Olisko sitten ilmaus tehtävä uudestaan (?)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F 3.0 TDI termostaatin vaihto?
Collapse
X
-
Tässä nyt pari iltaa nettikeskusteluja lueskellut aiheesta ja melko yleinen ongelma tuntuu olevan, ratkaisua ei keskusteluissa vaan yllättäen ole… ilmaa epäillään syyksi usein ja se vaikuttaakin kyllä loogiselta, kunnon ilmausohjetta kysellään mutta sellaista ei löydy. Itse latasin Erwinistä tehtaan ohjeen ja sillä ilmannut useampaan kertaan (kahdesti nyt egr kennon blokkaaminen jälkeen) mutta jostain syystä ilmaa on taas kennolla. Vuotoja ei enää ole, en keksi mistä ilma kennolle pääsee
Comment
-
Tuolla on ilmattu useampi auto eikä ole tarvinneet jälkihoitoa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/8040...BoCWPQQAvD_BwE
Comment
-
Itselläni aivan täysin samat oireet kuin Tamariinilla, autona Q7 BUG koneella. On egr poistettu ja sen coolerissa dummy laippa. Termari ja vesipumppu vaihdettu syksyllä. V laaksoon vuodellut nestettä ja sinne vaihdettu tiivisteet sekä kansien välissä kulkeva pikkuletku. Viimeisimpänä vaihdettu sisälämppärin kenno. Ei vaikutusta. Ja on ilmattu useampaan otteeseen edellä mainitulla alipainetäyttölaitteella. Hyviä vinkkejä kaivataan siis täälläkin...
Comment
-
Aika huonosti tuo oma A6 C6 ilmaantui alipaineella, joten piti kokeilla jotain muuta. Kirjoitampa tuohon alle kuinka itse toimin..
..ja kokeilut sitten omalla vastuulla. ?
1. täytetään paisuntasäiliö ylärajaan
2. ajetaan/käytetään moottori normaaliin käyntilämpötilaan
3. Lämmityslaite täysille
4. annetaan koneelle kierroksia (lappu lattiaan) ja pidetään n. 5sek
5. annetaan käydä hetki hitaammilla kierroksilla ja toistetaan edellinen kohta 2-3 kertaa
6. tarkistetaan jäähdytinnesteen määrä ja lisätään tarvittaessa. Jos nestettä tarvitsee lisätä (eli ilmaa tulee kierrosta pois) toistetaan kohdat 4-6
7. Jos vieläkin tuntuu että järjestelmässä on ilmaa, niin ajetaan pitkähkö lenkki n.50km pitäen kierrokset n.3000 yläpuolella ja tehdään välillä täyskaasukiihdytyksiä
8. täytetään paisuntasäiliö ylärajaan
9. Jos ei toiminut niin kysy joltain viisaammalta tai harkitaan ilmajäähdytteisen auton ostoa! ?
Comment
-
Kerran 4F/C6 3.0TDI eberin asennuksen jälkeen tuskailin myös ilmauksen kanssa. Ei auttanut alipaine, kehäralli, paisarin tai koko keulan nostaminen korkeammalle tms.
Ainakin 4F/C6 sisäkennolle menevää nestettä säädellään vesikaukalossa olevalla magneettiventtiilillä ja olikohan sen ohjauskin jotenkin pulssittamalla? Sisäkennon tuloletku haarautuu ennen tuota venttiiliä konen takana ja vaihdelaatikon yläpuolella/sivulla on takaiskuventiili, eli kun magneettiventtiili on kiinni, niin neste jatkaa takaiskun kautta moottorin kiertoon.
Itse sain sisäkennon ilmattua kunnolla vasta kun laitoin letkupihdit ennen tuota takaiskua ja kävin heittämässä lenkin vähän korkeammilla kierroksilla, lämmönsäädön ollessa kokoajan HI. Tämä siis käytännössä pakotti nesteen kiertämään sisäkennon kautta, koska jos siellä on joku isompi ilmatasku tai jos tuo takaisku mahdollisesti vuotaisi, niin kierto pääsee karkaamaan sen kautta kennon ohi.
Comment
-
Oman käsityksen mukaan varsinaista lämmönsäätöhanaa ei ole vaan kennolle virtaa aina täyskuuma vesi jos "vesiventtiili" sen sallii eli on auki kennon suuntaan. Hytin lämpö säädellään sitten puhallinkotelon läppää kääntelemällä ja ohjaamalla ilma joko kennon läpi tai ohi siitä. En ole varma onko kyseistä vesiventtiiliä ellei ole tehtaan webastoa asennettuna mutta sen kanssa ainakin on -09 laitteessa. Onko omassasi 4-alue ilmastointi? Tuleeko takayksiköltä lämmintä jos on? Omassani ei tule lämpöä myöskään sieltä muuta kuin kovilla moottorin kierroksilla joka sekin viittaisi että järjestelmässä on edelleen ilmaa. Asiaa ei ole nyt päässyt tutkimaan kun kovimmilla pakkasilla alkuviikosta mykistyi etupuhallin kokonaan ja auto seisoo taas tallissa odottamassa osatoimitusta...
Comment
-
Takapenkkiläisille ei ole omia lämmönsäätimiä eli vain 2 alue ilmastointi. Se vesiventtiilin paikka juuri kiinnostaa, jossain webaston huudeilla vai? Uuden jo ostin Autodocilta mut se et mistä sen löydän niin on vielä hakusessa. Äkkikatsomalla veban nurkalta en löytänyt mutta pitänee tutkailla varmaan enempi. Sieltä kuskin sisälokarin sisältä kuuluu välillä myös pärisevä ääni ja veba ei oo ollut viikkoon päällä eli se ei voi olla äänen lähde... Eilisellä ajelulla tein kokeen että pyöräytin lämmöt täysin kylmälle hetkeksi aikaa ja sen jälkeen taas täysin kuumalle. Sisälle puhaltavan ilman lämmössä ei mitään vaikutusta mutta auton lämpömittari sekosi kyllä ja kiipesi lähes tappikuumalle. Hetken perästä kyllä laski takasin "normaaliin" mutta aika hyvin pelästytti. Ton tempun diagnosoimalla olen sen vesiventtiilivian kannalla nyt omassani, tai ainakin seuraava mitä lähden tutkimaan kun sen vaan jostain saa kaivettua esille. Maahantuojan tietokanta (Audicenter) ei osannut sanoa et missä on...
Comment
-
Q7:ssa vasemman sisälokasuojan alla näyttäisi olevan pumppu ja venttiili, riippuen varusteista. Jos noista "kuvista" olis jotain apua.
- 1 like
Comment
-
Q7 puhallinmoottori saapui ja pääsi jatkamaan lämpöongelman tutkimista, puhallin on nyt vaihdettu ja jäähdytysjärjestelmä ilmattu pitkän kaavan mukaan soveltaen Erwinin ohjeita. Toisinsanoen tehty moneen kertaan, eri suuntaan kaltevilla alustoilla ja melko suurilla moottorin kierroksilla. Tällä hetkellä lämpöä tulee sekä etu että takayksiköistä ihan normaalin tuntuisesti ja koneen lämmöt ok eikä mikään paikka lorise missään vaiheessa. Mutta eipä nyt ole pakkastakaan kyllä kuin nimeksi. Aika näyttää onnistuiko ilmaus vai jatketaanko asian tutkimista viikon-parin päästä..
Comment
-
Ei auttanut yllämainitut, samat ongelmat jatkuu. Tänään lakkasi tulemasta taas lämpöä hyttiin ja samat oireet muutenkin kuin aiemmin. Lämmönsäätimet täysille, webasto päälle ja pari pykälää pienemmällä vaihteella ajoa parikymmentä kilometriä ja järjestelmä taas ilmattu ja toimii ihan täysin. Alkaa usko loppua tämän kanssa, vuotoja ei enää ole eikä neste katoa. mistä ilma tulee järjestelmään?
Comment
-
Ei vaikuta yhtään mitään tulpattu egr cooleri tähän. Nesteen kun ei kuuluisi kulkea kuin kennon toisella puolella tehtaan jäljiltä. Tässä vuosi kaasupuolelle ja se on nyt estetty. Egr ei toimi kuten suunniteltu, jäähdytyskierto on täsmälleen kuten tehtaalta.
Comment
-
Lämpöongelmat yllättäen jatkuu ja loman kunniaksi aloin purkamaan komponentti komponentilta jäähdytysjärjestelmän osia tassuun. Ainoa minkä löysin selkeästi vialliseksi oli paisarin korkki josta puuttui O-rengas kokonaan... Liekö edellinen omistaja kompensoinut vuotavaa EGR-cooleria poistamalla paineen järjestelmästä? Ja vähentänyt näin nesteen hävikkiä? Vai peitellyt vuotavaa kannentiivistettä... No nyt siellä on O-rengas paikallaan, seurataan taas tilannetta..
Comment
-
Välillä on ikävä olla oikeassa... paisarin korkin korjauksen jälkeen nestettä taas hukkuu, ei kuitenkaan ulkoisesti. Hetken seistyään ajoon lähtiessä pölläyttää harmaan pilven ja täristää hetken tyhjäkäynnillä. Eli ihan klassinen tapaus, tulee kalliimpi vika autoon niin laitetaan vahinko kiertoon ja siirretään seuraavan ongelmaksi... Terkut vaan Pohjois-Savolaiselle ex-omistajalle joka Kamuxin riviin q7:n veit jos tällä foorumilla vaikutat! Oobee kannattaa katsoa olisko samaa vikaa autossasi
- 1 like
Comment
-
Ettei olis lotossa 7oikein ja kansi halki:
https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...et-savut/page3
Eikös tuon tiiviste/kansivian voisi vielä varmistaa testerillä paisarista?Viimeksi muokannut vV8m5; 8.3.2022, 10:54.
Comment
-
Voi varmistaa ja tarkoitus onkin se tehdä, toki voi olla kansikin halki tästä mutta ikuinen optimisti sisällä toivoo vielä tiivistevikaa. Toki sama optimisti on korjannut jo tusinan verran pikkuvikoja saman toiveen kanssa mutta lopulta se aina tuntuu olevan se pahin ja hankalin vaihtoehto... nyt ei vaan jouda auto seisomaan, otin korkista O-renkaan pois uudelleen ja ajellaan noin siihen asti nestettä lisäillen kunnes kone kilkkaa lopullisesti tai on aikaa vaihtaa pahvit...
Comment
-
Paisarin paineistamallahan saa testailtua vuotoja/kansivikoja kyllä, ja hehkutulpanreijistä katselee/kuuntelee missä pulputtaa. Jos ei vuoda sylinteriin niin sitten kannattaa tutkia imu- ja pakokanavat venttiilinohjurien vierestä. Omani ponnistelin 1bar paineilla ja kivasti pulputti imukanavassa ?
Comment
-
No, omasta autosta sen verran että paineistettu on, sekä yli että alipaineella ja paine pysyy mittarin mukaan ihan siinä missä onkin. Ja on ollut ihan tunninkin eikä ole muuttunut mihinkään. Toki kylmällä koneella se kokeiltu että kuumalla varmasti halkeamat aukeaa ja paineet ehkä karkailee. Kuitenkin oman autoni kanssa olen siihen lopputulemaan tullut että motti on otettava irti ja auki. Ei siinä muu auta. Auton kun kylmästä käynnistää niin alkaa tekemään heti painetta paisuntasäiliöön. Saa nähdä mitä löytyy mutta vahva veikkaus pahvin suuntaan on. Halkeamat ei noin nopeasti ehdi aukeamaan...
Comment
-
Comment