Tehdäänpä uusi, kun en ihan vastaavaa löytänyt.
Tuossa 3.0 TDi (ASB) koneessa on ollut ominaisuutena koko omistusajan melko vahva savutus, kun kaasua polkaisee kunnolla. Näkee ihan peileistä.
Kokeeksi blokkasin EGR-putken sokealla laipalla ja kas, savutus loppui. Venttiili mielestäni toimii, ainakaan putkessa ei ilma liikkunut puhaltamalla. Kellon letkuun puhaltamalla kuuluu kuitenkin kevyt 'plop', eli jäisikö tuo kuitenkin vähän auki? Alipaineellahan se kaiketi aukeaa. Entä voiko venttiili löystyä niin, että pakopaine työntää sitä auki täydellä kuormalla?
Imusarjat on myös aika tukossa egr-mönjästä, joka voisi viitata vuotoon.
Vikakoodeja ei ole, paitsi egr blokattuna antaa tietysti 'incorrect flow' herjan ja sytyttää moottorivalon.
Ohessa kaavio maf-arvoista ennen/jälkeen egr-yhdysputken putsauksen, jonka mukaan arvot ainakin pienellä kuormalla ovat suunnilleen tontilla.
Tuossa 3.0 TDi (ASB) koneessa on ollut ominaisuutena koko omistusajan melko vahva savutus, kun kaasua polkaisee kunnolla. Näkee ihan peileistä.
Kokeeksi blokkasin EGR-putken sokealla laipalla ja kas, savutus loppui. Venttiili mielestäni toimii, ainakaan putkessa ei ilma liikkunut puhaltamalla. Kellon letkuun puhaltamalla kuuluu kuitenkin kevyt 'plop', eli jäisikö tuo kuitenkin vähän auki? Alipaineellahan se kaiketi aukeaa. Entä voiko venttiili löystyä niin, että pakopaine työntää sitä auki täydellä kuormalla?
Imusarjat on myös aika tukossa egr-mönjästä, joka voisi viitata vuotoon.
Vikakoodeja ei ole, paitsi egr blokattuna antaa tietysti 'incorrect flow' herjan ja sytyttää moottorivalon.
Ohessa kaavio maf-arvoista ennen/jälkeen egr-yhdysputken putsauksen, jonka mukaan arvot ainakin pienellä kuormalla ovat suunnilleen tontilla.
Comment