Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 TDI V6 -99 osittain tehoton

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,5 TDI V6 -99 osittain tehoton

    Tervehdys.

    Otsikon mukainen moottori kombottuna yhteen 5v automaatin ja Quattron kanssa A6 korissa.

    Mitään vikakoodeja ei ole vielä luettu.
    Hämeenlinna Espoo aksilalla jos löytyy kotinikkaria jolla ohjelmistot niin yv:tä saa laittaa halukkuudesta lukaista koodit.

    Ongelma:
    Ajoittain moottori tehoton, lähinnä täyskaasulla. Vääntää alhaalta 1300 lähtien nätisti mutta 1600 kohdalla meno puutuu.

    Täyskaasukiihdytys D:llä, 0-100 15sek (Autodata 10 sek).
    Tuntuu että jää 1 ja 2 vaihteella vain huutamaan ja kolmosella kiihtyy em alakierroksilla kohtuullisesti.

    Satunnaisesti tuntuu kaikki vedot olevan tallella ja kiihtyy erinomaisen tuntuisesti.

    Mistä lähteä kotikonstein liikkeelle vikaa paikallistaessa?
    Viimeksi muokannut Joukahainen; 5.1.2016, 21:35.

    #2
    Kokeile ottaa maffista johto irti muuttuuko. Vikakoodeja toki tulee siitä mutta jos maf on rikki niin kulkee paremmin ilman johtoa.

    Comment


    • #3
      Ilmamassamittarin johdon irroitus sai aikaan ainoastaan sen että vaihteisto meni vikatilaan, mittariston näytössä vaihdekaavion taustavalaistus vaihtui eikä näyttänyt mikä vaihde on päällä, myöskään manuaalipuoli ei toiminut. Imssi irroitettuna löi pakin ja ainoan eteenpäin vievän vaihteen todella rajusti sisään kytkentävaiheessa, käytti ilmeisesti vikatilassa vain 3:s vaihdetta koko ajan.

      Comment


      • #4
        Yks arvaus on se että vnt-siivet hiukan liian ottavalla ja ahtaa liikaa. Pakopuoli tukossa ja sitten ahdistaa

        Comment


        • #5
          Eli tarkoittaako että katalysaattori tukossa ?

          Tarkennetaan tehottomuuden kohtaa, 1600-1800 on selkeä täystehon menetys. Tällä kierroslukualueella hyytyy täysin. Jos lähtee vedättämään esim. 1300rpm kolmosvaihteella kaasu kikdownia vasten pohjassa kiihtyy ensin ok ja 1600 nyykähtää ja 1800 eteenpäin vetää kohtuullisesti, ei kuitenkaan 150/310 veroisesti.

          Verrokkiautoa ei ole joten jos joku viitsii samanlaisella kokeilla kiihtyvyyden.
          Vaihde 3, cruisella 40kmh, kaasu kikdownia vasten pohjaan, loppunopeus 120....20sek.

          Comment


          • #6
            Itellä tuntuu olevan samaa ongelmaa, mutta myöskin vain satunnaisesti. Yleensä kulkee hienosti ja joskus kuin olisi jossain vikatilassa.

            Tehottomuuden aikana meinaa ahdot olla kadoksissa. Ahtaa kyllä maksimin mutta vasta korkeammilla kierroksilla. Vikakoodeista löytyy perinteinen needle lift sensor -vikakoodi, lieneeköhän ongelma juuri siinä..?

            Comment


            • #7
              Kyseisestä sensorista onkin juttua paljon netissä.
              Pitää koittaa jäänesto/2t öljyllä elvytystä. Eilen tulikin umpimähkään tietämättä asiasta vielä mitään pistettyä suuttimien puhdistuslitkua tankkiin, mahtaisiko ajaa saman asian ja uskaltaakohan jäänestoa lykätä perään samaan tankilliseen ?

              Kuinka tuon juuttuvasiipisen vnt:n voi tarkistaa että liikkuuko ne siivet, en nopealla vilkaisulla löytänyt ulkopuolelta mitään vivustoa.
              Viimeksi muokannut Joukahainen; 6.1.2016, 10:32.

              Comment


              • #8
                Toki voi kattikin olla tukossa, mutta tarkoitin että turbo alkaa ahdistaa.
                Mulla oli samankaltaista hengenahdistusta, mutta ehkä vähän ylemmillä kierroksilla. Vcds:llä katsottuna ahdot karkasi paljon yli pyynnin juuri tuossa 1600 kierroksesta alkaen kun hitaasti paikallaan nosti kierroksia.
                No tästä selvisi helpolla, kierros vnt vivun rajoitusta kireämmälle. Ja jopa alkoi iloisesti vetää punaviivaan asti.
                Vaihdon solenoidia plus letkuja ensin, niistä ei mun tapauksessa ollu vaikutusta.

                Comment


                • #9
                  Pääseekö nuo asetukset muuttumaan itsekseen ?.

                  Mistähän löytyisi ohjeet vnt:n ruuvaamiseen ja toiminnan testaamiseen ?.

                  E:pistin jäänestoa kaksi litraa tankkiin noin 50 litraan naftaa joukkoon, ainakaan 200km matkalla ei huomattavaa muutosta tullut.

                  Ps. Jos järjestelmässä on ilmaa voiko aiheuttaa em oireet ?

                  Comment


                  • #10
                    Onko tässä autossani välijäähdytin ja jos on niin missä sijaitsee ?

                    Comment


                      #11
                      Siinäpä se on heti vastassa kun konepellin avaat. Ensin on ilmastoinnin kenno, sitten välijäähdytin ja viimeisenä jäähdytin. Jos välijäähdytin on alkuperäinen niin aika todennäköistä että vuotaa päädystä/päädyistä.

                      Comment


                      • #12
                        Peiposelle kiitokset välijäähyn löytymisen johdosta, siinäpä se pönötti...viimapahvien peittämänä. Heitin pahvit mäkeen ja tuntuu sille että tehotkin palasivat, taisi käydä vanhanaikaiset ja peitetty ahtojäähdytin aiheutti ahtoilmojen lämmönnousun ja tehonleikkauksen ?.

                        Päivitellään myös jääneston kokeiluun liittyen.
                        Käynnistyvyys parani huomattavasti ja nyt tuntuu että oikein tärähtää käyntiin.
                        Aivan kuin käyntiäänikin olisi hieman sivistyneempi.

                        Pitää vielä avata varmaan topicci vaihteistosta, 2-3 vaihtotapahtumassa pientä luistoa ja rykäisyä.

                        Comment


                        • #13
                          Starttailin muutaman viikon seisomisen jälkeen, piiiitkä startti eikä käyntiin, syttyi öljykannun kuva näyttöön piippauksen saattelemana. Akkukin tuntui jo hieman hyytyvän joten pistin lisäakulta virtaa kaapeleilla, 5-10sek startin jälkeen hörähti nätisti käymään.

                          Kuinkas tämä ilmataan ja onko pa sutimessa takaiskuventtiili ?.
                          Vaikuttaa siltä että ilmaa on järjestelmässä.

                          Lisäksi kiinnostaisi tuon pumpun (vp44 ?) ajoitus jne.

                          Jätin auton nyt nokka alas mäkeen parkkin, katsotaan huomenna lähteekö paremmin käyntiin.
                          Viimeksi muokannut Joukahainen; 17.1.2016, 11:56.

                          Comment


                          • #14
                            Ajoitus taitaa olla kohdillaan. Kävin äsken kokeilemassa starttia (-20) ja tärähti ultralyhyellä pyöräytyksellä käyntiin noin 5sek hehkutuksen päätteeksi. Ja käynti nättiä heti startista.

                            Olisiko jolloin ohjeita vaikka videon pätkällä ryyditettynä tuosta ilmauksesta ?.
                            Ja mikä/mistä suodatin kannattaa hankkia ja onko näissä jokin takaiskuventtiili jossain polttoainelinjastossa ?

                            Comment


                            • #15
                              Onko kuvassa oleva suodatin alkuperäinen vai tarvike ?
                              Missä takaiskuventtiili sijaitsee ?
                              Ja sitten vielä mikä on mikäkin letku, paluu-meno jne.

                              Comment


                                #16
                                Eipä noista oikein päälle päin näe onko tarvike- vai oem- suodatin, jos ei näy kyljessä merkintöjä. Ja onko sillä varsinaisesti väliäkään vaikka onkin tarvike, yhtä hyvin nuo toimii.
                                Ilmaus tehdään löysäämällä suutinputket. 17mm avaimella auki ne suutinten päissä olevat mutterit ja starttaa niin että kaikista tulee ainetta. Tuossa varmaan riittää kun avaat vain keskimmäisiä suutinputkia ja starttaa. On vaan melko sotkuista touhua yksinään tehdä, joten kaveri on hyvä olla mukana laittamassa suutinputket kiinni.

                                Ylempi vasemmalla on tulolinja ja oikealta lähtee pumpulle. Siinä pitäisi olla läpinäkyvää letkua jonkin verran, joka menee pumpulle.
                                T-haaraliittimeen tulee paluulinja ja tämä sokkasysteemi on yksi mahdollisista paikoista, joista vetää ilmaa.
                                Takaiskuventtiilit (jos niitä on ollenkaan AKN/AFB) pitäisi olla pumpulle tulevissa kangaspäällysteisissä paluuletkuissa.
                                Eli etummaisilta suuttimilta lähtevien paluuletkujen välissä sellainen valkoinen mokkula. Ainakin AKE-koneeseen nuo takaiskut on laitettu jo tehtaalla.
                                Jos niitä ei ole niin kannattaa laittaa ja samalla uusia nuo kangaspäällysteiset paluuletkut.

                                Ahtimen vnt:lle kannattaa myös tehdä mr muscle-puhdistus, josko vaikka alkaisi vetää tämän jälkeen.

                                Tuosta lisätietoa ja haulla löytyy enemmän
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55728
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 18.1.2016, 01:19.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitokset hyvistä ohjeista.

                                  Ilmavaivaahan tuolla on, aamulla pistin vielä kokeeksi käyntiin -24 pakkasesta kun seisoi yön keula alamäkeen, jyrähti hehkutuksen jälkeen kuin palmun alta ilman webastoa.

                                  Tätyy käydä muskelia kaupasta ja katsella youtubesta ohjeet, olen kuullut tästä mutten ikinä nähnyt kuinka tämä tehdään.

                                  Suosiolla haen alkupräiset kangasletkut ja takaiskut.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos päädyt tekemään mr muscle-puhdistuksen niin siihen uuninpuhdistusvaahto-purkkiin saa laitettua esim. WD40 tai CRC purkista pitkällä pillillä varustetun suuttimen, jolla saa vaahdon hyvin ruikattua ahtimen pakosiivikon ohi. Siis jos ei löydy sopivaa letkua ja kulmasuutinta siihen purkin päähän.
                                    Eli ahtimelta dp irti niin että saa sinne pakosiivikon ohi laitettua herramuskelia oikein kunnolla ja esim. papukaijapihdeillä renkkaa sitä vnt:n vipua yhtäjaksoisesti vähintään 5minuuttia. Ja sama uusiksi riittävän monta kertaa.
                                    Onhan sulla jo egr tulpattu eli egr-venttiilin ja imusarjan välissä jonkinlainen peltilätkä? Jos ei niin tuokin kannattaa tehdä samalla muitten kanssa. Pikaratkaisuna ainakin se egr:ään menevä alipaineletku irti ja sopiva ruuvi siihen letkun päähän tulpaksi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Egr letku on tulpattu muttei sitä haitariputken laippaa.
                                      Viittaako tuo letkun tulppaus muuten siihen että autossa olisi ohjelma vaihdettu myös jolla ohitettu egr toiminto, ymmärtääkseni näin muilla merkeillä yleensä toimittava.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyseessä sen verran vanha malli ettei auton järki tajua egr-letkun tulppausta, eli ei aiheuta muutoksia ohjelmiin.

                                        Joidenkin tietojen mukaan pakopaineet avaa egr-venttiiliä alipaineletkun tulppauksen jälkeen, joten parhain olis sen laipalla tukkiminen. Olisin itekkin kiinnostunut laipasta, missään ei varmaan ole valmiita mittoja ko. lätkälle?

                                        Comment


                                          #21
                                          http://www.ebay.com/itm/EGR-Valve-bl...tT41xO&vxp=mtr

                                          Tuohon rahaan ei paljoa viitsi itse mittailla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitkästä aikaa oli hetki paneutua tähän tehottomuuteen. Otin ilmamassamittarin irti ja pesin Crc:llä kunnolla pariin kertaan ja annoin kuivua puolipäivää jonka jälkeen varovasti paineilmalla puhaltelin varmistukseksi.

                                            Samalla kokeilin vnt liikkuvuuden tongeilla nitkuttelemalla ja liikerata oli ja on noin 1,5cm ja molemmissa päissä liikerataa tuntuu selkeä pysähdyskohta, ei mikään pehmeä vaan klok.

                                            Nyt on vedot kohdallaan, ei nyykähdä missään kohtaa ja paikallaankin kierrättäessä ottaa heti kierrokset tappiin asti. Kokeilin kiihtyvyydet ja aikaisemman noin 15-17sek 0-100 arvo on nyt 11sek jonka tehdaskin lupaa.
                                            Ei vaihda enää pienemmälle vakionopeussäädin päällä ylämäkeen jne.
                                            Myös vaihteiston toiminta parani merkittävästi 2-3 vaihdon osalta.

                                            Helppo ja halpa korjaus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt kun tämä toimii kuten pitääkin alkoi harrastemielessä pieni edullinen voiman kutittelu kiinnostamaan.

                                              Onko ehdotuksia millä konstein saisi kivasti jerkkua lisää esim. 500€ panostuksella. Tottakai lastulla mutta onko jotain yksinkertaisia ja toimivia muita virityskeinoja kuten evry:t ja niin poispäin ?

                                              Comment


                                              • #24
                                                2.5 V6 TDI kohdalla ainoa toimiva ratkaisu on softan päivitys, ja automaatti samalla.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X