Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDI pakokaasun haju sisällä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 3.0 TDI pakokaasun haju sisällä?

    Tämä on jo kolmas auto joka pukkaa käryt sisään. Mersussa dpf tukkoon->katti halki, josta kaasumyrkytys kabiinissa. Bemarissa egr putken vuoto, sama vaikutus. Nyt tämäkin kottero on alkanut kaasuttamaaan, käry haisee sisällä selvästi jo kun autoon menee. Dpf:n poltto ei vaikuta asiaan, vaan käry tulee konehuoneesta. Onko näissä joku tietty paikka mistä vikaa alkaa hakemaan?

    edit. 3.0 CDYA. Ylhäältä näkyvillä olevat laipat tarkastin, kaikki puhtaat, samoin egr ympäristö. Pakosarjoihin ei näe kuin nosturin nokassa. Kuskin puolelta pisti silmään venttiilikopan ympäristön öljyisyys, oikea puoli puhdas. Ja turbon laipat on puhtaat. Nokka paikallistaa hajun oikealle puolelle...
    Viimeksi muokannut Killeri; 11.1.2020, 12:48. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Ei kellään pakokaasuvuotoa konehuoneessa? Onko tämä taas niitä vikoja "ainoa lajissaan" ...

    Comment


    • #3
      Auttaisi kovasti, jos olisi tietoa mikä A6 on kyseessä. Niitä kun on valmistettu aika monta vuotta ja aika monena eri varianttina...

      Comment


        #4
        Jos 3.0 tdi koneesta kyse, niin itsellä oli esikatin turbon puolen laipan hitsauksesta haljennut, ja savut tuli laipan ja putken välistä. Ahvenistolla taas alkoi vuotaa turbon ja pakosarjojen yhtymäkappaleen välistä. Jälkimmäisen kyllä kuuli selvänä vihellyksenä.

        Että onhan noita vaihtoehtoja, mitään aiheeseen liittyvää tyyppivikaa ei taida olla...

        Helpointa kun ottaa muovit ja turbon lämpösuojan pois, käskee kaverin antaa kaasua, ja katsoo/kuuntelee mistä vuotaa. Nokisista jäljistäkin voi jotain päätellä.

        Comment


          #5
          Vai onko vaan suuttimen kupariprikkatiivisteestä tihkuvan aineen valumista pakosarjan päälle. Siitä ainakin tulee tehokkaasti käryä sisälle (ja konehuoneeseen).

          Comment


          • #6
            Kaverin vastaavassa vehkeessä oli vikana juurikin tämä suuttimen kuparitiivisteen petäminen.

            Comment


            • #7
              No joo. Kyselin kahdesta korjaamosta mielipidettä asiasta, toinen merkkiliike. Ei mitään tietoa, edes arvausta asiaan. Merkkarilla halusivat tutkia asiaa päivän ja jos ei selviä niin toisen päivän, 100e/h. Ei s***tana, ei kait se niin vaikeaa voi olla tarkistaa kuskin puolen suuttimien tiivisteet ja pakosarja?

              Comment


              • #8
                Veikkaisin kanssa sitä suuttimen kuparitiivistettä. Yleensä kyllä pitää sellaisen sutsuttavan äänen kun pettää

                Comment


                • #9
                  Ei sutsuta ainakaaan vielä, mtta haju on n. 2kk aikana pikku hiljaa voimistunut. Aluksi ei juurikaan huomannut. Pakko viedä jonnekin pajalle.
                  Edit. Suuttimen tiivisteen savun päästöön uskon nyt itsekkin. Onko Oulussa asiantuntevaa korjaajaa? Itse en ala moottorihommiin, koneilla kun tapana hajota vaan pahemmin minun kosketuksesta...
                  Viimeksi muokannut e61D; 8.8.2015, 21:38.

                  Comment


                  • #10
                    Kävi marmorihallissa tutkittavana, ei mitään. Kuulemma tarkistivat kaikki tavalliset mahdolliset vuotopaikat, paitsi suuttimet. Kuulemma vaatisi venttiilikopan poiston ja siihen ei ollut aikaa kun kello oli puoli vaille täys päivä...

                    Comment


                      #11
                      Omaani tuossa vaihteeksi nuuhkin. Oikean sylinterilohkon venttiilikopan tiivisteen tienoilta tulee aina suhaus kun mäntä käy ylhäällä (tai ainakin jotakuinkin siinä rytmissä).

                      En ole vielä edistynyt purkamaan, mutta taskulampulla tupsauksen ainakin näkee ihan selvästi.

                      Comment


                        #12
                        Piti itse askarrella, mutta loppui aika ja työkalut, eli suuttimen ulosvetäjä puuttui. Merkkarilla toisen puolen tiivisteiden vaihto noin pari sataa eur.

                        Comment


                          #13
                          Ei tartte ulosvetäjää. Lukituspalikka irti ja nostaa suuttimen pois. Jos meinaa jollain ulosvetäjällä riuhtoo ilman lukituksen poistoa niin ei varmaan tarvii laittaa ees uutta suutinta sen jälkeen.. :)
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Joo-o. Ei se kyllä hievahtanutkaan mihinkään. Lukituspeltipalikka oli irti, mutta sen jälkeen ei tapahtunut enää mitään.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä se tuppaa karstottumaan senverta, että ilman ulosvetäjää ei meinaa saada millään ylös

                              Comment


                                #16
                                346tkm oli mulla suuttimet paikoillaan ja nostamalla pois. Kevyt karsta huntu suuttimien päissä.

                                Comment


                                  #17
                                  Jos ehtii kauan vuotamaan niin karstoittuu jumiin.

                                  Comment


                                    #18
                                    No nämä kyllä vuoti parikymmentä tuhatta kilometriä ainakin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jatketaan wanhahkoon ketjuun.

                                      Lauantaista saakka käytössä ollut allekirjoituksen laitos CCWA-koneella. Ajettu 95 tkm. Liikennevaloissa/kaupungissa sisälle puskee pakokaasun käry. Alussa ajattelin, että ok, kylläpä edellä ajava auto haisee, mutta kyllä se haju sittenkin omasta pelistä tulee sisälle.

                                      Hieman tutkimuksia ja oikean puolen venttiilikopan kyljestä tulee koneen pyörimisen tahdissa ilmapösäys ulos. Laitoin jo uudet kuparitiivisteet tilaukseen, jotka menee vaihtoon. Ei liene mahdollista sen tarkemmin tietää, että mikä ruisku vuotaa?

                                      Kun käytän ruiskut letkuineen irti, niin tarvitseeko kasaamisen jälkeen autoa startatessa huomioida mitään?

                                      Osaako joku sanoa ruiskun lukituspellin mutterien kiristysmomenttia? Edit. löytyi intterwebsistä arvo 10 Nm.
                                      Viimeksi muokannut villho; 14.11.2016, 18:03.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuli viikonloppuna vaihdettua omaan ASB-koneiseen pari kpl noita kuparitiivisteitä. Haju ennen remppaa oli kamala viimeisen pari tuhatta kilsaa, ja vanhat prikat olivatkin kuluneet ihan soikeiksi ja urille.. Suuttimet oli melko tiukassa, mutta itsetehdyllä liukuvasaravirityksellä lähtivät helposti. Karstaa oli melko paljon sekä suuttimessa että sen kolossa. Putsaukseen menikin rauhassa tehtynä se pari h, kaikkineen muuten alle kolme h.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tiivisteiden vaihto auttoi?
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 15.11.2016, 13:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ilmanputsarin kun revit irti niin selviää minkä suuttimen kohdalta puskee mustaa "pikeä" juorureiästä pakosarjan päälle (mikäli on suuttimen kupariprikka vainaa).

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, tiivisteiden vaihto auttoi, hajut loppuivat heti vaikka pakosarjan päällä on nyt tuota kovettunutta mustaa töhnää melko paljon. Nämä kaksi vuotavaa tosiaan olivat tuolla apukuskin puolella, eli A8 D3:n tapauksessa ilmansuodatinkotelon kun otti irti näki heti mistä falskaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitokset vastauksista. Eli jokaiselle suuttimelle on oma juorureikänsä? (Näin sen varmaan pitää olla - muutenhan koneen huohotuskin tulisi samasta reiästä, jos koko kannelle olisi vain yksi reikä...)

                                                Tuossa tapauksessa se taitaa minun koneessa olla tuon etummäisen sylinterin suuttimen prikka kun vuotaa, koska sen kohdalta tuntuu puhallus. Mitään mönjää tuo ei tosin ole ehtinyt keräämään, joten liekö vielä kauaa vuotanutkaan.

                                                Kun nyt sitten käytän suuttimen irti, niin tarvitseeko järjestelmää jotenkin ilmata tai tehdä muita kommervenkkejä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itse starttasin noin 5sek kun oli kaksi suutinsta irti ja hörähti tulille kerrasta. Oma juorureikä joka suuttimelle tosiaan. Tuossa omassa kyllä selvästi myös haistoi minkä suuttimien juuresta haju tuli, kun läheltä nuuski.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Niinhän se oli, että ykkössylinterin prikka oli pettänyt. Suutin oli sen verran tiukassa, että meinasi usko loppua sen irtoamiseen, mutta lähti sentään lopulta. Liuottelin möhnät atf-öljyllä ja rapsuttelin puukapulalla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A4 haisee pahalta liikennevaloissa (B8 3.0TDIQ S-Tronic)

                                                      EDIT: Jaahas uusi topiccini on siirretty ja näemmä en ollut löytäny tätä ketjua aiemmin. Kiitokset vaan nohevalle adminille :)
                                                      Eli autoa sitten varmaan vaan pajalle ja avainsanoilla "venttiilikopan kuparitiivisteiden tutkinta & vaihto tarvittaessa".

                                                      --

                                                      Mainitsen heti alkuun että vikakoodit on luettu, ja puhtaat on paperit.
                                                      Olen myös searchia kokeillut sekä täällä että googlen puolella.
                                                      Auto on käynyt huollossa ja S-Tronicicin öljytkin vaihdettiin, ei apua.

                                                      Ongelma on siis kabiiniin hiipivä käry liikennevaloissa.
                                                      Auto on A4 B8 vm. 2010 3.0 TDI CCWA S-Tronic (7-pykäläinen) ja vakio.

                                                      Ongelma on ilmeisesti yleinen muillakin, mutta yleensä se johtuu DPF "regeneroinnista" joka onkin se ensimmäinen ehdotus kun tätä kyselee ja googlettaa. En usko että siitä on nyt kyse.

                                                      Nyt olen jo viikkotolkulla tehnyt tutkimusta:
                                                      Vaihtamalla S-Tronicin N-asentoon liikennevaloihin saapuessa ei ongelmaa ilmene ikinä. Samoin jos auton jo paikallaan kärytessä vaihdan D:stä N-asentoon niin silloinkin haju hälvenee.

                                                      Vaikuttaa siltä että auto pitää ajaa kunnolla lämpimäksi asti ennen kuin ongelma alkaa. Kylmänä nimittäin ei hajua tule autoon. Sen takia ei huoltokaan mitään havainnut.

                                                      Olen myös räplännyt ilmastoinnin asetuksia ja tuntuisi että hieman auttaa Auto Recirculation (tms) pitäminen pois päältä. Kyse ei myöskään ole Eberistä, koska ongelma ilmenee myös vaikka Aux Heating ja Supplementary Heater ovat molemmat Off.

                                                      Epäilin myös että joku jarruista voisi jäädä laahaamaan ja olla käryn syy. Mutta ei. Vikakoodeja ei ollut, eikä runsaan ajon ja kovien jarrutustestien jälkeenkään mikään levy ole käsituntumalla kuumempi kuin muut.

                                                      Että sellasta. Pikä prkl tässä voisi olla?
                                                      Kaikki ideat otetaa vastaan, niin paljon jo kyrsii tämä homma että kokeilen mitä vaan.

                                                      S-Tronicin kytkinpakka saattaa olla vähän huonona myös. Kilsoja reilut 150.000, ja joskus ylämäkeen peruuttaessa saattaa auto vähän täristää. Mutta en tiedä voiko kykinpakka vaikuttaa tähän asiaan? Mitä nyt olen lukenut niin ainakaan se ei voi olla hajun lähde kun pakka on jonkinlaisen tiiviin kotelon sisällä.... vai voiko?
                                                      Viimeksi muokannut Dmind; 20.11.2016, 13:15.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vaikuttaa vähän samalta ongelmalta kuin meillä oli, vaikka tämä ei dieseli olekkaan. Laatikossa on kaksi huohotinta. Kytkimien öljytilan huohotin sijaitsee etummaisena, laatikon päällä, rintapellin kohdalla. Sinne näkee ja pääsee käsiksi koneen takaa. Huohotin on pieni metalliputken nysä jossa on muovinen korkki päällä. Korkin saa ihan sormin vetämällä pois. Itse vedin huohottimesta letkun moottorin imupuolelle ja käry loppui! Tällä tavalla voit ainakin pois sulkea laatikon, kannattaa ainakin kokeilla.
                                                        Viimeksi muokannut Ropeltaja; 25.11.2016, 09:04.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitos! Tämä analyysi vihdoinkin selittäisi sen miksi hajua ei tule kun vaihtaa vapaalle. Täytyypäs tutkia tätä.

                                                          EDIT: Tiedätkö tarviiko noihin huohotinletkuihin koskea S-Tronicin öljynvaihdon yhteydessä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei ole mitään huohotinletkuja vakiona, vain huohotin nippa jossa pieni muovikorkki päässä. Kuviakin löytyy mutta en jaksa niitä tänne alkaa linkittämään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X