Minkälainen homma on termostaatin vaihto? Paljonko korjaamot ottavat vaihdosta, ohjeaika ja kulut?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F 3.0 TDI termostaatin vaihto?
Collapse
X
-
Kesällä vaihdettiin kun "sattui " muuta keularemppaa samaan. Osat ei ollut kovin kalliita, suuruusluokkaa 300 eur. Purkuhommia tulee jonkun verran, että pystyy tekemään. Jos on aikaa tehdä niin jäähän siitä aika hyvä tuntikorvaus. Menee normityökaluilla, sorkkarauta voi olla tarpeen. Ja kunnolliset ohjeet, jotka löytyy Erwin:stä.
Comment
-
Taitaa ainakin -04/05 bmk-koneiseen onnistua kun ottaa pohjamuovin pois, apulaitehihnan löysälle ja jonkun venttiilin jossa 2 letkua ja sähköjohto edestä pois. Uus termari, uus "normaali" klemmari ylävesiletkuun, uutta nestettä, lehmän hermot ja gynekologin kädet tarvitaan...
Comment
-
Lämmöt ei nousseet Q7:ssa (3.0TDI CASA) kuin 50-60 asteen kieppeille oman mittarinsa mukaan ja samaa näytti diagnostiikka. Epäily tietty eka termariin ja se vaihtoon.
Selkeä ja suoraviivainen homma, tai niin ainakin luulis. Vanha pois ja uusi tilalle ja nestettä säiliöön.
Vaan ei lämpiä vieläkään yhtään sen enemmin, lisäksi sain ominaisuutena autoon ”lorinan” joka alkaa kun auton sammuttaa. Kuulostaa siltä kuin kiertovesipumppu välillä pumppaisi nestettä ja välillä ilmaa… autossa 4-alueilmastointi ja ilmeisesti glykolille parikin (?) sähköistä kiertovesipumppua? Toinen termarin yläpuolella ja toinen jossain kuskin jalkatilan tienoilla? Lorina kuuluu jostain jalkatilan tienoilta.
Parikin kysymystä tähän liittyen. Eikö nämä oikeasti lämpeä tuon paremmin? Miten käy talvella? Näin italoihin tottuneelle erittäin kummallinen tilanne… luulisi tuohon noin kympin keskikulutukseen lämpöäkin mahtuvan. Lämpöanturinkin vaihdoin ajatuksena josko mittari näyttäisi väärin, ei ollut siitäkään kyse.
Toinen kysymys, miten järjestelmä tulisi ilmata? Ei tunnu poistuvan itsellään ilma, kolmisen tuhatta tuolla nyt työnnetty menemään termarin vaihdon jälkeen.. nestepinta ei vajene mutta lorinasta päätellen ilmaa on. Mielestäni ei ennen ole lorissut tuolla tapaa.
Comment
-
Onko tähän koskaan vaihdettu vesipumppua? Ja onko egr vielä toiminnassa?
Jonkinlaisella paisarinkorkin tilalle liitettävällä alipainelaitteella sen saisi parhaiten ilmattua, mutta kyllä sen pitäisi ajan myötä ilmaantua itsekseenkin. Kokeile nostaa paisari mahdollisimman ylös ja korkki irti.
Comment
-
Vesipumppua ei ole vaihdettu, tai jos on niin en tiedä milloin. Mitään merkintöjä aiheesta ei ole.
EGR on poistettu toiminnasta mutta vasta viime viikolla ja ei vaikuttanut lämpöihin/lämpenemiseen ainakaan huomattavasti. Ongelma oli olemassa jo ennen EGR poistoa. Pitää kokeilla tuota paisarin nostoa josko saisi ilmat ajettua ulos järjestelmästä,
Ehdin jo pelätä hetken kannentiivisteen puolestakin kun sattui epäonnistunut dpf -polttokin samaan sarjaan lämpenemisongelman ja lorinan kanssa, antoi melko miehekkään harmaan pilven auton ympärille liikennevaloissa...
Comment
-
Tai sitten alkuperäinen vesipumppu paskana eikä jaksa enää kierrättää nestettä.
Tuossa bilteman tarjoama jäähd.järjestelmän täyttö-/ilmauslaite:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...iABEgKAffD_BwE
Comment
-
Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla tuollaista ilmausta. Mikä on EGR termostaatti ja mistä sellainen löytyy?
Eikö moottorin lämmöt päinvastoin meinaisi nousta liikaa ellei neste kiertäisi kunnolla (tuon vesipumpun takia)? Lämmöt nousee todella heikosti, ongelma tehostunut kun kelit viilentyneet ja aamulla ollaan hädin tuskin plussan puolella. 30km ajon jälkeen lämmöt näkyy juuri ja juuri mittarissa eli mennään n. 50 asteen moottorinlämmöillä. Vielä autossa tarkenee mutta kauhulla odotan talvea.
Comment
-
Egr:n nestekiertoisessa jäähdyttimessä on oma termostaatti, joka voi vikaantuessaan jumia auki eikä lämmöt pysy.
Tuossa vähän tuoreemmasta koneesta vastaavaa lämpeämisongelmaa, joka korjaantui egr-termarin vaihdolla:
https://www.clubtouareg.com/threads/...arm-up.284557/
Rys...venäläisen video egr-termarin vaihdosta:
https://youtu.be/JwKqhUFFCKc
Minkä merkkisen päätermarin vaihdoit? Halvemmat (esim Motonetin) tarviketermarit jaksaa joskus toimia yhden lämpenemiskerran ja sen jälkeen vuotavat läpi.
Comment
-
En muista merkkiä, paikallinen varaosaputka tuon tilasi ja reilu 60e maksoi termari. Ei ole lämmennyt yhtään lammityskertaa todennäköisesti kunnolla mutta samaan aikaan oli moottorin lämpötunnistin rikki niin ei tuosta päässyt jyvälle ennen kuin mittari näytti n. 80 asteen moottorilämpöjä jo lähtiessä vaikka auto seissyt koko yön. Ei myöskään hehkuttanut enää eikä tietenkään käynnistynytkään kovin herkästi..
Tuon linkin Touaregin oireet natsaavat omaan niin hyvin että laitoin EGR termarin tilaukseen, katsotaan auttaisiko tuo.
Comment
-
SS396 suuri kiitos vinkistä, EGR termostaattihan se oli kuin olikin rikki. Sen vaihdoin ja samalla tiivisteet öljynsuodatinpönttöön kun se piti purkaa tieltä pois että pääsi termariin käsiksi. Vanha termari oli purkaantunut ihan osiksi, eli kun se oli kädessä niin ei ollut epäselvyyttä onko se rikki vai ei.. Uusi osa oli eri mallinen, liekö tuotekehitystä tapahtunut.
Nyt nousee lämmöt yhdeksäänkymppiin hyvin nopeasti ja kabiinikin lämpiää ihan eri tahtii kuin aiemmin.
EGR termarin o-rengastiiviste oli melko järkyn hintainen, 38e alkuperäisosana... Itse termari 57e
Comment
-
Mitähän nyt taas tapahtuu… Lämmöt pysyneet 90 viivassa hyvin, eiliseen asti.. Eilen reissussa alkoi veivaamaan 70 ja 90 välillä ja senverran vauhdilla että jostain pääsi anturille välillä viileämpää ja välillä lämpimämpää vettä. Ihan kuin joku venttiili olisi auennut satunnaisesti vähän liikaa tai jotain.. termarit molemmat vaihdettu, samoin lämpöanturit. Mikä muu komponentti voi tuon vielä tehdä? Nyt ”kylmien” aikaan on myös alkanut hävitä nestettä mutta ulos tulevaa vuotoa en ole havainnut, kerran pari litraa lisäsin kun hälytti alhaisesta tasosta.. öljyn sekaan nesteet ei sentään onneksi mene.
Comment
-
Vähän viittaisi egr-jäähdyttimen sisäiseen vuotoon. Jäähdyttimelle menevät letkut yhdistämällä pystyis testaamaan että loppuuko nesteen häviäminen.
E. Näköjään sen egr-jäähdytinpaketin saisi disabloituakin
https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-cooler-deleteViimeksi muokannut vV8m5; 17.10.2021, 22:46.
Comment
-
Eli käytännössä jos tekisi tuon osan numero 16 muotoisen "sokean" laipan väliin niin asian saisi sillä ainakin testattua? tuo 12 numeron kenno toki täyttyisi ensin ja sitten pitäisi nesteen hukkumisen loppua... EGR on tässäkin ohjelmoitu jo "kiinni" niin ei pitäisi haitata toimintaakaan tuon laipan.
Comment
-
Mulla lämpenee aamulla n. 12-13km matkalla täyteen lämpöön.
En aivan kilometrin tarkkuudella ole tarkkaillut, joten voi heittää tuosta +-1-2km.
Työmatka 17km ja varsin lämmintä on perillä.
Ajonopeudet alussa 50/60, sitten 2.5km jälkeen 1.5km 80, loppumatka 100km/h.
En tiedä, ei taida olla EGR:ää tulppailtu tai muutakaan erikoista tehty... vielä.
Kauheasti ei nopeuta tuo lokilämmitin, mikä tuossa on.
TT-Thermo 1kW tosin tilattu, joten katsotaan sitten kun sen saa kiinni.
Comment
-
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viestiMitähän nyt taas tapahtuu… Lämmöt pysyneet 90 viivassa hyvin, eiliseen asti.. Eilen reissussa alkoi veivaamaan 70 ja 90 välillä ja senverran vauhdilla että jostain pääsi anturille välillä viileämpää ja välillä lämpimämpää vettä. Ihan kuin joku venttiili olisi auennut satunnaisesti vähän liikaa tai jotain.. termarit molemmat vaihdettu, samoin lämpöanturit. Mikä muu komponentti voi tuon vielä tehdä? Nyt ”kylmien” aikaan on myös alkanut hävitä nestettä mutta ulos tulevaa vuotoa en ole havainnut, kerran pari litraa lisäsin kun hälytti alhaisesta tasosta.. öljyn sekaan nesteet ei sentään onneksi mene.
Mikähän vaiva voisi olla kyseessä? oireet:
- Koneen lämmöt aivan tasaiset 90 astetta
- Hyttiin ei lämpöä tule välillä, tuntuu ettei ollenkaan AUTO asetuksella
- lämmöt maksimille kun kääntää niin saattaa tulla satunnaisesti lämpöä koppiin, tulee "aaltoilemalla" eli välillä täysin kylmää, välillä polttavan kuumaa.
- Kun ajaa pienemmällä vaihteella siten että kierrokset yli 2500 (empiirisesti tutkittu) lämpöä riittää koko ajan
Käykö tuo sähköinen kiertovesipumppu missä tilanteissa? Jos se olisi viallinen niin voisiko oireilla noin? Eli kovemmilla kierroksilla moottorin vesipumppu takaisi riittävän kierron?
Alkuun epäilin vesiventtiilin olevan rikki mutta tuskin on se kun auton kierrokset vaikuttaa lämmön tulemiseen... vaihdan kuitenkin varulta.
Comment
-
Luulen että olet oikeassa, taidan purkaa nyt ensin tuon EGR coolerin esiin ja tulpata sen. Se on suurin epäilty tuolle vuodolle kun hetki käynnistyksen jälkeen tulee harmaa pilvi mikä häviää sitten yhtä äkkiä kun syntyykin...
Comment
-
Egr cooleri kaivettu esiin ja tulpattu kenno… tein tiivsteen muotoisen sokean laipan ja laitoin nippuun. Samalla tulppasin koko egr:n molemmista päistään, ainakaan tuolta ei glykolit enää karkaa. Melkoinen talkoo, liki 6h meni mokomassa mutta samalla vaihtu sopivasti korkeapainepumpun remmi ja putsaantu huohotin sekä v-laakso kaikesta talmasta. Saa nähdä miten kävi, koeajolenkillä ainakin kehitti normaalin oloisen paineen paisariin kun aiemmin sinne ei ole painetta syntynyt lainkaan. Toki mun tuurilla meni kanspahvi nyt seuraavaksi… Toiveikas olo kuitenkin vielä
Comment
-
Vieläkin näyttäisi siltä että korjaantui taas yksi vika, reilu 500km takana ja vielä pysyy glykolit koneessa ja tulee lämpöä hyttiin. Mutta vikojen määrä kun on tyypillisesti vakio niin kovien pakkasten aikaan kärähti vissiin pari hehkua kun lähtee vajailla pytyillä käymään
Comment
-
No ei näytä enää! Pakkaset kun kipus yli 20 asteen niin taas ei lämpöä hyttiin yhtään normiajossa... Kun ajaa pienemmällä vaihteella yli 2500rpm niin lämpöä tulee normaalin olosesti. Glykolit pysyy koneessa, reilu 1200km takana edellisestä remontista ja silloin säiliön täytin. Alkaa itsellä ideat loppumaan, mitä seuraavaksi vaihtoon? Auto?
Comment
Comment