Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2.5TDI AFB/AKN ei lähde käyntiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 2.5TDI AFB/AKN ei lähde käyntiin

    Ex mosasta AFB poikennut jakohihna hajottaen mm. toisen nokkapyörän. Moottori vaihdettu nyt AKN. Pumppu otettu tuosta ex mosasta. Lukuisten käynnistysyritysten ja erinäisten toimenpiteiden jälkeen auto lähti yllättäen käyntiin ja kävi n. 4 sekunttia ok. sammuen sitten laakista.

    Taulussa paloi ainoan kerran hehkuvalo, silloin, kun se lähti hetkeksi käyntiin, muuten sitä ei ole näkynyt. Aluksi tarjosi 01177 ja 01314 vikakoodia instrumentin puolelta, moottorin puolelle ei tuo testeri jostain syystä päästä/löydä.

    Tuon 01177 koodin antoi pyyhkiä pois, mutta se tuli joka startin jälkeen takaisin. 01314 koodia ei anna pyyhkiä pois.

    Käynnistymisen jälkeen tuota 01177 koodia ei enää ole tullut. Polttoainetta on, ja kirkas polttoaineletku on täynnä ainetta ja suuttimista tulee ainetta kun niitä avaa. Pumppu tuohon oli lähiaikona vaihdettu uuteen (Boch), vuosi sitten +- jotain.

    Mitenkähän tuon nyt saisi käyntiin? Villit veikkauksetkin otetaan vastaan. :)

    #2
    Hehkuja ei suoraruisku tarvitse näillä keleillä.

    AFB/AKN on eri suuttimet, sitä en tiedä vaikuttaako.

    Moottorin ohjaimeen olisi syytä saada yhteys kuntoon.

    Comment


    • #3
      Korjataan sen verran, että koneet on toisinpäin. Alkuperäinen AKN ja vaihdokki AFB. En täysin ymmärrä, tai siis en alkuunkaan, mitä tuo "katkos" tuohon moottorinohjausyksikköön voi tarkoittaa. Auto oli kuitenkin pelannut ihan ok. ennnen tuota hihnavauriota.

      Mielestäni homma liittyy jotenkin tuohon hehkuvaloon. Johtuu se sitten tuosta katkoksesta moottoriohjausyksikköön tai mistälie, mutta, kun hehkuvalo paloi sen ainoan kerran taulussa, auto lähti käyntiin kuten pitääkin.
      Miksi se sitten sammui hetken päästä, siitä ei kyllä ole mitään käryä.

      Eikös ajonesto vaikuta pumppuun? Ajonestovalo palaa taulussa hetken ja sammuu sit, kuten kaiketi kuuluukin. Eihän tuo ruiskisi noista suutinputkista ainetta, jos ajonesto olisi päällä?

      Comment


        #4
        Tuossa tapauksessa ainakin vaihtaisin suuttimet vanhasta koneesta, eri päästönormin moottori. Ei toki varmaan tähän vikaan vaikuta.

        Tutkimaan sulakkeet ja johdotukset moottorin ohjaimelle. Kuulostaa siltä että heräte puuttuu.

        Comment


        • #5
          No niin. Lähti sitten käyntiin,"syy" jäi kyllä epäselväksi. Kuskin jalkatilasta löytyi yksi palanut 40A sulake. Vastaavan sulakkeen puuttuessa korvasin sen rautalangalla. Ei vaikutusta mihinkään, ei käynnistykseen, eikä testerin näyttämään.

          Alkujaan, kun mottia aloin käynnistämään, ei taulussa palanut mitään häiriövaloja. Jossain vaiheessa siihen jäi palamaan luistonestonvalo. En tuohon enempää kiinnittänyt huomiota, noitahan aina syttyyy, juu.

          Myös vesivalo paloi vähäisen nesteen vuoksi, juu ja herjasihan se huoltoa jo alusta alkaen. Ajattelin, että poistanpa nuo kaikki herjat tuolta. Kuittasin huoltovalon, lisäsin nestettä, kääntelin rattia saadakseni tuon luistonestonvalon pois.

          Kaikki vikavalot poistuikin, sitten vielä yleistä johtojen heiluttelua konehuoneessa. Virrat päälle, hehkuvalo vilkahti, startti ja auto käy. Sammui vielä muutaman kerran ilmavaivojen vuoksi, mutta jäi lopulta käymään.

          Raakaa on käynti kyllä mielestäni, eikä ole kovin kiriherkkä. Pumpun säätö noin korvakuulolla ei auttanut mitään. Käy kuitenkin, tästä on helppo jatkaa. Antoi muuten poistaa nuo vikakoodit ja pääsi moottoriinkin nyt. Ainut 00542 koodi on sielä, jota ei anna poistaa.

          Comment


            #6
            Neulaliikeanturi kutospytyn suuttimessa viallinen tai katkos kaapelissa/ liittimessä. Siksi varmaan käy karkeasti kun pumppu säätää syötöt tuon anturin lähettämien arvoje mukaan.
            http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00542
            http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=304948
            Viimeksi muokannut vV8m5; 26.9.2015, 20:41.

            Comment


            • #7
              Niinpä tietenkin, enpäs tuota itse tajunnut. Tuo ko. suutinhan tuosta hajosi huonon kiinnityksen takia.

              Comment


              • #8
                Auto lähti tänään normisti käyntiin. Kävi jonkun 5min. ja sammui. Mittaristoon syttyi tuo luistonestovalo. Virrat pois ja uudelleen päälle, ko. valo palaa edelleen eikä auto käynnisty. Ratin pyörittelyä, valo häviää ja auto käynnistyy.
                Miten tuo luistonestovalo liitty tuohon käynnistykseen?

                Comment

                Working...
                X