Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDi savuttaa, EGR blokattuna ei. Missä vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TDi savuttaa, EGR blokattuna ei. Missä vika?

    Tehdäänpä uusi, kun en ihan vastaavaa löytänyt.

    Tuossa 3.0 TDi (ASB) koneessa on ollut ominaisuutena koko omistusajan melko vahva savutus, kun kaasua polkaisee kunnolla. Näkee ihan peileistä.

    Kokeeksi blokkasin EGR-putken sokealla laipalla ja kas, savutus loppui. Venttiili mielestäni toimii, ainakaan putkessa ei ilma liikkunut puhaltamalla. Kellon letkuun puhaltamalla kuuluu kuitenkin kevyt 'plop', eli jäisikö tuo kuitenkin vähän auki? Alipaineellahan se kaiketi aukeaa. Entä voiko venttiili löystyä niin, että pakopaine työntää sitä auki täydellä kuormalla?

    Imusarjat on myös aika tukossa egr-mönjästä, joka voisi viitata vuotoon.

    Vikakoodeja ei ole, paitsi egr blokattuna antaa tietysti 'incorrect flow' herjan ja sytyttää moottorivalon.

    Ohessa kaavio maf-arvoista ennen/jälkeen egr-yhdysputken putsauksen, jonka mukaan arvot ainakin pienellä kuormalla ovat suunnilleen tontilla.
    Attached Files

  • #2
    Suuttimien arvot luettu? Suutinvuoto vois tehä tuota

    Comment


      #3
      Kanavat 072-077 on luettu, ei ole yksikään merkittävästi miinuksella, useimmat taisi olla jonkun verran plussan puolella. En muista tähän hätään arvoja ulkoa.

      Comment


        #4
        Mulla teki samaa ja vuotava EGR oli syyllinen. Asiaa en sen tarkemmin tutkinut kuin että peltiläpyskä putkeen ja se oli siinä.

        Nyt vuoden jälkeen otin konttorille menoa varten läpyskän putkesta pois että sain valon sammumaan (päästömittauksen hain ensin) ja kas kummaa, eipä savuttanutkaan enää.... Eli näyttäisi että oli vuoden tulpattuna olon jälkeen ehjääntynyt ihan itsestään. Laitoin kuitenkin tulpan takaisin konttorilla käynnin jälkeen, niin säästyypä imusarjat lisäkarstalta myös jatkossa.

        Comment


          #5
          Saman huomasin, läpyskän poiston jälkeen meni pidempi aika ennen kuin alkoi taas uudelleen pölläyttelemään. Luultavasti oli ehtinyt puhaltaa pakoputken puhtaaksi, ja uuden nokikerroksen kerääntyminen otti aikansa.

          Comment


            #6
            Nyt tuli taas vähän tutkittua tätä. Epäilyt kohdistuvat tuohon nyt EGR:n ohjausventtiiliin (N18?). Venttiili naksuu VCDS:n output testillä, mutta kummassakin tilassa ilma kulkee läpi. Puhdistin venttiiliä bräkleenillä, ja jotain mujua sieltä tuli.

            Pari kysymystä:
            1. Kuuluuko tuon virrattomana vuotaa päästää ilmaa läpi, kun vakuumipuolelta imetään (eli siitä karasta, joka ei mene EGR:n kellolle)?
            2. Onko venttiilissä itsessään joku huohotus, joka vapauttaa paineen, kun EGR suljetaan? Vai miten tuo sulkeutuminen tapahtuu?


            Otin login noista MAF-arvoista, ja tuo actual-arvo jää reilusti specified-arvosta jälkeen nimenomaan tilanteissa, joissa EGR pitäisi olla kiinni. Täytyisi vielä ottaa logi EGR umpeen laipattuna, niin voi pudottaa viallisen MAF:n pois epäilyistä.

            Minkälaisia MAF-arvoja näiden kuuluu täyskaasuvedossa antaa?

            Comment


              #7
              Tämä taisi selvitä, N18-venttiilin putsauksen jälkeen ei ole enää pölläytellyt. Ilmeisesti oli tukossa siten, että jätti alipaineen egr:n puolelle.

              Referenssinä vielä mittaustulokset:
              EGR letku tyhjäkäynnillä -0,6 bar (vasen kuva)
              Täysi alipaine, ennen venttiiliä -0,95 bar (oikea kuva)

              Kaasua painaessa tuo EGR-letkun paine putoaa siis nollaan.


              Enää kiinnostaisi tietää, mitä MAF-arvojen kuuluisi täyskaasuvedossa olla vakiolla ASB-koneella?
              Attached Files

              Comment

              Working...
              X