Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Elikkäs audi 2,5 tdi AKN vm99/2000 ei ota kierroksia yli 3000 r/min:n ,aluksi luulin ahtopainojen ja turbon vikaa sekä limp modea. Paikallaan pelaa paremmin ,mut vedossa heti katoaa tehot,tästä syytin jo VNT ahdinta ja vaihdoin N75 ja MAP anturin ,ei muutosta.
Nyt VCDS käytössä ,vikakoodi 00550 Start of injection Regulation, 17-10 Control difference -intermittent.
Elikkäs onko VP44 pumppu sökönä ? Kellään kokemuksia ? Pumpun määränsäädin oireilee ? Onko monesti pumpun kulma-anturi mennyt ? Nyt tuntuu et VCDS:n mukaan ei pumppu ajoita oikein.
Tyhjäkäynti ok. Mut heti kaasuttaessa ,loppuu kierrokset ,vaihtelevasti...
Ilmeisesti täytyy vaan "haalata" pumppu :D
Jos haluat jatkoaikaa, tee forte-käsittely ja käytä jatkossa Teboilin dieseliä. Näillä konsteilla mä ajoin 3,5 vuotta ja 100 000 km, sitten pumppu hajosi aivoistaan ja meni vaihtoon. Nesteen nafta on pahinta jumittamaan tuota ennakkomäntää.
Rouva jäi hetki sitten A6:llaan (AKE, vm. 2000, 280tkm.) tien päälle hiukan ennen Kirkkonummea. - Kiitokset avuliaalle Audi-kuskille, joka auttoi rouvaa työntämään kikottimen ajokaistalta penkereelle.
Ongelman kuvaus: Rouva oli meinannut nousta väärästä rampista ylös ja nostanut kaasun ylös. Havaittuaan ettei Porkkalanniemen ramppi ollutkaan oikea, oli hän kiihdyttänyt kohti seuraavaa ramppia, mutta tuolloin autosta oli kadonnut tehot jä se oli hyytynyt kaistalle. - Ilmeisesti tyhjäkäynti kuitenkin oli vielä tuolloin pelissä.
Sitten rouva hälytti minut paikalle ja raato hinattiin pari kilometriä paikallisen Teboilin pihaan, jossa lukaisin moottorin vikakoodit. Samalla vilkaisin pikaisesti jakohihnan ja ruiskupumpun hihnojen olevan ainakin paikoillaan.
Ainoa vikakoodi oli 00550 - Start of Injection Regulation 17-00 - Control difference.
Käynnistämistä kokeillessa moottori hiukan yrittää, mutta ei jaksa jäädä käymään. Myöhemmin kotona testattuna ei jaksa enää sytyttää kuin satunnaisesti.
Yllä olevissa viesteissä viitataan ennakonsäätömännän jumiutumiseen. - Minusta kuulostaisi, että rouvan A6:n oireet sopisivat kyseiseen ongelmaan?
Mikä olisi helpoin tapa lähteä hakemaan varmistusta ennakonsäätömäntäongelmaan, ja mitä muita tarkastuksia kannattaisi tehdä tässä vaiheessa?
Edit: Kotona luin kaikki vikakoodit ja sekä vaihdelaatikolta, että ABS:ltä löytyi Load signal -vikakoodit.
Nollauksen ja epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen koodit eivät palanneet.
Attached Files
Viimeksi muokannut kvande; 16.4.2018, 06:34.
Perustelu: Lisätty tieto vaihteiston ja ABS:n Load signaleista.
Itse itselleni vastaten: Kun palaan työreissulta kotiin ja pääsen tekemään tarkistuksia, on työlista seuraava:
1) Tarkista polttoainelinja tankilta, ettei renkaanvaihdon yhteydessä (n. 15km ennen hyytymistä) tullut nosturilla vahingoitettua linjoja
2) Vaihda polttoainesuodatin konehuoneesta
3) Tarkista polttoaineen paluulinja (paineilmalla)
4) Tarkista polttoaineen virtaus suodattimelle ja ilmaa polttoainejärjestelmä
5) Tee koestarttaus
6) Jos ongelmat poistuu, hyvä
7) Jos ongelma ei poistunut, tarkista pumpun karkea ajoitus ja käyttöhihnan kunto
8) Jos hihna ja ajoitus ok, hanki korvaava pumppu
Kysymyksiä:
Autossa on paikoillaan pumppu, jonka ohjausboksin koodi on:
- 1 277 022 037 01132 970170Z
Voiko tuon korvata pumpulla, jonka ohjausboksin numero on:
- 0 281 010 888 994129 301239 (Edit: Vertaa edellisen AFB-moottorisen A6:ni koodiin 0 281 010 888 02044 683067A)
Korvaavan pumpun rungossa on koodi 0470506016, eli sen puolesta tuon pitäisi sopia AKE:een.
Pumpun vaihtoon lienee tarvitaan mittariston PIN 2909.
Attached Files
Viimeksi muokannut kvande; 18.4.2018, 08:53.
Perustelu: Lisätty vertailu AFB-moottorin ruiskupumpun ohjainlaitteen koodiin)
Tänään tarkastin polttoainelinjan kunnon auton alta: Siellä ei ollut moitittavaa. Lisäksi vilkuilin vielä pumpulle menevän läpinäkyvän syöttöputken ilmakuplien varalta, mutta sekin oli täynnä polttoainetta.
Hihnoissa näytti olevan kaikki hampaat tallella eikä ylimääräistä löysyyttä ollut havaittavissa.
Startatessa auto ei yrittänykään sytyttää, joten kaipa sitä joutuu ruiskupumpun vaihtoon.
Kysymys: Autossa oleva ruiskupumpun ohjauslaitteen koodi on 1 277 022 037, joten olisiko mahdollista että pumppu on jo kertaalleen vaihdettu? - Mielestäni tuon ikäisen AKE:n ohjainlaitteen koodin pitäisi olla edellisessä viestissäni mainittu 0 281 010 888, mutta olenko nyt hakoteillä?
Noita boxeja voi myös korjata tietyissä tapauksissa. Itsellä ajettu jo yli 100tkm korjattuna ja hyvin toimii. Eikä ole kovin kallista. VP44 PSG5 ruiskutuspumpun ohjausyksikön korjaus haulla googlesta löytyy...
Tässä tapauksessa epäilen ruiskupumpun mekaanista vikaa: Olisiko mahdollista, että ennakonsäätömäntä on täysin jumissa tai ennakon kääntölevy haljennut. - Siksi pistin korvaavan pumpun suosiolla tilaukseen.
Ilmoittelen ketjuun, kunhan saan pumpun vaihdettua ja avattua vanhaa.
Korjautin omaani (AKE) pumpun ohjainlaitteen ja tuli silloin ihmeteltyä noita ohjainlaitteiden numeroita. Lähetin korjaukseen kaksi samalla numerolla olevaa ohjainlaitetta. Sain takaisin vastauksen, jossa kerrottiin siinä vara ohjaimessa olevan eri ohjelma sisällä. Korjattu ohjain kyllä toimi, mutta ongelman laajuus paljastui sitten myös jumittavaan ennakonsäätimeen. Joten tilasin tehdaskorjatun pumpun, tietty samalla numerolla kuin vanha. Tuossa uudessa pumpussa oli taas eri numero ohjainlaitteessa kuin originaalissa.
Näistä kokemuksista annoin itselleni ymmärtää, että ilmeisesti ohjainlaitteen sisältävä ohjelma merkkaa, ei välttämättä ohjainlaitteen numero. Mahtaa tulla Boschilta tämä ohjainlaite (jossa mukana ennakonsäädin ja määränsäädin) blankkona ja siihen ajetaan sopiva ohjelmisto kyseistä pumppua varten. Tämä siis omaa mietintää, korjatkaa jos olen aivan väärässä.
siihen ajetaan sopiva ohjelmisto kyseistä pumppua varten
Näinhän se juuri on. Ohjainlaitteessa on aina Boschin numeron lisäksi "vw"-numero joka kertoo lähinnä softan sisällön. Samalla Bosch-numerolla olevia ohjaimia on monella eri ohjelmalla aina fordia ja cumminsia myöten ja vielä lisäksi pumppumekaniikka saattaa muuttua VP37->44:ään.
Lainaan ketjua ja kysyn syöttöpumppujen vaihtokelpoisuudesta:
Autossa oli alunperin pumppu 0470506016. Ohjainlaitteen numero oli 1277022037. Pystyykö tätä korvaamaan pumpulla 0986444027, jossa ohjainlaite 0281012889?
Kuten edellä mainittu, raudan numero ei kerro mitä siellä on sisällä. Laita vag-numeroita niin tutkitaan. Toisesta ketjusta voisi päätellä että vcds on käytössä.
Edit. Nyt näin kuvat, LX loppuinen pumppu taitaa sisältää ajoneston jota vanhassa ei ole. Tuskin vaihtokelpoinen.
Jostain vanhasta ketjusta olin ymmärtävinäni, että ajonestollinen pumppu olisi ollut mahdollista sovittaa IMMO 2 järjestelmään, mutta saatan toki muistaa väärinkin.
Lähinnä tällä hetkellä kuitenkin arveluttaa nuo ohjainlaitteen vikakoodit:
01318 - Control Module for Injection Pump (J399) 37-00 - Faulty
01318 - Control Module for Injection Pump (J399) 49-00 - No Communications
Eli voivatko nuo johtua jostain liittimien pinnijärjestyksestä tai ohjelmallisesta yhteensopimattomuudesta, vai käräytinkö pumpun aivot käynnistysyrityksen aikana?
Entä olisiko mahdollista vaihtaa pumpun aivot vanhasta pumpusta uuteen?
Vikakoodit viittaa rikkinäisiin tai yhteensopimattomiin aivoihin. Ei ne aivot kärähdä käynnistysyrityksen aikana. Lämpö, lämpötilamuutokset ja aika rikkoo ne aivot. Yleisenä vinkkinä kaikille syöttöpumppujen kanssa painiville, Euroopasta saa ostaa tehdaskunnostettuja pumppuja alkaen 600€ hintaan ja pelkät uudet aivot noin maksavat noin 200€.
Foorumillakin usein tullut esille että juuri noin se ohjainlaitteen tyristori palaa, pumpussa ei ole polttoainetta joka jäähdyttäisi ja piiiitkä startti ja se on siinä. Esimerkiksi suodattimen vaihdon yhteydessä.
Hihnat oli paikoillaan ja tiukalla, mutta pieni epäilys kummittelee mielessä: Tarmostaatinvaihdon yhteydessä hihnakoteloon on saattanut tippua yksi moottorin suojakopan kumitutti ja se on saattanut pyörähtää hihnan kanssa hihnapyörän ympäri. - Olisiko se aiheuttanut motorsporttia...
Ekoissa kahdessa kuvassa kumpaisenkin kannen takaosista löytyvät nokkien lukitusurat, jotka yleensä jakohihnaa vaihtaessa lukitaan tuohon ulkokoolin hahloihin. Ekassa kuvassa kohdakkain, toisella puolella ei urat enää satukaan kohdalleen, kun jakohihnan välissä luultavasti pyörähtänyt joku kappale ja nokkien jako Bank1 vs. Bank2 hypännyt.
Kahdessa seuraavassa kuvassa tilanne venttiilikoppien alla ja hajonneita/ paikoiltaan pomppineita keinuvipuja.
Paska mäihä todellakin, otan osaa koneen puolesta Kari :(
Comment