Poistamista en suosittele. Saattavat alkaa syynäämään tarkemmin konttorilla niiden toimintaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 2.0TDI kulutus
Collapse
X
-
autona a4 b7 quattro 2.0tdi bpw
osaisko kukaan sanoa missä vois vikaa olla kun on kulutus korkea vai onko ihan normaalia?
maantiellä satasta kun ajelee niin keskikultus on noin 8l/100km vaikka kuinka pihistelisi.
Mitään muuta vikaa ei autossa tunnu olevan kuin tuo kulutus paitsi pari kertaa on nykäissyt kun ajanut motaria tasakaasulla, mutta sitäkään ei ole nyt vähään aikaan tehnyt.
Viimeviikolla ohjelmoitiin dpf ja egr pois eikä sekään auttanut kun hieman.
voiko imusarjan karsta vaikuttaa? Sitä on pieni kerros (noin puoli milliä) ainakin kaasuläpän päässä.
live dataa kun katsottin kiihdyttäessä niin ahtopaineet korkeimmillaan 1.6bar ja maffi täyskaasulla 1150-1250 Onko nuo ihan normaaleja lukuja?Viimeksi muokannut aitojari; 1.7.2022, 04:18.
Comment
-
Reilun viikon verran ajellut tällä uudella ostoksella (A4 2.0tdi avant quattro s-tronic 2014) pääasiassa sekalaista rauhallista ajoa, 50, 60, 80 ja 100km/h rajoitusalueilla ja ihmetyttää auton keskikulutuksen näyttämä 8,3l/100km kulutus!
Autolla ajettu 164tkm tällä hetkellä ja omaa hyvän huoltohistorian. Vaikka kuinka sumein silmin katsoisin tehtaan lukuja (kaupunki 6,5l/100km) niin tuntuu kovalta kulutukselta oman auton lukema!
Mistä lähteä etsimään syytä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tumppi74 Näytä viestiReilun viikon verran ajellut tällä uudella ostoksella (A4 2.0tdi avant quattro s-tronic 2014) pääasiassa sekalaista rauhallista ajoa, 50, 60, 80 ja 100km/h rajoitusalueilla ja ihmetyttää auton keskikulutuksen näyttämä 8,3l/100km kulutus!
Autolla ajettu 164tkm tällä hetkellä ja omaa hyvän huoltohistorian. Vaikka kuinka sumein silmin katsoisin tehtaan lukuja (kaupunki 6,5l/100km) niin tuntuu kovalta kulutukselta oman auton lukema!
Mistä lähteä etsimään syytä?
Comment
-
Näitä kulutuksia miettiessä täytyy katsoa mitattua kulutusta ja sitäkin useampi tankillinen. Mielellään vielä tankata samalla asemalla, mittarilla ja auto samassa kohdassa. Tässä juurikin korjailin talouden molempien autojen ajotietokoneen kulutus näyttämät. Yeti näytti 13% liian vähän ja ässä 8 % liikaa. Yetissä tuo korjaus sisältää matkamittarin virheen korjauksen. Ajotietokoneen näyttämään kulutukseen ei siis voi yhtään luottaa, mikäli sitä ei ole "kalibroitu".
Comment
-
Renkaiden koolla/leveydellä ja vanteiden painolla on iso merkitys kulutukseen. Jos on "ylikorkeat" renkaat niin matkaa tulee todellisuudessa pidemmästi mitä tietokone laskee....helposti kulutus tuntuu suuremmalle mitä oikeasti on. Liian matalalla renkaalla tietenkin toisin päin. Isot, leveet ja painavat renkaat tietenkin itsessään lisää kulutusta. Mulla A4 8,5 2.0 tdiQ Avant manuaali (190hv) panssarilaiva menee matkassa n. 5L plus miinus pari desiä. Taajamassa vajaa 6...kylmällä kelillä ja kaupungissa enemmän....Viimeksi muokannut Petri R; 6.10.2022, 13:22.
Comment
-
Täällä myös 2011 Q5 2,0tdi tuntuu olevan aika ronkeli löpölle. Käytin jo ohjelmoinnissa ja uusin ilmamassamäärä mittarinkin, niin alle 7 tuolla ei pääse millään. Kaupungissa sitten vielä 8-9,5 litraa vaikka ajelisi "sukkasillaan". Aika hyvä jos tuo saastepäivitys taannoin teki tuon, niin nyt se vasta "päästöystävällinenkin" on :) Vajaan 5000km keskikulutus oli tietty 8.1 L / 100km. Onhan tuo tietty melkoinen möykkykin ulkomuodoltaan. Niin ja kilsoja lasissa 144600km. EGR tulpattu/koodattu OFF ohjelmoinnin yhteydessä.
Tuo ohjelmointi ei kulutukseen vaikuttanut mitenkään, toki "tömyä" tuli kivasti lisää. Kaipa tuo tuon vie?
Comment
-
IMM ja putsari vaihdettu. Katotaan onko mitä vaikutusta tuohon janoisuuteen...
D-asennossa tuntuu tosi tahmaselta meno. S-asentoon kun laittaa ni luonne muuttuu kyllä melkoisesti. Ajotietokoneen mukaan jopa kulutus olis pikkasen pienempi ässällä mitä deellä, tiedä häntä .
Comment
-
Täällä pikku kaupungissa kaupunki ajo on varmaan lähempänä tuota yhdistettyä. Työmatka-ajoa (25km suuntaansa, 20km satasen tietä ja loput 60km/h) ja kaupunkiajoa.
Mökille 50km suuntaansa 80km/h rajoitusta.
Webasto löytyy ja kulutukset mitattu tankatessa, vaikka tuo ajotietokone ei hirveästi heittänytkään.
8.7l/100km ajotietokoneen ilmoittama ja 8.4l/100km oli tankatessa laskettu.
Pyrkiny tankkaamaan vielä aika samalla asemalla ja samalla tavalla, ensimmäiseen naksahdukseen lopetan tankkaamisen.
Comment
-
En ole tankatessa laskenut, vaan auton ilmoittaman mukaan saanut lukemat; matka-ajossa talvella 5,5l/100km ja kuomuperäkärryllä 7,8l/100km.
Autona siis 2.0TDi quattro 2014. Öljynkulutusremontti juuri tehtynä mutta maf-anturi 170tkm käytettynä. Remontti ei vielä ole vaikuttanut aiempiin matkakulutuksiin, myöhemmin siitä lisää.
Comment
-
Nyt muutama tankkaus tullu tehtyä maffin vaihdon jälkeen. Suht samanlaista ajoa ollu kokoajan. Pienin kulutus oli heti ensimmäinen tankkaus, 7.2 l/100km, sit seuraavat 8l/100km, 8.2l/100km ja 8.6l/100km
Aika kovilta tuntuu kyllä kun vertaa 4f 2.7tdi vajaaveto(manuaali). Sillä en kyllä matka-ajossa alle 6.2l/100km päässy vaikka miten olis ajanu.
Kulutukset on mittarilla laskettuja.
Ässällä kuluttaa vähemmän mitä D asennossa
Saa nähä millaisiin lukemiin pääsee kuhan saa kesätassut alle.
Comment
-
Pohjoisenreissu suksiboksikatolla ja auto täynnä, kulutus oli menomatkalla 5,4 ltr/100 km ja takaisin tullessa 5,0 ltr/ 100 km. Takaisin tullessa oli liikennettä niinpaljon ettei päässyt yhtään pientä ylinopeutta pitämään. Matka oli noin 730 km / suunta. Saa nähdä mitä kesärenkailla vie.
Comment
-
Päivitystä oman auton kohdalla, eli auto A4 2.0Tdi quatro avant 2014 S-tronic. Autoon nyt talven aikana tehty öljynkulutusremontti Seinäjoen moottorihiomossa (samalla poistettu egr+softa ja tehty dpf-pesu) eikä kulutuksessa havaittu juurikaan muutosta (öljyä ei toki enään kuluta!).
Syksyllä 2022 kun auton ostin niin alimman kulutuksen 4,9L/100km 245/40/18 kesärenkailla sain kerran matka-ajossa kun vauhtia oli n.70-85km/h, tämä onnistui tosiaan vain kerran vaikka useampikin matka tuli ajettua n.85-90km/h nopeudella kulutuksen ollessa 5,5-6.2L/100km, 100-110km/h kulutus vaihteli 6,9-8,1L/100km.
Talveksi renkaat vaihtuivat 205/55/16 nastarenkaisiin joilla myös kerran pääsin 4,8L/100km kulutukseen n.80-85km/h matkanopeudella. Näillä talvirenkailla kulutus matka-ajossa oli yleensä luokkaa 5,6-7.1L/100km nopeuden vaihdellessa 80-100km/h.
Eilen vaihdoin uudet kesärenkaat alle (225/40/18) niin seurataan miten kulutus muuttuu.
Edellisenä viikonloppuna tuli vedettyä perässä 400km matka hevosenkuljetuskärryä jossa sisällä pari moottoripyörää niin mennessä kulutus oli 12,5L/100km ja paluumatkalla 11,2L/100km.
Comment
-
Jos ei ole kirjoitusvirheitä nykyisten talvi- ja kesärenkaiden koossa ja oikeasti noin alikokoisia renkaita käytetään B8.5 A4:ssa, niin aivan varmasti kulutus muuttuu. Eikä niillä saavutettuja kulutuslukemia ole kovinkaan tarkoituksenmukaista käyttää vertailukohtana vastaaviin autoihin oikeankokoisilla renkailla.
Comment
-
245/40/18 on kyllä ihan oikea koko. Tuo 205/55/16 on kyllä tuolle korille sopivaksi ilmoitettu tosin ehkä hieman alikokoinen, ja pienempi suhteessa 245/40/18 renkaaseen ja näyttää nopeutta -3 verrattuna 18 tuumaseen. Oikeampi koko olisi 205/60/16 tai 225/55/16. Tuo 225/40/18 taas on aika sama kuin tuo 205/55/16. Oikea olisi 225/45/18.
Ei nuo kuitenkaan sitä kulutusta selitä, koska ero on kuitenkin pienehkö. Sillä tosin on isostikkin välilä kuinka pitkiä matkoja kerralla ajaa. Ei nuo kulutukset mahdottomia ole, kun vertaan samaikäiseen ja hyvin samalla tekniikalla olevaan Sharaniin. Siihen vaikuttaa niin moni asia mitä ajotietokone kertoo. Matkan pituus, esilämmittikö auton ennen lähtöä, onko märkä keli, tuuleeko, ajaako jonossa, montako dfp-puhdistusta matkalle mahtuu, nopeudet, ohitukset. Sharanissa vaikuttaa esim semmonenkin, kun sataa vettä ja on pyyhkijät päällä niin jarrujen kuivanapito käy jarruttelemassa tasasin väliajoin. On muuten uusilla jarruilla sitten ärsyttävä toiminto vaikka varmaan ihan turvallisuutta lisääkin.
Comment
-
Huomannu että kaiken eniten vaikuttaa ajetun matkan pituus. Se ensimmäisten kilometrien ja minuuttien iso kylmän koneen kulutus kestää ihan tolkuttoman kauan että koko siivun kulutus painuu alas. Oon ajellu nyt useampia sellaisia 500-600km päiväsiirtymiä, ihan normaalia matkavauhtia ja ne on ainoita kertoja kun saanut ajotietokoneen näyttää alle 5L lukemia. Joku 100km siirtymä on liian lyhyt että ehtisi kompensoimaan sitä jos ensimmäisen 10 minuuttia kuluu tuplasti normaaliin matka-ajoon verrattuna.
Comment
-
2.0 TDI (CGLB) koneen korkea kulutus?
Tuli muutama viikko sitten ostettua Q5 vm. 2012 joka on otsikossa mainitulla koneella. Pari tankillista mennyt noin 9L keskikulutuksella joka on mielestäni hieman paljon. Ajotietokone antaa 6.5-7 väliin kulutusta. Pitkää matka-ajoa ajettu.
Tässä kun rupesin tutkimaan mistä johtuu nii hiukkassuodattimeen kaikki viittaa. Tuli katottua hieman live dataa ja silmiin pisti Particle filter differential pressure arvo. Tyhjäkäynnilla oli ~31 hPa. Kaasua kun antoi nii liki 100 hpa nousi.
MIkä on normaali paine-ero arvo näissä?
Ja ihmettelen miksi tää tuli tähän topicciin..Viimeksi muokannut TomppaV; 10.11.2024, 22:32.
Comment
Comment