Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AdBlue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Voisko liittyä siihen että tarpeeksi kovilla pakkasilla järjestelmä ei edes yritä toimia vaan odottaa että kevväämmällä. Raja oli muistaakseni jossain -11 vai -12 asteen kohdalla.

    Comment


    • Toimia se taitaa pakkasellakun, mutta vasta sulatuksen jälkeen.
      Toisekseen ihan noin kylmää ei Pirkkalan korkeudella ole ollut kuin satunnaisesti. Vikavalot poistuneet noin 5 asteen pakkasilla.
      Viimeksi muokannut Jage; 13.1.2025, 21:10. Perustelu: Valot, ei koodit.

      Comment


      • Audi A4 Allroad TDI 2.0 vm 2020, ajettu 40 tkm, ilmoitti kesken ajon keltaisen työkalukuvan kera jotain tällaista: "AdBlue: Moottori ei käynnisty enää 1000 km jälkeen".
        Lämpötila +1 astetta, ajonopeus noin 20 km/h. Auto oli ollut yön jälkeen 15 min lämmityksessä, sitten ajettu 8 km, seisonut 45 min ja sen jälkeen ajettu 8 km kun varoitus ilmestyi. Useamman päivän ajan on ollut plussakelejä.
        Yritän maanantaina Pörhölle selvittämään mikä mättää. Aiempi samanlainen Audi vm 2015, jolla ajoin 100 tkm, ei nikotellut AdBluen kanssa mitenkään edes -30 asteen pakkasessa.
        Viimeksi muokannut TDIstronic; 18.1.2025, 14:58.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja Jage Näytä viesti
          Toimia se taitaa pakkasellakun, mutta vasta sulatuksen jälkeen.
          Toisekseen ihan noin kylmää ei Pirkkalan korkeudella ole ollut kuin satunnaisesti. Vikavalot poistuneet noin 5 asteen pakkasilla.
          Jaa a.. koitin toista kontrolleria eikä vika hävinnyt pysyvästi niin totesin että vaihdetaan alkuperäinen takaisin. Samalla liittimestä kai putosi jotain pujua tms. roskaa jota en sen enempää ihmetellyt. Piuha kiinni kontrolleriin, jokin piippasi(? pumppu tai kontrolleri) mutat en siitäkään sen enempää välittänyt. Auto alas ja ajoon -> 1000km rajoitin kadonnut, lisää ajoa ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo katosi.

          Nyt autolla on ajettu joku 400km eikä vikaa ole enää näkynyt.

          TDIstronic vikakoodit lukuun, sillä pääsee pitkälle ja ihan mahdoton homma ei noita osia ole itsekään vaihdella jos työkalut pysyy kädessä.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja TDIstronic Näytä viesti
            Audi A4 Allroad TDI 2.0 vm 2020, ajettu 40 tkm, ilmoitti kesken ajon keltaisen työkalukuvan kera jotain tällaista: "AdBlue: Moottori ei käynnisty enää 1000 km jälkeen".
            Lämpötila +1 astetta, ajonopeus noin 20 km/h. Auto oli ollut yön jälkeen 15 min lämmityksessä, sitten ajettu 8 km, seisonut 45 min ja sen jälkeen ajettu 8 km kun varoitus ilmestyi. Useamman päivän ajan on ollut plussakelejä.
            Yritän maanantaina Pörhölle selvittämään mikä mättää. Aiempi samanlainen Audi vm 2015, jolla ajoin 100 tkm, ei nikotellut AdBluen kanssa mitenkään edes -30 asteen pakkasessa.
            Viileässä Adblue järjestelmä lähtee käyntiin vasta toisen käynnistyksen jälkeen, mikä selittäisi vikojen ilmaantumisen 45 min seisomisen jälkeen. En tiedä miten pitkä aika saa olla käynnistyksien välissä, vai onko se sidottu ajoneuvon/järjestelmän lämpötilaan.

            Sinun kohdallasi vika voi olla mikä vain. Siksi vikakoodit kannattaa lukea. Audin omistajana olisi hyvä hankkia, esim. OBDeleven -vikakoodinlukija.

            Hyvällä tuurilla saat viat takuuseen tai Goodwillin, sillä olet ajanut noin vähän autollasi. Ehkä kannattaa olla yhteydessä myyjään.

            Comment


            • AdBlue-ongelmaa tutkittu tänään Pörhöllä ja vikakoodien yms. perusteella AdBlue on liian laihaa ja siksi katalyyttinen pelkistys ei ole riittävää. AdBlue oli kuitenkin 33% eli riittävää ja Pörhön tankista otettu kesällä 2024. Johtopäätös oli, että AdBluen tunnistusanturi on viallinen. Vikakoodit myös nollattiin ja laitettiin uusi anturi tilaukseen ja varattiin aika asennukselle.
              Sitten tapahtuikin mielenkiintoista: autoa käynnistettäessä Pörhön pihassa sama AdBlue-vikailmoitus kyllä tuli näyttöön, mutta moottorin keltainen vikavalo ei syttynyt. Muutaman kilometrin ajon jälkeen myös AdBlue-vikailmoitus katosi itsestään eikä enää syttynyt kotimatkan aikana eikä myöskään uudelleen käynnistyksessä kotipihassa.
              Soittelen huomenna Pörhölle, että miten tässä näin kävi. Riittikö pelkkä tutkiminen vai tuleeko vika kenties kohta uudelleen.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Jage Näytä viesti

                Jaa a.. koitin toista kontrolleria eikä vika hävinnyt pysyvästi niin totesin että vaihdetaan alkuperäinen takaisin. Samalla liittimestä kai putosi jotain pujua tms. roskaa jota en sen enempää ihmetellyt. Piuha kiinni kontrolleriin, jokin piippasi(? pumppu tai kontrolleri) mutat en siitäkään sen enempää välittänyt. Auto alas ja ajoon -> 1000km rajoitin kadonnut, lisää ajoa ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo katosi.

                Nyt autolla on ajettu joku 400km eikä vikaa ole enää näkynyt.

                Ja vika tuli takaisin, on tämä kyllä saatanan työmaa...

                Comment


                • Kävin korjaamon työnjohtajan kanssa keskustelun, että kannattaako AdBlue-sensoria vaihtaa, kun vikailmoitus poistui. Lopputulema oli, että kannattaa, koska vika tulee jossain vaiheessa takaisin. Tällainen oli hänen kokemus. Nyt, kun luin Jagen kommentin, niin päätös tuntuu oikealta. Toki päätöstäni helpotti se, että itse AdBlue-anturi menee liikkeen piikkiin ja itse maksan (vain) työosuuden. Tässä auton hankkiminen ja säännölliset huollot samassa liikkeessä kantoivat kustannusten muodossa hedelmää.
                  Keskiviikkona on uuden anturin asennus ja sitten jatkossa nähdään, oliko vika todella siinä vai piilotteleeko se jossain muualla.

                  Comment


                  • Osaisiko joku tarjota tähän jonkinlaista opponointia kun oma lopputulema olisi letkujen vuotavan vähän, jolloin vika tulee ja menee riippuen miten adblue kristallisoituu (?) vuotokohtaan. Olisiko tämä järkeenkäypä selitys?

                    Sähkövika joka tulee ja menee? Luulisi että sähkövian ollessa kyseessä VCDS kertoisi jotain enemmän kuin vain adblue järjestelmän alhaisen paineen.

                    Comment


                    • Aika paljon pitää vuotaa että pumppu ei jaksaisi pitää painetta. Että tuskin mikään ulospäin vuoto tuota selittää.

                      Comment


                      • Auki jumittunut suutin?

                        En vain ymmärrä miksi tuo vika tulee ja menee. Toisekseen eikös ennen varsinaista järjestelmän käyttöä tuo aja itse testin että pysyykö paineet/vuotaako?
                        Viimeksi muokannut okkim; 28.1.2025, 12:12. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                        • Äkkiseltään tuntuu, että vika päälle/pois -ilmiössä syy löytyisi sähköpuolelta. Minun tapauksessa testeri ilmoitti (näin ymmärsi työnjohtajan puheesta), että AdBlue-liuos on liian laihaa, mutta se voitiin sulkea pois liuoksen väkevyyden mittauksella, jossa se oli 33%. Siitä tuli sitten johtopäätös, että liuoksen väkevyyttä mittaava anturi on viallinen. Vikojen nollauksen jälkeen mitään ilmoituksia ja hälytyksiä ei ole tullut päälle, mutta aiemmin kerrotuista syistä huomenna vaihdetaan anturi.

                          Comment


                          • Osaisiko joku jeesata mistä alkais etsiä vikaa adblue järjestelmästä… herjaa jakaria ja moottorin häiriövaloa. Joka kerta kun lähtee ajamaan niin ilmoittaa sen 1000km.

                            Kuvasta ei taida saada selvää… mut tässä
                            9641 P208C00 Reductant pump ”A” control circuit low
                            4984 P067100 Cylinder 1 glow plug circuit (static fault)
                            Viimeksi muokannut Killeri; 29.1.2025, 17:42. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                            Comment


                            • Nyt on AdBlue-pelkistysaineen laatuanturi (G849) vaihdettu ja säiliö tankattu täyteen uutta AdBlue-nestettä. Jatkossa näkee oliko vika/häiriö anturissa vai jossain muualla. Takuuta korjaukselle on kaksi vuotta.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Miksuq5 Näytä viesti
                                Osaisiko joku jeesata mistä alkais etsiä vikaa adblue järjestelmästä… herjaa jakaria ja moottorin häiriövaloa. Joka kerta kun lähtee ajamaan niin ilmoittaa sen 1000km.

                                Kuvasta ei taida saada selvää… mut tässä
                                9641 P208C00 Reductant pump ”A” control circuit low
                                4984 P067100 Cylinder 1 glow plug circuit (static fault)

                                Tankkia/pumppua tai kontrolleria epäilisin. Ensiksi pumppua.

                                Nimenomaan tuo ensimmäinen vikakoodi, jälkimmäinen ei liittyne adbluehin mitenkään.

                                Comment


                                • Täälläkin foorumilla on näköjään painittu näiden AD-Blue -murheiden kanssa ja tuo alumiinirunkoinen ohjainlaite on valitettavan usein ongelman aiheuttaja. Olen korjannut noita ohjainlaitteita paljon, sähköpostilla voi ottaa yhteyttä jos vastaavia ongelmia. Oireet voi olla lähes mitä vaan, ei yhteyttä ohjainlaitteeseen, vikakoodeja virransyötöstä, lämmitysvastuksista, paineista jne. Ohjainlaitteet käy läpi täydellisen tarkistuksen, vaurioiden korjauksen jälkeen piirilevy suojalakataan ja kotelo tiivistetään ja epoksimaalataan hapettumisen ehkäisemiseksi jatkossa. Käytettynä nämä ohjainlaitteet on varsinaisia riskejä ja ennen asennusta kannattaisi vähintäänkin käyttää kuori auki ja tiivistää uudelleen, JOS vauriota ei ole vielä tapahtunut.

                                  Myös vaihtolaite -periaatteella, tällähetkellä hyllyssä kunnostetut 4M0907355 (sopii yhteen 4M0907355B:n kanssa), sekä uudempi 4M0907355E reduktioaineen laatuanturilla varustettuihin autoihin.




                                  Yhteydet SP: antti.e.korhonen(at)gmail.com Älä laita yksityisviestiä foorumilla.

                                  Myös vialliset ohjainlaitteet ostomielessä kiinnostaa.

                                  #Kajaani
                                  Viimeksi muokannut rödatroll; 5.2.2025, 22:15.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Jage Näytä viesti
                                    Osaisiko joku tarjota tähän jonkinlaista opponointia kun oma lopputulema olisi letkujen vuotavan vähän, jolloin vika tulee ja menee riippuen miten adblue kristallisoituu (?) vuotokohtaan. Olisiko tämä järkeenkäypä selitys?

                                    Sähkövika joka tulee ja menee? Luulisi että sähkövian ollessa kyseessä VCDS kertoisi jotain enemmän kuin vain adblue järjestelmän alhaisen paineen.
                                    Voi olla tyhmä kysymys, mutta onhan säiliössä varmasti riittävästi ainetta?

                                    Mulla oli autoa ostaessa (A4 Allroad 2018 DETA moottorilla) 3kk sitten vikamuistissa ei aktiivisena myös tuo sama P20E8 00 ja sovittiin että jos se uusiutuu, niin laitellaan myyjän vastuulla se kuntoon. Tuo koodi tuli viime viikolla, ja eilen auto kävi korjaamolla. Mitään vuotoja ei näkynyt missään liitoksissa, ja korjaamo oli tyhjentänyt Adblue säiliön. Ei ollut tullut kuulemma mitään ulos, vaikka vian tullessa päälle autolla piti vielä 2000km päästä ilman adblue tankkausta. Olivat laittaneet säiliöön 15 litraa ainetta, ja nyt vcds/obd11 näyttää säiliön täyttöasteeksi 78% ja 19 litraa. Mulla on tossa 24 litran säiliö. Testiajolla ja eilen mitä itsekin tuota lokitin niin paineet pysyivät siinä 5000hpa tasolla.

                                    Tuolla lisäysmäärällä tuon täyttöasteen pitäisi olla lähempänä 60% eli selkeästi tuo näyttää pieleen. Korjaamon päätelmä oli, että pumppu haukannut tyhjää jonka takia painetta ei ole saavutettu ja liipaissut vian päälle. Tavallaan tuo käy järkeen.

                                    Mutta sitä en ihan osta, että tuo nyt vielä tuolla aineen lisäyksellä olisi varsinaisesti tullut kuntoon. Onko hyviä vinkkejä, mikä korjaamo näistä Tampereen seudulla ymmärtäisi syvällisemmin? Jos tossa nyt orastavasti toi pumppu on lahoamassa niin mieluusti sen jonkun muun kuin artistin kontolle laitattaisi kuntoon.

                                    Comment


                                    • Likimain täynnä pitäisi tankin minulla olla, joten siitä ei kiikasta. Tuossa kävi nyt sellainen juttu että toimi tosiaan alkuperäisellä moduulilla jonkun 600km kunnes vikaantui ja nyt VCDS sanoo ettei saanut koko moduuliin enää yhteyttä.

                                      Epäilys on vahva että ohjausmoduuli on paskana (hapettunut se ainakin oli) tai sitten liittimet entiset/hapettuneet. Auto on nyt menossa Ritariautoon uuden (vanhan) moduulin kera joka käsittääkseni täytyy ohjelmoida ODISilla. Alkuperäinen moduuli oli 355 ja tuleva on 355B.

                                      Käsittääkseni Vagen ainakin diagnosoi eikä heitä vaan uusia osia tilalle toiveena ongelman poistuminen.
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 7.2.2025, 17:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                        Jos vikakoodi kertoo yhteysongelmasta tai jännite ongelmista, pääsääntöisesti vika on ohjanlaitteen sisällä.
                                        Ei tarvitse uutta taikka käytettyä adblue ohjainlaitetta ohjelmoida autoon. Sopeutukset kannattaa täydellä tankilla tehdä toki VCDS tms. 355-> 355B-> 355F ovat vanhalle alk.per 24l säiliölle ja pumpulle sopivia. 355D toimii myös.

                                        Comment


                                        • Pistin 355B mallin alkuperäisen 355 tilalle ja kilometrirajat hävisi heti. Pakokaasujärjestelmän vikavalot palaa, mutta se lienee normaalia kunnes generointi(?) on tehty onnistuneesti.

                                          Tällainen huomio muillekin omista kokemuksista: Kontrolleria kytkettäessä virtoihin kontrolleri piippaa selvästi. Tämä kertonee kytkettäessä tuleeko laitteelle virtaa vai onko kontrolleri mykkä.

                                          Katsellaan jahka tuo vikavalo vielä poistuu, mutta nyt näyttää hyvältä.

                                          Comment


                                          • Nesteen AdBlue maksaa mittarista tankattuna 3,70 €/litra, Espanjassa MLCn AdBlue mittarista tankattuna maksaa 0,67 €/litra!
                                            Nyt ei voi Neste sanoa että heidän AdBlue olisi jotenkin parempaa koska se on täysin samaa kaikkialla:
                                            AdBlue on kemiallinen yhdiste, joka sisältää vain kaksi ainesosaa: puhdistettua ureaa ja demineralisoitua vettä. Suhteet ovat 32,5 % ureaa ja 67,5 % vettä.

                                            Comment


                                              Hieman halvempaa AdBlue -nestettä saa Motonetista:

                                              https://www.motonet.fi/tuote/motox-a...oduct=60-03493

                                              Comment


                                              • Ja Norjasta saisi pakkasen kestävää, mutta ei saa myydä EU-alueella, kun lobbarit on hoitaneet hommansa

                                                Comment


                                                • Kerrohan lisää tästä. Koitin itse asiasta aikoja sitten googletella mutta en kyllä mitään paremmin pakkasta kestävää ainetta löytänyt.
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 20.2.2025, 21:09. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment


                                                  • Hei,

                                                    Onko kellään tietoa siitä, mitä Audi q5 2017 tdi adblue järjestelmän korjaus keskimäärin maksaisi jos vaihdetaan: pumppu, tankki ja moduuli. Korjaamo veloitti 5800€, joka kuulostaa aika paljolta verrattuna muihin summiin mitä täältä on lukenut. Autolla ajettu 150tkm
                                                    Viimeksi muokannut Thegoodsoul; 21.2.2025, 10:15.

                                                    Comment


                                                    • Tässä taitaa pumppu olla tosiaan erikseen toisin kuin A4 B9:ssä, jossa se on integroitu säiliöön? FY-sukupolven Q5:n adblue-säiliön varaosanumeron pitäisi olla 80A131878 ja ohjainyksikön 80A907355. Pumppu 80A131971. Näistä on vaan kymmenen päivitettyä versiota (eli osanumeron jälkeen eri kirjainkombinaatio). Jostain syystä on kovin vaikea löytää netistä, mitä nämä maksavat uutena. Vaihtotyöhän ei ole kovin iso, alhaalta pääsee käsiksi.
                                                      Viimeksi muokannut Rik3; 21.2.2025, 18:05.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X