Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 tdi,AHU,ihme kolina koneesta????

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 tdi,AHU,ihme kolina koneesta????

    Kaverilla A4 tdi,-98,AHU-koneella,66kw,ajettu n200tkm.Auto huollettu säännöllisesti,ja hyvin pidetty.
    Tuli käväsemään meillä ja jätti auton muutamaksi minuutiksi käymään pihalle.Yhtäkkiä käyntiääni muuttui tosi karkeaksi,siihen tuli jonkinsortin metallinen kalina.Ääni kuuluu selkeästi koneen sisältä.

    Kysymyshän kuuluu,mikä ääntää?
    Jo poissuljetut mahdollisuudet:
    -apulaitteet,poistettiin hihnat ja käytettiin hetki ilman niitä.
    -hehkutulpat katsottu,ehjiä.
    -venttiilikopan kannen alla näytti kaikki olevan ok.
    -käytettiin VAG-COM:in nokassa,ei häiriökoodeja.

    Luultavasti seuraavaksi täytynee tarkistaa jako.Tosin hihna vaihdettu syksyllä merkkiliikkeessä(n.20tkm sitten).

    Hyviä arvauksia tai tietoja?Vinkkejä keulan purkuun ja jakomerkkeihin?
    Ei viittis summassa ruveta purkamaan konetta.Siinähän voi kädet sotkeutua..

    #2
    No niin,vika selvillä.
    Jako sekaisin,hihnasta kulunut puolet pois.Oli lähtenyt kulkeutumaan toiseen laitaan ja kulahtanut,sekä hypännyt nokka-akselin pyörällä muutaman hampaan.Syynä apuakselin hihnapyörän kuluneisuus,kulunut tavallaan kartioksi.
    Jäänyt ilmeisesti huollossa huomaamatta.
    Venttiilit vaan iloisesti kolisivat mäntiä vasten.

    Ei sitten kestänyt kuin 20000km siitä 90000km:stä,minkä remmin pitäisi kestää.Vaihdettu muuten vaasan merkkiliikkeessä.

    Onni onnettomuudessa on se että tapahtui tyhjäkäynnillä.Jos vaurio ois sattunut kierroksilla,jälki ois ollut pahaa......

    Comment


    • #3
      Huolto-ohjeessa hihnaleveys mitataan öljynvaihtohuollossa. Ilmeisesti tuota riskiä on, sillä muissa kuin 1.9 tdi:ssä ei tätä mittausta tehdä.

      Comment


      • #4
        Väliakselin laakerointi (hela) on todennäköisesti väljä jos hihna ei kulje suoraan, syytä tarkastaa kun hihna on irti. VW:n kautta helaa ei saa erikseen vaan tulee koko lohko(!).

        Comment


        • #5
          Noniin. Kirjoitetaanpa itsekin tähän nyt kun auto on saatu jälleen liikkeelle. Vaihdettiin uusi jakohihna ja luonnollisesti kiristäjät sekä apuakselin kulunut hihnapyörä uusiin. Uusi hihna pysyy hyvin paikoillaan eikä pyri pois akseleilta (toistaiseksi ajettu noin 700 km.). Väljyyttä ei ollut yhdelläkään akselilla joten hinapyörän kuluminen ja siitä seurannut hihnan ennenaikainen kuluminen jäi vielä mysteeriksi. Koko prosessista kirjoitan messua hieman myöhemmin mutta yksi kysymys on vielä tällähetkellä esillä;

          Kun uusi hihna vaihdettiin, katsottiin VAG-COM:illa pumpun ajoitus. Ajoitus oli aluksi ohjearvojen sisällä mutta hieman jäljessä (Within specs but slightly retarded). Käännettiin pumppua hieman ja saatiin ajoitus siirtymään advanced -puolelle. Nyt kone tuntuu toimivan hyvin mutta pitäisikö ECU:n "oppimat" arvot jotenkin nollata vai osaako se suhtautua fyysisesti muuttuneeseen ennakkoon itsekseen?

          -edit- ajoitus katsottiin vag-com:in TDI-graphilla, eli basic -modessa. Ymmärtääkseni tämä ohittaa ECU:n säädöt ja näyttää fyysisen ajoituksen, joka on käytössä käynnistyksessä ennenkuin ECU vaikuttaa ajoitukseen?

          Comment


          • #6
            Mun pitäis varmaan kanssa mittailla AHUn hihnan leveyttä välillä... Mutta mistä ihmeestä mä tiedän miten leveä sen pitää olla? Vaikka kyllähän selvän kuluman näkee hihnan kyljestä.
            Miltäs kanavalta tuota pumpun ajoitusta saa katsottua?

            Comment


            • #7
              /\ Pumpun ajoitus: Kanava 0 perussäätöön, seuraa kenttää 2 ja 9 (polttoaineen lämpö / ajoitus). Kenttä 2 pitää olla n. 50 kun kenttä 9 on n. 100. Ajoitus muuttuu polttoaineen lämpötilan mukaan. Näin vassilla, vag-comista en tiedä mutta eiköhän ne samat kanavat ole.

              Kuluneen hihnan kyllä huomaa, jos ei muuten niin vertaa kiristinpyörään.

              Comment


              • #8
                Sieltä saa sen käyränkin esiin, josta on helppo katsoa. Ei pitäisi tarvita muuta, jos "kulma" on ylimpien viivojen välissä.

                Hihnan wear limit 22 mm. Koppa on aika hankala, irti lähtee kohtuullisesti, mutta takaisin laitto oikein vaatii miettimistä.

                Comment


                • #9
                  Käytin pumpun säätöön VAG-COM:in TDI -graphia joka on lisäominaisuus VAG-COM:iin, eli vaatii VAG-COM ohjelman toimiakseen.


                  TDI graph

                  Comment


                  • #10
                    VAG-COM löytyy kyllä. Kiitos kaikille, eiköhän näillä taas pärjäile :)

                    Comment


                    • #11
                      Käännettiin pumppua hieman ja saatiin ajoitus siirtymään advanced -puolelle. Nyt kone tuntuu toimivan hyvin mutta pitäisikö ECU:n "oppimat" arvot jotenkin nollata vai osaako se suhtautua fyysisesti muuttuneeseen ennakkoon itsekseen?
                      Käsittääkseni ECU korjaa käynnistyessään ajoituksen välittömästi haluamakseen, eli ei tarvitse sopeuttaa mitään. Ja perusajoitus hyvän käynnistyvyyden vuoksi mieluummin hieman aikaiselle.

                      Comment


                      • #12
                        Eli tsekkasin ton ajoituksen omasta AHUsta kanssa, suoraan Group 000:sta basic settingseillä ja TDI Graphilla.
                        Helkkarin pielessä olis noiden mukaan. Ekassa kokeillussa polttoaineen lämpö oli n. 110 ja ajoitus siinä 28. Toisessä lämpö n. 120, ajoitus edelleen sama. Ja TDI Graph sanoo, että "out of spec (too retarded)".
                        Saako tuota pumppua jotenkin helposti käännettyä, että ajoituksen saisi kohilleen tai advanced puolelle?
                        Toki asiaan voi vaikuttaa evry-mod, mutta ajattelin tänään vielä tsekkaa ajoituksen ilman modia. Lähinnä nyt kiinnostaa käykö tuo ajoituksen säätö helposti, vai pitääkö oikein purkuhommiin alkaa?

                        Comment


                          #13
                          Tässä kolmannella kotimaisella:
                          Adjust the commencement of injection
                          ‒ Remove the upper toothed belt guard, if this has not already been done.
                          ‒ Loosen the injection pump securing bolts by approx. one turn, leaving the easiest bolt to reach till last.
                          ‒ By hand, hold the injection pump under tension in the direction to be adjusted.
                          ‒ Carefully loosen the last securing bolt until the pump can be turned slightly and then retighten the securing bolt.
                          ‒ Check the setting in the function "Basic Setting 04".

                          Comment


                          • #14
                            Oor lait, vai miten se nyt menikään... Ei vaikuta pahalta, ellei se ahtaus tule taas eteen.
                            Sellainen kyssäri tuosta vielä, että meneeks toi säätö yhtään loogisesti? Eli hihnan pyörintäsuuntaa vastaan menis aikaisemmalle ja vice versa?

                            E: Olitkin Elsasta noi ohjeet löytänyt. Siellä oli myös ohjeet mihin suuntaan tulee käännellä, eli meni juurikin niin loogisesti kuin ajattelin.

                            Comment


                            • #15
                              Mutta ei voi säätää käydessä! Pitää jokin ruuvi aina kirististää ja käynnistää jne. Ja muttuu aika herkästi.

                              Comment


                              • #16
                                Juu. Tuli eilen säädettyä. Nyt on ajoitus niin, että TDI Graph:kin innostui, "Timing within spec : dead on!" Jätin sen nyt tuohon vaikka pitempään kun käyttää tyhjäkäyntiä, niin joskus saattaa käydä aikaisella aavistuksen. Viisas olis ennakoinu tietysti ja säätänyt hieman aikaiselle, myöhemmälle se kuitenkin jostain syystä valuu, vai?
                                Noh kuitenkin, ehkä se lähti vähän paremmin käymään tänään kylmänä mutta eihän se ihan niin lähde kuin lämpimänä.
                                Kysynkin taas, että miten teillä dieselit lähtee käymään? Miettiikö se sellaisen sekunnin pitempään kylmänä näillä ilmoilla kuin lämpimänä?

                                Comment

                                Working...
                                X