kaikinpuolin, myös polttojen yhteydessä. En kuitenkaan kannata kummankaan poistoa, aika epäsosiaalista toimintaa pilata toisten hengitysilma etenkin jos ajelee paljon kaupungissa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ok. Eli oli uniikki tilanne.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mistähän mahtaisi johtua, en ehtinyt vielä lukea vikakoodeja, mutta hehkuvalo alkoi vilkkumaan ja pian sen jälkeen moottorivalo keltaisella. Kierroksia ei saa yli 2000:n. Sitten tuli ruutuun vielä herjaa "Start-stop fault tms....)

                                        Ja autona siis Audi A3 TDI vuosimallia 2010

                                        Comment


                                        • #21
                                          Koodit lukuun mut veikataa ny EGR

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos siinä tuo vika on, niin ilmeisesti korjaus maksaa sitten tuon auton hinnan? Eli muutaman tonnin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ohjelmoinnilla egr pois päältä, ei maksa paljoa. Varmaan 50-100€, riippuu tekijästä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vikakoodit luettu:

                                                VCDS Version: Release 12.12.3 (x64)
                                                Data version: 20140822

                                                01-Engine -- Status: Malfunction 0010
                                                02-Auto Trans -- Status: Malfunction 0010
                                                08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010
                                                09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
                                                16-Steering wheel -- Status: Malfunction 0010
                                                44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
                                                56-Radio -- Status: Malfunction 0010
                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 01: Engine Labels: 03L-906-023-CAY.clb
                                                Part No SW: 03L 906 023 N HW: 03L 906 023 L
                                                Shop #: WSC 06314 000 00000
                                                ASAM Dataset: EV_ECM16TDI02103L906023N 003018
                                                ROD: EV_ECM16TDI02103L906023GG.rod
                                                VCID: 316F639F60AB8896243-8064

                                                No fault code found.
                                                Readiness: N/A

                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.lbl
                                                Part No SW: 0AM 300 050 G HW: 0AM 927 769 D
                                                Component: GSG DSG AG7 403 9030
                                                Revision: 00040034 Serial number: TFK01007150735
                                                Coding: 0000020
                                                Shop #: WSC 01975 002 1048576
                                                VCID: 2D577FEFB493EC7600B-8078

                                                1 Fault Found:
                                                006012 - Clutch 2
                                                P177C - 003 - Tolerance Limit Reached - Intermittent
                                                Freeze Frame:
                                                Fault Status: 00100011
                                                Fault Priority: 0
                                                Fault Frequency: 254
                                                Reset counter: 8
                                                Mileage: 169093 km
                                                Time Indication: 0
                                                Date: 2018.05.07
                                                Time: 07:51:04

                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 08: Auto HVAC Labels: 8P0-820-043.lbl
                                                Part No SW: 8P0 820 043 BM HW: 8P0 820 043 BM
                                                Component: KlimavollautomatH09 0150
                                                Revision: 000060 Serial number: 8P0820043BM
                                                Shop #: WSC 00000 000 00000
                                                VCID: 78F99EBB0B5199DEA3D-802D

                                                1 Fault Found:
                                                00716 - Air recirculation Flap Positioning Motor (V113)
                                                003 - Mechanical Failure - Intermittent
                                                Freeze Frame:
                                                Fault Status: 00100011
                                                Fault Priority: 3
                                                Fault Frequency: 17
                                                Reset counter: 45
                                                Mileage: 184049 km
                                                Time Indication: 0
                                                Date: 2019.12.18
                                                Time: 11:03:39

                                                Freeze Frame:
                                                Voltage: 14.60 V
                                                Temperature: 10.5°C
                                                (no units): 231.0
                                                (no units): 165.0
                                                Temperature: 4.0°C


                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 8P0-907-063.clb
                                                Part No SW: 8P0 907 063 G HW: 8P0 907 063 G
                                                Component: BCM PQ35 M 107 0615
                                                Revision: 00107 AF
                                                Coding: 46000A2FA0051AC0207040E00000085C42162BAA204DD12AE4 008F840041
                                                Shop #: WSC 06314 000 00000
                                                VCID: 38795EBB8BD159DE63D-806D

                                                Subsystem 1 - Part No SW: 8P1 955 119 F HW: 8P1 955 119 F Labels: 1KX-955-119.CLB
                                                Component: Wischer AU350 H10 0050
                                                Coding: 00DD13

                                                1 Fault Found:
                                                01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
                                                004 - No Signal/Communication - Intermittent
                                                Freeze Frame:
                                                Fault Status: 00100100
                                                Fault Priority: 6
                                                Fault Frequency: 1
                                                Reset counter: 48
                                                Mileage: 185070 km
                                                Time Indication: 0
                                                Date: 2020.05.26
                                                Time: 19:49:12

                                                Freeze Frame:
                                                Term 15 Off
                                                Voltage: 12.40 V
                                                OFF
                                                ON
                                                Term 50 Off
                                                OFF
                                                OFF
                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 16: Steering wheel Labels: 1K0-953-549-MY8.lbl
                                                Part No SW: 1K0 953 549 DB HW: 1K0 953 549 DB
                                                Component: J0527 037 0070
                                                Coding: 0010012
                                                Shop #: WSC 06314 000 00000
                                                VCID: 75E7978F1C43E4B6B8B-8020

                                                1 Fault Found:
                                                01299 - Diagnostic Interface for Data Bus (J533)
                                                004 - No Signal/Communication - Intermittent

                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
                                                Part No: 1K0 909 144 J
                                                Component: EPS_ZFLS Kl. 232 3001
                                                Revision: 00H17000
                                                Shop #: WSC 02069 000 90108
                                                VCID: 316F639FA8AB8896243-8064

                                                1 Fault Found:
                                                16349 - Control Module - Error in Output Stage
                                                014 - Defective
                                                Freeze Frame:
                                                Fault Status: 01111110
                                                Fault Priority: 6
                                                Fault Frequency: 1
                                                Reset counter: 215
                                                Mileage: 165543 km
                                                Time Indication: 0
                                                Date: 2018.02.27
                                                Time: 07:42:00

                                                Freeze Frame:
                                                Voltage: 10.38 V
                                                PD
                                                Temperature: -17.0°C
                                                Drive Current: 0.0 A
                                                Drive Current: 0.0 A
                                                Drive Current: 0.0 A
                                                Count: 6


                                                -------------------------------------------------------------------------------
                                                Address 56: Radio Labels: 8J0-035-1xx-56.clb
                                                Part No SW: 8P0 035 152 F HW: 8P0 035 152 F
                                                Component: R Chorus2+ H02 0293
                                                Revision: 00H02000 Serial number: AUZ1Z2K1407044
                                                Coding: 0000021
                                                Shop #: WSC 06314 000 00000
                                                VCID: 2E5578E3B995976E391-807B

                                                1 Fault Found:
                                                01305 - Databus for Infotainment
                                                004 - No Signal/Communication - Intermittent
                                                Freeze Frame:
                                                Fault Status: 00100100
                                                Fault Priority: 5
                                                Fault Frequency: 1
                                                Reset counter: 52
                                                Mileage: 0 km
                                                Time Indication: 0


                                                Nollasin herjat ja moottorivalo ei ainakaan heti enää syttynyt uudelleen. En käynyt vielä ajamassa sen kummemmin.

                                                Edit : Olenko ymmärtänyt oikein, mutta mikään noista virheistä ei viittaisi siihen hehkuvalon vilkkumiseen ja moottorivikavaloon?
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 3.6.2020, 11:41. Perustelu: Jätetty listaan vikakoodit.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joku ristiriita siinä on kun alkulistassa lukee: 01-Engine -- Status: Malfunction 0010, mutta sitten ei "01-engine: No fault code found".

                                                  Jos hehkuvalo vilkkuu ja moottorivikavalo palaa siitä jää vikakoodi, niin kuin alkulistassa lukee. No palataan asiaan jos ja kun vika toistuu.

                                                  Muuten on todella vanha VCDS-versio millä luettu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Todella vanha eli piraattiversiohan tuo on. Jos ei vikakoodeja tosiaan löydy, niin ehkäpä virallisella lisenssillä varustettu kaapeli ja uusin ohjelmaversio toimisi paremmin...?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kiina-VCDS:ää ei voi päivittää, mutta en minä sano jotta tuo olisi sellainen. On vain noita Kiina-VCDS:iä itsellä. Virallinenhan nyt päivittyy jatkuvasti. Toisaalta tuo on tarpeeksi uusi, jotta 2010 autoa voi lukea ongelmitta.
                                                      Mikäänhän noista ei kerro, että MIL ON, mutta en tiedä onko se kiinni lähinnä VCDS versiosta kertooko.
                                                      Laatikko ja moottorin eku on aika naimisissa, eli jos toisessa on koodi niin usein myös toinen kertoo ainakin jotta lue laatikon/moottorin vikakoodit.
                                                      Tämähän ei kai ole mikään hyvä juttu DSG laatikossa mikä tuolla oli
                                                      1 Fault Found:
                                                      006012 - Clutch 2
                                                      P177C - 003 - Tolerance Limit Reached - Intermittent

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No niin, 20km lenkin jälkeen kaikki tuli takaisin ja sain virhekoodinkin

                                                        1 Fault Found:
                                                        7462 - EGR Valve (N18)
                                                        P0403 00 [237] - Malfunction
                                                        MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                                                        Freeze Frame:
                                                        Fault Status: 00000001
                                                        Fault Priority: 2
                                                        Fault Frequency: 3
                                                        Mileage: 185468 km
                                                        Date: 2020.06.03
                                                        Time: 12:25:28

                                                        Alkuperäinen kirjoittaja mippo84 Näytä viesti
                                                        Ohjelmoinnilla egr pois päältä, ei maksa paljoa. Varmaan 50-100€, riippuu tekijästä.
                                                        Tuo on täysin laillista? Onko antaa vinkkiä, mistä pk-seudulla voisi kysellä?
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 3.6.2020, 19:29. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei se laillista oo mut ei ketää sitä huomaa.:)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No sitten :) Mistä voisin kysellä?

                                                            Löytyihän noita paikkoja, onko tuo 250 euroa normihinta toimenpiteestä? Onko toimenpide pysyvä, eli sen jälkeen ei pitäisi ongelmia enää olla?
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 3.6.2020, 19:30. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X